Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Camouflage

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2011 23:18    Onderwerp: Camouflage Reageer met quote

Camouflage

Een volledig verslag, goed gedocumenteerd, en uitgebreid fotomateriaal.
Gepubliceerd op de weblog "Hard Papier" van Aris de Bruijn.
Aris is als student SOD-I voor een stage van 1 jaar verbonden aan het Legermuseum in Delft. Ik hou me bezig met de registratie van het museumarchief. In mijn vrije tijd zwerven mijn gedachten over slagvelden van de Eerste Wereldoorlog

[/img]

Voor een presentatie zocht ik afbeeldingen van verschillende soorten camouflage. Nu bezit het Legermuseum een aardig aantal textielstalen van exotische camouflagepatronen uit bananenrepublieken van alle continenten, maar het was niet helemaal wat ik zocht. Ik vond in de bibliotheek een bijzonder boek over camouflage, een standaardwerk zou ik het wel willen noemen, getiteld: DPM, Disruptive Pattern Material. Het bestaat uit een cassette met twee boeken van ongelijke omvang, over de oorsprong en toepassing van camouflage, zowel voor militaire doeleinden als in de burgermaatschappij (camouflagepatronen in de mode bijvoorbeeld).

Militaire camouflage begint eigenlijk pas echt tijdens de Eerste Wereldoorlog. We kennen natuurlijk de dazzle-painting van oorlogsschepen in WO1 en ook de camouflage met natuurlijke materialen zoals nagemaakte boomstammen die dienst deden als uitkijkposten. Verder zien we tegen het einde van de oorlog beschilderde tanks en helmen, bunkers die vermomd zijn als woonhuis en netten die het zicht op wegen moesten ontnemen. Voor uniformen wordt camouflage nog niet op grote schaal toegepast. We waren nog maar net afgestapt van de felgekleurde uniformen uit het Napoleontische tijdperk en overgegaan op Feldgrau, khaki en horizon bleu. Met patronen bedrukt textiel was er tijdens die oorlog nog niet, maar toch staan er interessante camouflagevoorbeelden in het boek waarvan het de bedoeling was dat ze met de hand op doek geschilderd zouden worden. Verrassend vind ik een overdruk van een pagina uit de Illustration uit 1920, waarop camouflagepatronen staan afgebeeld die een afspiegeling zijn van de Franse frontsectoren. (afbeelding hierboven geeft een paar voorbeelden). Nooit geweten dat zoiets er toen al was. Volgens het bijschrift viel camouflage onder de strengste Franse legercensuur en mocht er tijdens de oorlog niets over gepubliceerd worden. Vandaar dat er pas in 1920 iets over in de Illustration verscheen en in andere publicaties zoals La Guerre Documentťe en Scientific American.

Hoogstaande kwaliteit, lees verder op:

http://hardpapier.blogspot.com/2011/01/camouflage.html

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2011 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Deze blogger heeft ook een verdomd aardige website: http://www.grensland1418.nl/ poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2011 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

PUNCH, OR THE LONDON CHARIVARI, Vol. 156, January 22, 1919.

BRIGHTER CRICKET.

http://www.gutenberg.org/files/11225/11225-h/11225-h.htm

"A grand canyon has opened up in our world, the fissure, the crack, grows wider every day. Neither on each side can hear a word that the other shrieks and nor do they want to."
-Stephen Fry on political correctness.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: