Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat zijn "potloden" Handgranatenontstekers ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 15:55    Onderwerp: Wat zijn "potloden" Handgranatenontstekers ? Reageer met quote

Een vraag i.v.m. W.O.I-wapens die mij onlangs gesteld werd, en waar ik totaal geen antwoord op weet.

In teksten met jeugdherinneringen van mensen die in de jaren 1920 kind waren (in West-Vlaanderen, zeker Poperinge, Ieper, Tielt,...) is soms sprake van "potloden" of "potloodjes". Uit de context blijkt dat het waarschijnlijk gaat om ontstekers van hand(?)granaten (?), die na de oorlog hier in de Westhoek achterbleven op de velden. Zoals we ook de "lootens" kennen, de loden schrapnelbolletjes die duchtig geraapt werden na de oorlog als bijverdienste.

Mijn vraag : heeft iemand meer info over die "potloden / potloodjes" die toen geraapt werden, en zo te zien blijkbaar zorgden voor spijtige ongevallen in de kinderhanden ...

Zelf heb ik al gezocht in Tony De Bruynes "Soldatentaal", waarin toch wel heel veel van die streektaalwoorden voorkomen. Maar tevergeefs.

Zoeken op dit Forum met de zoekmachine leidt ook tot niet.

Op het internet, met google, leidt tot "potloodontstekers / pencil detonators of time pencils", en dat doet vermoeden : Bingo ! Maar dat blijkt dan te gaan om een type ontsteker dat pas geďntroduceerd werd in W.O. II. Dat zou een soort "chemically activated time fuze" zijn. Maar ik denk dat die niets te maken hebben met de "potloden / potloodjes" waar mijn vraagsteller over las.

Iemand die mijn vraag kan beantwoorden ?

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paul Siemons

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Waarschijnlijk een slag in de lucht maar ik waag het erop:

Cordietstaafjes uit hulzen?

Mvg,
Paul Siemons
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ontsteker van de Stielhandgranate?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Er zijn wel degelijk van die ontstekers gemaakt uit een dun koper en gevuld met springstof. Ze zaten in een soort houten pennendoosje en dienden om in handgranaten gestoken te worden voor zover ik weet. Ik heb er zelf vroeger nog veel gevonden en, als ik me niet vergis, zou ik ergens tussen mijn oude collectie grondvondsten nog zo'n doosje of alleszins een deel ervan moeten hebben liggen. Helaas is dat bij mijn ouders op zolder. Ik probeer er eens binnen te springen en kijk eens of ik dat terug vind.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Jan, Snaaip en Paul.

Paul,
Nee, zeker geen cordiet uit kogelhulzen (of artilleriegranaathulzen). Zeker groter. De grootte van een potlood, en blijkbaar ook iets dat op een griffel gestoken kon worden.

Jan,
Wat je beschrijft :
- Is het voor Duitse handgranaten ? Welk type ?
- En zou het kunnen zijn wat op bijgaande foto te zien is. (Dat zijn dan wel ontstekers voor Kugelgranaten. Maar die zaten in een leren etui, niet in een houten doos. En zeker geen "dun koper".)

Aurel

Uploaded with ImageShack.us
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Er waren verschillende koperen ontstekingsbuisjes in gebruik.
Daar het altijd ging over aanzettingsspringstof waren ze allemaal zeer gevoelig. Gelukkig allemaal met een beperkte hoeveelheid springstof.
Dus de gevolgen van de ontploffing waren meestal wonden aan de handen en/of het gezicht.
Wanneer men ze in de handen had voldeed het temperatuursverschil om ze aan te zetten. Met meestal als gevolg een vinger af.
Tegenwoordig demonsteren we dat bij DOVO voor leerlingen met een varkenspoot. 2 gram springstof is voldoende om deze open te splijten. Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Tony.

En (ik weet niet of je je posting maakte na of voor het zien van mijn foto) : zijn die buisjes zoals op de foto ?
En zijn de dingen die je beschrijft Brits of Duits ?

Aurel
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 24 Nov 2010 17:08 schreef:
Bedankt, Tony.

En (ik weet niet of je je posting maakte na of voor het zien van mijn foto) : zijn die buisjes zoals op de foto ?
En zijn de dingen die je beschrijft Brits of Duits ?

Aurel

Ik maakte de posting voor het zien van de foto. Maar dit is een prachtig Duits voorbeeld. Een Brits voorbeeld waren de aanzettingen voor hun kruit in sommige kanonnen.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Tony.

En wie nog meer info heeft, of die benaming "potloden / potloodjes" ook nog aangetroffen heeft, is ook welkom.

Aurel
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

De buisjes zijn nog smaller en zaken in een klein houten doosje met een typisch afgerond deksel dat schuift in de doos zoals bij die ouderwetse pennendozen zoals deze hier:

Ik zou zeggen dat de ontstekers een iets kleinere diameter hadden dan potloden.

Dat alles uit het geheugen natuurlijk, ik kan er hier en daar naast zitten.

Jan
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,
Zover ik mij kan herinneren, nog nooit gehoord.
Kan die context gepost worden?
Ik vind het persoonlijk raar, dat er potloden werd gezegd en niet "crayons".

Wij zeiden altijd "marbels"...
Groeten!
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Jan,

Hoe raak jij in godsnaam aan een foto van mijn pennendoos van in de late jaren 1950 ?! Smile Dat is de mijne ! En ik zoek er al jaren naar ! Laughing
Ernstig : nee, dat soort houten doosjes met ontstekers hebben we destijds nooit gevonden.

Joris,

Ik informeer even over een zin, met een context.
"Crayon" ? Dan zitten we op het vlak van het West-Vlaams dialect. Maar dat woord is zeker niet algemeen. Vroeger wel ? Denk je dat in onze streek (inde jaren 1920) "crayons" gezegd werd i.p.v. "potloden" ? Ik (opgegroeid in Roeselare) zou het zeker nooit zeggen.

Aurel
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk inderdaad dat het vroeger algemener was om crayon te zeggen.
Wij zeggen het in ieder geval nog altijd. Maar wij komen ook altijd wat achter natuurlijk... Wink
Benieuwd in welke context het gezegd werd.
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ikzelf zou er raar van opdoen als er vroeger potloodjes werd gezegd en geen "crayons". Vooral omdat mijn meter er in slaagt om altijd "crayons" te zeggen. Nu, ik woon dan ook niet zo heel ver van de Franse Grens natuurlijk.

Interessant topic wel, ik had er nog nooit van gehoord.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Arneke e.a.

Klopt. "Crayons" heb ik zeker ook nog gehoord. Zelf zeg ik dus "potloden", en de generaties voor mij (in Roeselare dus) zeker ook. Ik kan echter niet meteen zeggen waar in West-Vlaanderen "crayons" zou gezegd (geweest) zijn. Het zou kunnen in de Westhoek (geweest) zijn.

We moeten er overigens ook rekening mee houden dat het gaat om geschreven teksten, en dat de schrijver / schrijfster zijn / haar taalgebruik daarbij wat oppoetst, en "crayon" denkt, maar "potloden" schrijft.

En ondertussen heb ik 3 zinnen (hieronder) waar het woord in opduikt. Ik stel nu ook vast dat het voorwerp niet specifiek "potloden" genoemd wordt. Maar de vergelijking ermee wordt wel telkens nogal nadrukkelijk gemaakt. De naam "potloden" blijkt dus niet echt een gangbare of geijkte term geweest te zijn (zoals bijv. "marbels" voor schrapnelbolletjes). In die zin zou ik dus de vraagstelling van mijn beginposting moeten aanpassen.

Aurel

" In het wegdragen bemerkte hij tussen de afval een koperen buisje liggen dat wonder wel geleek op een potlood of vulpen. Hij nam het en bekeek het aandachtig. Opeens ontplofte het vreemde ding en wel met zulk een geweld dat de duim, de wijs- en middenvinger van de linkerhand helemaal afgerukt werden."

"Een jongen vond voor de deur “een klein buisje, als een potlood groot”. Hij raapte het op, doch een schrikkelijke ontploffing ontstond. De vader kwam buitengelopen en zag zijn zoon in een bloedplas liggen. De rechterhand was afgerukt en de linkerarm evenals de linkerbil waren zwaar toegetakeld.

"Het kindje speelde op het veld toen het een soort potlood vond en het aan zijn broer overhandigde die daar aan de arbeid was. Deze had het ding slechts een ogenblik in de linkerhand toen het met geweld ontplofte en hem duim en wijsvinger afrukte. "
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat het actief werd gezocht en wat ik hier ook afleid uit de context, die "potloden", zoals men achter koper en lood ging zoeken.
In die zin gaat het volgens mij ook om ontstekingsbuisjes. Koper verdonkerd (tot zwart) als het gewoon bloot ligt.

Tony, zijn dat dus "frictie primers", om bijvoorbeeld voortstuwende ladingen (kruitzakken houwitzer) aan te steken, dat je bedoeld?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Joris,

Nee nee, zeker niet actief gezocht ! Sorry als ik die indruk gewekt heb. (Misschien door de vermelding van schrapnelbolletjes.)

Gewoon gevonden door kinderen als 'speelgoed'.

Maar een foto zou ik toch graag zien. Ik herinner me niet dat wij ze destijds hier in Boezinge ooit gevonden hebben.

Aurel
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Het zou om deze detonators kunnen gaan denk ik.Deze passen inderdaad op een griffel.Dit zijn gewone detonators waarin men een trage lont plaatst en dan een andere lading kan doen detoneren.Op zich zijn deze enorm gevoelig aan temperatuur verschillen.Zoals Tony aangeeft kunnen ze detoneren wanneer men ze in de hand houd.

Taucher
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Dat lijkt inderdaad datgene te zijn waar ik aan dacht!

Jan
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Taucher,

Die zullen het zijn. En doordat Jan bevestigt, hebben we zowat zekerheid.

Ik neem aan dat je de dingen in natura bij je hebt ? Of heb je alleen maar de foto ? zou je - als je ze hebt - even de afmetingen willen nemen. Bij benadering, het komt niet op een millimeter. En even noteren wat op de "pennendoos" staat ?

Dus Duits, zo te zien, en voor handgranaten ? Of ook voor artilleriegranaten ?
Bedankt alvast.

Aurel
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Losse detonatoren tijdens de Eerste Wereldoorlog? Los te vinden?
Maar het kan inderdaad. En potlood gebruik je ervoor om ze vast te nemen en je vingers niet kwijt te spelen.
Ik herinnerde mij eigenlijk iets als frictie primers voor de artillerie (oudere modellen).
Die later vervangen werden door de korte hulsen met slaghoedje en primer erin om de zakken (voortstuwende ladingen) aan te zetten, Taucher. En zoals die op de foto eerder ongeveer. Inschroeven in het geschut, touwtje trek, obus weg. Frictie (ontbranding) marcheert niet, uitschroeven, wegsmijten, maar het pareltje zit er nog in. Zoiets had ik in gedachten.

En met wat werden de loopgraaf(mortieren)artillerie trouwens afgeschoten...?
Rolling Eyes

Aurel, ik had je eerste vraag een beetje te letterlijk genomen... Wink
"Mijn vraag : heeft iemand meer info over die "potloden / potloodjes" die toen geraapt werden, en zo te zien blijkbaar zorgden voor spijtige ongevallen in de kinderhanden ... "

Laatst aangepast door schiptje op 25 Nov 2010 20:24, in toaal 3 keer bewerkt
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Deze detonators zijn gemaakt om springstofladingen zoals bv.TNT blokjes aan te zetten of een andere springstoflading.
Dit zijn geen ontstekers voor handgranaten noch artilleriegranaten.
De maten zijn ongeveer want er bestaan variaties
Lengte 5 cm
Diameter 5 tot 6 mm
In het Duits:Sprengkapseln en dan gevolgd door het nummer bv nr5
Er kunnen er 15 in een doosje.
Deze houten doosjes waren tot voor enkele jaren nog steeds in gebruik.
Aan één kant van de detonator heb je een open kant.In deze opening kan men een trage lont plaatsen.Lont aanzetten en na verloop van tijd en vervolgens de lengte van de lont........kaboem.
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Joris,

Losse detonators bestaan al van voor WWI.
Als je een lading wil aanzetten met cordet (slagsnoer) heb je geen detonator nodig want cordet is een high explosive (pentriet).
Is ook niet van toepassing want cordet was tijdens WWI niet beschikbaar.
De frictie primer is op zijn beurt om een trage lont aan te zetten.Hiervan weet ik niet of deze wel beschikbaar was tijdens WWI.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Taucher,
Dat weet ik inderdaad... Wink
Maar ik had het allemaal een beetje raar geformuleerd.
Ben hier op een paar fronten bezig op de PC... Rolling Eyes

Kortom, ik vind het raar dat men DET's vond.
Maar ik denk/meen mij te herinneren, dat de "trench mortars" in eerste instantie wel met een frictie primer werden afgevuurd? Lukte die frictie niet (zie de goede staat nu zelfs nog van de aanwrijfpareltjes in gebruik... ), dan kan ik me goed voorstellen dat men ze eruit haalde en aan de kant smeet.
En zo'n kokertje dat daar al een tijdje ligt... creepy...
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 25 Nov 2010 17:42 schreef:
Ik denk niet dat het actief werd gezocht en wat ik hier ook afleid uit de context, die "potloden", zoals men achter koper en lood ging zoeken.
In die zin gaat het volgens mij ook om ontstekingsbuisjes. Koper verdonkerd (tot zwart) als het gewoon bloot ligt.

Tony, zijn dat dus "frictie primers", om bijvoorbeeld voortstuwende ladingen (kruitzakken houwitzer) aan te steken, dat je bedoeld?

Inderdaad, onderandere voor de 60Pdr, daar deze geen huls had.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2011 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,
Nu weet ik waarmee je bezig was! Wink
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=24199&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=oud+ijzer
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2011 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

Of "Zonneheem" aan het lezen, in een artikel in het laatste nummer doken die potloden ook op.
http://www.heemkring-zonnebeke.be/
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2011 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

In het boek dat ik aanhaalde, komen de "potloden" ook aan bod.
Maar ik heb blijkbaar te vlug conclusies getrokken! Een openbare en oprechte; Sorry, Aurel! Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: