Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Mauser Gewehr 1898 - 7,92-mm geweer.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2009 21:02    Onderwerp: Mauser Gewehr 1898 - 7,92-mm geweer. Reageer met quote

Het eerste Mauser geweer dat werd goedgekeurd voor het leger was de Mauser Modell 1888. Dit wapen was uitgerust met het Mauser grendelmachaniek dat vandaag de dag nog steeds wordt toegepast,maar de patroon met een kaliber van 8-mm was op dat moment al verouderd. De specificatie werd aangescherpt en na een aantal proeven ontstond een nieuwe 7,92-mm patroon met een veel betere kruitlading en een effectiever soort kogel. Het nieuwe geweer dat voor de nieuwe patroon werd ontwikkeld,was de Gewehr 1898,of kortweg Gew 98.
Het nieuwe geweer zou uitgroeien tot een van de meest gebruikte en succesvolle wapens in zijn soort,en werd in zeer grote aantallen gefabriceerd. Veel latere geweren zijn gebaseerd op het Gewehr 1898,dat kan worden beschouwd als de 'klassieke' Mauser. Het fraaie en vrij lange geweer was goed uitgebalanceerd en werd in het algemeen met een hoge mate van perfectie vervaardigd. 'In het algemeen',want toen de Eerste Wereldoorlog eenmaal in volle gang was,werd de productie danig versimpeld,iets wat voor de meeste wapens gold. Vanaf 1916 kregen veel soldaten een relatief ruw afgewerkte versie van het geweer in handen. De meeste Gew 98's werden echter netjes vervaardigd met gebruikmaking van een goede kwaliteit hout. De pistoolgreep achter de trekker vereenvoudigde het vasthouden en richten.
Het oorspronkelijke vizier was een bijzonder gecompliceerd stuk techniek,dat nogal wat training en ervaring vereist om op lange afstanden effectief te zijn. Sommige latere versies van het geweer werden vervaardigd met vereenvoudigde vizieren die goedkoper en sneller te maken waren en minder training vereisten. Ze voldeden niettemin uitstekend aangezien het grootste deel van de vuurgevechten zich over korte afstanden afspeelde.

Veiligheid.
De grendel had de Mauser grendelnok aan de voorzijde,plus een extra vergrendeling. De extra veiligheid werd nodig geacht met het oog op de nieuwe en sterkere patroon. De grendel werd recht naar achteren getrokken,een handeling die wat lastig snel en soepel was (en is) uit te voeren,maar die zeer bedrijfszeker was. Het magazijn was ingebouwd en werd in één keer met een speciale lader met vijf patronen geladen.
Het Gewehr 1898 werd in de eerste plaats voor de Duitse strijdkrachten geproduceerd,maar het was ook het uitgangspunt voor een groot aantal geweerontwerpen die hun weg over de hele wereld vonden. Spanje was een vroege gebruiker van het Mauser-machaniek. Versies die in Spanje werden geproduceerd,leken sterk op het Gewehr 1898. Er werden aanzienlijke aantallen Mauser modellen in beide landen geproduceerd. Al spoedig konden ze worden aangetroffen in het meest uiteenlopende landen,van China tot Costa Rica.

Zeer betrouwbaar.
In de loop der jaren is het Mauser-mechaniek gaandeweg verfijnd en verwierf het geweer een benijdenswaardige reputatie op het gebied van betrouwbaarheid,robuustheid en accuratesse. Volgens velen is het Gewehr 1898 en zijn diverse neven het beste dienstgeweer van zijn generatie geweest,al zijn er tal van andere wapens die aanspraak maken op die titel. Zeker is in elk geval dat het Gewehr 1898 van 1914 tot 1918 zeer geliefd was in het Duitse leger. Frontsoldaten moesten hun wapen goed verzorgen,maar dat hoefde niet veel verder te gaan dan het mechaniek te allen tijde te bedekken met een lap.
Sommige versies,bijvoorbeeld de sluipschuttermodellen,werden uitgebracht met speciale vizieren,waaronder diverse soorten optische vizieren. Het wapen kan zich er ook op beroemen dat het een van de eerste,zo niet hét eerste,antitankwapen was. Bij toeval ontdekten de Duitsers namelijk dat de bepantsering van de eerste Britse tanks kon worden doorboord door de kogels in het Gewehr 1898 om te keren alvorens ze af te vuren. Het sttompe uiteinde sloeg een gat in de bepantsering voordat de kogel vervormde.

Specificatie.
Kaliber:
7,92-mm.
Totale lengte: 1250 mm.
Lengte loop: 740 mm.
Gewicht: 4,2 kg.
Mondingssnelheid: 640 m/min.
Magazijn: 5-patroons intern magazijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gewehr_98
http://world.guns.ru/rifle/rfl02-e.htm
http://books.google.com/books?id=KlReVu0HziIC&pg=PA161#v=onepage&q=&f=false
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2011 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Foto's van mijn G98 met de Seitengewehr 14

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlim

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2011 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk artikel, paar kleine foutjes.

De eerste Mauser die door het Duitse leger in gebruik werd genomen was het model 1871. Het model 1888 is een doorontwikkeling die niet door Mauser is ontwikkeld en ook nooit door Mauser zelf is geproduceerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jurggie

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2011 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ahaa, heb jij hem van Geluveld overgenomen. Smile En de grendel is niet afgeslepen, ook mooi.

Zo eentje wil ik er ook nog wel eens, maar dan een schietklare.
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2011 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 06 Feb 2011 16:00 schreef:
Leuk artikel, paar kleine foutjes.

De eerste Mauser die door het Duitse leger in gebruik werd genomen was het model 1871. Het model 1888 is een doorontwikkeling die niet door Mauser is ontwikkeld en ook nooit door Mauser zelf is geproduceerd.

Vlim, je mag altijd verbeteren in de Wiki hé. Smile

http://forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Mauser_Modell_1898
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2011 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand een idee hoe het komt dat er minstens twee soorten "vizierogen" werden toegepast? Mijn vizieroog is plat en niet krom, terwijl de foto die Tandorini vertoont duidelijk een kromme vizieroog aantoont.

FHSW Wikia
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2011 23:41    Onderwerp: Reageer met quote

Snaaip @ 12 Mrt 2011 22:59 schreef:
Iemand een idee hoe het komt dat er minstens twee soorten "vizierogen" werden toegepast? Mijn vizieroog is plat en niet krom, terwijl de foto die Tandorini vertoont duidelijk een kromme vizieroog aantoont.

De kromme zijn de standaard vizierogen (die naam heb ik wel nog nooit gehoord, maar bon) die ik al altijd ben tegengekomen. Degene die jij hebt is zoals die op bv. de k98 voorkomt. Mogelijk een latere aanpassing in het interbellum ofzo?
Naar boven
the beno

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2011 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

Het hoeft niet noodzakelijk in het interbellum aangepast te zijn, deze vizieren werden ook al in WO1 gebruikt op de k98 (en mss dus ook op de G98) Wink
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2011 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

the beno @ 13 Mrt 2011 8:58 schreef:
Het hoeft niet noodzakelijk in het interbellum aangepast te zijn, deze vizieren werden ook al in WO1 gebruikt op de k98 (en mss dus ook op de G98) Wink

K98 werd toch pas in de jaren 1930's ingevoerd? Confused Ik weet dat de K98a en de K98b varianten waren van de G98. Maar de K98 is toch een compleet ander model van wapen?

FHSW Wikia
Naar boven
the beno

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2011 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het over de k98a, die werd al gebruikt in wo1 (ik heb hier een k98a liggen uit 1917 gemaakt door Erfurt) Wink
Een kompleet ander model zou ik ze nu ook niet noemen hoor...
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2011 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Tjah, we spraken over K98, jij toen ook maar die van u was een K98a. Ik begin hier in de war te komen en ik spreek over de Nederlandstalige War.

FHSW Wikia
Naar boven
the beno

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2011 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Om het simpel te houden: Je vizier is niet noodzakelijk in het parabellum vervangen, maar het kan ook in WO1 gebeurd zijn.
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2011 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kan The Beno eens nakijken of het vizieroog op zijn Kar 98 van 1917 identiek is aan dat van Snaaip zijn Gewehr 98.
Dat op mijn Kar 98 van 1917 is wel 'plat' zeker niet identiek!

mvg

Eddy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
the beno

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2011 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt inderdaad gelijk. Hij is bijna identiek op 1 klein detail na...
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2011 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

een drukknop links....

mvg

Eddy
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2011 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

veranderingen aan de Gewehr 98 tot 1918

Eddy
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2011 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er vandaag ook eindelijk eentje aan de collectie mogen toevoegen. Het is een hele vroege, uit 1899. Eigenlijk moet ik er nu nog een oorlogse vinden ook natuurlijk.. Cool
Naar boven
Kurt

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2011 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik een Mauser wil aanschaffen, aan welke prijs moet ik dan ongeveer denken ?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: