Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Lessen lagere school

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
redsan

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2014 16:11    Onderwerp: Lessen lagere school Reageer met quote

Hej iedereen,

Ik zit in mijn laatste jaar lerarenopleiding lager onderwijs. Mijn eindwerk gaat over de Eerste Wereldoorlog in het vijfde en zesde leerjaar van het lager onderwijs (5e & 6e lj = groep 7 & 8 in Nederland).

Voor dit eindwerk zou ik graag drie algemene lesvoorbereiding uitwerken over de Eerste Wereldoorlog. Meer bepaald over volgende onderwerpen: aanleiding van WO I, kinderen tijdens WO I en het leven in loopgraven/aan het front.

Nu vroeg ik mij af of jullie mij enkele tips kunnen geven: gaande van bepaalde informatie die volgens jullie ontzettend interessant kan zijn om aan kinderen van 11 en 12 jaar te onderwijzen, tot enkele interessante websites, tot interessante boeken, tot websites met daarop misschien enkele uitgewerkte lesvoorbereidingen (om inspiratie op te doen)? Alles is welkom!

Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2014 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo en welkom alhier.
Een kleine tip :
Ik heb twee jaar na mekaar een les gegeven over 11 november in het college voor het 6de studiejaar.
Je moet er wel voor oppassen dat je het voor de kinderen van die leeftijd wel aanschouwelijk maakt en je mag de kinderen geen trauma aanpraten over het leven in de loopgraven dat vaak weerzinwekkend was. Rolling Eyes
Ik heb twee jaar na mekaar een fijne tijd met die kinderen gehad die aan mijn lippen gekluisterd waren, maar als het te eng wordt, zijn het vooral de meisjes die heel erg emotioneel kunnen worden. Rolling Eyes
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2014 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Niet gemakkelijk. Om niet te zeggen: moeilijk.

En: "geen trauma aanpraten". Wel, wat dacht je dan? Hoe ga je de verschrikkingen van een oorlog uitleggen... zonder de kans te lopen dat je iemand een trauma aanpraat?

Kijk, ik heb ervaring met m'n petekind. Mannetje van 9 jaar. Snapt het oorlogsgebeuren nog niet helemaal.... maar word wel bang in een oorlogsmuseum! En dat is, in mijn ogen, wel een juiste reactie, voor een kind van 9 jaar.

Er moet in lessen over oorlog, 1 ding absoluut duidelijk gemaakt worden... NOOIT MEER OORLOG!

Maar als ik zo rondkijk in de wereld, is het verloren moeite.

Mvg,

Jos
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2014 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dit kan misschien interessant zijn:

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=26885
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
redsan

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2014 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast bedankt voor de vele tips!
Extra tips nog steeds welkom natuurlijk Smile
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2014 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Blastmaster1972 @ 04 Mrt 2014 18:33 schreef:
Niet gemakkelijk. Om niet te zeggen: moeilijk.

En: "geen trauma aanpraten". Wel, wat dacht je dan? Hoe ga je de verschrikkingen van een oorlog uitleggen... zonder de kans te lopen dat je iemand een trauma aanpraat?

Kijk, ik heb ervaring met m'n petekind. Mannetje van 9 jaar. Snapt het oorlogsgebeuren nog niet helemaal.... maar word wel bang in een oorlogsmuseum! En dat is, in mijn ogen, wel een juiste reactie, voor een kind van 9 jaar.

Er moet in lessen over oorlog, 1 ding absoluut duidelijk gemaakt worden... NOOIT MEER OORLOG!

Maar als ik zo rondkijk in de wereld, is het verloren moeite.

Mvg,

Jos

Inderdaad, niet makkelijk, maar toch te doen.
En als ze op het einde wel iets wisten, dat is dat het inderdaad geen pretje is zo'n oorlog en dat er geen winnaars waren, alleen verliezers, in elke familie. Yvonne blik
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2014 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft kinderen tijdens WO1 is het boek 'De allerlaatste getuigen van WO I' van Philip Vanoutrive een echte aanrader. In dit boek komen nu hoogbejaarde mannen en vrouwen aan het woord en vertellen over hun ervaringen tijdens WO1 toen ze zelf dus nog kind waren.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=25158&highlight=vanoutrive

Greetz, Margreet Cool poppy
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2014 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 04 Mrt 2014 19:33 schreef:
Inderdaad, niet makkelijk, maar toch te doen.
En als ze op het einde wel iets wisten, dat is dat het inderdaad geen pretje is zo'n oorlog en dat er geen winnaars waren, alleen verliezers, in elke familie. Yvonne blik

Ik ben blij dat je het doet Binkske, zo zouden er meer moeten zijn!

mrs Stan @ 05 Mrt 2014 12:06 schreef:
Wat betreft kinderen tijdens WO1 is het boek 'De allerlaatste getuigen van WO I' van Philip Vanoutrive een echte aanrader. In dit boek komen nu hoogbejaarde mannen en vrouwen aan het woord en vertellen over hun ervaringen tijdens WO1 toen ze zelf dus nog kind waren.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=25158&highlight=vanoutrive

Greetz, Margreet Cool poppy

Goed idee Margreet! Mooi boek!

Mvg,

Jos
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: