Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bekkevoort en WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 11:37    Onderwerp: Bekkevoort en WO1 Reageer met quote

BEKKEVOORT EN ZIJN FRONTSOLDATEN UIT DE 1ste WERELDOORLOG.

Het mooie landelijke Bekkevoort wordt door twee steenwegen door≠midden gesneden, nl, die van Leuven naar Diest en die van Diest naar Tienen, De Leuvensesteenweg is een drukke verkeersader, die vroeger onderverdeeld was in drie vakken, vak 1 voor de buurt≠spoorweg Leuven-Diest, vak 2 was gekasseid en vak 3 was een zanderig karrespoor. Aan beide zijden van de weg stonden dikke ou≠de olmen.
Bekkevoort was een schoon en welvarend dorp. Er waren twee muziekmaatschappijen, verder nog het eeuwenoude St,-Hubertusgilde met zijn prachtige breuk en een zeer oud vaandel. Het overgrote deel van de bevolking beoefende de landbouw. Toen kwam de lste Wereldoorlog die zalige rust storen.
Een inwoner van Bekkevoort, Maurits DAS, die als frontsoldaat aan de IJzer verbleef, schreef in een weemoedige bui een schoon gedicht over zijn geboortedorp. Al is deze ode meer dan zestig jaar oud, toch zal ze nog vele herinneringen oproepen,

HULDE AAN BECQUEVOORT.
(Op de muziek van "God save the King")
I.
O dierbaar Becquevoort,
Mijn heilzaam liev'lingsoord,
O Becquevoort!
Gij die mijn vreugde waart,
Bij mijn oudrenhaard,
Niets is mij meerder waard,
Dan Becquevoort,
II.
O duurzaam oudrenland,
U min ik als 'n liefdepand,
Mijn Becquevoort!
'k Tracht naar den schoonen dag,
dat 'k U weerzien mag,
Zoo 'k ooit zulks nog vermag,
O Becquevoort.
III.
Heil'ge geboortegrond,
waar eens mijn wiege en stond,
O Becquevoort!
Blijf immer voor mijn hart,
In vreugde en in smart,
Het liefdevolle oord,
O Becquevoort.

Dit gedicht verscheen in "De Diestenaar", een frontblad voor de soldaten van het kanton DIEST. Het bracht frontnieuwtjes en nieuws van hun dorp of stad,: Hieronder een verzameling van nieuwtjes van het front en van Bekkevoort:

"De Diestenaar" nr. 2 van november 1917.
- De landbouwers hebben het grootste gedeelte van hunnen oogst moeten afstaan aan de Duitschers, alsook bijna al hun paarden, alszoo bij PIECK en elders.VANZURPELE Th. heeft in 't kot gezeten om geweigerd te hebben zijne paarden af te staan; 't zelfde lot was Natius VAN WELDE beschoren.
- De vrouw van G.VANZURPELE had een varken gevet om het voor haar te slachten, maar zekeren morgend vond zij in de stal niets meer dan bloed en ingewanden. Men zoekt achter de daders van dien stoutmoedigen diefstal. Er wordt veel gestolen.
- Pros CLERCKX is verhuisd en woont te Haelen op 't Kasteel; De dochter van BRUININCKX woont op CLERCKX pachthof; Den werkman DaniŽl MATTHEUS woont nu op het pachthof van P. JANSSENS.
- Jongens van Becquevoort ondersteunt uw gazetje! De lezing ervan zal ons verkwikken en opbeuren.
Mij deed het grootelijks deugd "De Diestenaar" te lezen: U ook? (P.E.)

"De Diestenaar" nr.4 van januari 1918.
- NETELZEEP, Jozef PIECK is na drie maanden in Duitschland in een gasthuis gelegen te hebben, aldaar overleden, Bernard JORIS is den 23 juli 1915 gestorven. Men vertelt op het front dat Jozef VANDERSTUKKEN (gezegd Vandevorst), aan den IJzer zou ge≠vallen zijn, Weet er iemand iets meer van?
- Louis JACQUEMIJN zit in Holland, waar zijn vrouw hem meermaals is komen bezoeken.
- Tijdens het beleg van Antwerpen is Felix MINEUR door een kogel in de hiel getroffen geweest, doch het doet hem weinig letsel
- De boeren hebben ieder 400 Kilos graan aan 't vosdingskomiteit moeten afstaan.

"De Diestenaar" nr. 6 van maart 1918.
- Emiel WAARZEGGERS Z 258 7 Kie, stond aan de zijde van Jozef VANDERSTUKKEN (Waarover men in D.D. nr. 4 nieuws vroeg) toen hij doodelijk getroffen werd in het hoofd door een geweerkogel. Dit gebeurde in een hevig gevecht aan S. op 28 of 29 oktober 1914, Hij ligt daar begraven doch zijn graf is ongelukkiglijk onbekend.
- Onze vriend Jozef DAS is in de slag van MERCKEN op 28 november 1917, om 8 u. 's morgens, krijgsgevangen gemaakt. Naar wij vernemen stelt hij het goed in Duitschland
"De Diestenaar" nr. 7 van april 1918.
- E.H. Alf, PIECK leeraar in het Sint-Jozefskollege te Aerschot,
117
maakt aldaar deel van het voedingskomiteit der Stad, E.H. PIECK is landbouwingenieur.
- Is overleden de Sved. VAN HENTENRIJCK, Alles is er verkocht.
"De Diestenaar" nr. 8 van mei 1918
- Droeve tijding! Onze vriend Isidoor VAN EVEN brievenbesteller in het Leger is doodelijk getroffen geweest tijdens het bombardement van BULSCAMP, den 23 maart. Nauwelijks in het Hospitaal van DE PANNE toegekomen verwisselde de ongelukkige het tijdelijke met het eeuwige. Dat zijne ziel in vrede rust, Isidoor VAN EVEN zaliger was de eerste van allen die een bijdrage schonk aan ons gazetje.
"De Diestenaar" nr. 10 van augustus 1918
- Onze vriend Alfons VERHEYDEN viel den 20 maart op 't veld van eer. Wij bevelen zijn ziel in uwe gebeden.

Bekkevoort leverde 70 militairen voor het front, van wie er 11 sneuvelden op het veld van eer≠
Erelijst van onze gesneuvelde van Bekkevoort
Naam en voornaam Geboortedatum Plaats en datum van overlijden
VAES Felix 11.07.1893 Herstal 05.08.1914
VERHEYDEN Jozef 17.01.1888 Antwerpen 11.09.1914 (Werd gekwetst te Holsbeek)
COOMANS Emiel 05.06.1888.Walem (geen datum van overlijden)
VANDERSTUKKEN Jozef 15.07.1893 Nieuwpoort 30.10.1914
HERMANS Alfons 31.10.1893 (geen plaats) 25.02.1915
JACOBS Florent 24.01.1888 (geen plaats) april 1915
VERHEYDEN Alfons 18.10.1884 (geen plaats) 16.03.1918
VAN EVEN Isidoor 20.03.1883 Bulskamp 22.03.1918
OMLOOP Marcel 14,01.1895 Brielen 12.07.1918
VAN MELLAERT Karel 20.09.1893 Hoogstade 12.09.1918
R. I. P.

BRON: "De Diestenaar", maandblad uitgegeven door en voor front≠soldaten van het Kanton Diest, tijdens de oorlog 1914-1918.
"Bekkevoort tijdens de lste Wereldoorlog" van S. VANDERWAEREN, OOST VIII, nr. 3, 1971≠
N.B. De teksten werden eensluidend uit "De Diestenaar" overgenomen.
Diest, 1978
Frans LOIX

c http://www.oostbrabant.org/Tijdschriften/Oostbrabant/1978-4/div3.html

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
malley

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

de weg van Diest naar Tienen rij ik nogal eens Heb vrienden in Hoeleden wonen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
hugo rom

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2012 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo

2014 100 jaar geleden

We zijn op zoek naar de overleden soldaten in het fort van Walem okt.1914)

zo ook COOMANS EMIEL

BEN OP ZOEK NAAR " FOTO" EN OVERLIJDENSPRENT3

hUGO rOM
HEEMKUNDIGE KRING wALEM
hugo@heemkundewalem.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2012 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

hugo rom @ 11 Jul 2012 18:55 schreef:
Hallo

2014 100 jaar geleden

We zijn op zoek naar de overleden soldaten in het fort van Walem okt.1914)

zo ook COOMANS EMIEL

BEN OP ZOEK NAAR " FOTO" EN OVERLIJDENSPRENT3

hUGO rOM
HEEMKUNDIGE KRING wALEM
hugo@heemkundewalem.be

Hugo, ik heb je vraag in een aparte topic gestoken, alsook in de juiste rubriek.

Zie: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=27562
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: