Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1 augustus 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
harwal2002

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2010 16:40    Onderwerp: 1 augustus 1914 Reageer met quote

Hallo, Een paar vragen,
Onlangs kreeg ik via mijn oudoom een oud sigarenkistje met alle militaire documenten van mijn overgrootvader er in. Hij was geboren in 1879 en van de lichting 1899. Op zijn ontslagbrief staat dat hij per 31 juli 1914 met onslag kon, maar deze datum is doorgestreept en gewijzigd naar 31 december 1918.
Kan de 1e wereldoorlog de reden zijn dat zijn ontslag werd opgeschort ?
Per 1 augustus 1914 moest hij opkomen ivm de mobilisatie.
Mijn grootmoeder werd echter op 4 augustus 1914 geboren. Heeft iemand enig idee of men toen ook verlof kreeg voor een dergelijke gebeurtenis ? Er staat overigens niets vermeld in zijn papieren over verlof ivm de geboorte van een kind. Mijn overgrootvader was dagloner/boerenarbeider. Is bij iemand bekend of men financieel gecompenseerd werd tijdens de tweejaarlijkse terugkomst en tijdens de mobilisatieperiode ? Pas 15 mei 1915 kon hij met klein verlof. Mocht hij dan intussentijd niet naar huis ? Hij zat bij het 9e regiment infanterie, 6 bataljon landweerinfanterie,7e landweerdistrict, 1e compagnie. Is bij iemand bekend hoe dit in elkaar zit. Ik ben volkomen leek op dit gebied !
Tijdens zijn diensttijd, als ik het goed interpreteer van 7 maat 1899 tot 14 augustus 1900 (1e keer groot verlof) , zou hij in Leeuwarden hebben gezeten (althans volgens overlevering) maar zou dat kunnen. Er is daar wel een foto van hem gemaakt.

Alvast bedankt voor enige hulp !
Vr. gr.
Harm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Jagerke

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2011 11:41    Onderwerp: 1 augustus 1914 Reageer met quote

De kans dat je overgrootvader vaderschapsverlof gekregen heeft bij de geboorte van zijn dochter is minimaal omdat op 4 augustus 1914 de Duitsers effectief BelgiŽ zijn binnengevallen.
Bij de mobilisatie werden de oudere klassen, waartoe je overgrootvader behoorde, opgeroepen voor actieve dienst. Ieder regiment in vredestijd werd ontdubbeld m.a.w. met de opgeroepenen werd een zusterregiment op de been gebracht. Voor het 9de Linie was dat het 29ste Linie, waarmee het de 9de Gemengde Brigade vormde. Die Brigade was dan weer een onderdeel van de 3de Legerdivisie. Het Belgische leger bezat 6 divisies in augustus 1914.
De 3 Divisie werd naar de sector Luik gestuurd om de Duitse grens te bewaken en kwam dus als eerste op 4 augustus in contact met de vijand.
Toen generaal Leman, de militaire commandant van de sector Luik, begreep dat de Luikse forten de Duitse opmars niet zouden kunnen tegenhouden, stuurde hij de 3de Divisie, die al heel wat verliezen had geleden na de gevechten van 5 en 6 augustus, terug naar de Gete-linie.
Het 6de Linie heeft in de nacht van 5 op 6 augustus een groot aandeel gehad in de strijd rond de hoogvlakte van Sart-Tilman.
Red Roses

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2011 12:41    Onderwerp: Re: 1 augustus 1914 Reageer met quote

Jagerke:
zeer mooie persoonlijke spreuk onderaan je postings. Respect!
Jagerke @ 07 Dec 2011 11:41 schreef:
De kans dat je overgrootvader vaderschapsverlof gekregen heeft bij de geboorte van zijn dochter is minimaal omdat op 4 augustus 1914 de Duitsers effectief BelgiŽ zijn binnengevallen.
Bij de mobilisatie werden de oudere klassen, waartoe je overgrootvader behoorde, opgeroepen voor actieve dienst. Ieder regiment in vredestijd werd ontdubbeld m.a.w. met de opgeroepenen werd een zusterregiment op de been gebracht. Voor het 9de Linie was dat het 29ste Linie, waarmee het de 9de Gemengde Brigade vormde. Die Brigade was dan weer een onderdeel van de 3de Legerdivisie. Het Belgische leger bezat 6 divisies in augustus 1914.
De 3 Divisie werd naar de sector Luik gestuurd om de Duitse grens te bewaken en kwam dus als eerste op 4 augustus in contact met de vijand.
Toen generaal Leman, de militaire commandant van de sector Luik, begreep dat de Luikse forten de Duitse opmars niet zouden kunnen tegenhouden, stuurde hij de 3de Divisie, die al heel wat verliezen had geleden na de gevechten van 5 en 6 augustus, terug naar de Gete-linie.
Het 6de Linie heeft in de nacht van 5 op 6 augustus een groot aandeel gehad in de strijd rond de hoogvlakte van Sart-Tilman.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: