Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vondsten waarvan identificatie vereist.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lewowel

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2011 15:34    Onderwerp: Vondsten waarvan identificatie vereist. Reageer met quote

Tijdens één van de vele wandelingen samen met mijn vader, hebben we een aantal vondsten gedaan waarvan we bij enkele niet weten wat het is. Hopelijk kan iemand de desbetreffende voorwerpen voor mij situeren.
Het eerste voorwerp hebben we gevonden op een verhoogde berm. Naast de berm is er een veld dat juist omgeploegd was, dus de landbouwer had waarschijnlijk het voorwerp op de berm gesmeten. Helaas weet ik niet wat het is. (Ik dacht eerst een Duitse handgranaat, maar daarvoor leek het mij wat te groot of misschien is het wel een soort mortier..?)Op een andere wandeling was er een persoon met een metaaldetector (:s) gepasseerd en hij had heel nonchalant de, voor hem waardeloze, vondsten aan de kant gesmeten. Voor mij is zo goed als alles interessant wat ik vind en van wat ik denk dat het van 14-18 is. Naast een heleboel hulzen, hebben we ook enkele dingen gevonden dat ik een vermoeden van heb van wat het is, maar geen zekerheid. Ook hebben we een deel van een obus met de nog deels intacte koperband gevonden. Hiervan zou ik ook graag weten welke soort het is.
Ik heb alle foto's genummerd en hopelijk kan er iemand mij uitleg verschaffen.
Dank bij voorbaat!
1.

2.

3.

4.

5.

6. De obus:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2011 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

"A grand canyon has opened up in our world, the fissure, the crack, grows wider every day. Neither on each side can hear a word that the other shrieks and nor do they want to."
-Stephen Fry on political correctness.
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2011 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

nr1 is een Taube (of Priestenwerfer) granatenwerfer
mankeert de stabilisatievinnetjes achter op de staart
Lijkt me verder redelijk intact te zijn.

Het stuk obus met band...
het formaat en de hoogte van de aandrijfband doet me Frans vermoeden. En dan zal het hoogstwaarschijnlijk om een 105 of 150mm gaan. Voor zover men wat kan afleiden van zo'n stuk vanzeneigens...

De rest van de nummertjes vallen in de Westhoek onder de noemer Oud IJzer, en worden meestal als dusdanig behandeld: of ze blijven liggen, of ze worden in de container gegooid Laughing

Cheers

Ramses

ps. voor de gewoonlijke litanie over munitie, etc etc verwijs ik naar vorige onderwerpen over dergelijke dingskes en hoe/wat/waar/etc ze te behandelen...
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2011 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

geluveld @ 10 Mrt 2011 16:10 schreef:
(...) voor de gewoonlijke litanie over munitie, etc etc verwijs ik naar vorige onderwerpen over dergelijke dingskes en hoe/wat/waar/etc ze te behandelen...

Ik proef de ergernis, Ramses... Wink ... maar in mijn amateursogen is er een wereld van verschil tussen iemand als jij, met jarenlange zoek- en vindervaring, en Lewowel, die wat langs de kant van de weg vindt, bij god niet weet wat het is, en die het mee naar huis neemt. Echt een imméns verschil...

De 'gewoonlijke litanie' bewaar ik voor een andere keer, als je het niet erg vindt. Ben wat moe vandaag... speechless Wink

"A grand canyon has opened up in our world, the fissure, the crack, grows wider every day. Neither on each side can hear a word that the other shrieks and nor do they want to."
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2011 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 10 Mrt 2011 18:58 schreef:
(...) voor de gewoonlijke litanie over munitie, etc etc verwijs ik naar vorige onderwerpen over dergelijke dingskes en hoe/wat/waar/etc ze te behandelen...

Ik proef de ergernis, Ramses... Wink ... maar in mijn amateursogen is er een wereld van verschil tussen iemand als jij, met jarenlange zoek- en vindervaring, en Lewowel, die wat langs de kant van de weg vindt, bij god niet weet wat het is, en die het mee naar huis neemt. Echt een imméns verschil...

De 'gewoonlijke litanie' bewaar ik voor een andere keer, als je het niet erg vindt. Ben wat moe vandaag... speechless Wink

Het kan aan mij liggen, maar ik lees nergens dat hij de granaat op de bovenste foto mee naar huis heeft genomen.
De spullen op de andere foto's zijn allemaal 'onschuldig' in zoverre dat het scherven zijn en dus niet meer kunnen ontploffen.

Ik vind ook scherven en heb dan ook geen flauw idee waar deze van geweest zijn. En die neem ik ook mee naar huis. En ik vind ook wel eens complete granaten waar ik dan een foto van maak, de granaat laat ik lekker liggen waar hij ligt en thuis probeer ik er dan achter te komen wat het is.

Misschien heb ik het mis en heeft hij de granaat wel mee naar huis genomen, maar anders zijn het gewoon conclusies die geen basis hebben.

Dit moest ik even kwijt Wink

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2011 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal gelijk, Shabu! Mijn mening is ongefundeerd, waarvoor mijn excuses. Embarassed
Als je even wacht, kom ik direct van m'n high horse af... Wink

Naar boven
lewowel

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2011 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 10 Mrt 2011 21:36 schreef:
Percy Toplis @ 10 Mrt 2011 18:58 schreef:

Het kan aan mij liggen, maar ik lees nergens dat hij de granaat op de bovenste foto mee naar huis heeft genomen.
De spullen op de andere foto's zijn allemaal 'onschuldig' in zoverre dat het scherven zijn en dus niet meer kunnen ontploffen.

Ik vind ook scherven en heb dan ook geen flauw idee waar deze van geweest zijn. En die neem ik ook mee naar huis. En ik vind ook wel eens complete granaten waar ik dan een foto van maak, de granaat laat ik lekker liggen waar hij ligt en thuis probeer ik er dan achter te komen wat het is.

Misschien heb ik het mis en heeft hij de granaat wel mee naar huis genomen, maar anders zijn het gewoon conclusies die geen basis hebben.

Dit moest ik even kwijt Wink

Je zou wel gek moeten zijn om zoiets mee te nemen!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: