Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Belgisch militair ereveld in Harderwijk

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RonaldV

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2010 22:18    Onderwerp: Belgisch militair ereveld in Harderwijk Reageer met quote

http://home.planet.nl/~heus0067/graven/lokatie/nl/harderwijk/erebel.html
Ik zal er binnenkort (begin voorjaar) eens fotos gaan maken. Voor wie het wil bezoeken: Het wegennet in de directe omgeving is nogal ingrijpend veranderd door een vernieuwde rondweg (N302).

* Als je vanaf de A-28 komt (Afslag Lelystad): Lelystad (N302)aanhouden. Eerste afslag bij Harderijk nemen. Onder aan de afrit linksaf, Shell tank station voorbij, eerste links (wordt ook aangegeven met een bord Belgisch Militair ereveld). De begraafplaats zit aan het eind van deze straat.
* Als je vanuit Flevoland komt (N302): Direct na het aquaduct de afslag nemen. Bij de derde stoplichten (voorbij 'De Harder') rechtsaf, Shell tank station voorbij, eerste links (wordt ook aangegeven met een bord Belgisch Militair ereveld). De begraafplaats zit aan het eind van deze straat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
RonaldV

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2011 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Belofte maakt schuld. Vandaag het Belgisch Militair Ereveld gefotografeerd. 225 graven die ik allemaal gefotografeerd heb, en een monument voor nog eens 124 militairen die niet begraven konden worden (geen idee waarom trouwens).
De eerste paar fotos zal ik hier plaatsen, wanneer er belangstelling voor is zal ik in etappes de rest laten volgen, samen met een lijst van alle militairen die hier herdacht worden.

Bij de ingang van de begraafplaats vind je links een plattegrond van het terrein. Dit is een gemeentelijke begraafplaats, dus behalve erevelden (er is ook nog een Commonwealth begraafplaats voor vliegers uit de Tweede Wereldoorlog) vind je hier vooral de graven gewone burgers, en een gedenkmonument voor de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog. Het Belgisch militair ereveld bevindt zich aan de andere kant van de begraafplaats. Denk niet dat het is weggestopt 'achteraan', aan de andere kant van de begraafplaats is namelijk ook nog een ingang, maar die is voor niet-Harderwijkers lastiger te vinden.

Het Ereveld is een apart stuk terrein van de begraafplaats, en bij de ingang er van bevindt zich een groot bord met uitleg:

De ingang zelf is sober maar doeltreffend. Op de zuilen staat in hoofdletters links 'Belgisch Ereveld' en daaronder 1914. Op de rechter staat 'Champ d'honneur Belge' en daaronder 1918. Beide zuilen moeten worden schoongemaakt (er zit mos-aanslag op), maar zijn verder in goede staat:

Voor de gedenksteen groeien 3 driehoeken van narcissen. Zoals bij de ingang beschreven staat, staan op het gedenkteken 124 namen. Dat maakt de zuil iets te groot om leesbaar te fotograferen, vandaar dat ik alleen de bovenkant nu even publiceer, de lijst met namen volgt nog. De koptekst luidt in hoofdletters:
'Gestorven voor Belgie
1914 1918
Morts pour la Belgique'

De gedenksteen staat met de tekst naar het ereveld. De stenen staan aan de noordzijde van de gedenksteen met de tekst naar de ingang Ze zijn opgesteld in twee blokken van 5 rijen met elk 16 graven, een blok links en een blok rechts van de ingang. De opschriften van de grafstenen staan naar de ingang. Het restant van de graven staat gelijk verdeeld aan de linker en rechter zijde van de gedenksteen, hiervan staat de tekst naar de gedenksteen.

Een lijst met namen op de gedenksteen, en een complete lijst met namen op het ereveld volgen nog. Voor het laatste heb ik een adviesje nodig (in PM graag): moeten ze op alfabet of op lokatie, en moeten er fotos bij van elke steen?[/img]
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2011 19:17    Onderwerp: Re: Belgisch militair ereveld in Harderwijk Reageer met quote

RonaldV @ 07 Dec 2010 23:18 schreef:
Ik zal er binnenkort (begin voorjaar) eens fotos gaan maken. Voor wie het wil bezoeken: Het wegennet in de directe omgeving is nogal ingrijpend veranderd door een vernieuwde rondweg (N302).

Volgens mij valt dat nog wel mee zo veel is er niet veranderd,
en ik kom er dagelijks en we hadden hier over ook al een topic Smile

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12332

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2011 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto's. Ik moet er zeker een keer heen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RonaldV

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2011 20:47    Onderwerp: Re: Belgisch militair ereveld in Harderwijk Reageer met quote

Price of Glory @ 10 Apr 2011 20:17 schreef:
RonaldV @ 07 Dec 2010 23:18 schreef:

Volgens mij valt dat nog wel mee zo veel is er niet veranderd,
en ik kom er dagelijks en we hadden hier over ook al een topic Smile

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12332

Het topic had ik niet gevonden. Smile Bovendien is het nogal een ouwetje.

Wat de verandering betreft: als je hier dagelijks komt, dan heb je de veranderingen zien gebeuren, en dan valt het inderdaad wel mee. Maar ik woon hier, en mijn familie en een groot deel van mijn vrienden komen uit het westen. Die rijden op de TomTom oid, en als die niet is bijgewerkt (en dat blijken de meesten niet te zijn) stuurt hij je standaard verkeerd.
Naar boven
RonaldV

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2011 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

De volledige lijst met namen op het ereveld
De namen die niet gemerkt zijn met een + zijn de namen die geen crucifix op het belgische schildje hebben staan. Het zijn ook de militairen die (in tegensteling tot de anderen) met hun voornaam genoemd worden.
Eén militair heeft zijn functie op zijn zerk staan, de rest niet. En ik vond een jongetje van 12 in de lijst.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2011 23:53    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi topic, we hadden al wat over Harderwijk, maar een nieuw topic met nieuw materiaal: smullen!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: