Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Brugge : versterkte schuilplaats voor de U-boten 1914- 1918
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rewdco

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2014 13:11    Onderwerp: Re: RZE Reageer met quote

rewdco @ 13 Jul 2014 19:56 schreef:
Net ook de berichten van Jempie gelezen. Stof tot nadenken!

Jempie @ 10 Jul 2014 14:59 schreef:

Wat nu de artist impression met U-boot aan Stil Ende betrtreft : op eerste gezicht idd een" artist impression" ?

In mijn jeugdjaren was er een scheepshestellingsbedrijf gelegen(voor binnenschepen!) aan de sassen aan het Minndewater (ter hoogtde van de Poertoren!) nu is dat idd toevallig dat afvoerkanaal dat van daar of vertrekt naar de Smedenpoort en let wel dan verder voorbij de Smedenpoort naar die fameuze Bloedput en verder dan naar het Stil Ende !

Hoe de situatie eruit zag in WOI ?

1) Wel ik weet niet of in die periode die kleine scheepswerf bestond ???
Ik herinner me dat er plaats was voor 2 binnenschepen !
Dus mogelijks ook voor een duikkboot?(indien deze werf toen bestond ?)

2) het huidige sas complex , hoe zag die er toen uit ???

3) men kon eventueel met een kraan een boot tot in dit afvoerkanaal neerlaten ?

4) feit is dat waarschijnlijk in die tijd dat afvoerkanaal doorliep (met bruggen als hindernis, aan de Bloedput was er zelfs destijds een open lucht zwembad! (daar zijn nogen lenkele restanten van!) en het is dus onmogelijk dat dat kanaal doodliep in het "Stil Ende" (vandaar de naam!)

Maar let op : ter hoogte van de Bloeput is een zijarm die dan alweer eindigt op het kanaal Oostende Brugge! (net naast de huidige spoorbrug over dat kanaal !) (Die ligt naast de baan die het station verbindt (via hHoefijzerlaan) met de huidige Expresweg oa Brugge-Zeebrugge!)
De bewering dat er dus geen verbinding mogelijk zou zijn omdat er daar nergens een verbinding met het kanaal Oostende -Brugge of Gent-Brugge zou bestaan klopt volgens mij dus niet ...

Vraag is wel was het water niet te ondiep hiervoor ????

Maar theoretisch gesteld dat daar een U-boot te zien is geweest aan de Ezelpoort (Stil-Ende) : = dus theoretisch niet onmogelijk !

Men moet zich de situatie van+/ 100 jaar geleden voorstellen !!!

iEr is dus vanaf het sas aan het Minnewater waar het waterniveau hoger is dan dat van het Kanaal Brugge-Oostende dus een verbinding viat de Bloedput naar het kanaal Brugge Oostende (waar het waterniveau lager staat ! Waneer er te hoog water staat in het Kanaal Gent-Brugge wordt er dus langs die verbinding water afgelaten via die saassen aan het Minnewater ! Een tweede ontlasting is aan de Dampoort (waar een sluis is voor de binnescheppen vanweg het niveauverschil!) water geloosd in het Zuidervaartje welk dan richting Stinker en Blinker(de fameuze Schipdonk kanalen!) loopt (daar staan pompen oa)

VBR

Jempie

Verdorie, dat ik hier zelf niet opgekomen ben! Vanaf de Sint Pieterskaai in tegenwijzerzin naar 't Stil Ende varen met een duikboot lijkt uitgesloten, daarover hebben we het al gehad. Maar in wijzerzin lijkt mij inderdaad wel mogelijk! Vandaag zou dit uiteraard ook niet meer lukken, denken we alleen nog maar aan de situatie ter hoogte van de Bloedput... Maar 100 jaar geleden zag het er daar zeker helemaal anders uit, who knows...?

Ik heb alle WO1 luchtfoto's die ik van Brugge gevonden heb op Google Earth via "overlays" ingeplakt. Helaas heb ik van dit gedeelte geen oude foto's gevonden... Het zou dus kunnen, tot het tegendeel bewezen is zou ik zeggen! Laughing

Gr,
Jan

Intussen deze postkaart van de Smedenpoort gevonden.

De kaart dateert van net voor WO1. Hier komt duidelijk geen duikboot voorbij! Ik denk dat we de hypothese dat de duikboot uit het schilderij van Willy Stöwer in wijzerzin rond Brugge vaarde en zo in 't Stil Ende geraakte hierbij kunnen opbergen... Ik ga er dus opnieuw van uit dat dit schilderij een "artist's impression" is, en niet gebaseerd is op ware feiten...

Gr,
Jan
“And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
rewdco

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2014 10:46    Onderwerp: Re: Brugge : versterkte schuilplaats voor de U-boten 1914- 1 Reageer met quote

captain007 @ 13 Jul 2014 12:09 schreef:
Hello,

Jullie hebben toch alvast het pas verschenen boek « Oorlog onder water » van vriend Tomas Termote gelezen, hč ?
De beschrijvingen van bunkers en droogdoken (+ foto’s ) zijn er zeer gedetailleerd en helpen wel te situeren.

Met maritieme groeten,
Captain.

't Was gisteren mijn verjaardag, heb van mijn vrouw dit boek cadeau gekregen. Smile Smile Smile Inderdaad een aanrader! thumbs up

Gr,
Jan
“And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2014 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

(Prachtig topic om te volgen, dank jullie)

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
rewdco

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2014 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

Op deze memorabele dag wil ik hier ook nog wat posten... poppy

UB30 onder de Kragenunterstand in het Groot Handelsdok te Brugge, 1918.

Gr,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2014 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Momenteel op Delcampe: twee foto's uit de jaren '20, met de duikbootbunkers op de achtergrond:

Op de eerste foto is de Franse kruiser d'Entrecasteaux te zien. Dit schip werd na WO1 door de Belgische marine gebruikt als opleidingsschip.

Gr,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2014 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Momenteel op Delcampe: twee foto's uit de jaren '20, met de duikbootbunkers op de achtergrond:

Op de eerste foto is de Franse kruiser d'Entrecasteaux te zien. Dit schip werd na WO1 door de Belgische marine gebruikt als opleidingsschip.

Gr,
Jan
Naar boven
captain007

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2014 8:34    Onderwerp: Brugge : versterkte schuilplaats voor de U-boten 1914- 1918 Reageer met quote

Hello,

Ter verduidelijking:
De « d’ENTRECASTEAU » (°1896) werd uitgeleend, op onderhoudskost, aan België van 1922 tot februari 1927 om als “stationair-schoolschip ” te dienen voor het : Korps Torpedisten en Zeelieden – Corps des Torpilleurs et Marins.

Hij verliet Brest (Fr.) op 24 mei 1922 en werd tot in Brugge gesleept door de
« Mastodonte ». De bovenbouw bood ruime logementen en werd omgebouwd door de Brugse ingenieur Decloedt.

Op 9 juli 1926 verscheen het K.B. met betrekking tot de opheffing van het Korps Torpedisten en Zeelieden met ingang op 31 maart 1927.
Luitenant-kolonel Fabry voer de « d’ENTRECASTEAU » terug naar Frankrijk in februari 1927. Op 7 maart 1927 werd hij verkocht aan Polen voor de som van 2.822.000 FF, en werd herdoopt tot Karl Wladyslaw IV.

Ter info : Ivm « Momenteel op Delcampe: twee foto's uit de jaren '20, met … » is het wel eigenaardig dat ik die foto’s al lang ken onder : « Coll. Mra-Klm »; zijnde het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis.

Maritieme groetjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: