Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dover Patrol Memorial in Escalles - Cap Blanc Nez

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stropke

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2012 20:44    Onderwerp: Dover Patrol Memorial in Escalles - Cap Blanc Nez Reageer met quote

Bij verbouwingswerken in het huis van mijn grootvader zaliger Leon De Keyser (Gent, 1879-1946) vonden we in een verloren hoekje op zolder een (vergeten? verdwaalde?) doos met vergeelde foto's.
Op een van die foto's (quarto-formaat) staat het Dover Patrol Memorial waarop met de hand geschreven staat "A monsieur L. De Keyser, architecte, en souvenir de notre collaboration - 15.XI.1921" met daaronder de handtekening van ene mr. Martiny, entrepreneur Bruxelles.

Opzoekingswerk heeft ondertussen uitgewezen dat mijn grootvader inderdaad het monument heeft ontworpen en getekend. Wie hem ooit die opdracht gaf weten we niet.

Ik heb vorig jaar getelefoneerd naar het Stadhuis van Calais met de vraag of zij meer wisten over de bouwheer en bouwer van het monument. Neen dus. Het interesserde hen blijkbaar niet, maar beloofden me dat ze dat eventjes zouden opzoeken.
Na enkele weken kreeg ik iemand aan de lijn die me meldde dat ze alleen een naamkaartje van mijn grootvader hebben teruggevonden in hun archieven, meer niet.

De eerstesteenlegging gebeurde door maréchal Ferdinand Foch op 26.1.1920. De inhuldiging had plaats op 20.7.1922 door Flamine Raiberti, Frans minister van Marine.
Het monument werd gedynamiteerd door de Duitse bezetter tijdens WO II op 7.7.1944. Over het plan om het monument te reconstrueren werd beslist op 3.3.1955 t.g.v. het bezoek van M. Mawsield, voorzitter Dover Patrol en voorzitter van de haveninstallaties van Dover. Het monument werd opnieuw ingehuldigd op 8.7.1962 in aanwezigheid van Pierre Messmer, Frans minister van Defensie. De site en het monument werden volledig gerestaureerd in 2007.

Op het monument staat
langs de westkant:
EN TEMOIGNAGE DE LA GLORIEUSE COOPERATION
ET DE LA FRANCHE CAMARADERIE
DES MARINES FRANÇAISE
ET BRITANNIQUE PENDANT
LA GRANDE GUERRE

langs de noordkant:
EN MEMOIRE PERPETUELLE DE NOS CAMARADES FRANÇAIS
DE LA PATROUILLE DE DOUVRES 1914-1919
IL SONT MORTS AFIN QUE NOUS VIVIONS
PUISSIONS NOUS ETRE DIGNES DE LEUR SACRIFICE

langs de oostkant:
CETTE PIERRE FUT POSEE PAR
LE MARECHAL FOCH OM GCB
LE 26 JANVIER 1920
ET LE MONUMENT FUT INAUGURE PAR
MONSIEUR FLAMINIUS RAIBERTI
MINISTRE DE LA MARINE
LE 20 JUILLET 1922

Eenzelfde monument - hertekend door een ander architect - staat in St.-Margaret-at-Cliffe (10 km ten oosten van Dover) en een verkleinde versie in Brooklyn New York USA.

Toevallig vond ik op het internet (Axis History Forum) foto's terug van het monument tijdens WO II, ook de foto van de dynamitering van het monument staat erop afgedrukt.
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=70&t=192706
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2013 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een apart verhaal, Stropke! Ik heb drie jaar geleden dit monument bezocht en het ziet er even indrukwekkend als origineel uit. Nooit geweten dat dit opgeblazen is geweest.
En heel bijzonder dat je grootvader dit ontworpen heeft, erfenis om trots op te zijn, zou ik zeggen.

Gr P
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2013 6:52    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant verhaal!

Mvg,

Jos
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: