Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dagje Zonnebeke en Ieper

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 21:51    Onderwerp: Dagje Zonnebeke en Ieper Reageer met quote

Zondag 11 augustus zijn we weer richting Westhoek gereden om weer een paar locaties te bezoeken. Het Memorial Museum Passchendaele 1917 stond op het programma. We waren er 6 jaar geleden al eens geweest. Het is nu verbouwd en ik had er al veel lovende woorden over gehoord en foto's van gezien. Tijd om zelf eens te gaan kijken dus! En ze hadden niets teveel gezegd. Het museum was al mooi maar nu nog zoveel beter geworden! We zijn er dan ook best lang binnen geweest.
Veel foto's gemaakt natuurlijk. Enkele laat ik hier zien.

Hij blijft leuk, zo bovenaan de trap..

Enkele van de vele vitrines

De nagebouwde dugout blijft mooi om te zien, en door te lopen.

Sfeertje..

Veiligheid in de dugout... Cool

mrs Stan

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

En zo was er nog veel meer te zien...
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

En dan kom je buiten, bij de recent aangelegde loopgraven.

En weer terug naar binnen..

Blijft mooi hé, trench art

Veel foto's, en toch ook weer weinig want er is zoveel meer te zien. Beslist een bezoek waard!
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

Na ons bezoek aan het museum op pad voor ons volgende doel; Tyne Cot Cemetery. Maar dan wel te voet! Is maar 2,5 km van het Memorial Museum vandaan. Met een boek waarin fiets/wandel- en autoroutes mee gaan we op pad. Ook de poppy paraplu die ik in het museum kocht gaat mee maar bleek achteraf gelukkig niet nodig. Smile

De route loopt voor een groot deel over een mooi fietspad, naar ik begrijp was daar vroeger een spoorlijn

The road to Passchendaele.
Australian walk
4 October 1917

En tijdens de wandeling komen we langs Thames Farm Bunker.

Tyne Cot Cemetery in zicht

En toen was de accu van ons foto camera leeg. Geen nood, ik heb altijd een tweede volle accu bij me... dacht ik... Niet te vinden! Dat is balen! Later zal blijken dat die accu thuis uit het hoesje van de camera is gevallen. Gelukkig heb ik nog wel de camcorder bij me waar je ook wel mee kan fotograferen maar de kwaliteit van de foto's is dan stukken minder.

en paar van de foto's gemaakt met de camcorder

Na ons bezoek aan Tyne Cot Cemetery zijn we dan weer terug gewandeld naar Zonnebeke. In Zonnebeke lopen we via de plaatselijke begraafplaats waar we nog een bezoek brengen aan de crypte.
En daarna met de auto naar Ieper. Daar wat winkels bezocht waar ik wat aankopen deed voor mijn Menenpoort verzameling.
Deze aanwinsten zijn hier te zien: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=28776&start=100
De winkel waar ik wat boeken had willen scoren was helaas gesloten, met vakantie.
Natuurlijk hebben we de Menenpoort ook weer bezocht en na het eten er the Last Post bijgewoond.

We habben nog een derde accu voor ons foto camera. Deze accu is niet meer zo goed en kan voor maar een paar foto's energie leveren. Deze laatste foto's van de Menenpoort heb ik met gebruik van deze accu nog kunnen maken.

En toen was het weer tijd om naar huis te gaan. Hopelijk kunnen we gauw weer terug naar Ieper en omgeving. Dan gaan we zeker meer van die wandelingen maken, langere ook! Ik kan het aanraden!

Greetz, Margreet Cool poppy
Branco12

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2013 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

mooie foto's, dat fietspad was inderdaad een spoorweg in wo1 niet ver van tyne cot liggen er langs dat pad nog enkele meters van de sporen,hier kan je wat meer vinden van de spoorlijn http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_64
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2013 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi en bedankt voor de foto's!
Amai, wat een onheilspellende wolken op die laatste foto van Tyne Cot!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
A. Depage

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2013 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens: het vernieuwde museum in Zonnebeke wordt nu zondag 25/8 (om 10u30) bezocht door de leden van Schrapnel. Met deskundige uitleg wordt een gratis rondleiding gegeven.
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2013 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie complimenten Branco12 en A.Depage!

We zullen dus nog eens terug moeten om die restanten sporen tezien Smile Ik hoop sowieso (altijd) terug te gaan. Ook om de hele wandelroute te doen, en andere wandelroutes uit dat boekje. Nu hadden we maar een klein stukje gedaan. Het is leuk om te doen, je ziet dan toch weer veel meer.

Ja, die lucht zag er nogal dreigend uit, maar daar is het gelukkig bij gebleven. M'n nieuwe poppyparaplu niet nodig gehad Smile

In Ieper zelf waren we van plan om zoals voorheen weer bij restaurant the Poppy te gaan eten (in de Menenstraat) maar die bleek helaas gesloten. En al heel lang, sinds oktober vorig jaar zei hun overbuurman. Waarom wist hij niet. Erg jammer want het was een goed restaurant. En dus werd het nu een ander restaurant waar het ook goed was maar toch jammer van the Poppy.

mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2013 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 22 Aug 2013 12:29 schreef:
Trouwens: het vernieuwde museum in Zonnebeke wordt nu zondag 25/8 (om 10u30) bezocht door de leden van Schrapnel. Met deskundige uitleg wordt een gratis rondleiding gegeven.

Jammer dat ik dan daar niet ben, lijkt me heel boeiend!
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2013 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke repo, Margreet. En natuurlijk de Menenpoort he... Wink

Gr P
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2013 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie serie Margreet!
Het nieuwe museum ziet er goed uit, ik ben er met de meet in Ieper geweest, voor de verbouwing. Ik moet nodig terug zie ik Smile

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
A. Depage

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2013 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

mrs Stan @ 22 Aug 2013 12:45 schreef:
Bedankt voor jullie complimenten Branco12 en A.Depage!

We zullen dus nog eens terug moeten om die restanten sporen tezien Smile Ik hoop sowieso (altijd) terug te gaan. Ook om de hele wandelroute te doen, en andere wandelroutes uit dat boekje. Nu hadden we maar een klein stukje gedaan. Het is leuk om te doen, je ziet dan toch weer veel meer.

Ja, die lucht zag er nogal dreigend uit, maar daar is het gelukkig bij gebleven. M'n nieuwe poppyparaplu niet nodig gehad Smile

In Ieper zelf waren we van plan om zoals voorheen weer bij restaurant the Poppy te gaan eten (in de Menenstraat) maar die bleek helaas gesloten. En al heel lang, sinds oktober vorig jaar zei hun overbuurman. Waarom wist hij niet. Erg jammer want het was een goed restaurant. En dus werd het nu een ander restaurant waar het ook goed was maar toch jammer van the Poppy.

Waar ben je dan gaan eten, Stan?
Wij zijn laatst naar Pacific Eiland getrokken, daar achter De Post, aan de Ieperse vestingen, zeker een bezoekje waard!
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2013 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie complimenten Pegoud en Mirjam!

Inderdaad natuurlijk de Menenpoort. Daar ga ik altijd toch kijken, bij elk bezoek. En niet alleen The Last Post.

Het vernieuwde museum is echt een must Mirjam. En ik laat nog maar een klein deel zien van het nieuwe gedeelte. Echt top zoals het daar nu is!

A.Depage, we zijn bij Old Tom op de markt wezen eten. Pacific Eiland ken ik nog niet. Een opzoeken met Google...

mrs Stan

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2013 0:13    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een kleine toevoeging. Deze keer geen foto's maar een filmpje dat ik tijdens ons bezoek aan Tyne Cot Cemetery maakte. De kwaliteit niet echt geweldig misschien, maar ik wil hem toch graag met jullie delen.

http://www.youtube.com/watch?v=cIbO6j_qmgU&feature=share&list=UUIhbst6ZYt3F8wXJf7bc7Pg

Greetz, Margreet poppy
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2013 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag Margreet. Nog een tip misschien voor een volgend bezoekje : sinds een paar maanden is het ook mogelijk een fiets te huren in de onmiddelijke omgeving (Ieperstraat 19 - Zonnebeke Bikes) van het museum. Dit vergroot de actieradius van je bezoek. (Voor de mensen met minder gespierde kuiten : er zijn ook een paar elektrische fietsen beschikbaar.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2013 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Alweer een mooi verslagske van Margreet.
Inderdaad, het vernieuwde museum is een bezoekje meer dan waard.
Ik ben er met de fotoclub geweest bij de opening, nog een paar forumers tegen het lijf gelopen.
Erwin Ureel heeft nog een nederlands koppeltje van bij ons in de club aan het plagen geweest, maar ze konden er goed om lachen. Laughing
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2013 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Geert en André!

Een fiets huren lijkt me een heel leuk idee Geert. Te voet of met de fiets beleef je de omgeving toch weer heel anders en zie je veel meer. Zeker ook als je de routes volgt die beschreven zijn oa in het boek Ypres, Nieuwpoort to Ploegsteert van Jon Cooksey & Jerry Murland.

Leuk dat je met de fotoclub bij de opening van het museum was André, en er ook nog een paar forumers tegen kwam. Zover ik weet waren er geen mede forumers in het museum toen wij er waren. Wel 's avonds Rino ontmoet, hij wist dat we zouden komen.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: