Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ieper op de fiets

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Magneet

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2014 13:53    Onderwerp: Ieper op de fiets Reageer met quote

Aangezien we het tegenwoordig nog maar met 1 auto doen ben ik van plan komende zomer mijn jaarlijkse trip naar Ieper op de fiets te maken. In grote lijnen is het plan om smorgens naar Station Overpelt te fietsen, van daar de trein naar Kortrijk te pakken en dan op de fiets naar Ieper. Ik verblijf hopelijk weer in De Akkerwinde en dus dat zal verder mijn uitvalsplaats zijn.

Vragen:
De kant van Kortrijk op ben ik nog amper geweest, wat mag ik zeker niet overslaan? Soldatenfriedhof Menen staat al op het lijstje natuurlijk.
kent iemand goeie fietsroutes in de regio die niet alleen langs de standaard dingen gaan?
Nog andere tips over fietsen in het Belgische (doe ik nu alleen net over de grens om iets te halen puh )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Magneet

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2014 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

De vredesroute lijkt me een mooie tocht, kan ik ook mooi beginnen bij De Akkerwinde voor de deur Smile

http://www.vlaanderen-fietsland.be/fietsroute.php?id=207
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2014 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Menen ligt ten westen van Kortrijk, als je even naar het oosten trekt, kan je er de Amerikaanse begraafplaats te Waregem ook bij betrekken Wink Of uitstappen in station Waregem en zo naar Menen over Kortrijk ...

Leuke uitstap alvast! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Magneet

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2014 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan inderdaad ook, echter verlengt het het stuk wat ik op de eerste dag ga fietsen wel behoorlijk (zo te zien 20km extra). Ik denk dat dat met 2,5h in de trein zitten vooraf net ff te zwaar is voor een eerste dag.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2014 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij staat nog rondje Ieper op de step in de planning. Komende zomer gaat deze wel mee naar TdF, maar of ik al echt dan aan een rondje kom is nog maar de vraag, waarschijnelijk gebruik ik 'm dan alleen als snel transport middel.

Ik hoor of lees graag wat over hoe het fietsen rondom Ieper was.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2014 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Aahn recht door mijn (geboorte)regio Smile Mijn voorstel tot een route met bezienswaardigheden.

Vertrek vanaf het station in Kortrijk richting de Marksesteenweg. Blijven volgen tot je op een gegeven moment buiten Kortijk bent. Het kasteel aan de rechterkant is het kasteel van De Bethune (aka het kasteel waar Richthofen gewond lag) de velden na het kasteel waren het oude vliegveld van zijn eskader. Sla op het einde van dat veld af richting Bissegem (overzetweg).

Je passeert aan je rechterkant een klein restantje van een bunker verborgen in het gras. Rij over de Leie Bissegem binnen. Daar vind je op de lokale begraafplaats een paar gesneuvelden. Vanuit Bissegem richting Wevelgem rijden op de grote baan.(Meensesteenweg/kortrijkstraat)Bij het vliegveld van wevelgem inslaan en een bezoekje aan het museum. (http://www.wevelgem.be/vrije-tijd/cultuur/erfgoed/musea)

Daarna kan je gewoon doorrijden tot Wevelgem en op de lokale begraafplaats de 3 Engelse gesneuvelden bezoeken uit WW1 of de vliegeniers uit ww2. Richting Menen blijven rijden op de weg en dan kom je wel een pijl tegen van het Friedhof. (thv Henri Debrabanderestraat, Friedhof ligt in de Groenestraat) Als je aankomt aan het friedhof zie je 250m verder een grote bunker staan ten midden de velden. (Kruising Groenestraat en koningsstraat) Richting Menen is er een boerderij die er 1 kunstig heeft verwerkt in zijn stal. (Thv de spoorlijn)

Daarna hangt het af van je conditie welke route je wilt nemen. Of je pakt de kortste route of je neemt nog het Engels Kerkhof in Moorsele(Min. De Taeyerlaan) mee en het kerkhof op de verlaten Kezelberg (Ieperstraat/ Korte waagstraat). Als ik me niet vergis liggen er ook Belgische gesneuvelden op de gemeentelijke begraafplaats in Moorsele zelf.

Daarna stel ik voor dat je van de kezelberg een bezoekje brengt aan de begraafplaats in Ledegem (De Kempkens), daarna via Dadizele (Beselarestraat) gaat. Dan kan je kiezen tussen Beselare of Moorslede voor je in Zonnebeke aankomt.

Ik vermoed dat die rit ongeveer 40km lang is.

Veel plezier Smile
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Magneet

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2014 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Wow, thanx! eerbied

Die heb ik even uitgezet op google maps, klopt dit een beetje?: https://maps.google.nl/maps/ms?msid=202802288062692339215.0004f1a64ef4b737f8aa7&msa=0
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2014 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Zo te zien is het geen rondje, dit is een one way tour. Dat men zich niet vergist, want je gaat van A naar B en niet terug naar A.
Maar er zitten wel erg goede tips bij om dat eens te bezoeken al dan niet op de sportieve manier.

Magneet

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2014 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 05 Feb 2014 11:50 schreef:
Zo te zien is het geen rondje, dit is een one way tour. Dat men zich niet vergist, want je gaat van A naar B en niet terug naar A.
Maar er zitten wel erg goede tips bij om dat eens te bezoeken al dan niet op de sportieve manier.

dat is correct maar dit is dan ook de route van het station in Kortrijk naar mijn B&B en dan moet ook een one-way zijn Smile
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2014 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Magneet, dat vind ik wel humor. thumbs up Dat wist ik niet. Veel succes met de B&B.
Magneet

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2014 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dat stukje komt zeker goed. De Akkerwinde is me al een aantal keer zeer goed bevallen Smile
Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2014 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de vredesroute ook even zelf op google maps gegooid.

https://maps.google.nl/maps/ms?msid=202802288062692339215.0004f1e418d90c1680d4a&msa=0&ll=50.870208,2.931397&spn=0.180698,0.445976
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2014 8:54    Onderwerp: Reageer met quote

Veel fietsplezier Smile
Ik ben dit topic een beetje uit het oog verloren dus ben blij met de reacties Smile De map klopt inderdaad.
Magneet

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2014 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

nog 3 weken voor ik op pad ga en ik heb er zin in! Het zijn wel drie dagen geworden ipv de vier die ik eigenlijk van plan was maar dat mag de pret niet drukken. Eerste dag wordt de route hierboven en de tweede dag wil ik de vredesroute gaan fietsen:

http://www.fietsroute.org/Fietsen.php?fietsroutes=Vredesroute

De derde dag wordt de terugweg naar kortrijk maar die moet ik nog gaan plannen, eventueel zou via Ieper natuurlijk ook kunnen maar dat moet ik nog uit gaan zoeken.
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2014 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Tgoh naar terugkeer toe (vertrekkende van Ieper) is het via de N8 het snelst (kom je uit in Menen en dan via de Leie naar Kortrijk) Onderweg kom je dan sowieso het Hoge crater Museum tegen (aan Bellewaerde). Eventueel kan je ook via een klein ommewegje nog een paar extra cemeteries doen.

Sanctuary Wood Cemetery (Canadalaan), het Maple Copse Cemetery (Schachteweidestraat) en Zantvoorde British Cemetery (Kruisekestraat)

Voor de rest weet ik eigenlijk niet veel meer liggen puh

Aaah misschien best ook nog eens vermelden dat het kasteel van Bethune zelf nog altijd privé-terrein is, heb ik een jaar of 5 geleden zelf nog ondervonden. Je kan wel tot aan het hek rijden en daar hopen op het maken van een kiekje van de trap, maar verder kan je normaal niet komen.
Magneet

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2014 8:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vertrek vanuit de Akkerwinde bij Pologon Wood, zit nu te denken om via Zantvoorde richting Wervik te gaan:

https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zXIhnLnmtoBo.kAmPbsKfg_UM
Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2014 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

zo, ik heb ook de geocaches uitgezocht die ik eventueel langs de routes kan doen, zijne r toch weer 29 exclusief een aantal die teveel tijd kosten of die ik al gevonden heb Smile
Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2014 7:43    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren door de regen besloten rechtstreeks naar de b&b te gaan maar heb door mijn pokke gps uiteindelijk toch 37km ongeveer gefietst dus ik had alsnog beter de route kunnen doen. De fouten in de route van de gps leidden me gelukkig wel nog langs een paar plekken van de originele route. Net na kortrijk en net voor de Akkerwinde nat geworden. Maar pas echt nat werd ik toen ik rond vier uur naar Ieper fietste, na vijf minuten fietsen stortregende het en binnen twee minuten was ik doorweekt. Daarna nog ff de kaart voor de fietsroute van vandaag gekomen, gegeten en naar de Last Post geweest.

Vanmorgen eigenlijk amper spierpijn en mooi weer dus ben benieuwd wat de dag brengt.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2014 11:48    Onderwerp: Reageer met quote

Het weer zit je voorlopig niet mee, Magneet Wink Maar hopelijk maakt de omgeving veel goed! Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Magneet

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2014 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

even snel. morgen uitgebreider: woensdga was een heerlijke dag om te fietsen, na de middag in mijn shirtje gefietst zo warm had ik het. Vandaag terug naar Kortrijk was het kouder en geen zon maar wel droog en lekker fietsweer.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2014 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dapper van je Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
arneken

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2014 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ach het nukkige Belgische weertje! Toch leuk dat je nog een paar dingen hebt kunnen doen, wel jammer van je GPS natuurlijk.
Magneet

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2014 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

mwah ik heb de eerste dag toch nog 1 cache kunnen doen, dag 2 2 caches en de laatste dag 4 of 5 (moet nog loggen :+ )
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: