Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Handgranaat

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Winkler

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2011 21:00    Onderwerp: Handgranaat Reageer met quote

Hallo, tijdens een wandeling zag ik deze handgranaat liggen en volgens mij is deze niet uit WW-1.
Kan iemand van jullie dit bevestigen en mij vertellen wat het wel is?

Alvast bedankt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
the beno

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2011 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Die is wel uit WO1, dit is een Franse Fusante nį1 Wink
Naar boven
Winkler

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 21:21    Onderwerp: Hangranaat Reageer met quote

Bedankt voor je snelle reactie.

Gr Peter
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2011 8:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Dit is een franse F1 handgranaat voorzien van de automatische "Billant"ontsteker M16.
Deze handgranaat werd oorspronkelijk bediend via een kartonnen percussie onsteker M15,later via dezelfde ontsteker maar dan gemaakt uit messing (M16) om dan tenslotte de automatische Billant M16 te krijgen.
Op het slagveld van Verdun vind je veel F1 met M15 ontsteker die echter altijd verdwenen is door inwerking van vocht(karton!).Ze zijn te herkennen aan hun typische vorm van de loden voet die tevens diende als afdichting van de granaat.In mindere mate vind je de F1 met M16 ontsteker(messing).Zelf heb ik er maar een tweetal F1 gezien met de "Billant"ontsteker en wel in perceel 520.
Let wel; dit type handgranaat met Billant ontsteker was verder in gebruik tot zeker de tweede wereldoorlog.De kans dat de door u geziene F1 met Billant uit 1940 stamt is dus klein maar reŽel gezien er op datzelfde slagveld ook enkele schermutselingen plaatsvonden in 1940.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: