Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bijbel houdt dodelijke kogel tegen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vetje

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 13:49    Onderwerp: Bijbel houdt dodelijke kogel tegen Reageer met quote

Bijbel houdt dodelijke kogel tegen

De kogel ging door de vest maar bleef steken in de zakbijbel.
Een Amerikaanse militair in Irak heeft zijn leven te danken aan zijn Bijbel, zelfs al was het 'Woord van God' slechts in zakformaat. Soldaat eerste klas Brendan Schweigart (22) werd terwijl hij een tank aan het repareren was, beschoten door een sluipschutter. Een op hem afgevuurde terroristenkogel ging dwars door zijn kogelvrije vest heen, maar bleef steken in het zakbijbeltje dat hij in zijn borstzak droeg, meldt de Amerikaanse newssite Wellsville Daily Reporter.

Anders dodelijk
Volgens de arts die de militair onderzocht, zou de kogel als hij niet in de Bijbel was blijven steken, Schweigart zeker gedood hebben. Van de legerleiding ontving de militair een nieuwe Bijbel en een Purple Heart, aldus de newssite. Purple Hearts worden dooregaans toegekend voor moedige daden tijdens de strijd, in dit geval dus het bij zich dragen van de Bijbel. (belga/hln)

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_556490.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Richard

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me een Broodje Aap verhaal.

Dwars door een kogelwerend vest en dan blijven steken op een paar velletjes papier...

Het Purple Heart wordt toegekend aan gewonden of aan doden. De medaille heeft niets met dapperheid te maken. Het bij je dragen van een bijbel, zelfs in het roerige Irak, lijkt me geen dappere daad.

Terroristenkogel...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

Hoewel ook ik mijn twijfels heb over de waarheid van het verhaal zou ik het kogelwerend vermogen van papier niet onderschatten. Minstens een centimeter uiterst stevig bijbelpapier houdt aardig wat tegen. Bovendien was de kogel door het vest ook al flink afgeremd.
Het museum van Speelklok tot Pierement in Utrecht bewaart een kartonnen orgelboek waarin een 25 mm mitrailleurkogel tot de helft in is gedrongen.
patten

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

wel ik geloof het verhaal wel want ik heb ooit een boek gelezen over een belgisch soldaat die de oorlog heeft overleefd door zijn papieren die in een leren mapje zaten
hy was geraakt en de kogel had wel door zijn mapje gegaan MAAR zijn papieren hadden een bloedstolling veroorzaakt doordat deze stevig tegen zijn borst gedrukt zaten en zodoende het bloed tegenhielden
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
vetje

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 18 Aug 2007 15:22 schreef:

Het Purple Heart wordt toegekend aan gewonden of aan doden. De medaille heeft niets met dapperheid te maken. Het bij je dragen van een bijbel, zelfs in het roerige Irak, lijkt me geen dappere daad.

Terroristenkogel...

Ja idd, was me ook al opgevallen Smile
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik stel me hier dan wel vragen bij de kwaliteit van de kogelvrije vesten van de amerikanen...
En ik heb eens ergens gelezen dat in WOI bijbels te koop waren met als achterflap een stuk ijzer van enkele millimeters...maar dit bleek niet voldoende om kogels te stoppen...
pascal
marnik

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals in de film van Alfred Hitchcock, 39 Steps.

Daarin wordt het hoofpersonage,tijdens een schietpartij, ook gered door een bijbel in de pocket....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er ook verhalen bekend van dergelijke reddingen door een zakkoran? Uiteraard hebben we het dan niet over terroristenkogels die gestopt worden, maar over de kogels van dappere sluipschutters die met gevaar voor eigen leven etc. etc.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens: mijn vader stond als jonge volwassene te kijken naar straatgevechten in 1945 te Tiel. Een afgedwaalde kogel zou hem gedood hebben ware het niet dat een spijl van een ijzeren hek de baan van de kogel brak. Sterk verhaal? De in tweeën gespleten en verbogen spijl is nog steeds te zien: Binnenweg 5.

De spijlen van, naar schatting 1cm in diameter stonden, wederom naar schatting, 30cm uiteen...
Naar boven
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

So what? Anderen zijn gedood door kogels die niet afgebogen werden, en sterker nog: door kogels die door de spijlen van een hek van richting veranderden.
Wonderen ontstaan altijd achteraf, en nooit vooraf. Ik ben overigens wel blij voor je vader.
Richard

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2007 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 19 Aug 2007 0:38 schreef:
Ik ben overigens wel blij voor je vader.

Het resultaat is in ieder geval dat ik dit verhaal kan vertellen. En ik noemde het woord 'wonder' niet. Het is hooguit wonderlijk. Zeker als je weet dat een andere voor hem bestemde kogel in Indië bleef hangen op zijn identiteitsplaatje.

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat de Amerikaan een onderscheiding voor gewonden kreeg, terwijl hij niet gewond raakte. En een zakbijbeltje is niet bepaald een Statenbijbel...
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

misschien heeft hij een blauwe plek van de inslag van de kogel?
Vraag me eigenlijk af wat er met de sluipschutter gebeurt is; zal wel bedolven liggen onder enkele tonnen bommen van een A-10 of zo?
pascal
vlim

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Last week, while recovering an Army vehicle in Iraq, Schweigart, 22, was shot by a high-powered rifle and had a bullet pass through his arm and chest. The bullet went through his nipple and into his Bible. Hitting the Bible may have saved his life.

“I was very, very lucky ... it just missed every organ, including my heart,” said Schweigart. “I got the Bible in boot camp. I always carry it. Just because I usually read it a lot. I read it in basic and I felt I should not go into combat without it.

“The way the bullet hit the Bible, it didn’t hit the front cover, it hit it the skinny way and it stopped it from ricocheting into my (protective armor) plate and back into my chest,” he added.

Schweigart said he can’t feel his pinky and half his ring finger back to his wrist.

“Other than that, nothing really major is wrong. I’m up and walking,” he said. “I’m on physical therapy with the doctors, but I’m on bed rest. It gets boring, so I get up and walk around to stay up and stay healthy.”

--Blijkbaar is vertalen niet meer de sterkste kant van de Nederlandse pers.

De kogel ging door zijn arm en borst voordat hij in de bijbel bleef steken.
Hij kreeg de Purple Heart dus omdat hij gewond is geraakt.

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 19 Aug 2007 15:16 schreef:
Blijkbaar is vertalen niet meer de sterkste kant van de Nederlandse pers.

... Belgische pers.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Vlim wat is de bron :d
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan het hierbij zetten:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5682&highlight=kogel
Zulke verhalen worden sterk uitvergroot.
Hoeveel zijn er welk dit "geluk" niet hebben gehad ?
Naar boven
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

In dit kader vraag ik me af of wel eens is uitgezocht hoeveel, of hoe weinig, van de kogels die in een gemiddeld gevecht worden afgeschoten, daadwerkelijk hun doel treffen. Zijn daar percentages van bekend?
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

lingekopf, er worden er massas afgeschoten voor er 1 doel treft; ik denk ergens gelezen te hebben van duizenden voor 1 dode...komt natuurlijk door de huidige technieken van zwaar dekkingsvuur door mitrailleurs voor een aanval...
pascal
vlim

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

@Vetje:

Als je googlet op zijn naam zul je zien dat de meeste lokale Amerikaanse kranten het verhaal hebben gepubliceerd.
De betreffende quote komt hier vandaan:
http://www.wellsvilledaily.com/articles/2007/08/09/news/news01.txt

Onderstaand stuk komt van CNN:

(BEGIN VIDEOTAPE)

KIM SCOTT, MOTHER OF PFC. BRENDAN SCHWEIGART: It's just a miracle.

JODI HOVENDEN, REPORTER, WIVB (voice over): Kim Scott of Andover believes it's a miracle that her son, Army Private First Class Brendan Schweigart is OK, and it may have been his bible that saved his life.

SCOTT: He said it saved his life. He said that having a bible there saved his life.

HOVENDEN: The 22-year-old who graduated from Andover Central School in 2005 was on a mission in Iraq Tuesday when he was shot with a high-powered rifle in his left arm.

SCOTT: He didn't know he had been shot. He said it felt like he had been hit by a sledgehammer.

HOVENDEN: Kim says the bullet traveled down Brendan's side and out his chest area, where he was carrying his bible in his front pocket, underneath his bulletproof vest.

SCOTT: When it came out, it hit the bible, which stopped it. And they said that if the bible hadn't have been there, it would have hit his shield and it would have ricocheted back inside.

HOVENDEN: She says doctors found the bullet lodged in the bible.

SCOTT: I just said thank God. You know, thank God he had his bible. I guess he carries it everywhere he goes.

HOVENDEN: Kim says her son has always believed in God, attending the First Baptist Church in Andover with his grandparents when he was younger. And she believes God had a hand in saving her son's life.

SCOTT: He's a really good kid. Really loving.

(END VIDEOTAPE)
Naar boven
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 19 Aug 2007 19:05 schreef:
lingekopf, er worden er massas afgeschoten voor er 1 doel treft; ik denk ergens gelezen te hebben van duizenden voor 1 dode...komt natuurlijk door de huidige technieken van zwaar dekkingsvuur door mitrailleurs voor een aanval...
pascal

Dat idee had ik ook al. Het maakt dat het getroffen worden door een vijandige kogel meer als een ongeluk dan als opzet zou moeten worden, toch?
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, ik denk dat het met een sluipschutter wat anders is natuurlijk...als die in een goeie positie geraakt...in het boek "jarhead" heb ik gelezen dat het motto van de marinesluipschutters is : one bullet one kill...maar ja, hij zegt daar ook dat dat eigenlijk niet klopt...om tot die perfectie te komen hebben ze al duizenden kogels op de oefenbaan moeten schieten...als je die meetelt...en dan moeten ze nog regelmatig oefenen om de feeling te behouden...
pascal
love4history

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 7:42    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik stel me hier dan wel vragen bij de kwaliteit van de kogelvrije vesten van de amerikanen...
En ik heb eens ergens gelezen dat in WOI bijbels te koop waren met als achterflap een stuk ijzer van enkele millimeters...maar dit bleek niet voldoende om kogels te stoppen...
pascal

Klopt in ieder geval voor WOII... gaf meer morele steun dan effectieve bescherming in het gevecht, maar werd graag gekocht en cadeau gegeven aan de GI's door hun liefjes en familieleden...
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 19 Aug 2007 15:16 schreef:
Schweigart, 22, was shot by a high-powered rifle and had a bullet pass through his arm and chest. The bullet went through his nipple and into his Bible.

Iemand met wat Paint skillz die me dit eens kan uittekenen? Ik begrijp er de bliksem van Rolling Eyes
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Even speculatief. Ik vermoed dat de beste man vanaf de zijkant is geraakt. De kogel ging door zijn arm, langs zijn zij de borstkas binnen en er via de tepel aan de voorkant weer uit.

Als de bijbel er niet had gezeten, was de kogel tegen de achter (binnen)kant van het kogelvrije vest gestuiterd en weer het lichaam binnengedrongen.

ps: Ik hoef je niet te vertellen dat er op deze uitgebreide grafische forensische studie copyright zit, he? Smile
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Netjes Vlim dank je Smile

Maar goed, het is maar een aanname dat zo'n kogel gestuiterd zou zijn tegen dat vest hmm? Leuk voor het drama gehalte natuurlijk, dat staat buiten kijf. Maar goed, de man heeft geluk gehad, en de Bijbel had er iets mee van doen. Hosanna Smile
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou er aan twijfelen dat die kogel zou teruggestuiterd zijn...de vesten tegenwoordig zijn gevuld met kevlar; dit geeft mee en vangt zo de kracht van de kogel op...hij zal waarschijnlijk een stevige voorwaartse schok gevoeld hebben, maar verder niets...
pascal
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Rifleman T. Cantlon @ 20 Aug 2007 21:27 schreef:

Maar goed, het is maar een aanname dat zo'n kogel gestuiterd zou zijn tegen dat vest hmm? Leuk voor het drama gehalte natuurlijk, dat staat buiten kijf. Maar goed, de man heeft geluk gehad, en de Bijbel had er iets mee van doen. Hosanna Smile

Klopt, Mein Kampf of Das Kapital hadden hem ook gered...
patten

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

lingekopf maar was het de oude of de nieuwe bijbel da's de vraag he Laughing Laughing
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 20 Aug 2007 21:33 schreef:
Rifleman T. Cantlon @ 20 Aug 2007 21:27 schreef:

Klopt, Mein Kampf of Das Kapital hadden hem ook gered...

Of een telefoonboek! Of een koran yummie
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien was het beter met het passendale boek van peter barton...heeft nogal een harde kaft...
love4history

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 7:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ai... nu dacht ik toch dat het een Amerikaan was die gered was door de bijbel.... blijkt nu toch wel uit de tekening van Vlim dat het een alien was? Laughing
Naar boven
Anton

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Kevlar is een aramidevezel, het lijkt me dus erg sterk dat de kogel zou kaatsen. Waarschijnlijk zou de punt van de kogel blijven steken in het kevlar. Daarom is een pijnlijk schroeiplekje op zijn borst het enige wat de soldaat gehad zou hebben. Dit natuurlijk naast de wond in zijn schouder en borst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
derwisj

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, Anton, en waarschijnlijk afhankelijk van de kracht van de kogel misschien ook blauwe plekken waar zijn vest op het lichaam aansluit door de kracht van de inslag van de kogel...het schijnt dat als je van voor met een piostool op een kevlarvest geraakt wordt, je wel achteruitgaat...maar aangezien de kogel hier wel al wat van zijn kracht zal verloren hebben doordat hij eerst door het lichaam ging...
pascal
A Duck

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 19 Aug 2007 17:48 schreef:
In dit kader vraag ik me af of wel eens is uitgezocht hoeveel, of hoe weinig, van de kogels die in een gemiddeld gevecht worden afgeschoten, daadwerkelijk hun doel treffen. Zijn daar percentages van bekend?

In de Eerste Wereldoorlog kon je voor gemiddeld 22 000 dollar een soldaat definitief het zwijgen opleggen. In de Vietnamoorlog waren de kosten per 'kill' al opgelopen tot bijna 2,5 miljoen dollar. In Zuidoost-Azië hadden Amerikaanse soldaten namelijk gemiddeld 20 000 kg munitie nodig om één enkele tegenstander te doden.

Na een analyse van de geallieerde landing in Normandië (tijdens de Tweede Wereldoorlog) bleek dat 80 procent van de soldaten opzettelijk mis geschoten had. Het is een verschijnsel van alle tijden. Na de slag bij Gettysburg (tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog) bleek bijvoorbeeld dat 90 procent van alle musketten nog geladen was. Verreweg de meeste soldaten hadden nooit geschoten.

Ook leuk: Aantal treffers van het luchtafweergeschut van Pisa tijdens de Tweede Wereldoorlog: 1. De mannen van Mussolini wisten geen enkel geallieerd vliegtuig te raken maar schoten wel per ongeluk een pilaar van de beroemde scheve toren aan gruzelementen.

Wel of geen oorlog, het Amerikaanse leger verbruikt gemiddeld jaarlijks 1,5 tot 1,7 miljard kogels.

Daarmee zult u het voorlopig moeten doen.

Bron: http://www.cijfers.net/oorlog.html

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2012 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Kogel in bijbel:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=376042#376042

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Branco12

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2012 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

als je weet dat in de middeleeuwen in japan goedkope harnassen van papier werden gamaakt denk ik wel dat dit kan
3cm papier hield een pijl tegen dus waarom zou een bijbel geen kogel tegenhouden nadat hij al zoveel afgeremd is
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2012 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Branco12 @ 22 Nov 2012 18:14 schreef:
als je weet dat in de middeleeuwen in japan goedkope harnassen van papier werden gamaakt denk ik wel dat dit kan
3cm papier hield een pijl tegen dus waarom zou een bijbel geen kogel tegenhouden nadat hij al zoveel afgeremd is

Hier wat meer info ,

http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/CF-196-kogelwerend-vest.pdf
grtz;MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: