Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

vertaalvraagjes over engelse vliegopleiding woI

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
leistra

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2011 20:39    Onderwerp: vertaalvraagjes over engelse vliegopleiding woI Reageer met quote

Beste mensen,
nog een paar vertaalvraagjes over de vliegopleiding van een Engelse piloot (of eigenlijk waarnemer) aan het begin van WOI:
1 - ze leren "to ascend in gyres" - is dat "al tollend opstijgen"? (ja, ik heb de klok wel horen luiden, maar waar hangt de klepel?)
2 - "to fly with dual controls" - zeg maar in een soort lesvliegtuigje: "met dubbele besturing vliegen"?
3 - op een gegeven moment klopt de instructeur zijn leerling op de schouder: "their passenger's cue to unclip the paddles by his seat and ply the sidewires till the rudder starts responding" - "het teken voor hun passagier om de peddels naast zijn stoel los te maken en aan de zijdraden te trekken tot het roer reageert": klopt dat een beetje? peddels?! zijdraden?!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2011 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb ik zo geen antwoorden op.
Ik had het al een keer eerder geschreven. Probeer eens via MLM Soesterberg of Aviodrome Lelystad. Daar hebben ze mensen (vrijwilligers) lopen die erg veel weten over de luchtvaart geschiedenis. Vaak hebben ze ook een luchtvaart of luchtmacht achtergrond.
Het is maar een tip, maar misschien heb je er wat aan.

leistra

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2011 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ga ik ook zeker doen, alsnog bedankt voor de tip - maar dit forum wil ik toch ook even blijven proberen: hier zit toch ook nogal wat know-how.
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2011 8:48    Onderwerp: Re: vertaalvraagjes over engelse vliegopleiding woI Reageer met quote

Quote:
"to ascend in gyres" - is dat "al tollend opstijgen"?
"to fly with dual controls" - zeg maar in een soort lesvliegtuigje: "met dubbele besturing vliegen"?
op een gegeven moment klopt de instructeur zijn leerling op de schouder: "their passenger's cue to unclip the paddles by his seat and ply the sidewires till the rudder starts responding" -

ik denk dat bedoeld wordt: spiraalvormig klimmen, in spiralen klimmen.
Je 'klimt' met een vliegtuig naar een bepaalde hoogte, opstijgen doe je vanaf de landingsbaan.
dubbele besturing, zou wel kunnen m.i. al klinkt dat wat lesauto-achtig.
Controls, dat zijn de knuppel en voetroeren e.d. Ik denk dat de 'peddels' in je laatste vraag pedalen zijn oftewel voetroeren. Maar daar kan alleen een expert uitkomst bieden, inderdaad Aviodrome o.i.d. of hr. Dragonder?
En bij sommige zinnen lijkt me de context van belang zoals in de laatste.
Is dat een ironische of joviale opmerking van de instructeur, wat is er voorheen gebeurd? Zelfs het type vliegtuig kan een rol spelen, sommige lesvliegtuigjes hebben de instructeur achter de leerling zitten, sommige ernaast. Bijv. een Tiger Moth, een tweezitter, veelgebruikt, zitten ze achter elkaar.
Een Avro Anson, zit volgens mij de leerling naast de trainer, en meerdere leerlingen achter in het toestel. En soms zijn eenzitters (om)gebouwd voor training tot tweezitter, Spitfires bijv.
Naar boven
leistra

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2011 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, hoe dan ook! Het verschil tussen klimmen en opstijgen: dat is voor mij goed om te weten.
Wat dat vliegtuig betreft: in dit geval gaat het om een Farman Shorthorn, en de waarnemer die op zijn schouder wordt geklopt zit vóór de piloot, met het gevoel dat hij als het ware vrij in de ruimte vliegt. De situatie is: ze zijn opgestegen "met dubbele besturing"; eerst vloog de piloot, maar dan moet de leerling het overnemen.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2011 12:07    Onderwerp: een gewoonte Reageer met quote

Kieffer: klopt !
vroeger was het een gewoonte wanneer tijdens de lesvlucht met een type bvb pipercup - dubbeldekker of zwever (deze toestellen hadden een dubbele besturing )en als de instructeur achter de leerlingpiloot zat, (en als de leerlingpiloot het vliegen onder knie had) de stuurknuppel van instructeur op de schouder van de onwetende leerlingpiloot voor hem werd gelegd , zo kreeg de leerlingpiloot de volledige vrijheid om zijn lesvlucht te beeindigen met landing inbegrepen , dit was wel verschieten ook ik heb dit meegemaakt.(uiteraard was dit een reserve stick die werd doorgegeven) puh
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: