Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Projectboek oorlog en vrede

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boek online Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45589

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2012 23:46    Onderwerp: Projectboek oorlog en vrede Reageer met quote

Projectboek oorlog en vrede

Quote:
Woord vooraf
Pedagogische projecten
In de seminarielessen (Vrije Ruimte) krijgen onze leerlingen van 5 en 6 ASO het vak Project Open
Leerruimte.
In het schooljaar 2007-2008 werkten de leerlingen een project uit rond erfgoed: ze maakten een
wandelzoektocht, een tentoonstelling en brochures over het erfgoed van de school, hun eigen
familiaal erfgoed, culinair erfgoed van de regio en verder in de wereld, erfgoed in de schoolbuurt.
In het schooljaar 2008-2009 wordt het erfgoedproject verder gezet: de leerlingen hebben de opdracht
gekregen de relatie te onderzoeken tussen erfgoed en oorlog/vrede, vertrekkend vanuit de stelling
Oorlog vernietigt erfgoed, erfgoed verdedigt vrede.
Het lag voor de hand om hierbij 2 voorstellen van projectwerking te integreren:
• het project Te jong, voorgesteld door het Instituut voor Veteranen: leerlingen onderzochten de
levensloop van in WO I gesneuvelde oud-leerlingen van onze school
• het project (On)versteend Verleden - Oorlogsmonumenten van de Tweede Wereldoorlog als
onderzoeksobject voor leerlingen uit het Secundair Onderwijs, voorgesteld door het Nationaal
Gedenkteken van het Fort van Breendonk in samenwerking met de Universiteit van Gent.
De opdeling tussen eerste en tweede wereldoorlog hebben we niet gehandhaafd: oorlog is van alle
tijden.
We hebben ons ook niet beperkt tot België: oorlog kent geen grenzen. Overeenkomstig het motto van
ons vak Project Open Leerruimte “Onze school, onze stad, ons land… ligt in onze wereld” hebben we
drie cirkels bestudeerd: de eigen regio, het eigen land en de rest van onze wereld.
Dit schooljaar starten we ook met een project rond filosofie: Een filosofische tuin – filosoferen in onze
reële en virtuele schooltuin.
In de schooltuin komen voorwerpen die filosofische thema's symboliseren, op de bijhorende website
komen de overeenstemmende teksten van de leerlingen.
Het lag voor de hand om “oorlog en vrede” als een van de eerste thema’s te nemen en de resultaten
hiervan in dit projectboek op te nemen.
Proces en product
De leerlingen die meewerkten aan dit project hebben uiteraard verschillende vaardigheden,
mogelijkheden en interesses.
De kwaliteit van de teksten vertoont dan ook verschillen. Dit lijkt ons niet erg.
De opleiding die onze school wil verstrekken, hecht zowel belang aan het product als aan het proces:
naast het product, het resultaat zoals hier te lezen, m.a.w. de teksten, is er het proces, datgene wat de
leerlingen geleerd hebben en de veranderingen in hun houding t.o.v. het behandelde thema.
Dit neemt niet weg dat iedereen zijn best heeft gedaan.
Het projectboek is het klassikale resultaat van onze 3
e
graad ASO (gecoacht door hun leerkracht
P.O.L.), waarin verschillende individuele onderzoeksopdrachten, groepswerkjes en klassikale
besprekingen tot één geheel werden verwerkt.
Enkele bij de creatieve opdrachten en bij stellingen of meningen waar niet iedereen noodzakelijk mee
akkoord zal gaan, worden de individuele auteurs vermeld.


Inhoudstafel
WOORD VOORAF.................................................................................................................................................. 4
INHOUDSTAFEL .................................................................................................................................................... 5
INLEIDING............................................................................................................................................................ 7
DEEL 1: OORLOG VERNIETIGT ERFGOED ............................................................................................... 9
TE VROEG VERNIETIGD ...................................................................................................................................... 10
Vernietiging van erfgoed door oorlog in Roeselare...................................................................................... 10
Vernietiging van erfgoed door oorlog elders in België................................................................................. 16
Vernietiging van erfgoed door oorlog elders in de wereld ........................................................................... 19
ACTUELE BEDREIGINGEN VAN ERFGOED............................................................................................................ 24
BESCHERMING VAN ERFGOED TEGEN OORLOGSGEWELD.................................................................................... 29
DEEL 2: ERFGOED VERDEDIGT VREDE................................................................................................... 31
TE JONG… HERDENKING GESNEUVELDE OUD-LEERLINGEN VAN ONZE SCHOOL................................................. 32
Gesneuvelde oud-leerlingen WO I herdacht door onze school in de jaren 1920-30..................................... 33
Historisch-biografisch onderzoek naar de gesneuvelde oud-leerlingen-soldaten ........................................ 55
Leopold De Mol.......................................................................................................................................................... 55
Leon Vermeulen (herstel van de persoonsverwisseling met Jules Vermeulen)........................................................... 60
Robert Verschoore (herstel van de foutieve doodsverklaring) .................................................................................... 68
Nieuwe – creatieve - herdenking................................................................................................................... 72
Een creatieve opdracht ............................................................................................................................................... 72
Fotomontage met gedicht (Amina)........................................................................................................................... 73
Voordracht gedicht Grafsteen (Aya) ......................................................................................................................... 74
Aquarel (Elnaz) ........................................................................................................................................................ 75
Schuwe Maandag: een oorlogsgeschiedenis uit onze familie (Emmie)..................................................................... 76
Interview in krant met mijn moeder, gevlucht voor de oorlog in Servië (Enisa)...................................................... 79
Tekening (George) .................................................................................................................................................... 80
Gedicht (Jonas) ........................................................................................................................................................ 81
Getuigenis van mijn oma Marie-Madeleine Tytgat, °24/12/1929 (Jelle) ................................................................. 82
Collage (Kathia) ......................................................................................................................................................... 85
Collage van teksten (Kyra)........................................................................................................................................ 86
Beeld van dode duif (Lene) ...................................................................................................................................... 87
Installatie (“schaakbord”) (Mike)............................................................................................................................. 88
Haiku (Paul) ............................................................................................................................................................. 89
Tekening (Roua) ....................................................................................................................................................... 90
Installatie “Oorlog en kinderen” (Sarah) ................................................................................................................... 91
Gedicht (Simon) ....................................................................................................................................................... 92
Gedicht (Tino).......................................................................................................................................................... 93
Twee elfjes (William) .............................................................................................................................................. 94
NOOIT TE VEEL HERINNERD - ERFGOED OVER OORLOG EN VREDE...................................................................... 95
Oorlogsmonumenten in Roeselare ................................................................................................................ 96
De erebegraafplaats op de stedelijke begraafplaats ..................................................................................................... 96
Monument voor Le Hétet en het monument voor de Franse bevrijders .................................................................... 102
De Franse en Engelse militaire begraafplaatsen van Roeselare................................................................................. 106
De verdwenen Duitse militaire begraafplaatsen in Roeselare ................................................................................... 113
Herdenkingsplakkaten op graven van oud-strijders .................................................................................................. 116
Het bevrijdingsmonument op de Onze-Lieve-Vrouwemarkt .................................................................................... 117
Herdenkingsplakkaat aan slag tussen Oostenrijk/Engeland en Frankrijk (1794) ...................................................... 122
Oorlogsmonumenten elders in België ......................................................................................................... 123
Oorlogs- en vredesmonumenten elders in de wereld .................................................................................. 126
Roerend Belgisch erfgoed rond oorlog en vrede......................................................................................... 134
Roerend erfgoed rond oorlog en vrede elders in de wereld ........................................................................ 138
NOOIT TE WIJS OVERDACHT - FILOSOFEREN OVER OORLOG EN VREDE ............................................................. 141
Is oorlog (soms) moreel goed te keuren? .................................................................................................... 142
Filosofen en oorlog: van lofprijzing tot afkeuring..................................................................................................... 143
Pacifisme: de argumentatie voor en tegen................................................................................................................. 148
Pacifisme: enkele beroemde verdedigers .................................................................................................................. 152
“De klacht van de vrede” van pacifist Erasmus......................................................................................................... 155
Bertrand Russell: (bijna) absoluut pacifisme............................................................................................................. 160
De theorie van de rechtvaardige oorlog..................................................................................................................... 163
Een recente discussie: van non-interventie naar humanitaire interventie .................................................................. 165
Jean-Paul Sartre: oorlog en engagement ......................................................................
Uit de klasdiscussies over pacifisme en rechtvaardige oorlog................................................................................... 171
Wat zijn de oorzaken van oorlog?............................................................................................................... 175
Oorlog: vele oorzaken ............................................................................................................................................... 176
Noam Chomsky: “Het ware gelaat van Amerika”..................................................................................................... 178
Sam Huntington: leidt de botsing der beschavingen tot een nieuwe oorlog? ............................................................ 180
Hoe kan de vrede bereikt en bewaard worden? .......................................................................................... 184
Enkele methodes om de vrede dichterbij te brengen ................................................................................................. 185
Immanuel Kant: “Naar de eeuwige vrede”................................................................................................................ 192
Vrede door anders te gaan (samen)leven – een discussietekst van de leerkracht ...................................................... 195
Uit de klasdiscussies over de oorzaken van oorlog en over de methoden om de vrede te bereiken .......................... 199
BESLUIT ........................................................................................................................................................... 202



http://www.filosofischetuin.be/publicaties/Projectboekoorlogenvrede.pdf Via Geert op facebook
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boek online Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group