Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Welk nederlands geweer is dit?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
de onbekende

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2013 11:26    Onderwerp: Welk nederlands geweer is dit? Reageer met quote

Ik heb een erfstuk gehad. Het is onklaar en ligt nog even ingepakt alvorens het aan de muur te hangen.

Het geweer is echt gebruikt en dat is waarschijnlijk ook in de 2de wereldoorlog geweest.

Het lijkt op een nederlands m95 geweer. Ik heb erop gegoogled maar ik kom er niet uit.

Wie kan mij vertellen wat voor geweer dit is?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2013 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

(verplaatst naar de juiste rubriek)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2013 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Zo op het eerste zicht kan ik niet direct zeggen wat het is, maar het is ZEKER geen M95.

Kan je wat meer info geven? Markeringen, afmetingen, kaliber?

Mvg,

Jos

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2013 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik al schreef, het is mij onbekend.

Het nederlands leger vocht met verouderde geweren die al in de
eerste wereldoorlog gebruikt werden.

Zoals je ziet ligt het naast een salontafol. Dus het is niet lang.
Korte geweren werden gebruikt door bv door soldaten te paard.
Naar boven
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2013 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

de onbekende @ 25 Feb 2013 12:13 schreef:
Dus het is niet lang.

Ehmm... OK? Zeer duidelijke maatvoering, nu kunnen we het direct identificeren... Rolling Eyes

Sorry hoor, maar als je wil weten wat voor geweer het is ga je toch een beetje meer info moeten geven, en misschien wat -duidelijke- detailfotos. En afmetingen dus. Lengte, kaliber?

Mvg,

Jos

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2013 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft het een blank vizier? Dus geen afstandsaanduiding?
Is het 1,15 meter lang? Kan er een magazijn in?

Mvg,
Alex
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2013 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inderdaad een oude karabijn. Messing beslag, zeker model van voor 1900. Hembrug?
joery

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

hallo martin,

is een franse.
een "GRAS" type.model1874,van de gendarmerie ŕ pied.
oja en welkom op t'forum

mvg joery
Naar boven
de onbekende

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

You made my day joery Very Happy Very Happy Very Happy

Ik ga daar in mijn "vrije" tijd is op googelen.
Naar boven
de onbekende

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Maar hoe komt zo`n geweer dan in het nederlands leger?
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

de onbekende @ 26 Feb 2013 21:29 schreef:
Maar hoe komt zo`n geweer dan in het nederlands leger?

Hoe komt een Belgisch wapen in het Amerikaans leger? Simpel.... Business. Wapens worden geproduceerd voor zowel in eigen leger als ook voor export.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
de onbekende

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ja oké die snap ik. En ik weet ook dat wij in de ww2 met zeer verouderd wapentuig vochten. Zelfs de marine (voor mij bekend) was zeer verouderd.

Ik kwam deze leuke link nog tegen betreft deze karabijn,

http://en.wikipedia.org/wiki/Fusil_Gras_mle_1874
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat dit wapen toen ook werd gebruikt door het Nederlands leger. we spreken wel over nog eens 30 jaar later! Ik weet dat de Grieken die nog gebruikten, maar de Nederlanders??? Dat denk ik niet.

FHSW Wikia
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

De Nederlanders hoopten ook in WOII neutraal te blijven, het was ze eerder ook gelukt en dus hadden ze niet veel in spullen voor het leger geďnvesteerd.
Dus ze vochten nog steeds met materiaal wat ernstig verouderd was, dus ook uit of zelfs van voor de Eerste Wereldoorlog!!
Ze hebben in Hoek van Holland zelfs in het oude pantserfort uit 1880 nog op de Duitsers geschoten met de kanonnen. Die waren al jaren niet meer goed onderhouden. Het laat zich raden dat die kanonnen er zeer snel mee ophielden Wink

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2013 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 26 Feb 2013 23:01 schreef:
Dus ze vochten nog steeds met materiaal wat ernstig verouderd was, dus ook uit of zelfs van voor de Eerste Wereldoorlog!!

Ernstig verouderd?
Het NLD legergeweer was in 1896 in gebruik gekomen, de laatsten waren in 1924 geproduceerd. De Duitsers liepen met wapens die sinds 1898 niet wezenlijk meer waren veranderd! Een deel van hun troepen liep ook met uitrusting uit de Groote oorlog!
Ons Pantser Afweergeschut (tenminste, een deel ervan) was van 1935! Gasmaskers idem! Het grootste deel van het geschuit was ongeveer dertig jaar oud. Mitrailleurs waren 25-30 jaar oud, zowel de zware als de veldmitrailleurs, en zeker niet minder effectief! Wel van minder nut in een bewegingsoorlog, dat dan weer wel.

Tegenwoordig schieten we nog met de .50-mitrailleur (sinds 1926 in productie en niet wezenlijk meer veranderd), hebben we vanaf 1962 tot 1996 met het geweer FAL gelopen en lopen vanaf 1962 tot heden met de mitrailleur MAG (50 jaar!)
We hebben sinds de jaren '60 tot in de jaren negentig met dezelfde kanonnen gedaan! Geen centje pijn hoor!

Ernstig verouderd is niet de juiste aanduiding. Wel klopt dat ze eigenlijk nét even uit de tijd waren. Ook klopt het dat onze strijdwijzen niet meegegroeid waren sinds de jaren twintig en dat met name de opleiding van kaderleden veel beter had gekund.
Niet het hele leger schoot met kanonnen uit 1880. Dat waren uitzonderingen. Helaas populair genoeg om altijd maar weer te vermelden....
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2013 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Erik de Bruin @ 18 Mrt 2013 22:03"]
Niet het hele leger schoot met kanonnen uit 1880. Dat waren uitzonderingen. Helaas populair genoeg om altijd maar weer te vermelden....

Dat beweer ik ook niet, ik had het specifiek over Hoek van Holland.
Ik heb jaren in dat fort rondleidingen gegeven vandaar.
Dat het populair genoeg is om altijd maar weer vermeld te worden is mij niet bekend.

En ernstig verouderd kun je op verschillende manieren uitleggen, ik bedoelde dat het niet bepaald modern was.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2013 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb als hobby het uitbeelden van de Nederlandse soldaat uit de jaren dertig. Hoewel veel van de uitrusting er oubollig en antiek uitziet, moet ook worden vastrgesteld dat de Duitse soldaat er niet veel anders bijliep, ook wat betreft de ouderdom van zíjn uitrusting.
De uniform van de NLD soldaat was net zo oud/jong als dat van zijn Duitse opponent. Zijn geweer idem, dat scheelde niet teveel. Gasmaskers van beide partijen stamden uit de jaren dertig. De meeste NLD helmen waren uit begin jaren dertig, net als de Duitse helmen. Broodzakken waren nagenoeg gelijk. Eetketels idem.

Het was niet de uitrusting en bewapening die de nekslag gaf. Het gebrek aan oefening en geoefend kader, de vrijwel niet aanwezige verbindingsmiddelen en de wat starre wijze van verdediging (in plaats van een beweeglijke verdediging in de diepte) waren doorslaggevend voor de nederlaag.
Vandaar dat ik pleit voor de uitdrukking "gedateerd". Verouderd is slechts in een aantal gevallen echt van toepassing!
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2013 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Vandaar dat ik pleit voor de uitdrukking "gedateerd". Verouderd is slechts in een aantal gevallen echt van toepassing!

Dat komt omdat jij er veel verstand van hebt Erik. Een ander ziet het als verouderd. Niet te druk om maken Smile
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2013 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Erik de Bruin @ 18 Mrt 2013 22:03 schreef:

Ernstig verouderd?
Het NLD legergeweer was in 1896 in gebruik gekomen, de laatsten waren in 1924 geproduceerd. De Duitsers liepen met wapens die sinds 1898 niet wezenlijk meer waren veranderd! Een deel van hun troepen liep ook met uitrusting uit de Groote oorlog!
Ons Pantser Afweergeschut (tenminste, een deel ervan) was van 1935! Gasmaskers idem! Het grootste deel van het geschuit was ongeveer dertig jaar oud. Mitrailleurs waren 25-30 jaar oud, zowel de zware als de veldmitrailleurs, en zeker niet minder effectief! Wel van minder nut in een bewegingsoorlog, dat dan weer wel.

Tegenwoordig schieten we nog met de .50-mitrailleur (sinds 1926 in productie en niet wezenlijk meer veranderd), hebben we vanaf 1962 tot 1996 met het geweer FAL gelopen en lopen vanaf 1962 tot heden met de mitrailleur MAG (50 jaar!)
We hebben sinds de jaren '60 tot in de jaren negentig met dezelfde kanonnen gedaan! Geen centje pijn hoor!

Ernstig verouderd is niet de juiste aanduiding. Wel klopt dat ze eigenlijk nét even uit de tijd waren. Ook klopt het dat onze strijdwijzen niet meegegroeid waren sinds de jaren twintig en dat met name de opleiding van kaderleden veel beter had gekund.

En de Belgen lopen zelfs nog steeds rond met GP's, dateren tussen de oorlogen. Sommige landen gebruiken nu nog steeds nog oude wapens van Wo2. En als je over kanonnen spreek, de Fransen waren zo modern uitgerust tijdens Wo2, steeds schoten ze nog met Schneiders en het model 1897 geschut. De Belgen en Nederlanders schoten nog met de MG08's, de Fransen met de Hotchkiss M1914, enkele landen schoten tot ergens de Vietnam (mss nog langer) met de Russiche Maxim machinegeweer uit 1910. Enzovoort.....

FHSW Wikia
Naar boven
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2013 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam @ 18 Mrt 2013 22:50 schreef:
Quote:

Dat komt omdat jij er veel verstand van hebt Erik. Een ander ziet het als verouderd. Niet te druk om maken Smile

Is misschien ook zo. Laten we het zo!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: