Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dansen onder de Menenpoort
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 7:18    Onderwerp: Dansen onder de Menenpoort Reageer met quote

Ieper boos om dans onder Menenpoort - 26/01/2013
IEPER -

bron: Het Nieuwsblad

Heibel in Ieper. De jonge danser Sinerjey ­Meyfroodt (25) nam een YouTube-filmpje op onder de Menenpoort. ‘Ongepast en respectloos', zegt de Last Post Association.

De Menenpoort in Ieper is een van de belangrijkste monumenten van de Eerste Wereldoorlog. Hier speelt elke avond om klokslag acht uur een groep klaroenblazers van de Stedelijke Brandweer de Last post als eerbetoon aan de gesneuvelde (vooral Britse) soldaten.

‘Als Ieperling ken ik echt wel de historische betekenis van de Menenpoort', zegt Sinerjey Meyfroodt. Hij werd nationaal bekend als deelnemer van de tv-danswedstrijd So you think you can dance . ‘Tijdens dat programma postte ik geregeld YouTube-filmpjes. Deze week kwam via de sociale media een oproep van studenten om nog eens een filmpje te maken, als verstrooiing tijdens de examens. Arno Breys, een andere So you think you can dance- kandidaat, was hier en samen hebben we onder de Menenpoort een dansfilmpje opgenomen.'

Benoît Mottrie, de voorzitter van de Last Post Association, is niet blij met dat filmpje. ‘Wij organiseren elke avond een herdenkingsplechtigheid voor de soldaten die voor onze vrijheid zijn gesneuveld. Het is ongepast om op die plek een dansfilmpje op te nemen. Dat stoort. Het getuigt van weinig respect voor het verleden. Pas op: ik heb niets tegen zo'n filmpje, maar de locatie was fout. Waarom doen ze dat niet op de Grote Markt?''

Mottrie weet dat hij niets kan doen tegen de dansers. ‘Ze deden hun ding op een openbare plaats, de Menenpoort is het decor. Daar kan ik dus niets tegen beginnen.'

Ook de stad Ieper is niet opgetogen, laat ze weten via Toerisme-schepen Jef Verschooren (CD&V): ‘De Menenpoort is een plaats waar respect hoort, geen dansjes.'

Sinerjey Meyfroodt zegt dat Ieper juist blij moet zijn met zijn YouTube-filmpje. ‘Het is gratis promotie voor de stad.'

Youtubefilmpje: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bPCmP5RNIk8

Moet dit kunnen of net niet?
Op zich niets wereldschokkends (zeker voor een buitenstaander die weinig heeft met WO I) (alhoewel ...). Aan de andere kant toch ongepast. Er zijn talrijke andere plaatsen waar je kan dansen ed meer. Je doet dit toch ook niet op een kerkhof bvb?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 7:28    Onderwerp: Reageer met quote

"Don't wake me up" puke puke puke
Naar boven
leibhusar

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 7:46    Onderwerp: dansen Reageer met quote

Ik denk dat de mannetjes geeneens weten waar de Menenpoort voor staat,maar ze hadden een verlicht en droog onderkomen nodig voor hun danspasjes......... Mad

En ja, dankzij de media (so you think you can dance/vlaanderen got talent/the voice/sterren dansen enz.enz..) zijn dit soort leeghoofden heilig verklaard door de jeugd... puke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
the dugout

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Het zou "gratis promotie voor de stad Ieper" zijn??
Wat een eigendunk heeft deze kwal!
Sorry maar hiervan moet ik echt puke puke puke
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom dansen die heertjes niet op het graf van hun eigen familie?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

Synerjey M. kwam in So You Think You Can Dance niet alleen over als een getalenteerd danser, maar ook als een intelligent persoon. Verkeerde perceptie van mijn kant ?

Akkoord, het kan best zijn dat hij zelf het demonstreren van danspasjes onder de Menenpoort niét ongepast vond, maar hij moet toch kunnen aanvoelen dat anderen (en niet weinig !) dat wél ongepast vinden. En dat is toch al een reden genoeg om je danskunsten daar niét te demonstreren ? Blijkbaar is dat aspect van (emotionele) intelligentie niet voldoende aanwezig bij de jongeman.

De uitlating dat Ieper juist blij moet zijn met die "gratis promotie" bevestigt dat laatste. Hij zegt dat hij "als Ieperling echt wel de historische betekenis van de Menenpoort kent". De (o.a. Britse) gevoeligheden errond blijkbaar niet.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
schiptje

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien er in Ieper geen Atomium of Eifeltoren staat, kan dit wel tellen als herkenningspunt. Zodat men direct ziet dat het vanuit Ieper is.
En dat Ieper meer is dan een "doodse" stad. En dat willen velen die hier niet wonen er blijkbaar van maken. In Ieper mag je binnenkort geen scheet meer laten, of je krijgt mensen die uit WO1 hun brood en eer zuigen, en wo1-geďnteresseerden (die enkele %uit onze samenleving waartoe ik ook behoor) over je geen.
Het is trouwens geen begraafplaats. En niets wijst in hun dans naar de Menenpoort zelf, of naar de slactoffers die er herdacht worden.
Maar wie weet; misschien is er wel 1 kijker van het filmpje, die zich hierdoor afvraagt wat de Menenpoort echt betekent. Wie van jullie kan daar tegen zijn???
Het is er trouwens voor het moment verkeersvrij door werken. Unieke kans. Ga er zelf ook eens midden in de nacht staan. Zonder dat er auto's voorbijflitsen. Zonder klaroenen. Het is momenteel een ervaring op zich. Het is merkwaardig. Dat gaat echter niet vanachter de pc.
Maar kom, ik vind het uiteindelijk gezever omdat er voor het moment blijkbaar niets ernstigers te vinden is in onze maatschappij om over te zeveren........
Dat is mijn gedacht er van. En ik veroordeel openlijk elk vandalisme, of besmeuring van de gedachte. Dit filmpje reken ik er niet bij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Joris,

Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen : je wéét (of hoort te weten) dat sommigen (velen) het ongepast vinden als je dat doet. (Ben je het met mij eens ? Ook als je zelf het niet echt ongepast vindt ?) Voor mij is het simpel : dan doe je het niet. Maar Synerjey ziet het anders.
Ik ben er niet door geschokt, maar vind het jammer dat hij als Ieperling die gevoeligheden negeert.
En ik weet het ook wel dat zoiets een eindeloze discussie kan worden, in de aard van huwelijksfoto's nemen op militaire begraafplaatsen e.d.

Aurel
Naar boven
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Noemt die vent ECHT Synerjey? Confused

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

En mocht de naam van jullie grootvader op het monument staan,zouden jullie het dan nog gepast vinden?
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe staan mensen tegenover de autorace die elk jaar plaats vindt en onder de Menenpoort doorscheurd?
Ik was er jaren terug eens toen die race bezig was. Dát vond ik pas ongepast.
Maar hoor je daar mensen over? Of is dat inmiddels ook afgeschaft?

Ik snap dat mensen boos zijn en het ongepast vinden, begrijp me niet verkeerd!

Maar zoals Aurel zegt, dit kan ontaarden in een eindeloze discussie.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
schiptje

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel, ik begrijp jou standpunt volledig. En ik begrijp ook anderen hun visie. Het gebeurt naar mijn meningn nu wel veel te veel, dat er ons de "enige echte" visie wordt opgedrongen. Wijk je er van af, dan wordt je neergekogeld. Dat is ook onrespectvol voor andersdenkenden of andersvoeldenden.
Maar helemaal objectief ben ik niet. Ik ken hem persoonlijk goed.
Hij bedoelde het in ieder geval respectvol. Hij weet wat het monument betekend. Maar het is ook een deel van de herkenbaarheid van Ieper. En Ieper retweette het nog op hun officiele account. Nu zijn ze boos?
Wat volgt? Binnenkort geen kattestoet meer door de poort? Geen schilderijtjes meer?
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe Vandeweege @ 26 Jan 2013 11:30 schreef:
En mocht de naam van jullie grootvader op het monument staan,zouden jullie het dan nog gepast vinden?

Ja
Moesten ze het bekladden of bespotten: NEEN
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Als ze er toch mogen onder dansen,dan kunnen ze het misschien evengoed ook gebruiken als decor voor "tien om te zien".
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zal misschien nodig zijn in 2020 om het zwarte gat te vullen. Maar wie zal het dan nog intereseren?
De "hype" zal waarschijnlijk over waaien, de prijzen zullen zakken voor verzamelingen, de media zal er geen aandacht meer aan besteden, de boeken en films zullen niet meer gemaakt worden door gebrek aan interesse, enzovoort... .
Alhoewel ik persoonlijk hoop dat de gedachte aan hen niet zal vervagen.

Ik stel mij wel een vraag bij dit onderwerp: waarom zijn die helden eigenlijk gesneuveld?
-Voor onze vrijheid?
-Of omdat we ze zouden kunnen herdenken en alles errond?
Ik merk dat het in ieder geval heel moeilijk wordt, om in alle vrijheid de gedachte aan hen te koesteren en hen te gedenken.
Naar boven
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik treed Schiptje bij. Als je een herdenkingsmonument opricht op de uitvalsweg van een drukke stad mag je niet verwachten dat alles en iedereen daar met gepaste eerbied door loopt. Mag lachen daar? Mag een kus stelen van je geliefde daar? Er rijden dagelijks duizenden voertuigen oneerbiedig onder dat bouwwerk door. Eens per jaar de bonte kattenstoet. Wees dan consequent en sluit de omgeving van de poort af, de weg incluis. Sloop de winkelpanden tot 50 meter en leg daar een grasveld aan. Stilte bij de Last Post kan ik me voorstellen, maar alle malen dat ik daar was ging het leven rustig door langs die plechtigheid.
A. Depage

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Het is namelijk ook jammer vast te stellen dat de herinnering over WO I veel meer leeft in GB dan bij ons in Vlaanderen/België. Hopelijk vervaagt het idd niet nog meer na 2018 (ik vrees er wat voor).
Over de Commonwealth War Graves Commission maak ik me weinig zorgen, maar over het publieke besef dan weer wat meer.

Nu die actie van die danser (weet al niet meer hoe hij exact heet en wil het ook niet onmiddellijk opzoeken) is naar mijn mening naďef (om het woord dom niet te moeten gebruiken) en respectloos, ook al zullen velen buiten de WO I-interesses er niet naar kraaien ...

Maar waar trek je de lijn? Wat mag en wat mag niet? Bij mij zou het niet opkomen om daar een act op te voeren, het ligt voor ieder anders. Wss zullen bij manier van spreken bvb biologen op hun tenen getrapt zijn omdat ramptoeristen naar een stervende aangespoelde potvis gaan kijken ...
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 18:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal zeker niet beweren dat Synerjey "respectloos" was. Hij heeft gewoon niet gedacht dat danskunsten demonstreren bepaalde gevoeligheden (zeker bij Britten) kan storen.

Van je geliefde daar een kus stelen, dat moet zeker kunnen. Rallywagens die erdoor rijden ? "Ergens" moet misschien een lijn getrokken worden. (Zou een modeshow met catwalk moeten kunnen ? Smile ) En ik verklaar me onbevoegd om te zeggen waar die lijn moet liggen. Ik herhaal (sorry) : Britten zullen zich aan dansdemonstratiefilmpjes waarschijnlijk storen. Dat soort dingen is in het verleden al meermaals gebeurd. De studenten die poseerden in een open limousine ... De declamatiekunsten van Tom Lanoye (toen de Menenpoort met veelkleurig licht herschapen werd - zo luidde het - in een "disco" ...)

Voorbeelden elders in de regio zijn legio ... Een bruid die zich neervlijt op de Stone of Remembrance ... En hier en daar is er wel een Brit die zich eraan ergert dat op een vroeger slagveld nu Bellewaerde Park is. Of een industriezone in Boezinge.

Voor de duidelijkheid : mij stoort het nauwelijks is. En ik zal de eerste zijn om zo'n Brit van antwoord te dienen met : Mogen wij hier a.u.b. leven ?

Aurel
Naar boven
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat dit een onderwerp is dat verdere discussie nodig maakt heb ik het verplaatst naar hier. De vraag is: wat kan wel of niet bij een WO1-monument?
Binkske007

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2013 9:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ze hadden beter, zoals Lingekopf opperde, de omgeving volledig verkeersvrij gemaakt en de omgeving respectvol afgesloten.
Nu zal de discussie van voor en tegen nooit eindigen.
Als inderdaad de de auto's, de 24-uur en de kattenstoet er onder door trekken, is er altijd vorm van discussie.
Het is inderdaad 'zonder verder nadenken' gebeurd en over de smaak van de dans valt eveneens te twisten (niet de dans hé).

Wat nu als hij zijn dans opgedragen had aan de vermiste en gesneuvelde studenten die geen kans op een verdere carriére kregen? Rolling Eyes
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2013 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, straks zal de "hespenplakker" wel officiel voor dit soort vertier zorgen, tijdens de 2014-2018 herdenkingen...

Mvg,

Jos
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2013 10:23    Onderwerp: Reageer met quote

Blastmaster1972 @ 27 Jan 2013 10:13 schreef:
Ach, straks zal de "hespenplakker" wel officiel voor dit soort vertier zorgen, tijdens de 2014-2018 herdenkingen...

Mvg,

Jos

schater
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2013 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Grafschennis en vandalisme is strafbaar. En dit moet zonder discussie hard bestraft worden.
Op de openbare weg gelden er wetten. En er zijn wetten op de openbare orde.
Daar eindigt voor mij al de discussie.

Wie denken wij eigenlijk te zijn, om te gaan kijken wat wel en niet kan?
Zijn wij door onze interesse meer dan een ander? Hebben we meer rechten hierdoor? Hebben wij het recht hierdoor anderen iets te verbieden dat ons niet goed lijkt? Maak dat maar eens hard aan je medemens. Of gaan we er op gaan kloppen? Het door ons genoemde respect, bij de "respectlozen" er in gaan rammen?

Over gevoeligheden en respect kan dus wel gediscussieerd worden. Maar dat is naar mijn mening een discussie zonder eind.
Ik herinner mij een discussie op een engelstalig wo1 forum. Het ging over het drinken van een glas aan de grafsteen van een familielid. Daar werden de begrippen respect, dus zelfs onder gelijkgestemden, totaal anders ingevuld.

Het gaat mij wel veel te ver dat mensen niet van hier, de omgeving van de Menenpoort zouden willen afsluiten. Begrijpen jullie wel wat dit wil zeggen en hoe deze uitspraak zou of zal overkomen bij de lokale bevolking? Ik vind dit pure vrijheidsberoving! En waarom? Zodat zij die hier in zouden slagen, een paar keer per jaar kunnen komen kijken naar hun "mooie" werk? Niemand moet lokale mensen van hun vrijheid beroven, om hun waarden te dicteren en te laten primeren. Daarvoor werd en wordt gevochten...
Naar boven
Binkske007

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2013 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik al zei : "Nu zal de discussie van voor en tegen nooit eindigen. ) Yvonne blik
Bij mij dus wel. Rolling Eyes
geluveld

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2013 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

even een kleine rechtzetting ivm met de rally 'die onder de Menenpoort door scheurt'...
Het is al verscheidene jaren dat de verbindingsrit van de special naar het podium NIET meer onder de Menenpoort gaat, dit om reden van geluidsoverlast en het respect tegenover de Poort.

De wagens kwamen tot over een aantal jaar uit de Lange Torhoutstraat (waarvoor ze voor die 2 dagen het eenrichtingsverkeer omdraaiden) en gingen rechtsaf richting de Grote Markt.

De huidige rally komt zelfs niet meer IN DE BUURT van de Menenpoort, want ze komen uit de rijselstraat, waar de timing gebeurd...

Dus vooraleer boude uitspraken te doen: er zijn wel degelijk al veranderingen gedaan in de rally om de Menenpoort te ontzien...

Wat die danser betreft: dat is het algeheel ontbreken van normbesef bij de jeugd. Ik vraag het mij al niet meer af hoe ze in elkaar zitten.
Geschiedenis en zo'n dingen, dat is volledig uit hun denk-en leefwereld verbannen.
Dus wat interesseert hun die Menenpoort.
De enige reden waarom hij nu nog wat statements in de krant en op internet spuit, is het feit dat iedereen zijn filmke nog eens zit te bekijken en hij 'in the picture' blijft.
Dat iedereen die marginale figuren die wanhopig proberen bekend te worden via een zang/dans/schijt-je-rijk wedstrijd eens straal negeren, dan komen ze met hun voetjes op de grond terecht en doen ze weer normaal...

Misschien is het tijd dat de huidige generatie ouders (en bij uitbreiding de scholen) de jeugd weer eens wat normbesef aanbrengt, met het bijhorend respect en eerbied.
Want ze vinden alles doodnormaal en vanzelfsprekend...
DAAR wringt het schoentje...

(of zoals vandaag in de krant: open brief van de geviseerde leerkrachten-in-opleiding: quote 'wij zijn niet dom, maar parate kennis is een zwaar overroepen iets '.
Deze quote van een leerkracht-in-wording spreekt voor mij boekdelen).
Cnock

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2013 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

ik vroeg onlangs aan een aankomende leerkracht wat er in Sarajevo in 1914 was gebeurd,
antwoord: de eerste atoombom ontploft (echt, ik verzin niets)

veel jonge gastjes weten zelfs niet eer wie Hitler was, wat wil je dan dat ze weten waarvoor de Menenpoort staat

nadat een Vlaamse school eens een Britse begraafplaats had bezocht, heb ik het gastenboek ingekeken, waar enkelen blijkbaar iets ingeschreven hadden, wel het was de grootste debiele zever, niets in verband met de oorlog, en dan vraag ik me af, wat hebben de begeleidende leerkrachten dan daar verteld?

mvg

Cnock
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2013 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Cnock @ 28 Jan 2013 15:59 schreef:
nadat een Vlaamse school eens een Britse begraafplaats had bezocht, heb ik het gastenboek ingekeken, waar enkelen blijkbaar iets ingeschreven hadden, wel het was de grootste debiele zever, niets in verband met de oorlog, en dan vraag ik me af, wat hebben de begeleidende leerkrachten dan daar verteld?

mvg

Cnock

Dat heeft echt niets te maken met wat de leerkracht heeft verteld. Ik ben rondleider geweest in een fort uit de 19e eeuw en bij een Atlantikwallmuseum en heb vaak genoeg ervaren dat ze gewoon niet luisteren als het ze niet interesseert...
Ik stond eens wat te vertellen over bunkers voor een klas middelbare scholieren, de jongens luisterden op zich goed, maar toen zagen ze een billboard voor Sloggi....de leraar heeft zijn strot rauw geschreeuwd voordat ze weer hun aandacht bij de rondleiding hadden.
In het Legermuseum was er vorig jaar een tentoonstelling, 'Vreemden in het Vizier' over foto's gemaakt door Duitse soldaten in veroverde landen in WOII. De commentaren die ik daar heb gezien...over geslachtsdelen en de daad en weet ik veel wat niet meer.
Maar ook in een gastenboek van een natuurcentrum zag ik onlangs de grootste onzin.
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2013 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam,

dat zal best waar zijn wat je zegt, maar als de leerkracht zelf niets van geschiedenis afweet/geen interesse heeft, wat moet hij dan zinnings vertellen?

mvg

Cnock
Naar boven
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2013 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien moeten we daarover een aparte discussie starten? Heeft nog weinig te maken met die wannabe danser...

Breek me de bek niet open over schoolbezoeken...

Mvg,

Jos

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2013 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn vrouw is leerkracht geschiedenis in het ASO voor pubers van 16 tot 18.
Jaarlijks organiseert ze voor de vierdes en de vijfdes een gesplitste uitstap naar Diksmuide en Ieper.
Er komt heel wat voorbereiding aan te pas en tot op heden komt ze steeds tevreden terug. Wel valt het idd op dat het niveau steeds lager komt te liggen. Velen zijn echt niet geďnteresseerd in geschiedenis en sommigen laten dat duidelijk merken. Ze probeert die gasten wat te stimuleren en het niveau op peil te houden, maar evident is het niet Wink
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2013 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik herinner mij dat superstage enkele jaren terug, inderdaad de markt anders heeft ingericht.
De origine om de Menenstraat niet meer te gebruiken voor regrouping, ligt wel anders als uitgelegd hierboven. 't Is maar hoe je het uitgelegd kreeg natuurlijk.
Maar het effect hierdoor dat de Menenpoort niet meer wordt gepasseerd, is natuurlijk goed. Voor zij die rustig aan de Menenpoort namen willen opzoeken en gedenken.

Even opgesnord wat de organisatie als uitleg geeft:

Wanneer de wagens terugkeren naar Ieper, zal er meer animo zijn door de gewijzigde opstelling van het podium en de hergroepering.
"Het podium komt voor het gerechtsgebouw te staan. Naast de Rally Village zullen de rallywagens aanschuiven voor het podium. In plaats van de wagens een half uur in de Menenstraat te laten hergroeperen, wordt daarvoor nu een zone voorzien op de Grote Markt. Zo kan het publiek op de Grote Markt de wagens en de piloten langer van dichtbij bewonderen. We voorzien zelfs een soort catwalk in de Rally Village, waarop de speaker enkele piloten kan interviewen wanneer ze staan te wachten tijdens de hergroepering. Wanneer de wagens naar Ieper terugkeren zonder hergroepering, dan zullen we de nadarhekken open zetten, zodat de toeschouwers rond en tussen de wagens kunnen wandelen en ook een praatje kunnen maken met de piloten.
Bron: http://217.19.227.79/index.php?option=com_content&view=article&id=53:rally-village-guaranteed-party-atmosphere-on-the-market-place-&catid=1:latest-news-2009&Itemid=132&lang=be

En het is nu zo dat dit dansfilmpje de ronde deed. En er zijn meer mensen dan je denkt die wel respect hebben voor de Menenpoort en vooral voor wat het symbool staat. EN het ondertussen ook leuk vonden wat die (jammerlijk genaamde) "marginalen-wanabes" hebben gebracht.
Naar boven
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2013 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 28 Jan 2013 20:47 schreef:
EN het ondertussen ook leuk vonden wat die (jammerlijk genaamde) "marginalen-wanabes" hebben gebracht.

Ik noem deze "Sinerjey" inderdaad een wannabe... serieus, ik heb het filmpje bekeken, en ik ben wel niet geshokeerd vanwege het feit dat ze onder de Menenpoort dansen... maar "mooi", of "leuk", nee, dat kan ik nu ook niet vinden.

En al die personen die aan van die talentenwedstrijden meedoen... sorry, maar dat zijn inderdaad meestal wannabes... hoeveel van die "I can dancers" "Voicers" of "Idools" doen er nog toe, als de volgende editie gepasseerd is?

Niks persoonlijk tegen die jongen hoor... als hij zich goed voelt bij wat hij doet, goed voor hem!

Mvg,

Jos

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 7:29    Onderwerp: Reageer met quote

Discussie gaat nog een beetje verder na aanleiding van weer wat studenten onder de Menenpoort met een tocht.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130211_00466183

IEPER - Afgelopen weekend dook een filmpje op van fuivende scholieren onder de Ieperse Menenpoort. In tegenstelling tot het dansfilmpje van de jonge Sinerjey bleven de verontwaardigde reacties deze keer uit. ‘Het is niet onze bedoeling het dagelijkse leven tegen te houden', aldus de Last Post Association.

Twee weken geleden nam danser Sinerjey Mey­froodt (25), bekend van het televisieprogramma So you think you can dance (VTM), een dansfilmpje op onder de Menenpoort en postte dat op YouTube. ‘Ongepast en respectloos', reageerde de Last Post Association toen meteen.

Om hun laatste honderd dagen te vieren kregen de laatstejaars van de vrije secundaire scholen rond Ieper de toestemming om op boerenkarren door het stadscentrum te trekken. Een filmpje op Facebook bracht de doortocht van de verklede en fuivende scholieren onder de Menenpoort minutenlang in beeld. Waar ligt de grens?

Benoit Mottrie, voorzitter van de Last Post Association, maakt een duidelijk onderscheid. ‘Het is niet onze bedoeling het dagelijkse leven tegen te houden', zegt Mottrie. ‘De Menenpoort ligt nu eenmaal op een invalsweg naar Ieper. Er passeren auto's overdag, het verkeer moet in en uit. Maar wanneer het gaat om speciale activiteiten onder de Menenpoort, dan verandert de zaak. Evenementen die, zoals het dansfilmpje, geen respect tonen voor de gesneuvelde soldaten, worden in samenspraak met de beheerder van het monument, de Commonwealth War Graves Commission (CWGC), afgekeurd. Ze kunnen een slechte indruk maken op de vele pelgrims en families van de gesneuvelde soldaten.'

‘Ik vind mijn filmpje helemaal niet onrespectvol, ik vind het zelfs positief', reageert Sinerjey Meyfroodt. ‘Ik heb alle begrip voor de Menenpoort als herdenkingsplaats en ik ben zelfs al gevraagd voor een promotiefilmpje in verband met Honderd jaar Eerste Wereldoorlog . Wat je ziet op het filmpje, zijn alleen maar twee normale jongens die een vorm van kunst beoefenen. Nu zie ik feestende studenten met confetti gooien onder de Menenpoort, en de Kattenstoet en de rally passeren er jaarlijks onderdoor. Met commerciële activiteiten hebben ze blijkbaar heel wat minder problemen. Ik daag Benoit Mottrie uit om mij, samen met een cameraploeg, in een gesprek onder de Menenpoort te overtuigen van het verschil tussen dergelijke activiteiten en mijn onschuldige dans.'

Omleiding niet aangewezen

Burgemeester Jan Durnez (CD&V) reageert pragmatisch. ‘De scholieren moesten van de Grote Markt naar de fuifzaal Feniks in de Leopold III-laan geraken. De Menenpoort lag gewoon op die route en een grote omleiding was niet aangewezen. Het filmpje van de danser heb ik trouwens niet gezien en ik voel mij dan ook niet geroepen om daar een verklaring over af te leggen.'
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het allemaal nogal een storm in een glas water.
Je kunt je terecht afvragen of e.e.a. smaakvol is maar wordt het ook niet langzamerhand tijd dat we als het ware wat minder "heiligschennis" gaan roepen als iemand (klaarblijkelijk zonder disrespectvol te willen zijn) een 14-18 monument als decor gebruikt voor een onschuldig filmpje?

Diezelfde discussie kun je voeren als er een verliefd paartje of onschuldig spelende kinderen op een een 14-18 begraafplaats zitten/ lopen. Daar stoort ook menigeen zich aan terwijl het ook juist heel mooi kan zijn.

Just my 2 cents
schiptje

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand die een andere kijk heeft op iets, of er persoonlijke belangen bij heeft, geeft niet het recht om anderen hun vrijheid af te pakken. En zeker niet de vrijheid zich expressief te uiten. Zolang het respectvol blijft tov de Menenpoort en waar het symbool voor staat. Dus ze moeten niet zeveren op de ene of de andere. Of slechter, ze moeten niet zeveren op de ene wel, en niet op de ander. En volgens mij heeft de burgemeester het begrepen, want hij zwijgt wijselijk.
En tussendoor; de Menenpoort is een terecht herdenkings-monument met de namen van een groot aantal van de vermisten die hier nog in onze velden in de frontstreek liggen, waar je gaat of staat. Met een dagelijks waardig herdenkings-moment. Maar ze zijn gesneuveld om ons de vrijheid te geven, NU en HIER te mogen LEVEN.
En als het een geruststelling mag zijn voor de moraalridders: ik denk dat wij, de lokale bevolking genoeg gezond boerenverstand heeft, en er zelfs niet aan denkt de Menenpoort en de Last Post bewust onrespectvol te behandelen!
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 12 Feb 2013 11:31 schreef:
Iemand die een andere kijk heeft op iets, of er persoonlijke belangen bij heeft, geeft niet het recht om anderen hun vrijheid af te pakken. En zeker niet de vrijheid zich expressief te uiten. Zolang het respectvol blijft tov de Menenpoort en waar het symbool voor staat. Dus ze moeten niet zeveren op de ene of de andere. Of slechter, ze moeten niet zeveren op de ene wel, en niet op de ander. En volgens mij heeft de burgemeester het begrepen, want hij zwijgt wijselijk.
En tussendoor; de Menenpoort is een terecht herdenkings-monument met de namen van een groot aantal van de vermisten die hier nog in onze velden in de frontstreek liggen, waar je gaat of staat. Met een dagelijks waardig herdenkings-moment. Maar ze zijn gesneuveld om ons de vrijheid te geven, NU en HIER te mogen LEVEN.
En als het een geruststelling mag zijn voor de moraalridders: ik denk dat wij, de lokale bevolking genoeg gezond boerenverstand heeft, en er zelfs niet aan denkt de Menenpoort en de Last Post bewust onrespectvol te behandelen!

Schiptje...ik ben het VOLLEDIG met je wijze woorden eens. Laughing
kloefeleize

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hopelijk waren de jongens waar van de namen op de poort staan geen zelfingenomen, azijnpissende moraalridders zoals sommigen hier. Anders beklaag ik ze nog meer. En natuurlijk komt er iemand opdraven met “ de jeugd van heden”. Ik ben 62 en hoor dit al sinds ik mijn eerste jeans droeg. Droevig!
Respect zeg je? De poort is een culminatie van pompeuze, nationalistische zelfverheerlijking. Wat heeft dit stenen monster te maken met de mannen die crepeerden in de modder?
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

kloefeleize @ 12 Feb 2013 14:18 schreef:
Hopelijk waren de jongens waar van de namen op de poort staan geen zelfingenomen, azijnpissende moraalridders zoals sommigen hier.

Ho ho ho!! Waar komt dat nou weer vandaan? We mogen hier allemaal voor onze mening uitkomen maar doe dat wel op een beleefde, volwassen manier aub!
Naar boven
Binkske007

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 27 Jan 2013 14:30 schreef:
Zoals ik al zei : "Nu zal de discussie van voor en tegen nooit eindigen. ) Yvonne blik
Bij mij dus wel. Rolling Eyes

Zoals gezegd.... Yvonne blik
schiptje

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

Even meegeven;
Op een toonaangevend engelstalig forum over WO1 (GWF), verscheen bijna 2 weken terug, de melding van het filmpje in onderwerp. Op 28/01 om precies te zijn.
Ik nam mij voor het in de gaten te houden, denkend dat hierop reacties zouden komen. En ook omdat men op dat forum geen blad voor de mond neemt, wat dikwijls tot verhitte discussies leidt.
Ik was benieuwd.
Tot mijn verbazing werd hier echter tot op heden niet gereageerd...
Of misschien moet iemand daar eens alles weer gaan oprakelen. Maar men moet dan niet verbaasd zijn dat men zichzelf belachelijk maakt.
Voor mij zegt dit genoeg.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 12 Feb 2013 15:09 schreef:
Even meegeven;
Op een toonaangevend engelstalig forum over WO1 (GWF), verscheen bijna 2 weken terug, de melding van het filmpje in onderwerp. Op 28/01 om precies te zijn.
Ik nam mij voor het in de gaten te houden, denkend dat hierop reacties zouden komen. En ook omdat men op dat forum geen blad voor de mond neemt, wat dikwijls tot verhitte discussies leidt.
Ik was benieuwd.
Tot mijn verbazing werd hier echter tot op heden niet gereageerd...
Of misschien moet iemand daar eens alles weer gaan oprakelen. Maar men moet dan niet verbaasd zijn dat men zichzelf belachelijk maakt.
Voor mij zegt dit genoeg.
Omdat de Britten op dit moment met de WFA voorop druk doende zijn de geschiedenis te herschrijven in hun voordeel? Rolling Eyes
En wordt er niet ietwat dubbel gemeten?
want:
Quote:
‘Ik vind mijn filmpje helemaal niet onrespectvol, ik vind het zelfs positief', reageert Sinerjey Meyfroodt. ‘Ik heb alle begrip voor de Menenpoort als herdenkingsplaats en ik ben zelfs al gevraagd voor een promotiefilmpje in verband met Honderd jaar Eerste Wereldoorlog .

Het 100 jaar Eerste Wereldoorlog moet 'gepromoot'worden.

Wat ik me ook afvraag, hadden we 30 jaar geleden ook zo gereageerd of wordt dit met het naderen van het 100 jaar teveel uitvergroot?

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Schiptje je hebt helemaal gelijk daarin. En Yvonne's gedachte over 100 jaar WO1 is ook iets om over te denken.

Wat ik absoluut wel schennis vind, maar dat vind ik bij ieder oorlogsmonument welke oorlog dan ook, zijn mensen die kansloos zitten te zuipen met flesjes bier om hun heen gestald of stoned als een garnaal zijn. Beetje asociaal gedrag.
Helaas trof ik zo'n zootje aan paar jaar terug bij/onder de Menenpoort, vanaf Indisch monument lopend zag ik ze.
Maar dat is mijn mening.

silentknight

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Of dit nu kan of niet, daar ga ik mij niet over uitspreken.

Wat ik wel weet is dat indien hij dit had opgenomen met als titel "Ode aan de overledenen van WO1" er geen haan ging naar kraaien. Maar dat het dan ook niet zo veel zou bekeken worden door zijn fans, nl, de jeugd.

En al die commotie die er nu rond hangt neemt hij waarscijnlijk op als mooi meegenomen reclame.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Vooropgesteld, ik ben geen Ieperling of Brit dus heb wat dat betreft geen recht van spreken. De dansactie en de rally zijn misschien niet de smaakvolste activiteiten maar heel erg schokkend vind ik het nou ook weer niet. Laten we wel zijn, die jongen laat toch niet zijn broek zakken of zo?
Dat de Menenpoort "heilig" is wil ik geloven en dat komt ook iedere avond en bij elke herdenking duidelijk tot uiting, m.i. op een mooie en respectvolle manier.
Is het dan zo verkeerd als er bij die poort zo heel af en toe eens wat leven in de brouwerij is? Nogmaals, qua smaak zijn het niet mijn dingen maar als het hierbij blijft lijkt het me niet zo'n drama. Maar ieder zijn mening en ook dat graag op een respectvolle manier. Smile

Gr P
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2013 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik stelt mij de vraag waar de mensen hun respect zet.
Ik bedoel,het menenpoort is een plaats waar de namen van mensen die zullen nooit teruggevonden worden, zijn geschreven. In feit hun graven ligt rond Ieper.
Als nu hadden wij zoveel respect voor die mensen, waarom hebben wij een autoweg E19 die ligt door het slagveld van Polderhoek? Waarom is Passchendeale zo gegrooit? Waarom hebben ze ook een sociaal cite bij Zonnebeek gebouwen? Onze landschap rond Ieper is ganz misgevorm. Nieks is "herkendbaar" voor wie "nog" interress hebt voor die tijd.
Het "100 jaar" die komt, is maar iets om een betje trallala te doen voor politikus, en nieks meer (zie het "officiel voetbal wedstrijd").
Ook voor mij, ondanks dat ik reglematig naar het last post gaat, vind ik het Menen Poort een britse nationalist monument is gewoord.
Dus laat maar die jongen dansen, ze hebben nieks gebroken, geen graffitti gedaan. En er is niemand rond hun.
schiptje

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2013 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Yvonne.
In verband met het "promoten"; ik denk dat men de taal moet spreken van de doelgroep die men wil bereiken. Dus waarom zou men niet dans als medium kunnen gebruiken, om een boodschap te brengen? Ik ben oprecht benieuwd hoe men het wat en waarom zal vertalen. Maar ik heb er vertrouwen in.
In ieder geval is het NU al een neveneffect van het filmpje; de jeugd denkt nog eens na waarvoor de Menenpoort met zijn dagelijks herdenkingsmoment staat.
En ook een goede vraag ivm het naderen van het 100 jaar. Of moet ik het eerder als bemerking lezen ipv als vraag?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2013 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

Je las het goed Smile

Ik heb m'n bedenkingen over sommige gekozen vormen, maar dat is iets van persoonlijke smaak.

Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2013 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je, ik was vorig jaar met mijn 8 jarige zoontje in het vernieuwde Airborne Museum Oosterbeek. Inmiddels verworden van een klassiek, statisch & stoffig museum tot een high tech ervaring waar je U tegen zegt, inclusief een interactief "airborne experience" in een voor dat doel speciaal aangebouwde vleugel. Alles clean & high tech.

Nu weet ik dat er diverse kenners zijn die nu moord en brand schreeuwen dat alles bij het oude had moeten blijven ipv die moderne shit en dat alles dat maar zweemd naar 14-18 of 40-45 met een heilig ontzag tot in de eeuwigheid benaderd dient te worden en wel in de oorspronkelijke vorm.

Maar (in mijn ogen dan toch) vergeten die mensen dat de jongere generaties anders (en dus niet per se op een verkeerde) tegen die dingen aankijken en liever geschiedenis tot zich nemen via interactieve toestanden dan naar een stoffig "old school" museum te gaan.
Als mijn zoontje meer leert door interactief allerlei menuutjes door te klikken in een interactief museum dan door (net als zijn oude vader) naar aangeklede poppen te kijken is mij dat goed genoeg.

Ik wil maar zeggen dat als er iemand een dansje doet onder de Menenpoort en daar een jong publiek mee trekt (dat dan hopelijk later eens denkt "he die poort heb ik eens eerder gezien met dat maffe dansje") dat zich dan wellicht af vraagt wat die poort eigenlijk is, is mij dat wel waard.

Ik ontdekte niks oneerbiedigs aan dit dansje op de openbare weg dus (al zou het mijn keus niet zijn) laat die gast lekker zijn gang gaan zou ik zeggen.
eagle

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2013 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

In Nederland staat er op de Dam een nationaal monument. Ik denk dat er een hele verzameling aan beelden van malle activiteiten op deze plek te bekijken is.
De Arc de Triomphe in Parijs. Hier ligt het graf van de onbekende soldaat, het symbool voor Franse opoffering. Ook hiervan bestaan vele "ongepaste" beelden.
Misschien is de gevoeligheid toch wat overdreven?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2013 14:23    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 26 Jan 2013 10:56 schreef:
. De (o.a. Britse) gevoeligheden errond blijkbaar niet.

Aurel

Ik kom op facebook regelmatig klachten tegen van Britten die in het Ieperse zijn gaan wonen dat er * vul iedere nationaliteit behalve de Britse kindertjes want die zijn braaf* kinderen met geluidsdragers lopen, lopen te roepen, dit dat zus en zo, maar direct er dan iets van zeggen doet blijkbaar niemand.

Ja ik, een jaar geleden, toen een Britse school stierlijk vervelend stond te doen tijdens de ceremonie, roepen, boeren, daar dan weer hard over lachen, het verdiende geen schoonheidsprijs. Ik heb die gastjes aangesproken of ze ermee konden stoppen.Komt er na afloop zo'n Brit in weet ik wat voor uniform op me afgestormd, ( hij is er altijd, pet diep in de ogen, glimmende schoenen) hoe ik het waagde iets tegen zijn jeugd te zeggen, als ze tot de orde geroepen moesten worden doet hij dat en niemand anders.

Dat was toch wel de laatste keer dat ik naar de plechtigheid gegaan ben, ik ga er wel op andere momenten heen.
Hoe iemand zich gedraagt bij een monument, het zal ergens wel in iemands ogen niet correct zijn.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: