Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gotthard Sachsenberg's Fokker D-VII

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RonaldV



Geregistreerd op: 5-12-2010
Berichten: 35
Woonplaats: Harderwijk

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011 12:12    Onderwerp: Gotthard Sachsenberg's Fokker D-VII Reageer met quote

Dit verhaal gaat met een omweg vanaf de 21e eeuw via de jaren 30, de Tweede wereldoorlog en de Koude Oorlog naar de Eerste Wereldoorlog.

In 2004 kocht het Military Aviation Museum in Virginia Beach in de Verenigde Staten een oude hangaar van de voormalige Fliegerhorst Kottbus (Cottbus) in Oost-Duitsland, met het doel deze te restaureren, en te gebruiken voor haar collectie van Duitse 'warbirds' uit de Tweede Wereldoorlog. Het gebouw werd op Kottbus neergezet in ongeveer 1933, en deed tijdens de Tweede wereldoorlog onder meer dienst als hangaar voor Focke-Wulf. Na de oorlog kwam het in gebruik bij de Rode Luchtmacht, en in de jaren 50 werd het overgedragen aan de luchtmacht van de Nationale Volksarme, de NVA. Toen de beide Duitslanden weer verenigd werden werd de vliegbasis Cottbus buiten gebruik gesteld, maar de Bundeswehr gebruikte de hangaars nog wel enige tijd voor het opslaan van millitair materieel van de NVA. Eind jaren 90 kwam het vliegveld te koop te staan, en dat was het moment waarop het Military Aviation Museum in beeld kwam voor de aankoop van de hangaar. Na demontage en transport naar de VS is men nu flink onderweg naar het moment dat de eerste steen gelegd kan worden. Als onderdeel van de restauratie is men op zoek gegaan naar de historie van de hangaar. Al Googlend kwamen ze op één van de weinige sites met Engelstalige informatie over Cottbus: de mijne. Smile Het museum vroeg me ze te helpen bij hun speurtocht, en ik verwees ze naar het museum op Cottbus. Daar blijkt men echter nauwelijks het engels machtig te zijn, en omdat Amerikanen niet zo sterk zijn in het spreken van hun talen, ben ik sindsdien dus tolk. Na enig over en weer gemail is het museum in het bezit gekomen van documenten die gaan over de aanschaf (begin jaren 30) van deze hangaar door de toenmalige cviele directie van het vliegveld. De hangaar werd gebouwd door OLA, een afkorting voor Ostdeutsche Landwirtschaften GmbH. Op de vraag of dit bedrijf nog bestaat, ben ik gaan rondzoeken en toen kwam ik achter een verhaal dat de verbinding vormt met een jachtvlieger uit de Eerste Wereldoorlog: Gotthard Sachsenberg.

OLA werd in 1920 opgericht door voormalig Marineflieger jachtvlieger-aas Gotthard Sachsenberg ( http://www.theaerodrome.com/aces/germany/sachsenberg.php en http://en.wikipedia.org/wiki/Gotthard_Sachsenberg) en zijn Marineflieger-vriend Eberhard Cranz. Het bedrijf werd opgezet met het doel de technisch geschoolde militairen van het Sachsenberg Geschwader te helpen bij de overstap van het militaire naar het civiele leven. Tegelijkertijd diende het bedrijf als aandeelhouder (samen met Junkers, Albatross en de Norddeutschen Lloyd rederij) voor hun eigen luchtvaartbedrijf: Lloyd Ostflug. Dit bedrijf klapte na ruim een jaar, waarna Sachsenberg voor Junkers als directielid verantwoordelijk werd voor de verkop van vliegtuigen. In de late jaren '20 schopte hij het tot parlementslid in de Reichstag als vertegenwoordiger voor Breslau en Liegnitz (de huidige Poolse steden Wroclaw en Legnica).
Als parlementslid slaagde Sachsenberg er in om de aandacht te trekken van Hermann Göring. Het verkeerde soort aandacht, want zijn teksten over de offensieve koers van de Luftwaffe zorgden er voor dat hij in 1934 een paar weken door mocht brengen in een concentratiekamp. Sachsenberg had als veteraan de impact gezien van moderne oorlogsvoering op de burgerij, en hij vreesde dat de geplande offensieve capaciteiten van de Luftwaffe zich uiteindelijk zouden wreken in massa aanvallen door de vijand op de Duitse bevolking (en niet onterecht, zoals de geschiedenis bewezen heeft). Na het uitbreken van de oorlog weigerde hij zijn bedrijven om te laten schakelen op oorlogsproductie, en als gevolg daarvan werd zijn zeggenschap over zijn bedrijven ontnomen door de Nazis. Hij werd vervolgens bedrijfsleider van een firma in Berlijn, en kreeg twee commisariaten, bij een bedrijf in Dessau en een bedrijf in Hamburg. Tegen het einde van de oorlog vluchtte hij naar het westen, en na de oorlog begon hij een bedrijf in draagvleugelboten. Daarnaast legde hij de basis voor het Duitse Groene Kruis en BAG Health Care. Uiteindelijk stierf hij in 1961 in Bremen. Meer over Sachsenberg kun je ook nog lezen op http://www.foils.org/sach.htm , waar vreemd genoeg niets staat over zijn betekenis voor OLA en de veteranen die er werkten.

Het Military Aviation Museum kende het verhaal over OLA en de man er achter tot afgelopen weekeinde niet, maar nu ze het wel weten is het plan ontstaan om één van de drie Fokker D-VIIs die ze hebben te beschilderen in de kleuren van Sachsenbergs persoonlijke toestel. Sachsenberg was de 'Richthofen' van de Marineflieger, en zijn verhaal vormt een mooie link naar de hangaar die zijn bedrijf leverde. Er is echter wel een probleem: met uitzondering van een pagina over modelvliegtuigen hebben ze geen accurate informatie over hoe zijn toestel er uit zag. En aangezien Sachsenberg een behoorlijke tijd op Nieuwmunster heeft doorgebracht leek FEW me de perfecte plaats om eens te zien wat er nog over te vinden is. Kunnen jullie mij (en dus het museum) verder helpen? Bestaan er tekeningen, fotos? Weten jullie welke kleuren waar zaten en in welke afmetingen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7602
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Boeiend verhaal Ronald, bedankt daarvoor! Hier een paar links waar Sachsenberg´s D VII op voorkomt en die je misschien verder kunnen helpen. Met name de eerste geef ik een goede kans: http://foxsf1918.it.gg/Fokker-DVII-historical-paints.htm, http://www2.gol.com/users/ransell/Ger.Print.Sample.html, http://riseofflight.com/Forum/viewtopic.php?f=206&t=13488 en nog een curieuze foto van een D VIII in Sachsenberg's kleurenschema: http://www.flickr.com/photos/sofafort/3979935053/. Succes ermee, Ronald.

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RonaldV



Geregistreerd op: 5-12-2010
Berichten: 35
Woonplaats: Harderwijk

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2011 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 04 Jul 2011 23:45 schreef:
Boeiend verhaal Ronald, bedankt daarvoor! Hier een paar links waar Sachsenberg´s D VII op voorkomt en die je misschien verder kunnen helpen. Met name de eerste geef ik een goede kans: http://foxsf1918.it.gg/Fokker-DVII-historical-paints.htm, http://www2.gol.com/users/ransell/Ger.Print.Sample.html, http://riseofflight.com/Forum/viewtopic.php?f=206&t=13488 en nog een curieuze foto van een D VIII in Sachsenberg's kleurenschema: http://www.flickr.com/photos/sofafort/3979935053/. Succes ermee, Ronald.

Gr P

Dank je wel! Er staan weliswaar geen afmetingen en kleurencodes bij, maar volgens mij moeten ze wel een behoorlijk eind komen met deze tekeningen. De camouflagekleuren op de onderste vleugel zijn toch standaard, neem ik aan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7602
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2011 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt Ronald, dat heet het "Lozenge" (snoepjes)-schema en werd op grote schaal door de Duitsers gebruikt. Hier een link van ons forum waarop je dit terugvindt: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8992&highlight=lozenge.

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group