Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Medium Tank Mk A 'Whippet'.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 6996

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2007 20:20    Onderwerp: Medium Tank Mk A 'Whippet'. Reageer met quote

De eerste tanks waren weinig meer dan 'mitrailleurvernietigers' met een grote terreinvaardigheid.Het waren enorme ijzeren gevaartes die loopgraven konden oversteken,maar op vlak terrein nauwelijks vooruit kwamen.In 1916 begon het idee al post te vatten om de tank als een soort cavalerie te gebruiken.Een dergelijke tank kon worden gebruikt om bressen in de vijandelijke linies snel te benutten.Er moest dus een 'snelle' tank komen,die misschien minder goed in staat was om obstakels te nemen,maar op de weg goed vooruit kon komen.Het ontwerpen ervan werd overgelaten aan Sir Willim Tritton,die ook de allereerste 'landschepen' had getekend.

Komst van de 'Whippet'.
De officiële naam van de nieuwe tank luidde Medium Tank Mk A,maar de bijnaam 'Whippet' was al spoedig populairder.Tritton greep voor het ontwerp terug op zijn vroege 'Little Willie' ontwerp met platte rupsbanden in plaats van de grote ruitvormige rupsbanden van latere tanks.In het motorcompartiment voorin stonden twee Tyler autobusmotoren van 34 kW,die elk een rupsband aandreven.Er werd gestuurd door met de ene motor gas bij te geven of terug te nemen.Achterin zat links de hauffeur en rechts de geschutsopbouw.Aanvankelijk zou dat een draaibare koepel worden,maar dat werd veranderd in een vaste opbouw met een naar voren en een naar achteren gerichte Hotchkiss mitrailleur.De dikte van de bepantsering varieerde van 5 tot 14mm.
Het prototype van de 'Whippet' was in februari 1917 klaar en het voertuig werd in juni van dat jaar in productie genomen.Het bouwen kostte echter tijd en pas eind 1917waren de eerste exemplaren gereed voor frontdienst.Zelfs toen wamen ze nog niet snel in Frankrijk aan.Pas in maart 1918 kwamen ze in actie.Het type was bijzonder lastig te besturen omdat de chauffeur doorlopend met beide motoren moest schakelen om te sturen.Veel tanks gingen dan ook verloren odat ze onbestuurbaar werden.Betrouwbaar was de 'Whippet' echter wél en met vaste grond onder de rupsbanden was hij sneller dan bereden cavalerie.

De 'Muziekdoos'.
De eerste 'Whippets' werden vooral gebruikt om bressen in de linies te dichten tijdens de periode van sterke Duitse opmars,maar pas toen overal de tegenoffensieven losbraken,bewees de tank zijn waarde.Sommige voerden raids uit tot ver achter de linies en zaaiden daar dood en verderf.Een beoemd voorbeeld was de 'Musical Box',die negen uur achter de Duitse linies rondtoerde en troepen in het gebied achter het front overrompelde tot hij uiteindelijk werd uitgeschakeld door een stuk veldgeschut.
Ten tijde van de Wapenstilstand was de 'Whippet' of Mk A een overbekende verschijning geworden,maar niet lang na de oorlog ruimde hij al het veld.Een enkel exemplaar werd ingezet tijdens de Ierse 'Troubles' en een aantal vormde de eerste lichting tanks die in 1920 naar Japan verscheept werd.Vlak voor de Wapenstilstand hadden de Duitsers voldoende exemplaren buitgemaakt om de Medium Mk A Tank in alle rust te kunnen evalueren tot de komst van de gelijksoortige LK II.

Specificaties:
Bemanning:3 of 4
Gewicht:14 ton
Motoren:twee Tylor viercilinder benzinemotoren van 34 kW(45 pk)
Afmetingen:lengte:6,1m;breedte:2,62m;hoogte:2,74m
Prstaties:topsnelheid:13,4km/u;bereik:64,3km



Whippet in het Aberdeen tankmuseum



Opengewerkte tekening.

Uit:World Weapon.


Laatst aangepast door Tandorini op 22 Dec 2007 20:27, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10370
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2007 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Idd, zeer mooe tanks. Bedankt voor de bijdrage. Wink
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 6996

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2011 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Alors que le "tank MARK IV" était en cours de fabrication, l'idée d'un char plus léger, plus rapide et plus maniable s'imposait peu à peu. William Triton, un des directeurs de Foster & Co et un des progéniteurs du MARK I, suggéra un concept de char de cavalerie qu'il baptisa TRITTON CHASER (Navire de chasse Tritton puis WHIPPET (lévrier). Il en commença l'étude dès décembre 1916, visant essentiellement à atteindre trois objectifs: doubler la vitesse par rapport à celles des chars existants, permettre la conduite de la machine par un seul homme et dimineur sensiblement la pression au sol.
L'augmentation de la vitesse devait d'abord être obtenue par une importante réduction de poids, et ensuite par un dispositif assurant un nettoyage permament des chenilles en évacuant la boue au travers de chutes améagées entre les brins supérieur et inférieur. La perte de puissance motrice résultant du système de direction par freinage sur les arbres des réducteurs latéraux, utilisé sur les "tanks" en service, amena W. Tritton à employer un moteur pour chaque chenille, ces moteurs, utillisés sur les bus londoniens de l'epoque, possédaient chacun leur propre volant, embrayage et boîte de vitesse et actionnaisant les chaînes de transmission au travers d'une vis sans fin. La direction se faisant par l'accélération d'un moteur par rapport à l'autre; séduisante à première vue, cette solution fut pourtant la source de nombreux ennuis mécaniques.
Extérieurement, le WHIPPET était très différent des chars d'assaut conçus alors pour la rupture des lignes ennemies: la forme rhomboîdale des Marks I à VIII était abandonnée et les chenilles ne ceinturaient plus le pourtour de la coque. Le train de roulement était aplati et sa forme préfigurait celles des char actuels. Le compartiment moteur se situait à l'avant, avec le poste de pilotage placé immédiatement derrière. A l'arrière se trouvait le compartiment de combat surmonté d'une tourelle pivotante du modèle de celle de l'auto blindée Austin.
Le prototype, désigné TRITTON N°2 LIGHT MACHINE, fut fabriqué par Foster & Co dans son usine de Lincoln et une commande fut placée au mois de juin suivant. La fabrication en série commença à l'automme de 1917 avec différentes modifications par rapport au prototype, la plus notable étant l'abandon de la tourelle au profit d'une superstructure fixe munie de quatre rotules pour mitralleuse. Pour faciliter l'accès aux transmissions, le réservoir d'essence fut transféré à l'avant où, malgré son blindage, il était évidemment beaucoup plus vulnérable.
Les premiers exemplaires de série du nouveau char, désigné Madium Tank, Mark A, et popularisé sous le nom de WHIPPET, arrivèrent en France au début de mars 1918. Ils entrèrent en action dès le 26 mars à Bray-sur-Somme. En août ils furent engagés de grand nombre durant le rôle d'exploitation pour lequel ils avaient été conçus.
Le WHIPPET constituait un progrès certain et la fabrication des 200 premiers exemplaires fut suivie de deux autres modèles: le Medium Tanks, MARK B en MARK C HORNET (frelon). Des travaux effectués sur un WHIPPET à l'Atelier Centrail de Tank Corps Britannique aboutirent au montage d'une suspension à ressorts à lames et au remplacement des moteurs jumelés par un unique moteur d'avion Rolls-Royce de 360 hp. Ces modifications eurent pour effet de porter la vitesse maximum du char à plus de 48 km/u, justifiant enfin le surnom de l'engin, mais elles ne dépassèrent pas le stade expérimental.
Le WHIPPET ne devait cependant pas survivre longemps après la fin du conflict 1914-18. Quelques chars de ce type furent envoyés en Irlande pour participer au maintien de l'ordre et quelques autres furent vendus aux Japonais. Lors de l'armistice les Allemands étaient sur le point de sortir une copie, denommée LK II. Interdit par la commision de contrôle interalliée, le LK II fut finalement fabriqué en Suède sous le nom de Stridsvagn m.21.

Uit: Les chars et les vehicules terrestres du Musée Royal de l'Armée Bruxelles
Catalogue du Tank Museum
Par R.Surlemont.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group