Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[GEZ] Trench maps Nieuwpoort - Oostduinkerke (square 12)

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Vraag en aanbod Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TheProfessorODK

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2013 15:11    Onderwerp: [GEZ] Trench maps Nieuwpoort - Oostduinkerke (square 12) Reageer met quote

Beste liefhebbers,

Is er iemand in het bezit van gedigitaliseerde trench maps van de regio Nieuwpoort - Oostduinkerke - Koksijde?

Ik heb reeds veel opzoekingen gedaan. De meeste maps staan in boeken of zijn betalend via de archieven (Engeland).

Mijn interesse gaat vooral uit naar NPT en ODK.

Alvast bedankt.

Groeten

TheProfessorODK poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mieke Debeuf

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2013 16:20    Onderwerp: loopgravenkaarten Reageer met quote

Beste 'professor',

Ik heb snel mijn kaarteninventaris er eens op nageslagen. De kans op het vinden van gedigitaliseerde kaarten van Nieuwpoort en Oostduinkerke is niet zo heel groot. Toch niet via de geëigende kanalen.

De dvd's met trench maps uit de National Archives en uit het Imperial War Museum geven alleen kaarten uit de Britse sector. Vermits de Britten alleen in de zomer 1917 als voorbereiding op de derde slag in Nieuwpoort waren gelegerd, vind je alleen uit die periode een paar kaarten van Nieuwpoort (kaartblad 12SW1), met name drie edities:
wo297_0546 Nieuwpoort 19170519 12SW1 1A
wo297_0547 Nieuwpoort 19170703 12SW1 2A
wo297_0549 Nieuwpoort 19170725 12SW1 3A

Belgische loopgravenkaarten bestaan van die sector wel, maar daarvoor moet je naar de kaartcollectie van het documentatiecentrum van het Koninklijk Legermuseum in Brussel. Daar kan je de kaarten wel inkijken, maar niet laten inscannen, want dat formaat kunnen ze daar niet aan. En nu mag je er zelfs ook geen foto's meer van maken! Jammer, want er zitten veelbelovende kaarten. Ik geef je er het archiefnummer meteen bij.
Nieuwpoort, 18/01/1918, V TMB 10 104
Nieuwpoort, 5/02/1918, V TMB 10 103
Nieuwpoort, 1/08/1918, V TMB 10 105
Oostduinkerke, 20/01/1918, V TMB 10 107
Oostduinkerke, 20/01/1918, V TMB 10 108

Verder is er ook de kaartcollectie van In Flanders Fields. Van kaartblad 12 hebben ze drie kaarten, voor zover ik kan zien... Ga eens langs, dan kunnen ze je daar wel verder helpen.

Maar als ik me niet vergis, zou de heemkundige kring van Nieuwpoort in de loop van de jaren ook een niet onaardige collectie kaarten hebben verzameld. Weet iemand daar misschien meer over?

Mieke
Naar boven
jatas

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

hallo,

of misschien de heemkundige kring Bachten de Kupe in Koksijde, hebben heel veel zaken over Nieuwpoort.

Jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

(verplaatst naar de Vraag & Aanbod rubriek)
Naar boven
TheProfessorODK

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2013 7:40    Onderwerp: Gezocht: Trench maps Nieuwpoort - Oostduinkerke (square 12) Reageer met quote

Mieke,

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie.
Tijdens mijn zoektocht ben ik eveneens beland op de website van IWM maar die kaarten kan ik niet inkijken. Sommige wel.

Ik zal mijn zoektocht eens wenden naar het Flanders Fields museum.

http://library.mcmaster.ca/maps/ww1/ndx5to40.htm
Via bovenstaande link heb ik wel nog enkele maps kunnen vinden.

Groetjes

TheProfessorODK
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2013 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Geachte professor,

Als academicus kunt u deze stukken toh via uw faculteit laten bestellen? Waarom zou dit gratis moeten zijn?

Men moet het ook niet altijd zo ver willen zoeken. U zult als resident van Koksijde vast wel gehoord hebben van de publicatie die ik geschreven heb "Nieuwpoort Sector 1917" die bulkt van het kaartmateriaal.

De heemkring "Ranskapelle a/d Yzer" waar hier naar gerefereerd wordt, en waar ik deel van uit , beschikt ook over heel wat kaartmateriaal. Het gratis en belengeloos uitdelen van afschriften hiervan, zal natuurlijk niet van zelfsprekend zijn.

Kunt u ons hieromtrent enige duiding varschaffen inzake het doel van uw vraag? Binnen welke wetenschappelijke studie kadert uw vraag? Waar zullen uw onderzoeksresultaten gepubliceerd worden? ..... of hebben de kaarten als doel om een wegwijzer te zijn bij een uitstap met de metaaldetector? ...

Vriebdelijke groeten,

Kristof J.
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2013 9:15    Onderwerp: Reageer met quote

De looptijd van dit topic heeft zijn deadline overschreden + het lijkt ook afgehandeld.
Slotje poppy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Vraag en aanbod Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: