Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Kolloquium Bauaufgabe Soldatenfriedhof/Kriegsgršberstštte

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2014 14:22    Onderwerp: Kolloquium Bauaufgabe Soldatenfriedhof/Kriegsgršberstštte Reageer met quote

Verleden week was ik spreker op het eerste deel van het colloquium "War Graves, War Cemeteries, and Memorial Shrines as a building task (1914 to 1989) Ė A Two-Part Colloquium 2014/Die Bauaufgabe Soldatenfriedhof / Kriegsgršberstštte zwischen 1914 und 1989 Ė ein zweiteiliges Kolloquium 2014". Het eerste deel van het colloquium vond plaats in Berlijn in de Humboldt-universiteit aan het begin van Unter den Linden (alleen al daar eens te kunnen spreken, was voor mij al een belevenis).

Ik sprak er over de geschiedenis van de Duitse militaire graven in Vlaanderen van 1914 tot heden, feitelijk een samenvatting van mijn boek. Vermoedelijk komt er wel nog een publicatie met de papers, wellicht na het tweede deel in september in MŁnchen.

Het was uiterst interessant om een heel aantal sprekers te horen over de verschillende aspecten rond militaire graven, begraafplaatsen en het herdenken van de doden sinds 1914. Als ik ťťn uitschieter mag vermelden, dan is het de laatste spreker: York-Herwarth Meyer (Berlin) met Beobachtungen zum deutschen Totengedenken in Afghanistan. Deze aalmoezenier sprak over hoe vandaag de dag de doden herdacht worden van de inzet in Afghanistan en dergelijke. Weliswaar heeft dit niets met WO1 te maken, maar het was toch zeer interessant om te horen van iemand die ook rechtstreeks betrokken was (hij stond als aalmoezenier aan elf kisten van gesneuvelden) hoe militairen vandaag de dag omgaan met de dood en het herdenken van de doden.

Iedere spreker had wel minstens een aantal uiterst interessante punten. Indien er specifieke vragen zijn omtrent bepaalde voordrachten, antwoord ik hier graag op vragen van andere users.

Meer info:
http://www.kunstgeschichte.hu-berlin.de/2013/11/kolloquium-bauaufgabe-soldatenfriedhof-teil-1-berlin/

http://www.zikg.eu/veranstaltungen/2014/kolloquium-bauaufgabe-soldatenfriedhof-kriegsgraeberstaette-teil-2-muenchen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: