Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Moet Nederland 1914 herdenken?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Andriessen

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2013 13:23    Onderwerp: Moet Nederland 1914 herdenken? Reageer met quote

Moet Nederland in 2014 herdenken dat in 1914 de Eerste
Wereldoorlog uitbrak?

Door J.H.J.Andriessen

De Nederlandse regering heeft deze vraag inmiddels zonder enige schaamte ontkennend beantwoord,
Daarmede bevestigt ze haar volstrekte gebrek aan ook maar enig historisch besef hetgeen nog eens extra tot uiting komt in haar beleid op het gebied van cultuur en wetenschap. Zo wordt de blinde vlek in het historische bewustzijn van deze regering nog eens pijnlijk duidelijk zichtbaar.

In 1997 ter gelegenheid van de opening van de nieuwe behuizing van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie werd een symposium gehouden waarbij o.a Prof dr. M.C.Brands sprak over de Eerste Wereldoorlog en de wijze waarop die in Nederland beleefd werd.

Ik acht de voordracht van Prof.Brands, juist nu de Nederlandse regering, door een herdenking van deze Europese oorlog als irrelevant terzijde te schuiven, nog eens manifest bevestigt dat haar historisch bewustzijn tot een absoluut dieptepunt is weggezonken, actueler dan ooit en neem dan ook de vrijheid een deel van zijn voordracht hier te citeren.

Prof.Brands steltde vast dat:

“If we want to understand and ultimately to put behind us the cataclysmic record of European history in this century, we must revisit the war that set in motion these enduring centrifugal and centripetal forces, propelling us away from and towards a unified Europe”.

En vervolgde dan:

“Het begrip natie is nog steeds zwaar omstreden. Een van de vele definities van dit moeilijk grijpbare begrip is “lotsgemeenschap”; een natie wordt mede bepaald door de gemeenschappelijk ervaren grote rampen en de daaruit voortgekomen trauma’s die tot het ‘nationale bestand van herinneringen’behoren. Het gaat hier dus om cruciale ‘périodes de mémoire collective’.
Voor Nederland is de Tweede Wereldoorlog onmiskenbaar zo’n ingekerfde collectieve rampervaring. Er kan geen misverstand over bestaan; wanneer in ons land gesproken wordt over ‘de oorlog’ de Tweede Wereldoorlog wordt bedoeld. Dat is de grote cesuur in onze vaderlandse geschiedenis.
De Tweede Wereldoorlog kan echter worden beschouwd als de vervolgramp na een eerdere uitbarsting van mega-geweld en ontmenselijking in de 20e eeuw.
De bestudering van de Eerste Wereldoorlog is echter onmisbaar om de Tweede Wereldoorlog een plaats te kunnen geven. Deze twee catastrofale episodes zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
De Eerste Wereldoorlog is niet of ternauwernood opgenomen in ons nationale bestand van collectieve herinneringen. Wat Duitsers de “historische Erfahrbarkeit”noemen, reikt bij ons niet verder terug dan de Tweede Wereldoorlog.
De maand november is in Nederland dan ook geen herdenkingsmaand geworden. Bij ons is de klaproos niet tot een symbool verheven.
Nederland kent maar weinig Eerste Wereldoorlog monumenten terwijl het herdenken van de Grote Oorlog bijv. in Frankrijk tot een ware monumentenindustrie heeft geleid. In de Belgische stad Ieper wordt sinds 1928 nog elke avond met de ‘last post’ de grote ramp herdacht.

Brands vervolgt dan:

Het is en blijft natuurlijk een onschatbaar privilege en voordeel voor Nederland dat de ‘Great War’ aan ons land is voorbij gegaan. Door het niet aan den lijve ervaren van deze ramp, miste ons land echter tevens een cruciale wissel van de moderne geschiedenis van ons continent.
Het station van de ondergang van het oude Europa werd daardoor vrijwel ongemerkt gepasseerd. Nederland heeft er na 1914 een eigen tijdrekening op na gehouden die doorliep tot de volgende grote cesuur; de Tweede Wereldoorlog. Na de Eerste Wereldoorlog liepen onze klokken, zoals het ook wel gnoemd is, niet meer gelijk met die van al die landen die wel deze Urkatastrophe hadden ondergaan.
Mede daardoor is de toch al korte twintigste eeuw in Nederland wel heel erg kort geworden en liepen veel lijnen van de negentiende eeuw ononderbroken door.
Ons beeld van de gewelddadige twintigste eeuw is, vergeleken met dat van ons omringende landen, in sterke mate incompleet gebleven. Het is als een Griekse tragedie waarvan men slechts het tweede deel ziet. Het ontbreken in het Nederland van 1940 van iedere ervaring van het fenomeen wereldoorlog, het ontbreken van het Eerste Wereldoorlog-perspectief tot nu toe, is een van de oorzaken dat de Tweede Wereldoorlog zo’n overrompelend en niet voorbijgaand effect heeft gehad in ons land, meer nog dan in andere landen die langer getraind waren in het fenomeen wereldoorlog.

In Nederland heerst een geamputeerd, een afgeknot perspectief op de twintigste eeuw, waardoor de Tweede Wereldoorlog centraal is blijven staan. En dat is zeker het geval in een land waarin historisch besef zwak ontwikkeld is en historische kwesties in het algemeen toch al geen grote rol spelen in het dagelijks publieke leven. Er kan geen twijfel over bestaan; de Eerste Wereldoorlog ligt ‘beyond our national sphere of remembrance, voorbij de nationale herinnering. Wat een volk niet direct aan den lijve heeft ervaren, wordt niet of in geringe mate geďnternaliseerd, wordt geen onderdeel van het eigen nationale historische bestand. Historische boekenkennis is een pover substituut voor eigen historische ervaringen.

Professor Brands ging dan verder:

“Toch is het van groot belang een poging te wagen deze achterstand enigszins in te lopen. Begrip van de aard van deze eeuw en van de problemen die tot grote conflicten hebben geleid, is onontbeerlijk wil men een idee krijgen van het Europa van na de koude oorlog (en van het Europa waarin we nu leven) Vooral daarom moet de Tweede Wereldoorlog zijn plaats als vervolgramp worden toegekend in wat historici de “korte eeuw van de Europese geschiedenis’noemen.
In dat opzicht is het een groot ‘kennisnadeel’ de Eerste Wereldoorlog, die grote waterscheiding in de Europese of zelfs wereldgeschiedenis, zolang te hebben onderschat. Daardoor heeft men in Nederland ook minder goed begrepen dat er sprake was niet alleen van wat een ‘nieuw Europa’ werd genoemd maar ook van een ‘Selbstentmachtung Europas’. Het Nederlandse zicht op de onderlinge verhoudingen in Europa en de plaats van Europa in de wereld is er na 1914 niet realistischer op geworden”.

Zoals gezegd, het hier geciteerde deel van Prof.Brands voordracht uit 1997 is juist vandaag weer verbijsterend actueel. De Nederlandse regering, heeft bijv. recent nog besloten het laatste beetje subsidie te schrappen dat ze voorheen nog verstrekte aan het enige monument in ons land met een directe link naar de Eerste Wereldoorlog en naar de meest spraakmakende figuur die daarin bepalend is geweest, keizer Wilhelm II en Huis Doorn,
Het ware te wensen dat de regering Brands rede ter harte zou nemen en daarmede terug zou komen op deze even kortzichtige als domme beslissing om het geamputeerd en afgeknot perspectief op de twintigste eeuw,die ‘blinde vlek in haar historisch bewustszijn, te laten voortduren.
Door zich nu ook nog te distanciëren van een herdenking van de Eerste Wereldoorlog in 2014, een herdenking die overal elders in de wereld als logisch, onontkoombaar en zelfs noodzakelijk wordt beschouwd, wordt het huidige non-beleid van de Nederlandse regering op historisch en cultureel gebied weer eens op uitermate pijnlijke wijze voor het voetlicht gebracht.
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2013 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

geachte ,
Het feit dat blijkbaar wel wat Nederlanders ,gezien de interesse voor dit forum en andere evenementen,wel WW1 kennen en er willen over praten geeft toch een sprankje hoop nietwaar.
De rol die Nederland speelde in WW1 is misschien aanleiding tot het negeren door sommigen die nu het beleid voeren.
Als praktisch enige op een herdenking onder "veteranen" van een bloedig maar "heroďsch" conflict sta je wat alleen en hopende dat niemand je vraagt..."wat deed jij in de grote oorlog"?
Er valt dus aan politieke zijde niet veel te halen uit deze gebeurtenis,behalve misschien de opvang van buitenlandse vluchtelingen (het boek van Evelyn De Roodt "Oorlogsgasten" siert mijn boekenplank ) waaronder veel Belgen en daarvoor onze blijvende dank !
Eerder de nogal twijfelachtige houding van de Nederlandse politiekers voor, tijdens en na dit conflict kan immers tot zure oprispingen leiden,was soms de twijfel neutraal blijven of meeheulen met de mof geen delicate kwestie en een gespreksonderwerp dat liever vermeden word ?
Dat en het leveren van goederen aan beide zijden is ook niet echt neutraal maar welke andere landen bezondigden zich daar niet aan ?
De "opvang" na dit conflict van een "Duitse vluchteling" van keizerlijke bloede kan misschien bedekt worden met het excuus dat alle andere betrokkenen van adel het een mooie oplossing vonden...
Dat de aanleiding tot WW2 voortvloeide uit de door Nederland "vergeten" eerste wereldoorlog is blijkbaar ook van geen tel,de bloedige lessen gelukkig nog niet.
Ik ,dit is mijn persoonlijke en misschien verkeerde mening ,denk dat er niemand in de Nederlandse politieke en militair hogere kringen behoefte heeft aan een feestje waar ze gaan bijstaan voor de spek en bonen....en zoals reeds gezegd hierboven het vraagje " wat deden jullie tijdens ww1 ?" liever niet beantwoorden.
Gelieve uit deze tekst niet te besluiten dat ik de Nederlanders iets ten laste leg over de houding van hun regering en koningshuis van 100 jaar geleden !! Ik ben het soms ook niet eens met die van ons en ik lust wel een onderonsje met de Noorderburen.....maar dan liefst met een Belgisch biertje !!!!
Hopend niemand met mijn visie hierover te hebben geschoffeerd ,dit is zeker mijn bedoeling niet,maar wel een kijk op Uw onderwerp te geven vanuit een "Belgische" hoek.
met vriendelijke groeten,
Vanthomme Martin poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2013 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Een discussie van de maand-topic bij uitstek en ik verhuis hem dan ook daar naar toe.

Wat mijn eigen mening betreft:
Ik vind het vanuit overheidsperspectief een blunder van jewelste om geen herdenking te organiseren op dit gebied. Juist in het pan-Europese tijdperk waarin Nederland zich prominent als EU-natie profileert, kun je je begrip voor het immense leed van je buren en meer nog voor deze wereldbrand in zijn geheel toch bescheiden en smaakvol herdenken op een locatie met betekenis, bv. het Belgenmonument in Amersfoort.
Wat betreft de rol van Nederland in WOI: het zal allemaal niet de schoonheidsprijs hebben verdiend maar je kunt een land moeilijk kwalijk nemen dat het niet is binnengevallen en daardoor verschoond is gebleven van de gruwelijke en stompzinnige slachtingen die volgden. Ingeklemd tussen oorlogvoerende naties en een Noordzee vol mijnen en onderzeeboten. Honderdduizenden vluchtelingen en gehouden aan de strikte regels van de neutraliteit, succes en zoek het maar uit.
Geen reden om geen aandacht te besteden aan het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, dat is in elk geval iets waar we de vrije keuze in hebben.

Gr P
GeertBerlare

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2013 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 29 Jun 2013 17:17 schreef:
geachte ,
Het feit dat blijkbaar wel wat Nederlanders ,gezien de interesse voor dit forum en andere evenementen,wel WW1 kennen en er willen over praten geeft toch een sprankje hoop nietwaar.
De rol die Nederland speelde in WW1 is misschien aanleiding tot het negeren door sommigen die nu het beleid voeren.
Als praktisch enige op een herdenking onder "veteranen" van een bloedig maar "heroďsch" conflict sta je wat alleen en hopende dat niemand je vraagt..."wat deed jij in de grote oorlog"?
Er valt dus aan politieke zijde niet veel te halen uit deze gebeurtenis,behalve misschien de opvang van buitenlandse vluchtelingen (het boek van Evelyn De Roodt "Oorlogsgasten" siert mijn boekenplank ) waaronder veel Belgen en daarvoor onze blijvende dank !
Eerder de nogal twijfelachtige houding van de Nederlandse politiekers voor, tijdens en na dit conflict kan immers tot zure oprispingen leiden,was soms de twijfel neutraal blijven of meeheulen met de mof geen delicate kwestie en een gespreksonderwerp dat liever vermeden word ?
Dat en het leveren van goederen aan beide zijden is ook niet echt neutraal maar welke andere landen bezondigden zich daar niet aan ?
De "opvang" na dit conflict van een "Duitse vluchteling" van keizerlijke bloede kan misschien bedekt worden met het excuus dat alle andere betrokkenen van adel het een mooie oplossing vonden...
Dat de aanleiding tot WW2 voortvloeide uit de door Nederland "vergeten" eerste wereldoorlog is blijkbaar ook van geen tel,de bloedige lessen gelukkig nog niet.
Ik ,dit is mijn persoonlijke en misschien verkeerde mening ,denk dat er niemand in de Nederlandse politieke en militair hogere kringen behoefte heeft aan een feestje waar ze gaan bijstaan voor de spek en bonen....en zoals reeds gezegd hierboven het vraagje " wat deden jullie tijdens ww1 ?" liever niet beantwoorden.
Gelieve uit deze tekst niet te besluiten dat ik de Nederlanders iets ten laste leg over de houding van hun regering en koningshuis van 100 jaar geleden !! Ik ben het soms ook niet eens met die van ons en ik lust wel een onderonsje met de Noorderburen.....maar dan liefst met een Belgisch biertje !!!!
Hopend niemand met mijn visie hierover te hebben geschoffeerd ,dit is zeker mijn bedoeling niet,maar wel een kijk op Uw onderwerp te geven vanuit een "Belgische" hoek.
met vriendelijke groeten,
Vanthomme Martin poppy

100% gelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2013 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Mag ik eerst de moderator Pegoud geruststellen dat ik niet een extreemrechtse rakker ben waar sommigen blijkbaar in geloven gezien commentaar op sommige "stukjes" van mijn hand over de "vreedzame godsdienst" die in bepaalde oosterse en westerse landen gesmaakt wordt en de manier waarop deze word verspreid.
Ook blijkt mijn "ironie" over sommige onderwerpen soms niet begrepen,wat verstaanbaar is over onderwerpen die soms voor andere interpretatie vatbaar is.
Dus laten we iets duidelijk stellen...ik heb niets tegen Nederlanders ( anders had ik het reeds gebruikt...ironie Wink !! ),ik ken ze als meestal fijne mensen en het boek "Oorlogsgasten " is mij geschonken door de vader van een Nederlandse vriendin van mijn dochter,dewelke ik heb geplezierd met een boek over de oorlog in onze contreien .
Deze wat lange inleiding is noodzakelijk omdat sommige (enkele )mensen over nogal wat lange tenen beschikken en daar wil ik niet op trappen , kwestie van een " burenruzie " te vermijden .
maar terug naar het onderwerp...
Laat ons eens een "wat als " spelletje proberen...."wat als " Nederland niet neutraal had gebleven ?
Wat als Nederland,na het bijzetten van onderlinge politieke twisten,de beslissing had genomen haar neutrale houding te laten varen en de zijde van de "geallieerden" te kiezen ?
Wat als Nederland zich tijdens het jaar na het begin van WW1 maatregelen had getroffen om zijn eigen politieke en economische situatie te herstellen en zijn leger op "oorlogspeil" te brengen.
Het zich daarna "in staat van oorlog " te verklaren met Duitsland en zijn Land en havens open te verklaren voor het doorlaten van de troepenmacht die,wegens gebrek aan een ander inzetbaar front,naar Griekenland en Gallipoli werden gezonden ?
De strategie hieromtrent ( aanval op het Ruhrgebied of in de rug door België) laat ik open voor een andere discussie ,maar misschien had dit een vroegtijdig einde kunnen zijn van een bloedig conflict ?
Nogmaals,dit "wat als" is geen verwijt aan de Nederlandse politiek of bevolking in deze periode.
Belgié stond ook op zijn neutraliteit en de Scandinavische landen eveneens ,dit zou in WW 2 weer maar eens papieren vodjes blijken !
Grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2013 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

MMM, geen geruststelling nodig. Ik weet dat je geen zwarthemd bent, noch een "dikke-nekken-basher".
Voor de goede orde van mijn kant: ik kan het Vlaamse sentiment dat tegen Hollanders heerst best billijken. Van WOI zijn we niet slechter geworden terwijl België in puin lag. Hoe ik er verder over denk, heb ik hierboven beschreven. Het is gelopen zoals het is gelopen. En ik vind het onbegrijpelijk dat de Nederlandse overheid de omvang en het belang van deze wereldbrand nog steeds niet erkent.

Gr P
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2013 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 30 Jun 2013 20:26 schreef:
MMM, geen geruststelling nodig. Ik weet dat je geen zwarthemd bent, noch een "dikke-nekken-basher".
Voor de goede orde van mijn kant: ik kan het Vlaamse sentiment dat tegen Hollanders heerst best billijken. Van WOI zijn we niet slechter geworden terwijl België in puin lag. Hoe ik er verder over denk, heb ik hierboven beschreven. Het is gelopen zoals het is gelopen. En ik vind het onbegrijpelijk dat de Nederlandse overheid de omvang en het belang van deze wereldbrand nog steeds niet erkent.

Gr P

Hoi Pegoud,
dank voor je kijk op mijn soms "politiek verkeerde visies", en laat ons dan de situatie eens bekijken "wat als" Duitsland niet door België was doorgestoten maar direct naar Frankrijk ?
Zou België als een dan neutrale staat tijdens WW 1 een even enthousiast programma voorzien in 2014 ? Rolling Eyes
Er zou inderdaad meer aandacht in Nederland moeten geschonken worden aan ww1,maar had de geschiedenis anders verlopen waren wij Belgen qua herdenking in het zelfde bedje ziek Wink
grtz,MMM poppy
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2013 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Zowel Nederland als België hadden zich in 1914 neutraal verklaard. Tot zover hebben beide staten dezelfde positie ingenomen. Maar Duitsland had Nederland niet nodig voor zijn opmars naar Frankrijk (toegegeven, het tijdelijk gebruik van één klein weggetje in Zuid-Limburg daargelaten). Dus Nederland had geen enkel belang bij dat conflict. Dat Balgië in 1914 niet buiten het conflict kon blijven kan Nederland niet worden aangewreven.
We kunnen ons ook afvragen of het voor België niet verstandiger geweest zou zijn zich niet teweer te stellen tegen de Duitse passanten, die immers vooral op Frankrijk uit waren? Mogelijk had dit heel veel schade en ellende gescheeld voor België. Het hele front had dan in Frankrijk gelegen en steden als Ieper waren gespaard gebleven.
Ik begrijp dat dit verhaal ook niet geheel politiek correct is, maar we zijn hier toch met een open discussie bezig. Toch?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2013 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 30 Jun 2013 21:22 schreef:
Zowel Nederland als België hadden zich in 1914 neutraal verklaard. Tot zover hebben beide staten dezelfde positie ingenomen. Maar Duitsland had Nederland niet nodig voor zijn opmars naar Frankrijk (toegegeven, het tijdelijk gebruik van één klein weggetje in Zuid-Limburg daargelaten). Dus Nederland had geen enkel belang bij dat conflict. Dat Balgië in 1914 niet buiten het conflict kon blijven kan Nederland niet worden aangewreven.
We kunnen ons ook afvragen of het voor België niet verstandiger geweest zou zijn zich niet teweer te stellen tegen de Duitse passanten, die immers vooral op Frankrijk uit waren? Mogelijk had dit heel veel schade en ellende gescheeld voor België. Het hele front had dan in Frankrijk gelegen en steden als Ieper waren gespaard gebleven.
Ik begrijp dat dit verhaal ook niet geheel politiek correct is, maar we zijn hier toch met een open discussie bezig. Toch?

Hoi Linge ,
Ik en hopelijk veel van mijn landgenoten wrijven Nederland niets aan dat enkel België betrokken werd in WW1 Smile
Had België ,als brave buur van Frankrijk ,een "laissez passer" moeten geven aan de Duitsers ? zoiets als een bende criminelen door je tuin laten gaan omdat ze enkel je buurman gaan aanvallen Embarassed
Het feit blijft dat zowel Nederland als België "neutrale staten "waren ( en België was een gecreëerde bufferstaat tussen GB en de continentale grootmachten ,waar Nederland in een vroeger tijdperk ook bij behoorde Embarassed )
Had België doortocht verleend aan Franse of Britse troepen voor een aanval op Duitsland ??
Ik denk het niet maar ik schrijf of schreef ook geen geschiedenis...ik moet ze ondergaan speechless
grtz,MMM poppy
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2013 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 30 Jun 2013 21:22 schreef:

Zeer interessante opmerking Lingekopf!

Nederland valt idd helemaal niets te verwijten. Je kan niet verwachten dat een land zijn neutraliteit opgeeft om zich in een oorlog te storten, aan welke kant je dan ook staat. Bovendien is het dan nog zeer de vraag wélke kant je dan als regering moet kiezen (zie maar de twijfel en verdeeldheid van de Grieken, Turken, Amerikanen voorafgaand aan hun beslissing).

Nu Nederland heeft heus wel geleden onder WO I, zowel op economisch als sociaal vlak, kan ook moeilijk anders als buurland en het was een geluk dat Helmuth Von Molkte ervoor koos Nederland links te laten liggen. Nuja, geluk: de weerstand en de vertragingen zouden alleen maar groter geworden zijn.

Boeiend is idd om te vermelden wat er zou gebeurd zijn mocht Albert I de eer en de neutraliteit van de natie niet zo hoog in het vaandel gedragen hebben. Zou de neutraliteit gehandhaafd blijven? Zou men aansluiten bij Duitsland of zou men toch aansluiten bij de geallieerden? Moeilijk te verklaren, denk ik, al vermoed ik wel dat de neutraliteit behouden en doortocht verlenen onverzoenbaar zou zijn (net zoals de neutraliteit en het verdedigen van het land dat was). Volgens mij kon België onder geen enkele omstandigheid neutraal blijven. Vraag is ook hoe lang de oorlog zou geduurd hebben mocht er vrije doorgang verleend zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2013 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

De problemen die Nederland van WO1 heeft gehad vielen naar verhouding mee denk ik. Het is niet voor niets dat het Nederlands onderwijs weinig of niets leert over deze periode. Het onderwerp id bij mij vroeger (jaren 1960) op het lyceum gewoon overgeslagen. Mad
Wat betreft de Brelgische "neutraliteit". De Belgische koning Albert zou m.i. moeiteloos hebben kunnen kiezen voor een Duitse doortocht. Een kwestie van protesteren bij Berlijn en klagen bij de Britten (wel nadat de Duitsers waren doorgetrokken). Niet moeilijk in het internationale diplomatieke circuit. België had dus wel degelijk een keuze.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 8:05    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien moesten de geallieerden via een landing op Nederlands grondgebied naar Berlijn getrokken zijn???
Die Nederlandse neutraliteit stelde toch niks voor ...
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

vetje @ 02 Jul 2013 8:05 schreef:
Misschien moesten de geallieerden via een landing op Nederlands grondgebied naar Berlijn getrokken zijn?
Engeland was zogenaamd ten oorlog getrokken omdat de Duitsers de Belgische neutraliteit niet respecteerden, het ligt dan niet voor de hand dat de Engelsen zelf de Nederlandse neutraliteit niet zouden respecteren lijkt mij.

Hoe bedoel je dit? Nederland heeft er alles aan gedaan om neutraal te blijven?
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Met een korrel zout als vervolg op de post van Lingekopf. =)
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Wat als Albert I ( gezien zijn Duitse afkomst ) zijn regering had kunnen overtuigen het Duitse leger door te laten en het Von Schlieffen plan had gewerkt ??
De Fransen verslagen en GB aan uithongering toe door de Duitse duikboten die nu over de Franse havens kunnen beschikken...lijkt een WW2 verhaal Cool
Zouden de Duitsers dan de Nederlandse neutraliteit hebben blijven respecteren??
Dus geef het maar toe dat we voor jullie de kastanjes uit het vuur hebben gehaald en dat zal jullie nog veel rondjes kosten op café !!! Evil Wink ( grapje en een vaatje zout !! )
grtz,MMM poppy
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn persoonlijke mening is dat herdenken WO1 overbodig is voor Nederland. Nederland was neutraal, ook al merkte het (in)direct wel wat van de oorlog.

Wel hoop ik dat erg genoeg media-aandacht (tv,internet, krant enzovoorts) eraan wordt besteedt. Zodat de Nederlanders er wel bewust van zijn/worden wat er gaande is.

En dan nog een vraag. Stel Nederland staat stil bij die herdenkingen, waar en hoe moeten ze dat doen? Bijvoorbeeld het Belgenmonument in Amersfoort? Of bij de graven van WO1 militairen die hier overleden zijn. En dan kan je daarmee ook nog eens alle kanten op. Engelse, Servische, Duitse, Belgische etc etc graven.

Ik denk dat ieder die hier op het forum zit wel een vorm geeft aan hoe hij zij het in Nederland wil invullen voor zichzelf.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

louis @ 02 Jul 2013 10:09 schreef:
Misschien moesten de geallieerden via een landing op Nederlands grondgebied naar Berlijn getrokken zijn?
Engeland was zogenaamd ten oorlog getrokken omdat de Duitsers de Belgische neutraliteit niet respecteerden, het ligt dan niet voor de hand dat de Engelsen zelf de Nederlandse neutraliteit niet zouden respecteren lijkt mij.

Hoe bedoel je dit? Nederland heeft er alles aan gedaan om neutraal te blijven?

Feit is echter wel dat Engeland niet eens moést in de oorlog treden. Geen enkel verdrag vermeldt dat ze bij een schending van de neutraliteit deze moesten verdedigen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Engeland was wel degelijk een factor van belang. Kijk naar de Hollandstellung waarbij Duitsland rekening hield met een invasie van Zeeuws Vlaanderen door de geallieerden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 02 Jul 2013 11:14 schreef:
Hoi,
Wat als Albert I ( gezien zijn Duitse afkomst ) zijn regering had kunnen overtuigen het Duitse leger door te laten en het Von Schlieffen plan had gewerkt ??
De Fransen verslagen en GB aan uithongering toe door de Duitse duikboten die nu over de Franse havens kunnen beschikken...lijkt een WW2 verhaal Cool
Dus geef het maar toe dat we voor jullie de kastanjes uit het vuur hebben gehaald en dat zal jullie nog veel rondjes kosten op café !!! Evil Wink ( grapje en een vaatje zout !! )
grtz,MMM poppy
Zeg maar wanneer Wink

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, zeg maar wanneer.....en waar, wij Belgen zijn flexibel. Embarassed
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik weet zijn de Duitsers nooit uit geweest op het bezit van Nederlands grondgebied. Natuurlijk zouden de verhoudingen in West-Europa ander geweest zijn na een Duitse overwinning op Frankrijk. Maar Duitsland was niet op zoek naar "lebensraum" in het Westen. De enige staat die belang had in gebiedsannexatie was Frankrijk. Dat wilde de gebieden die onder Louis XIV van de Duitse gebieden waren geroofd opnieuw terug. Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 02 Jul 2013 16:31 schreef:
maxmadmartin @ 02 Jul 2013 11:14 schreef:
Hoi,
grtz,MMM poppy
Zeg maar wanneer Wink

Hoi Yvonne en Bingske.
misschien tijdens een forummeet in Oostende om de nieuwe WW1 site te bezoeken Wink
Hebben een aangepast biertje om dat te vieren....
http://www.google.be/search?q=keyte+bier&hl=nl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=UBjTUcSDDIHMObXogUA&sqi=2&ved=0CD0QsAQ&biw=1920&bih=979
En Linge mag natuurlijk ook komen proeven van ons Oostends " belegeringsbier " hoor !! Wink
Ik bezorg jullie (gratis !!) een paar flessen bij een bezoek Cool
grtz van MMM in een vrijgevige bui speechless poppy (euh,gelieve dan wel niet de ganse familie en buren mee te brengen Surprised )
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 02 Jul 2013 19:22 schreef:

Hebben een aangepast biertje om dat te vieren....
http://www.google.be/search?q=keyte+bier&hl=nl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=UBjTUcSDDIHMObXogUA&sqi=2&ved=0CD0QsAQ&biw=1920&bih=979
En Linge mag natuurlijk ook komen proeven van ons Oostends " belegeringsbier " hoor !! Wink
Ik bezorg jullie (gratis !!) een paar flessen bij een bezoek Cool
grtz van MMM in een vrijgevige bui speechless poppy (euh,gelieve dan wel niet de ganse familie en buren mee te brengen Surprised )

Kuyte of Kijte was een zwaar bier dat eeuwen geleden al in het Hollandse Delft werd gebrouwen, en dat in de streek een grote naam had... Wink De Oostendse variant, en vooral de zware bruine, lijkt me niet te versmaden... laat maar komen!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Sjongejongejonge, gaat het hier over serieuze materie, zitten de heren Bourgondiërs alvast het bier te selecteren voor de volgende ontmoeting. Nou ja, goed in het kader van de verbroedering... Embarassed

Gr P
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry voor het uitstapje, we konden het even niet laten. Terug on topic! Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2013 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 02 Jul 2013 21:40 schreef:
Sjongejongejonge, gaat het hier over serieuze materie, zitten de heren Bourgondiërs alvast het bier te selecteren voor de volgende ontmoeting. Nou ja, goed in het kader van de verbroedering... Embarassed

Gr P

Oke Pegoud..
je krijgt ook een paar flessen, kwestie van neutraal te blijven en dus hiermee weer op het topic "neutraal" Wink
Hoe neutraal waren de andere Europese landen? met name de Scandinavische landen bv ? ( geen stenen naar die mensen willen gooien maar gewoon uit onwetendheid Embarassed )
grtz,MMM poppy
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2013 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, dat weet ik niet. Ik zat me wel te bedenken dat als Nederland wel was binnengevallen, de Hollandse Waterlinie nu waarschijnlijk een toeristische trekpleister van Europees formaat was geweest! Nu ook al leuk trouwens..

Gr P
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2013 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 03 Jul 2013 21:14 schreef:
Tja, dat weet ik niet. Ik zat me wel te bedenken dat als Nederland wel was binnengevallen, de Hollandse Waterlinie nu waarschijnlijk een toeristische trekpleister van Europees formaat was geweest! Nu ook al leuk trouwens..

Gr P

Sterker nog, het zou (voor zover ik weet) de enige 14-18 site zijn die op de UNESCO lijst staat. Laughing Als er nog iets van over zou zijn tenminste...
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2013 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Om terug te keren op de openingspost, jazeker denk ik dat Nederland moet herdenken. Ook al is er geen actief slagveld geweest, de zaken rondom hebben in Nederland wel degelijk een rol gespeeld.
Dus ja: doen poppy

Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen rondom Huis Doorn die hun stoffig imago aan het afwerpen lijken te zijn.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2013 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=30402
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=27581

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: