| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
shabu Cheffin

Geregistreerd op: 7-2-2006 Berichten: 1781 Woonplaats: Hoek van Holland
|
Geplaatst: 15 Aug 2012 18:59 Onderwerp: Belgen duiken naar zusterschip Titanic |
|
|
| Quote: | Brugge - Twee duikers uit Brugge ondernemen een diepzee-expeditie om het wrak van de Lusitania, dat op extreme diepte ligt, te bereiken. Eerder doken de Belgen al naar de Britannic, het zusterschip van de Titanic.
RMS Lusitania
Vader en zoon Blomme
De Lusitania verging in 1915 in de Ierse zee. Het passagiersschip had 1959 mensen aan boord en zonk tijdens de Eerste Wereldoorlog door toedoen van Duitse torpedo's. Slechts 18 minuten na de torpedo aanval verdween het onder de zeespiegel. Slechts 761 opvarenden overleefden de ramp met de 240 meter lange oceaanstomer.
Britannic
De Belgische duikers, vader en zoon , ondernemen vaker op dieptes van meer dan honderd meter expedities met speciale duiktoestellen. Onlangs doken ze naar het wrak van de Britannic, het zusterschip van de Titanic in Griekenland. Vader en zoon Blomme zijn technische duikers, ook al zijn ze geen professionals. Hun duik naar het wrak van de Britannic, die enkele jaren na de Titanic op een mijn liep en verging, was uitzonderlijk. De Britannic, met een lengte van 269,10 meter precies een decimeter langer dan de Titanic, zonk in 1916 voor de Griekse kust bij het eiland Kea. Omdat het op 120 meter diepte ligt, is het lastig om het met duiken te bereiken. Duikers met gewoon materiaal komen niet veel dieper dan 50 meter. Het spreekt voor zich dat dit soort extreme duiken niet zonder risico is.
Lusitania
De duik naar de Britannic is één van hun meest indrukwekkende ondernemingen. In september vertrekt het team naar Ierland voor een eerste duik op de Lusitania, dat 100 meter diep ligt. In Wereldoorlog I speelde het zinken van dit schip een cruciale rol in de deelname van de VS aan de oorlog.
Bron: knack.be |
http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/12759556/__Belgen_duiken_naar_zusterschip_Titanic__.html _________________ If any question why we died
Tell them, because our fathers lied
-Rudyard Kipling-
www.ww1relics.com |
|
| Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 4413 Woonplaats: Noord-Brabant
|
Geplaatst: 20 Aug 2012 23:41 Onderwerp: |
|
|
Vreemd, de Lusitania ligt volgens het stukje eerst op extreme diepte en daarna op 100 meter diepte. Ik zou er niet willen rondspartelen met mijn snorkeltje maar 100 meter is toch niet zo extreem?
Gr P _________________ He not busy being born is busy dying (Bob Dylan) |
|
| Naar boven |
|
 |
Duiker

Geregistreerd op: 2-5-2012 Berichten: 35 Woonplaats: Fresselines - France
|
Geplaatst: 21 Aug 2012 9:50 Onderwerp: |
|
|
| Pegoud @ 21 Aug 2012 0:41 schreef: | Vreemd, de Lusitania ligt volgens het stukje eerst op extreme diepte en daarna op 100 meter diepte. Ik zou er niet willen rondspartelen met mijn snorkeltje maar 100 meter is toch niet zo extreem?
Gr P |
Alles dieper dan 25 meter noem ik extreem en vele duikers met mij. Na deze diepte beginnen de gevaren snel en extreem toe te nemen.
Ik vraag mij alleen af of ze wel op dat wrak mogen duiken. De eigenaar van dit wrak mag zelfs van de overheid niet op zijn eigen wrak duiken. Men heeft daar namelijk wat te verbergen, men heeft in het verleden getracht het wrak volledig te vernielen door er dieptebommen op te gooien. Waarschijnlijk omdat het schip toch munitie vervoerde of ander oorlogstuig.
Anton _________________ Sit Mare Securum |
|
| Naar boven |
|
 |
shabu Cheffin

|
Geplaatst: 21 Aug 2012 10:30 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | In september 2008 werd definitief aangetoond dat de Lusitania munitie vervoerde toen een expeditie onder leiding van de Ierse duiker Eoin McGarry een grote hoeveelheid munitie aantrof in het wrak.
|
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lusitania_(schip)
En:
| Quote: | | What must be remembered is that DEFINITELY aboard the ship, in the enlarged forward hold, was a total of 1,248 cases of LIVE 3" shrapnel shells |
http://www.lusitania.net/deadlycargo.htm _________________ If any question why we died
-Rudyard Kipling-
www.ww1relics.com |
|
| Naar boven |
|
 |
shabu Cheffin

|
Geplaatst: 21 Aug 2012 10:34 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | The wreck of the ship is owned by an American businessman named F. Gregg Bemis Junior. Although Mr Bemis has proved his ownership in three separate courts, the Irish Office of Public Works have placed an Underwater Heritage Order upon the site occupied by Mr. Bemis' property. Any projected diving operations to the Lusitania therefore need to go through a complicated application procedure before permission to visit the wreck can be obtained. Click HERE for a link to a story about clues found in the Lusitania’s Sinking The Irish Navy patrols the wreck site to enforce the Heritage Order. Details of previous diving expeditions to the wreck of the Lusitania can be found by visiting www.divernet.com |
http://www.lusitania.net/lastrestingplace.htm _________________ If any question why we died
-Rudyard Kipling-
www.ww1relics.com |
|
| Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 4413 Woonplaats: Noord-Brabant
|
Geplaatst: 21 Aug 2012 12:11 Onderwerp: |
|
|
Duiker schreef: | Quote: | Alles dieper dan 25 meter noem ik extreem en vele duikers met mij. Na deze diepte beginnen de gevaren snel en extreem toe te nemen.
Ik vraag mij alleen af of ze wel op dat wrak mogen duiken. De eigenaar van dit wrak mag zelfs van de overheid niet op zijn eigen wrak duiken. Men heeft daar namelijk wat te verbergen, men heeft in het verleden getracht het wrak volledig te vernielen door er dieptebommen op te gooien. Waarschijnlijk omdat het schip toch munitie vervoerde of ander oorlogstuig. |
Dank je voor je toelichting, Duiker. Ik heb geen verstand van duiken dus ik neem zonder meer aan wat je zegt. Alleen, als alles onder 25 meter diepte extreem is, dan liggen de meeste schepen toch op extreme diepte?
Gr P _________________ He not busy being born is busy dying (Bob Dylan) |
|
| Naar boven |
|
 |
Duiker

Geregistreerd op: 2-5-2012 Berichten: 35 Woonplaats: Fresselines - France
|
Geplaatst: 21 Aug 2012 13:32 Onderwerp: |
|
|
Je moet dat extreem wat anders bekijken. Vanaf 25 meter begint de gevaar zetting bij duiken groter te worden. Dit wil niet zeggen dat 26 direct extreem is. 50 meter diep is ook goed te doen, maar al veel gevaarlijker en met meer risico dan 25 meter diep. Het veiligst duikje tussen 0 en 9 meter. Dan kun je heel lang onderwater blijven zonder dat je een of meer stops (decompressietijd) moet maken bij het naar bovengaan om het stikstofgas uit je bloed te laten komen (caissonziekte).
Na 9 meter moet je rekening houden met stops op een bepaalde diepte. Dit is afhankelijk van hoe diep je hebt gedoken en hoelang je totaal hebt gedoken en op welke grootste diepte je bent geweest.
Per 10 meter water neemt de druk met 1 atmosfeer toe.
Tot 25 meter diep is dit alles goed en veilig te doen. Daar onder wordt het risico per 3 meter steeds groter. Je kunt dan steeds korter beneden blijven door de druk en de te verwachten decompressietijd. Maar je kunt ook als je met flessen duikt steeds korter beneden blijven. Hoe dieper de duik hoe meer lucht of gas (Helium) je verbruikt per ademhaling.
Op dit wrak moet je duiken vanuit een duikklok, met een luchtvoorziening van boven. Met flessen gaat niet die zijn snel leeg. Je kunt dan lang beneden blijven. Na afloop doe je de klok dicht zodat hij op druk blijft. Bovenwater sluiten ze die dan aan op een decompressietank en dan worden de duikers langzaam ( kan dagen duren) weer terug gebracht naar de druk die heerst op de aarde 1 atmosfeer. Zelfs als je geen decompressie stop hoeft te maken is het veilig om rond de drie meter even een tijdje te blijven hangen voor de veiligheid om stikstof kwijt te raken
Anton _________________ Sit Mare Securum |
|
| Naar boven |
|
 |
|