Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Les Eparges / Linker oever / Argonne

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2014 19:01    Onderwerp: Les Eparges / Linker oever / Argonne Reageer met quote

Van 28 t/m 30 maart heb ik mijn inmiddels 4e reis gemaakt naar de voormalige slagvelden van de eerste wereldoorlog. Na Verdun, Vogezen en Ieper besloot ik weer terug te gaan naar Verdun en omgeving.
Op de een of andere manier is Ieper me tegengevallen. Zeer veel begraafplaatsen. monumenten, extreem historische grond, de onvergetelijke last post en een schitterend museum eerbied in de lakenhalle maar op de een of andere manier miste ik de bossen met loopgraven en granaat trechters uit Frankrijk.

Tijdens dit bezoek wou ik meenemen wat ik de eerste keer gemist heb en wat dieper links en rechts de bossen in gaan. Van dat laatste is uiteindelijk niet zo heel veel gekomen omdat er zo ontzettend veel te zien is. De eerste keer in Verdun heb ik grofweg de rechteroever, St-Mihiel en Butte de Vauquois gezien.

We begonnen in Les Eparges, een zwaar bevochten heuvel waarvan je op google earth al goed de kraters kan zien.

Een (wat mij betreft) bijzonder mooi kerkhof.

Kraterlandschap

Abri du Kronprinz (een van de...)

We hebben uiteindelijk de hele vrijdagmiddag hier rondgezworven. Bijzonder de moeite waard en goed toegankelijk. Ook zeer mooie uitzichten.

Zaterdagochtend heel vroeg hebben we besteed om in alle rust het kerkje van Ornes en Ouvrage de Froideterre te bezichtigen. Deze hadden we door tijdgebrek 2 jaar geleden overgeslagen.

Tussendoor hebben nog even Montfaucon bezocht;

Heel indrukwekkend!

Zaterdagmiddag hebben we gegeten bij de welbekende meneer de Vries en meteen zijn museum bezocht. Om daarna naar Mort Homme en Cote 304 te gaan.

Mort Homme vond ik zeer indrukwekkend al valt het gehavende bos lastig op de foto te krijgen.

Er was een weg door een stuk bos getrokken, hier kon je kruiwagen met oud ijzer vullen. Ik vond er deze granaat en schep. Omdat ik een beetje schrik heb voor de 3500 euro verhalen heb ik niet echt gezocht maar deze 2 wel meegenomen. speechless De granaat was (uiteraard) leeg. Ik kon ze echt niet achterlaten...
Hoe zit het nu eigenlijk, mag je meenemen wat je op de grond kan oprapen of hangen ze je daar ook voor op? Is er wel eens iemand echt gecontroleerd uit het niets? Ik heb deze reis 2 mensen met metaaldetectoren gezien, meer dan een beetje schichtig waren ze niet.

Cote 304 viel me een beetje tegen, het bos was bijzonder ontoegankelijk en na het eerste deel van de "route" te hebben gelopen zijn we maar in de auto gestapt. Er viel praktisch niets te zien. Ik ga er even van uit op de verkeerde plaatsen te hebben gelopen, maar dat is goed om nog eens terug te gaan.

Omdat we hier nog wat tijd over hadden zijn we nog snel naar de Duitse begraafplaats in het bos van Apremont gegaan.

In een voormalig kamp in het bos in de buurt vonden we nog veel stukken ijzer en glaswerk.

Iemand een idee waar dit voor diende?

De zondag hebben we besteed aan de Argonne, we begonnen bij de (volgende) Abri du Kronprinz.

Hier liep een fransman met een metaaldetector rond. Niet alleen op deze toch relatief druk bezochte plaats maar ook nog puur op de looppaden... Mis ik iets of was deze man niet effectief en slim bezig. Confused

Hierna zijn we doorgereden naar het voormalige kerkhof in de buurt en de blinkcentrale met de loopgraven in het bos erachter.

De volgende stop was La Fille Mort en Hoogte 285. Door het bos en de overduidelijk aanwezig loopgraven en granaten een van de mooiste sites waar ik geweest ben.

Zeer veel tunnelingangen in dit gebied.

Ook hier weer veel oud ijzer. Ik zag eerst wat stangen met gaatjes op de grond liggen en dacht dat deze een bepaald doel hadden (gas?) later zag ik er enkele nog rechtop uit de grond steken. Zouden de gaten gewoon roestschade zijn of hebben deze stangen een doel?

Helaas was toen ook de zondag "op" en was het tijd om weer naar huis te gaan. Genoeg ervaringen en beelden rijker om weer lang over na te denken.

Ik hoop dat ik weer wat mensen kan inspireren en adviseren met dit verslag.

Groetjes,

Ivo
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2014 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker, Ivo! Mooi verslag hoor. Brings back memories.. Laughing De Argonne is inderdaad wat woester en authentieker dan de streek rond Ieper, hoewel ik ook daar graag vertoef. Hoe dan ook leuke trip en leuk verslag.

Gr P
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2014 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie platen en een leuk verslag! Les Éparges heb ik ook bezocht en vond het een goede vergelijking met Vauquois aan de andere kant Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2014 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag, en de Argonne zelf is en blijft inderdaad mooi...ik ga erzelf binnenkort weer eens heen.
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2014 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Knap, wil er zo terug naar toe. Laughing
Duiker

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2014 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag en mooie foto's Ivo. Even over dat meenemen van spullen die je ziet liggen dat mag dus niet.Als je een gendarme was tegen gekomen en die zou in je tas willen kijken dan was je goed zuur.
Die man met metaaldetector was helemaal in overtreding je mag alleen spullen zoeken en opgraven als je een vergunning hebt. En die krijg je hier niet zomaar.

Anton
Casque Adrian

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2014 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag ik heb er van genoten bedankt voor het delen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: