Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Grieks –Turkse oorlog (1919-1922)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige legers Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2008 21:32    Onderwerp: Grieks –Turkse oorlog (1919-1922) Reageer met quote

Grieks –Turkse oorlog (1919-1922)

Kijk daar hebben we dat oud Otomaans schrift terug Smile

Zonder hier een polemiek te willen starten ,want dit blijkt een zeer gevoelig onderwerp te zijn ,
en we hebben al voordien hier op het forum ,
onze portie van uit de hand lopende en moeilijk in te tomen discussies, over een aanverwant onderwerp gehad .
Wat ik niet herhaald wens te zien .

Wil ik graag het volgende neutaal berichten.
Eigenlijk zou dit Off Forum onderwerp ,
maar toch wwi related , in het interbellum topic horen .
Maar we hebben het topic door plaatsebrek en weinig interesse geruimd .
Daarom hier gepost .

Geheel toevallig zag ik een ongelofelijke documentaire op BBC2
(The twenties in colour) over het werk van
Abert Kahn en zijn uitgezonden reporters ,
die tussen 1909 en 1931 meer dan 72000 autochrome fotos,
en 183000 meter aan vroege filmrollen maakten ,
over wat er zoal gebeurde in meer dan 50 landen ,
deze staan bekend onder "The Archives of the Planet".

Hier van zag ik film beelden van de Grieks Turkse oorlog uit 1922 met onder andere
de verwoesting van de stad Smyrna
en de verdrijving van de Griekse bevolking uit Turkije .

Algemene verwondering mijnentwege ,
daaover wist ik hoegenaamd niets van af ,
en mijn belangstelling was gewekt , dus effe met onze moderne hulpmiddelen ,
en met een paar sleutelwoorden op zoek gegaan en wat blijkt !!!!

Er woedde kort na de eerste werelddoorlog een Grieks –Turkse oorlog (1919-1922)

Waarin in het beginde Grieken grote delen van Turkije bezetten en aan de winnende hand waren tot de Turkse nationalistische tegenaaanval kwam .

The Greco–Turkish War of 1919–1922, also called the War in Asia Minor, or the Greek campaign of the Turkish War of Independence, was a series of military events occurring during the partitioning of the Ottoman Empire after World War I between May 1919 and October 1922. The war was fought between Greece and Turkish revolutionaries of the Turkish National Movement that would later establish the Republic of Turkey.

Dode Grieken op het slagveld

Analoge foto met die, die we uit WWI kennen
Grieken helpen een gewonde Turk

Hoezo ??

The Greek campaign was launched because the western Allies,
particularly British Prime Minister David Lloyd George,
had promised Greece territorial gains at the expense of the Ottoman Empire.
It ended with Greece giving up all territory gained during the war, returning to its pre-war borders,
and engaging in a population exchange with the newly established state of Turkey under provisions in the Treaty of Lausanne.

Dus voornaamelijk de Britten hadden Turks grondgebied aan de grieken belooft .

Wablieft …..Jawatte ..... en verder .

The geopolitical context of this conflict is linked to the partitioning of the Ottoman Empire
which was a direct consequence of World War I
and involvement of the Ottomans in the Middle Eastern theatre.
Greeks received an order to land in Smyrna by the Triple Entente as part of the partition.
During this war, the Ottoman government collapsed completely
and the Ottoman Empire was divided amongst the victorious Entente powers with the signing of the Treaty of Sèvres on August 10, 1920.

Received an order to Land in Smyrna .!

Waar ligt dat? …. Ah het blijkt het huidige Izmir te zijn in azie minor , dus dat waren beelden van het brandende Izmir dat ik in de documentaire gezien had .
Een door hoofdzakelijk Grieken bewoonde stad .

Na de terugtrekking van de Grieken
valt de stad Smyrna op 9 sept 1922 aan de Turken
En kort daarop begint een 4 dagen durende brand .
Een reusachtige verwoestende brand te vergelijken met de latere vuurstormen in de Duitse steden , iedereen heeft elkaar daar de schuld van ,maar feit is ,
dat het toen terugtrekkende Griekse leger de taktiek van de verbrande aarde toepaste ,en vele
Turkse dorpen en steden in de as legde , de weervraak bij de tegenaanval was dan ook gepast, waarmede ik niet wil zeggen dat de Turken de stad in brand staken ,

The Great Fire of Smyrna is the name commonly given to the fire that ravaged İzmir/Smyrna starting 13 September 1922
and lasted for four days until the 17 September.
It occurred four days after the Turkish army regained control of the city on 9 September 1922,
thus effectively ending the Greco-Turkish War (1919-1922) in the field,
more than three years after
the Greek army had landed on Smyrna on 15 May 1919.
The reason of the fire is not fully determined and is still a widely disputed subject.
There have been accusations from all sides, blaming the Turks, Greeks or Armenians,
conflicting press reports at the time as well as analyses later,
and there is also a theory that it was an accident caused by chaos.

Dus laten we hetbij een ongeval door de heersende chaos houden .
Maar de toestanden , van de voor de brand vluchtende bewoners ,
beschreven door de zeelieden die vanaf hun ,
geankerde schepen aan wal zagen gebeuren tart de verbeelding

Vluchtende mensen op de kade doen een boot zinken

De Turken hebben gewonnen ,
en geven de Grieken 14 dagen de tijd om op te hoepelen .
Inkluis alle daar sedert generaties levende Grieken.
Van deze onder dwang uitgevoerde exodus ,
zag ik schrijnende beelden in de documentaire –
Armoedige lange rijen mensen, Grieken ,bijna zonder enige bezittingen, die verdreven werden –
Ook Hemmingway berichte en schreef erover in de Toronto Post. Dit gebeurde onder het verdrag van Lausanne .

The collective failure of the military campaigns of Greece, and of the Turkish-Armenian and Franco-Turkish Wars against the Turkish revolutionaries,
had forced the Allies to abandon the Treaty of Sèvres and negotiate at Lausanne a new treaty,
recognising the independence of the Turkish Republic and its sovereignty over Eastern Thrace and Anatolia.

Van deze Griekse –Turkse oorlog kort na de grote Oorlog wist ik niets ,
en had er tevoren ook nooit van gehoord .Wel weet ik dat de gemoedstemming tussen die beiden volkeren ,
nu nog af en toe , buiten het voetbal,
en zeker met het huidige Cyprus , en kleine eilandjes , soms nog hoog kan oplopen , maar ik had er nooit echt bij stilgestaan,
het waarom ervan te begrijpen .
Nu weet en begrijp ik al wat meer .
Dat er eeuwenlang Grieken in Turkije en met name in Istanbull vredig samen leefden wist ik ook , maar dat de Turken met hun eenmaking
en nationalisme van Atta Turk , ze eruit hebben geschopt dat wist ik niet .
Ergens komt het me over als een gebeurtenis die in een doofpot is gestopt geweest .
Te meer ook dat de gehele aliantie vloot voor Smyrna geankerd lag .
We stonder erbij en keken erna ........
Definateley a site zei een matroos in de documentaire .

En omdat ik hierover niets afwist denk ik dat dat voor vele onder jullie ook zo is .
In de hoop jullie ook wat uit de verborgen geschiedenis doos te laten kennen.
Want Geert Mak in zijn serie In Europa rept
daar ook met geen woord over, hij weet er misschien ook niet van.

Opgelet in het zoeken naar info over dit onderwerp heb ik regels zoals volgende gelezen , die aantoont dat het onderwerp
nog steeds heel gevoelig ligt ,
en ik wens deze hier niet te moeten herhaald zien gebeuren .

Quote:

I just wonder what can be done against you dear Alexiuscommenus, you again showed up using a different IP..You shouldd havee been banned long ago IMHO..--laertes d 06:53, 17 August 2007 (UTC)

Hieronder enkele links voor mensen die er meer van willen weten
Bronnen :
Greco–Turkish War of 1919–1922

http://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Turkish_War_%281919-1922%29#The_geopolitical_context
http://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Turkish_War_%281919-1922%29#The_geopolitical_context
http://www.1911encyclopedia.org/Greco-Turkish_War

MEMORIES FROM SMYRNA 1900-1922

Site Met vele fotos
http://smyrnialbum.s5.com/

The Hellenic Genocide
Site met ook vele verschillende beelden en nogal hard van taal !
http://www.greece.org/genocide/quotes/
Als je op een foto klickt doe dan ook related foto’s om er meerdere te bekomen .

Over Smyrna = nu Izmir

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Fire_of_Smyrna

Smyrnam1922
The Destruction of a City

http://www.greecetravel.com/smyrna/

Crossing the Aegean: An Appraisal of the 1923 Compulsory Population Exchange ...

http://books.google.com/books?id=8jJTge-_444C&pg=PA237&lpg=PA237&dq=%229+september+1922%22&source=web&ots=fav49Lb86E&sig=EFuVCpKrWZdoFmm7EvElc8wsyDs#PPA237,M1

@+
Patrick

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 13 Feb 2008 0:06, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2008 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik las op http://www.greece.org/genocide/quotes/

‘The most known Genocides, the Holocaust, perpetrated by the Germans (with support of Turkey) in the World War II, would possibly not happen if the Genocides perpetrated by the Turks (with support of Germany) had already been acknowledged. One can't understand completely the Holocaust without understanding first the Genocides that preceded it and made it possible.’
Krachtige taal en waarschijnlijk vanuit Griekse mond gesproken, maar het zet wel aan tot denken.

Voor je ermee kwam, Patrick, wist ik eigenlijk alleen maar dat er in 1919 – 1922 een Grieks-Turkse oorlog was geweest. Dat de reden een Britse belofte aan de Grieken was ontging me tot nu toe. De Britten hebben wel meer grondgebied dat niet van henzelf was weggegeven en ook daar zorgde het voor grote problemen.
Mij is nu in ieder geval een stuk duidelijker waarom er zelfs nu nog zo’n enorm wantrouwen en zelfs haat tussen de Grieken en Turken is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2008 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Cyprus is dus maar een gevolg van vroegere vijandelijkheden en "politieke beloftes".
bedankt voor de info Patrick !! was totaal onwetend over dit onderwerp Sad
grts,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2013 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Een kleine toevoeging hierop:
Quote:
Dat er eeuwenlang Grieken in Turkije en met name in Istanbull vredig samen leefden wist ik ook , maar dat de Turken met hun eenmaking

Ook aan deze kwestie is een hoop aan vooraf gegaan. Hiervoor moeten we even terug in de geschiedenis.

Quote:
1881: Thessalië

In 1877 brak een oorlog uit tussen Rusland en het Ottomaanse Rijk. De Griekse bevolking koos massaal partij voor de Russen, maar de regering besefte dat Griekenland zich geen oorlog kon veroorloven. Het leger stelde weinig voor en bovendien kon de zwakke Griekse economie zich geen grote militaire uitgaven permitteren. Bovendien bestond er een kans dat Groot-Brittannië, voor Griekenland een beschermheer die het liever te vriend hield, ten gunste van Turkije zou interveniëren. Griekenland bleef dus neutraal, maar kreeg op het Congres van Berlijn in 1878 toch Thessalië en een deel van Epirus toegewezen, die in 1881 door Turkije werden afgestaan. De bevolking bleef morren, want men had op Kreta gehoopt.

Engeland was al van oudsher beschermheer van Griekenland

Quote:
1897: Kreta

In 1897 brak op Kreta een opstand uit tegen het Turkse gezag, die hardhandig werd onderdrukt. De Griekse regering liet zich tot een oorlog provoceren, opgezweept door de publieke opinie. Deze oorlog verliep zeer nadelig voor de Grieken. Op pijnlijke wijze werd duidelijk dat het land niet klaar was voor een moderne oorlog tegen een goedbewapende tegenstander. De grote mogendheden voorkwamen echter een grotere nederlaag voor Griekenland. Griekenland moest enige kleinere gebieden in Thessalië teruggeven, maar Kreta kreeg autonomie. Voor de Grieken was dit de eerste terugslag in het Megali Idea maar tevens een les: ze zouden de Balkanoorlogen beter voorbereid ingaan.

1912-13: de Balkanoorlogen

Griekenland bouwde voor de geplande revanche een beter en moderner leger op, ondanks de zware wissel die dit op de economie trok. Bovendien sloot het zich aan bij de Balkanalliantie: een bondgenootschap met Servië, Bulgarije en Montenegro dat onder Russische politieke druk tot stand was gekomen als tegengewicht tegen Oostenrijk-Hongarije, dat in 1908 zeer tegen de zin van Rusland Bosnië-Herzegovina had geannexeerd. De Balkanalliantie bereidde echter in het geheim een gecoördineerde aanval op het Ottomaanse Rijk voor. Dit leidde in 1912 tot de Eerste Balkanoorlog, die Griekenland Kreta, bijna alle Egeīsche eilanden, en een groot deel van Macedonië opleverde, waaronder Thessaloniki. De Tweede Balkanoorlog, waarin Griekenland, Servië, Montenegro, het Ottomaanse Rijk en Roemenië gezamenlijk Bulgarije bevochten uit onvrede over de gebiedswinsten van dit land, leverde de Grieken in 1913 ook een deel van West-Thracië op. Griekenland was zowel in oppervlakte als bevolking bijna verdubbeld.

Dit is ook niet bevorderlijk geweest voor langdurige vrede.
Dit uitzoeken is als lopen op eieren, geen makkelijk iets.
Je moet goed opletten wie wat schrijft en welke bron het is, Grieks of Turks. Beide hebben er een handje van de geschiedenis in eigen voordeel te schrijven.

Nu ook weer, als je zoekt zijn de eerste resultaten afkomstig van griekse pagina's.

Verschillende boeken schrijven over een massamoord van de Grieken op de Turken rondom 1822, maar dat is nóg onbekender.

Quote:
Everywhere, as though at a preconcerted signal, the peasantry rose, and massacred all the Turks—men, women and children—on whom they could lay hands. In the Morea shall no Turk be left. Nor in the whole wide world. Thus rang the song which, from mouth to mouth, announced the beginning of a war of extermination... Within three weeks of the outbreak of the revolt, not a Moslem was left, save those who had succeeded in escaping into the towns.[4] (http://en.wikipedia.org/wiki/Massacres_during_the_Greek_Revolution#cite_note-3) (Nederlandse vertaling) Overal, alsof op een afgesproken signaal, kwamen de boeren in opstand, en de Turken werden afgeslacht, alle mannen, vrouwen en kinderen op wie ze de handen konden leggen. In de Morea zal geen Turk worden overgelaten. Ook niet in de hele wereld. Zo klonk het lied, die van mond tot mond, het begin aankondigde van een oorlog van uitroeiing ... Binnen drie weken na het uitbreken van de opstand, was niet een moslim in leven, behalve degenen die erin geslaagd waren te ontsnappen naar de steden [4]. Dit schreef de Britse historici W. Alison Phillips (1897) in zijn boek over de Griekse revolutie. Niet veel mensen hebben ooit gehoord over de massamoorden tegen Turken tijdens de Griekse Revolutie. Waarom? Simpel, omdat de daders (christenen) Grieken zijn en de slachtoffers (moslims) Turken. Het huidige Griekenland was eeuwenlang een provincie van het Ottomaanse Rijk. De Morea is de naam van het schiereiland in het zuiden van Griekenland. Tijdens die eeuwenlange overheersing waren er Turken komen wonen, maar ook een deel van de plaatselijke bevolking werd moslim, die werden door de christenen ook Turken genoemd. De Turken (eigenlijk betekent Turk, moslim in deze situatie) leefden vooral in de steden. De steden leken ook erg islamitisch,met hun moskeeen en badhuizen enz. De christelijke Grieken en Albanezen waren de meerderheid van de bevolking. Ze hadden vrijheid van godsdienst, en hun eigen kerken en kloosters. Tijdens de eeuwenlange Turkse overheersing veranderden de Grieken veel. Ze droegen bijna hetzelfde kleding als de Turken (op schilderijen van die tijd dragen veel Grieken tulbanden). Griekse taal kreeg veel invloed van het Turks en andersom ook natuurlijk. Maar de Grieken en Europeanen vonden toch dat er een enorm verschil bestond tussen Turken en Grieken. De christenen en moslims leefden eeuwenlang naast elkaar maar dit veranderde na de Griekse revolutie. In 1821 kwamen de Grieken, na veel voorbereiding in opstand in de Morea. Om een onafhankelijk Griekenland te stichten maar wat gebeurde met de Turken?? Volgens een andere historicus van de Revolutie, William St. Clair: upwards of twenty thousand Turkish men, women and children were killed by their Greek neighbors in a few weeks of slaughter.[5] (http://en.wikipedia.org/wiki/Massacres_during_the_Greek_Revolution#cite_note-4) ( nederlands) Ongeveer 20.000 Turkse mannen, vrouwen en kinderen werden gedood door hun Griekse buren in een paar weken van slachting.[5] Hij schreef ook: The Turks of Greece left few traces. They disappeared suddenly and finally in the spring of 1821 unmourned and unnoticed by the rest of the world....It was hard to believe then that Greece once contained a large population of Turkish descent, living in small communities all over the country, prosperous farmers, merchants, and officials, whose families had known no other home for hundreds of years...They were killed deliberately, without qualm or scruple, and there was no regrets either then or later.[7] (http://en.wikipedia.org/wiki/Massacres_during_the_Greek_Revolution#cite_note-6) (in het Nederlands) De Turken van Griekenland lieten weinig sporen over. Ze verdwenen plotseling en uiteindelijk in het voorjaar van 1821 onbeweend en onopgemerkt door de rest van de wereld .... Het was moeilijk te geloven dat Griekenland dat eens een grote populatie van Turkse afkomst had die, levend in kleine gemeenschappen in het hele land, welvarende landbouwers, kooplieden en ambtenaren, wier familie geen andere thuis had gekend voor honderden jaren ... Ze werden met opzet gedood, zonder gewetensbezwaar of scrupules, en er was geen spijt van toen of later [7]. Bronnen: [4] W. Alison Phillips, The War of Greek Independence, 1821 to 1833, London, 1897, p. 48 [5] William St. Clair, That Greece Might Still Be Free - The Philhellenes in the War of Independence,2008 [7] William St. Clair, That Greece Might Still Be Free - The Philhellenes in the War of Independence,2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Massacres_during_the_Greek_Revolution (http://en.wikipedia.org/wiki/Massacres_during_the_Greek_Revolution)

Ik ben heel even afhankelijk van Wiki, dus excuus als er onvolkomenheden instaan:

Massacres during the Greek Revolution

Siege of Tripolitsa

Quote:
Massacre of civilians

In the three days following the capture of the city, Muslim and Jewish inhabitants of Tripolitsa were exterminated. The total number of Muslims killed during the sack was estimated by Thomas Gordon, who arrived in the city shortly after its fall, at 8,000.[19] Beyond the 2,500 Albanian troops vouched for in advance; a tiny contingent of Turkish cavalry escaping to Nauplion; a few women who were taken as slaves; along with the harem of Hurshid Pasha; and a few notable Turks held for ransom were spared.[20]

Describing the massacres that occurred following the capture of Tripolitsa, historian W. Alison Phillips noted that:

"For three days the miserable inhabitants were given over to lust and cruelty of a mob of savages. Neither sex nor age was spared. Women and children were tortured before being put to death. So great was the slaughter that Kolokotronis himself says that, from the gate to the citadel his horse’s hoofs never touched the ground. His path of triumph was carpeted with corpses. At the end of two days, the wretched remnant of the Mussulmans were deliberately collected, to the number of some two thousand souls, of every age and sex, but principally women and children, were led out to a ravine in the neighboring mountains and there butchered like cattle."[21]

Kolokotronis says in his memoirs:[22]

"Inside the town they had begun to massacre. ... I rushed to the palace ... "If you wish to hurt these Albanians," I cried, "kill me rather; for, while I am a living man, whoever first makes the attempt, him will I kill the first." ... I was faithful to my word of honor ... Tripolitsa was three miles in circumference. The [Greek] host which entered it, cut down and were slaying men, women, and children from Friday till Sunday. Thirty-two thousand were reported to have been slain. One Hydriote [boasted that he had] killed ninety. About a hundred Greeks were killed; but the end came [thus]: a proclamation was issued that the slaughter must cease. ... When I entered Tripolitsa, they showed me a plane tree in the market-place where the Greeks had always been hung. I sighed. "Alas!" I said, "how many of my own clan — of my own race — have been hung there!" And I ordered it to be cut down. I felt some consolation then from the slaughter of the Turks. ... [Before the fall] we had formed a plan of proposing to the Turks that they should deliver Tripolitsa into our hands, and that we should, in that case, send persons into it to gather the spoils together, which were then to be apportioned and divided among the different districts for the benefit of the nation; but who would listen?"

There were about one hundred foreign officers present[citation needed] at the scenes of atrocities and looting committed in Tripolitsa, Friday to Sunday. Based on eyewitness accounts and descriptions provided by these officers, William St. Clair wrote:

"Upwards of ten thousand Turks were put to death. Prisoners who were suspected of having concealed their money were tortured. Their arms and legs were cut off and they were slowly roasted over fires. Pregnant women were cut open, their heads cut off, and dogs' heads stuck between their legs. From Friday to Sunday the air was filled with the sound of screams... One Greek boasted that he personally killed ninety people. The Jewish colony was systematically tortured... For weeks afterwards starving Turkish children running helplessly about the ruins were being cut down and shot at by exultant Greeks... The wells were poisoned by the bodies that had been thrown in..."[3]

"The Turks of Greece left few traces. They disappeared suddenly and finally in the spring of 1821 unmourned and unnoticed by the rest of the world....It was hard to believe then that Greece once contained a large population of Turkish descent, living in small communities all over the country, prosperous farmers, merchants, and officials, whose families had known no other home for hundreds of years...They were killed deliberately, without qualm or scruple, and there was no regrets either then or later."[23]

The massacre at Tripolitsa was the final and largest in a sequence of massacres against Muslims in the Peloponnese during the first months of the revolt. Historians estimate that upwards of twenty thousand Muslim men, women and children were killed during this time, often with the exhortation of the local clergy.[24][25][26]

Steven Bowman believes that, although the Jews were murdered, they were not targeted specifically, in fact: "Such a tragedy seems to be more a side-effect of the butchering of the Turks of Tripolis, the last Ottoman stronghold in the South where the Jews had taken refuge from the fighting, than a specific action against Jews per se."[27]

http://en.wikipedia.org/wiki/Massacre_of_Tripoli

Navarino Massacre

Quote:
Siege of the city

Before Navarino capitulated, many Muslim families had been compelled by hunger to escape and throw themselves at the mercy of Greeks of the neighbourhood. However, they were massacred. The Muslims, who were at the last extremity of starvation, offered to surrender. The Greeks proposed a convention whereby surrendering Muslims would be granted secure passage to Egypt. When the capitulation was concluded, the Muslims in the city gave up all the public property in the fortress, and all their money, plate, and jewels.[2] However the Greeks had neither the intention nor even the means of providing this promised secure passage .[3]

One of the Greek negotiators, Poniropoulos, boasted some years later to General Gordon that he destroyed the copy of capitulation given to Turks so that no proof would remain of any such transaction having been concluded.[4]
Massacre of Muslims

When the gates opened on the 19 August 1821, the Greeks rushed in and the whole population numbering around 3000 were killed with the exception of 160 who managed to escape.[5]

Historian George Finlay noted that a Greek priest, named Phrantzes, was an eyewitness to the massacres. Based on the descriptions provided by Phrantzes, he wrote:

"Women, wounded with musketballs and sabre-cuts, rushed to the sea, seeking to escape, and were deliberately shot. Mothers robbed of their clothes, with infants in their arms plunged into the sea to conceal themselves from shame, and they were them made a mark for inhuman riflemen. Greeks sized infants from their mother's breasts and dashed them against rocks. Children, three and four years old, were hurled living into the sea and left to drown. When the massacre was ended, the dead bodies washed ashore, or piled on the beach, threatened to cause a pestilence..." [6]

Er is niet veel vrolijks gebeurd tussen beide volkeren, en waar Turkije zich nu nog druk over maakt is dat niemand het heeft over de vele slachtoffers gemaakt in die periode.

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2013 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
maar dat de Turken met hun eenmaking
Nu was dit al een keer eerder voorgekomen, maar dan van de andere kant.
Alles is daar zo nauw verweven.

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige legers Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: