Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Subsidies voor zes bijkomende WO I-evenementen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2012 20:55    Onderwerp: Subsidies voor zes bijkomende WO I-evenementen Reageer met quote

Zie: http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen/subsidies-voor-zes-bijkomende-wo-i-evenementen/article-4000214784284.htm

ook http://www.geertbourgeois.be/files/minister1/generated/persbericht/bijlage_pb_subsidie_wo_i_evenementen_.pdf

500.000 euro voor een "artistieke fototentoonstelling" en een "historische tentoonstelling" in Brugge, 450.000 euro voor een dubbeltentoonstelling over medische zorg in WO1 (Ieper en Gent)...

Is er niemand die zich ook maar één vraag stelt bij dergelijke exorbitante bedragen? Waanzin...

En zal er voor één van deze projecten ook maar iets van vernieuwend historisch onderzoek gebeuren of zal alles terug dezelfde al eens voorgekauwde en heropgewarmde kost zijn? Ik weet het antwoord wellicht al...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
lancier

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2012 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

De Brugse historische tentoonstelling is in handen van Dr. Sophie de Schaepdrijver. Ben echt eens benieuwd. Smile

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 6:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dit: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=28357
lijkt mij toch wel iets in de richting van vernieuwend onderzoek (rechtstreeks gekoppeld aan de medische tentoonstellingen in Ieper en Gent). Althans een serieuze poging daartoe.

Het zijn inderdaad forse bedragen, maar wie weet waren ze al gereserveerd en lijken ze alleen maar cadeautjes. En op de totale rijksbegroting is het natuurlijk peanuts Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 7:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ach ja.

Liever dat ze geld uitgeven aan een tentoonstelling over WOI dan aan een tentoonstelling over ingekaderde keutels (moderne kunst!)...

Mvg,

Jos
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Herdenking 14-18 gaat hem voornamelijk over geld en eer.
Geld; voor aannemers,consultants en allerlei andere satelieten die er een mooi centje zullen aan verdienen.
Eer; voor de beste netwerkers en degenen die het mooiste kunnen praten zonder veel te zeggen.
Zij die het meest kennis over 14-18 hebben zullen -zoals meestal- in de schaduw gezet worden door de holste vaten.
Eerlijk gezegd,die ganse tralala rond de herdenkingen kan me gestolen worden en heb ik echt niet nodig om me goed te voelen.
Herdenkingen weerspiegelen nog altijd de bittere realiteit van toen;
Met goud en zilver beladen VIP's,aangevoerd in dure wagens knippen de lintjes en nemen de honneurs waar.Het klootjesvolk stond erbij en keek ernaar....
Groeten.Philippe
PS.Zou ik nu een slechte dag hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Spiling

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe,

Ik dent dat u verwoord wat velen onder ons denken en voelen.
Cnock

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe,

als jij denkt een slechte dag te hebben, dan heb ik hem reeds 6 maanden..

wat die 'holle vaten' betreft.. de politici zullen weer op de eerste rij staan, zelfs een oud-gouverneur krijgt een eersterangspostje in de herdenkingen

ik vraag mij af wat er na 2018 komt: hopelijk niet de grote leegte.

mvg

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Scorpion

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

PS.Zou ik nu een slechte dag hebben?[/quote]

Laughing Laughing Ik denk het niet Flip, als je nu een slechte dag hebt, dan heb je nog nooit een goeie dag gehad.
Jef
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Geen slechte dag Philippe. Zo is het altijd en overal.

Met de jaarlijkse Airborne herdenkingen op Ginkelse hei is er altijd een VIP tent. Je zou toch verwachten dat de veteranen daar van een hapje en een drankje mogen genieten. Maar nee, alleen die veteranen die in het bestuur van de Armhem Veterans Association zitten, mogen daar naar binnen. De rest zoekt het maar uit....Wij konden dit jaar met een veteraan mee naar binnen en ik heb de mensen eens goed zitten bekijken. Burgemeesters, hoge militairen, relaties van voorgenoemden...de meesten voelen zich nog beter ook, denken dat ze belangrijk zijn, en maar drinken en maar eten....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
the butcher

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

hopelijk word er met al die euro's site's opengesteld waar je vroeger niet binnen mocht , zo hebben de mensen die zich al jaren interesseren ook iets om naar uit te kijken , enkel jammer dat alle dan in een korte tijd zal plat gewandeld worden . En dan maar hopen dat ze de boel niet terug laten verkommeren als de grote circus weg is , zoals nu het geval is.

gts Christof
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Er staan ook nog privé-initiatieven op stapel, oa. : http://m.vandaag.be/entertainment/111040_studio-100-huurt-nekkerhal-jaar-lang-in-2014.html. Ook hier wordt het woord 'Herdenking' gebruikt als zoethoudertje.
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Er staan ook nog privé-initiatieven op stapel, oa. : http://m.vandaag.be/entertainment/111040_studio-100-huurt-nekkerhal-jaar-lang-in-2014.html. Ook hier wordt het woord 'Herdenking' gebruikt als zoethoudertje.
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2012 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

'spektakel': Vlaamse kermis?

Cnock
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2012 0:12    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
En zal er voor één van deze projecten ook maar iets van vernieuwend historisch onderzoek gebeuren of zal alles terug dezelfde al eens voorgekauwde en heropgewarmde kost zijn? Ik weet het antwoord wellicht al...

Jan, er zijn ook mensen die iets nieuws vinden tijdens een opruiming en een inventaris opmaken , belangeloos voor niets, terwijl anderen bezig zijn de artikels aan schrijven , zonder die nieuwe inventaris te raadplegen. (ik zal daar op terug komen in 2015 ) Cool

De bronnen zijn er , liggen nog onaangeroerd , maar moeten nog bekeken worden.

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2012 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

even het volledige artikel:

STUDIO 100 HUURT JAAR LANG NEKKERHAL AF VOOR SHOW - VRT ZENDT NU AL SERIES UIT OVER WERELDOORLOG De Eerste Wereldoorlog is weer 'hot'. Elke stad of gemeente die zichzelf respecteert, heeft een programma in de maak voor de honderdste verjaardag van het eerste conflict waarin over de hele wereld werd meegevochten. De Westhoek maakt zich op om tussen 2014 en 2018 liefst 2,5 miljoen bezoekers op te vangen, van de vele scholieren die door de Britse premier Cameron worden gestuurd tot en met een resem staatshoofden. En zopas raakte bekend dat zelfs Studio 100 mee de loopgraven induikt.

Bijna een jaar lang, van 20 januari tot 30 november 2014, wil Studio 100 de Nekkerhal in Mechelen afhuren voor een doorlopend evenement rond de 100ste verjaardag van Wereldoorlog I. Het contract is nog niet tot in de puntjes geregeld, maar de raad van bestuur van de evenementenhal keurde dinsdagavond wel een ontwerpovereenkomst met het entertainmentbedrijf goed. Studio 100 plant er een doorlopende show rond 'de Groote Oorlog'. Details willen ze nog niet kwijt. "Wellicht volgt er volgende week een persconferentie", klonk het gisteren op de persdienst van Studio 100.

Wandeling van 1.500 km

Dat ook de makers van Samson, Plop en Bumba erop inzetten, illustreert hoe groot de publieke belangstelling wordt ingeschat. De VRT wacht 2014 niet af om de eerste wereldbrand te herdenken. Komend voorjaar al loopt de achtdelige reeks 'Ten Oorlog'. Arnout Hauben, die eerder al naar Compostela trok, stapt met twee vrienden de hele westelijke frontlijn af, van Nieuwpoort tot in het Turkse Gallipoli, 1.500 km verderop. Tijdens zijn tocht zal hij herdenkingspaaltjes slaan voor mensen die in het conflict een rol hebben gespeeld. Nog in het voorjaar krijgen we de prestigieuze reeks 'Parade's End' te zien. Deze coproductie met de BBC vertelt het verhaal van een driehoeksverhouding tegen de achtergrond van WOI, en is grotendeels in Vlaanderen opgenomen. Bij de jaarwisseling 2013-2014 volgt dan een volledig Vlaamse fictiereeks 'In Vlaamse Velden', die even hoge ogen moet gooien als 'Quiz me Quick' nu doet. In het project 'De allerlaatste getuigen' verzamelt de VRT tot slot meer dan honderd nieuwe interviews met 100-plussers die als kind zelf nog de Eerste Wereldoorlog hebben meegemaakt.

Desmond Tutu

Bij de herdenking van WOI hoort natuurlijk ook een hele reeks staatsbezoeken, want liefst 50 landen verloren samen 600.000 soldaten en burgers in 'Flanders Fields'. Hun namen worden momenteel opgelijst door het Flanders Fields Museum. Leerlingen van alle West-Vlaamse scholen helpen daarbij. De staatshoofden van al deze landen zullen worden uitgenodigd voor een nationale herdenkingsceremonie op 15 oktober 2014. "De nagedachtenis zal de allure krijgen van de herdenking van de landing van Normandië", voorspelt Stef Lodewijckx van Westtoer. "Zo komt er in november 2013 een Internationaal Vredessymposium waarop de Nobelprijswinnaars voor de Vrede worden uitgenodigd. Desmond Tutu en Frederik Willem de Klerk hebben al toegezegd. De herdenking van de eerste gasaanval (de Duitsers lanceerden op 22 april 1915 chloorgas op Steenstrate bij Ieper, red.) moet de aanzet geven voor een nieuwe VN-resolutie." En de lijst van evenementen waarmee Westtoer internationaal in de kijker wil lopen, lijkt oneindig. "Zo zal op 17 oktober 2014 de hele Belgische frontlijn symbolisch in vuur en vlam worden gezet, door 7.500 mensen met een fakkel te laten plaatsnemen tussen Nieuwpoort en Ploegsteert. Op 9 juli 2015, als onder de Menenpoort voor de 30.000ste keer de Last Post wordt geblazen, zal dat ritueel wereldwijd worden geëerd. Op alle continenten zal een klaroener meeblazen ter ere van de slachtoffers die omkwamen in de gruwel", besluit Lodewijckx.

Bron: Het Laatste Nieuws - 29-11-2012

-----------------------------------------

Ik hoor hier vooral veel Westtoer, Ieper ..... en ploperdeplop ... of pingerdeping $$$ Crying or Very sad

Al de rest is decor.
GeertBerlare

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2013 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Er wordt inderdaad heel veel geld uitgegeven voor prestige!
Men zou met dat geld beter blijvende aandenkens creëren, er zijn nog zovele kleine projecten op lokaal vlak die nooit enkele steun krijgen en die met beperkte middelen moeten gefinancierd worden. Heel jammer, vooral voor de vele vrijwilligers die het puur uit belangstelling doen en niet uit winstbejag.

De grote geld gaat naar de grote steden die reeds veel subsidies ontvangen.
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2013 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Desmond Tutu ,ja, deze man hoort op een vredessymposium. Maar Willem Frederik de Klerk, daar heb ik serieuze bedenkingen bij. Men blijkt te vergeten dat de Klerk apartheid heeft laten varen omdat hij niet anders meer kon. Het land zat op de rand van het failllissement. De Klerk had gehoopt dat de Afrikaners nog een rol zouden spelen in de nieuwe zwarte regering en heeft daarbij een zware inschattingsfout gemaakt. Nu wordt hij door de Afrikaners als een verrader aanzien die ervoor gezorgd heeft dat zij volledig buitenspel staan. Voor de rest was hij verantwoordelijk voor bevelen tot arrestaties van zwarten die in gevangenissen werden gemarteld. Deze man hoort niet thuis op een vredesconferentie !!
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2013 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

quote Philippe:
Herdenking 14-18 gaat hem voornamelijk over geld en eer.
Geld; voor aannemers,consultants en allerlei andere satelieten die er een mooi centje zullen aan verdienen.
Eer; voor de beste netwerkers en degenen die het mooiste kunnen praten zonder veel te zeggen.

Ik vraag mij af hoeveel van deze mensen zich na 2018 nog zullen interesseren voor WO1

Cnock
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: