| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
rein
|
Geplaatst: 06 Jul 2012 10:09 Onderwerp: Duitse nederlaag en vrede van Brest-Litovsk |
|
|
correct me if i'm wrong, maar Duitsland heeft de oorlog verloren door de blokkade van de Engelsen --> tekort aan alles, hongersnood.
Maar wat ik niet begrijp is dat door de vrede van B-L Duitsland een enorm potentieel aan landbouwgrond + industrie + grondstoffen (olie) in handen krijgt.
iemand die deze paradox kan oplossen? |
|
| Naar boven |
|
 |
moerasdraak
|
Geplaatst: 08 Jul 2012 7:35 Onderwerp: |
|
|
| Misschien was de oorlog zo'n allesverslindend monster, dat zelfs de oorlogsbuit van Brest-Litovsk slechts tijdelijk soelaas kon bieden. Vergeet ook niet dat die vrede werd getekend in maart 1918. Ik weet niet of Duitsland op zo'n laat tijdstip in de oorlog wel in staat was om de baten van de vrede nog tijdig aan te wenden. |
|
| Naar boven |
|
 |
AOK4

|
Geplaatst: 08 Jul 2012 9:56 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Je mag niet vergeten dat in het Oosten alles in chaos was gezien de revoluties daar. Het was dus niet zo simpel voor de Duitsers om vazalstaten op te zetten (ondersteund door Duitse militaire aanwezigheid) en om die dan ook nog te laten draaien. Iets wat niet meer lukte in 1918...
Bovendien was er ook enige tegenkanting tussen Duitsland en het Ottomaanse Rijk betreffend Georgië en de olierijke streek in de omgeving.
Daarenboven werd Oekraïne ook geplaagd door partizanen/opstandelingen die de Duitse aan- en afvoerlijnen in moeilijkheden brachten.
Kortom: Brest-Litovsk kwam te laat + de politieke situatie in het oosten zorgde ervoor dat de Duitsers er de vruchten niet konden van plukken. |
|
| Naar boven |
|
 |
|