Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gidsen afgestudeerd

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2012 17:27    Onderwerp: Gidsen afgestudeerd Reageer met quote

IEPER - Bij Syntra West hebben twintig cursisten met succes de tweejarige opleiding Regiogids Westhoek afgerond. Het is pas de tweede lichting die in die richting afstudeert.

Er wordt van 2014 tot 2018 een stuk meer toeristen verwacht in de Westhoek. Dat heeft alles te maken met de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Deels om die toeristen te begeleiden riep Syntra West de opleiding Regiogids Westhoek in het leven.

De opleiding wordt niet enkel gevolgd door mensen uit de Westhoek. Er waren ook deelnemers uit de regio Brugge, Roeselare en Kortrijk. De laureaat van de opleiding is Johan Mayeur uit Kortrijk, die met zijn gidsbeurt-wandeling Vredesklanken in een oorlogslandschap , uitgevoerd in het provinciaal domein De Palingbeek, een score van 345 op 400 behaalde.

‘In mijn gidsbeurt meng ik informatie over geschiedenis en natuur met muziek, liederen en poëzie', reageert Johan. Dat concept zorgt voor een grote belevingswaarde bij het publiek. Het kan ook worden aangepast aan andere locaties. De Westhoek is met de nieuwe lichting gidsen klaar om zowel de oorlogstoeristen als andere bezoekers op een kwaliteitsvolle manier door de regio te gidsen.

Bron: Zaterdag 8 december 2012
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121207_00395409
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2012 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

IEPER - De twintig nieuwe regiogidsen Westhoek kunnen hun opgedane kennis en vaardigheden niet in de praktijk omzetten. In de Ieperse Gidsenkring is er geen plaats meer. ‘Wij volgden een zware opleiding, kregen een getuigschrift, maar kunnen er nu niets mee doen', reageren ze ontgoocheld.

De feestelijke uitreiking van de getuigschriften aan de nieuwe lichting regiogidsen heeft een bittere nasmaak. Katrien Nolf, één van de kersverse gidsen uit Zillebeke, is ontgoocheld. ‘We volgden een zware en intensieve tweejarige opleiding met een praktisch en een theoretisch gedeelte', vertelt ze. ‘Daarna waren er ook nog examens en moesten we een eindwerk maken. Nu we afgestudeerd zijn, krijgen we te horen dat we geen lid kunnen worden van de Gidsenkring. Dat is frustrerend en demotiverend, te meer omdat we jaarlijks vijf gidsbeurten moeten organiseren als bewijs om onze erkenning te behouden.'

Meer bezoekers

Patrick Gyselinck, die de opleiding bij Syntra West coördineert, vindt het ook spijtig. ‘Wij spelen met onze opleidingen in op de vraag van het publiek', legt hij uit. ‘Het is duidelijk dat er meer bezoekers naar de Westhoek zullen komen, zeker met de herdenking 2014-2018 in het verschiet, en dat dus het aantal gidsbeurten zal stijgen. Anderzijds weten onze cursisten dat de opleiding niet garandeert dat ze automatisch lid kunnen worden van de Gidsenkring. Dat wordt hen gezegd tijdens de opleiding en het staat ook vermeld in onze folders.'

Toch vindt Gyselinck dit spijtig, vooral omdat ook leden van de Ieperse Gidsenkring lesgeven aan de Syntra-cursisten. Voorzitter Chris Beel van de Ieperse Gidsenkring verdedigt het standpunt van zijn organisatie. ‘We hebben nu tachtig gidsen. Vijf jaar geleden waren er dat nog maar veertig. Van de vorige lichting zijn er een deel ingeschakeld bij ons', vertelt hij. ‘Het is verplicht dat nieuwe leden bij ons een testwandeling afleggen. We hebben zo de vorige jaren al enkelen mensen geweigerd, omdat ze niet voldeden. Het aantal gidsbeurten is ook verminderd. Enkele jaren geleden waren er dat nog rond de duizend, nu zijn het er slechts 800.' Chris Beel sluit niet uit, gezien de leeftijd van sommige gidsen, dat er in de toekomst een aantal zullen wegvallen. Dan komen er wel enkele plaatsen vrij. Er is vooral vraag naar gidsen die in een andere taal kunnen gidsen en tijdens de week beschikbaar zijn.

Bron: maandag 17 dec 2012
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121216_00403949
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2012 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is toch triest Neutral

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Spiling

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2012 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Weer het verhaaltje van "kom niet aan bijn status". ... En dan mogen ze rondlopen met een pin in de vorm van een rode windroos op de borst. ....Who cares??

Met alle respact voor de "gediplomeerde gidsen", maar dat clubke is nog steeds geen garantie op succes of kwaliteit. De houding die nu aangenomen wordt door de "senior gediplomeerde gidsen" e.d. spreekt voor zich.

Gouden raad: Trek u dat allemaal niet aan, laat ze maar doen, laat ze maar ruzie maken. Zorg gewoon dat je zelf kwaliteit biedt al je gidst, dat je het met een ziel doet, en met respect voor de geschidenis en de mensen waarvoor je gidst. Een pin of "diplom" zijn hierin totaal niet belangrijk.

By the way, Gids is een niet beschermd beroep, dus het staat iedereen vrij te doen en te laten wat hem of haar belieft.
schiptje

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2012 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen zin om te gaan vingerwijzen of te verdedigen.
Dat boeit mij niet.
Mij gaat het vooral om de teleurstelling voor de afgestudeerden (in mijn ogen zijn ze slachtoffers).
En ik postte dit dus als het voor mij eerste duidelijke voorbeeld van hoe de 2014-18 gekte kan, en nog zal toeslaan...
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2012 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hebben we reeds 3 jaren terug ervaren ...
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2012 0:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hier heb ik veel geluk gehad , want dit was , Na het eerste jaar ,
mijn origineel gepland parcours .
En ik had bij die lichting kunnen geweest zijn .Het lot besliste anders -
Ik werd erin geloot voor het 2de studiejaar - voor de 2 openstaande plaatsen als stads gids Gent .
Foei Ieper - Kneuterigheid .

Mijn tip voor die lichting : Richt zelf een gidsen groep bond of bureeel op.
@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: