Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Map met schetsen van Samuel De Vriendt

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2007 17:31    Onderwerp: Map met schetsen van Samuel De Vriendt Reageer met quote

Deze heb ik gekregen voor Moederdag.
Ontroerend mooi.
Ik heb gezocht op internet en dit is het enige plaatje dat ik jullie kan laten zien:
http://kunst.hebbes.be/tweedehands/Zeefdrukken-tekeningen-reproducties/te-koop.html?adId=3878550&type=varia

Beschrijving:

12 afbeeldingen
Ten voordele voor oorlogsblinden van het liefdadigheidswerk van H.M.Elizabeth de koningin

Meer weet ik er niet vanaf, kan iemand van jullie er meer over vertellen?

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mario

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2007 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan er niet veel over zeggen, maar ik zou zeggen: scan de plaatjes en plaats ze in het kunst topic Laughing

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=4153
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2007 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze ook.

Ze werden verkocht na de oorlog ten voordele van de oorlogsinvaliden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
stasdom@telenet.be

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2009 22:23    Onderwerp: 12 schetsen Samuel De Vriendt Reageer met quote

De 12° schets is mijn grootvader, Désiré Stas, die in oktober 1917, zwaar verwond werd door een obusinslag toen hij, te paard, als koerier, tussen het front en een hoofdkwartier pendelde, in de buurt van Torhout en cafe de Hazewind. Zijn ogen werden door de blast uit de oogkasten gerukt. Oogzenuwen waren over. Hij zou de rest van zijn leven blind zijn. Verder mankeerde hij een sleutelbeen en een kuit. Dit laatse werd door en protese opgelost zodat hij kon wandelen. Bij het scheren haalde hij stukjes ijzererts uit zijn wangen. Hij werd 84 en stierf aan een tromboze. Hij ligt begraven op het militaire gedeelte van het kerkhof te Pulle. De ets is speciaal in de zin dat zijn persoonlijke verpleegster koningin Elisabeth was, die trouwens samen met hem staat afgebeeld. Hij was hier zeer trots op. Ondanks zijn zware handicap was hij een zeer opgewekte man, die enkel kwaad was op natuurlijke blinden die kloegen dat ze niet konden zien. Ik sliep in de aanbelendende slaapkamer. Elke nacht was het oorlog. Mijn grootmoeder moest het bed uit om soldaten, officieren en andere schimmen te verjagen. De frontsoldaten uit WOI hebben heel zwaar afgezien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
love4history

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2009 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt om het verhaal van je grootvader te willen plaatsen om het forum! Dat maakt die tekening nog indrukwekkender.
mvg

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2011 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie dat het linkje naar het plaatje het niet meer doet:

Zo ziet het eruit.

Laatst aangepast door Yvonne op 20 Feb 2013 12:52, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2011 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Wie was Samule de Vriendt eigenlijk?

Historische Achtergrond

Sam De Vriendt werd geboren in 1884 in Schaarbeek. Zijn vader, oom en grootvader waren kunstschilders. Hijzelf schilderde kinderportretten, religieuze en historische werken. Hij liep school aan de Koninklijke Academie der Schone Kunsten in Antwerpen, waar zijn vader directeur was en waar hij bevriend raakte met Joe English.
Bij het uitbreken van WOI werd hij in 1914 als vrijwilliger ingedeeld bij het 13de Linieregiment en kreeg de functie van artilleriewaarnemer. Hij nam actief deel aan de Frontbeweging.
Hij was ook één van de voornaamste figuren van 'Kunst aan de IJzer', die het artistieke leven op gang poogde te houden.

Tijdens de oorlogsperiode maakte Sam De Vriendt een respectabel aantal werken, waaronder het schilderij dat de overhandiging van een monstrans door Duitse aan Vlaamse militairen voorstelt. Enkele van zijn werken hangen in het Stedelijk Museum van Diksmuide. Tijdens WOI vond Sam De Vriendt ook zijn vriend Joe English terug, een leerling van zijn vader, die zich in Veurne onder de vleugels van prof. Daels aan cultureel werk kon wijden en ook een voorman was van 'Kunst aan de IJzer'. Het nieuws van de dood van Joe English trof hem dan ook erg.

In 1919 trouwde Sam De Vriendt met Godelieve Therssen uit Veurne. Zij zette zich tijdens WOI in als sociale vrijwilligster voor gekwetsten. Hij had haar tijdens de oorlog leren kennen door toedoen van prof. Daels en Joe English. Het paar ging in Antwerpen wonen, maar verhuisde in 1927 naar Brugge. Sam was lid van het 'Komitée voor de Bedevaarten naar de IJzer': hij organiseerde samen met dr. Daels de eerste IJzerbedevaart naar het graf van Joe English in Steenkerke in 1920 en droeg de kist van Joe English van de Belgische begraafplaats van Steenkerke naar de crypte van de IJzertoren in 1932. Verder was Sam De Vriendt lid van de beheerraad van de Academie voor Schone Kunsten te Brugge, van de Stedelijke Commissie voor het Behoud van Stedeschoon, van de Provinciale Commissie voor Monumenten en Landschappen...

Hij realiseerde veel schilderijen met reminiscenties aan de oorlog en maakte ook glasramen, boekillustraties, kunstwerken voor heropgebouwde kerken en religieus werk. In 1941 was Sam De Vriendt een korte tijdspanne burgemeester ad interim van Brugge. Op het einde van WOII kon hij als schepen van Schone Kunsten de Duitsers overtuigen om Brugge te verlaten zonder achterhoedegevechten om de kunstschatten te vrijwaren. Na de bevrijding moest hij als collaborateur terechtstaan en werd hij veroordeeld tot 2 jaar cel en een zware geldboete. In 1950 ging hij als kunstschilder aan de slag in Schaarbeek.
In 1968 stierf zijn vrouw. Hijzelf stierf op 26 juli 1974 in Sint-Antonius-Brecht, maar werd op 3 augustus 1974 begraven op de gemeentelijke begraafplaats van Veurne naast zijn vrouw. Zijn grafsteen neemt de vorm aan van een heldenhuldezerk, ontworpen door zijn vriend Joe English.

Afkomstig van:
http://inventaris.vioe.be/woi/relict/1023

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2011 17:40    Onderwerp: Re: 12 schetsen Samuel De Vriendt Reageer met quote

stasdom@telenet.be @ 21 Jan 2009 23:23 schreef:
De 12° schets is mijn grootvader, Désiré Stas, die in oktober 1917, zwaar verwond werd door een obusinslag toen hij, te paard, als koerier, tussen het front en een hoofdkwartier pendelde, in de buurt van Torhout en cafe de Hazewind. Zijn ogen werden door de blast uit de oogkasten gerukt. Oogzenuwen waren over. Hij zou de rest van zijn leven blind zijn. Verder mankeerde hij een sleutelbeen en een kuit. Dit laatse werd door en protese opgelost zodat hij kon wandelen. Bij het scheren haalde hij stukjes ijzererts uit zijn wangen. Hij werd 84 en stierf aan een tromboze. Hij ligt begraven op het militaire gedeelte van het kerkhof te Pulle. De ets is speciaal in de zin dat zijn persoonlijke verpleegster koningin Elisabeth was, die trouwens samen met hem staat afgebeeld. Hij was hier zeer trots op. Ondanks zijn zware handicap was hij een zeer opgewekte man, die enkel kwaad was op natuurlijke blinden die kloegen dat ze niet konden zien. Ik sliep in de aanbelendende slaapkamer. Elke nacht was het oorlog. Mijn grootmoeder moest het bed uit om soldaten, officieren en andere schimmen te verjagen. De frontsoldaten uit WOI hebben heel zwaar afgezien.

En dit is en blijft natuurlijk een van de vele bijzondere verhalen die hier door de jaren heen geplaatst zijn.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2013 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wat zou deze map op moeten brengen?
Hier ligt het in de kast en ik denk eraan deze te verkopen.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: