Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Voormalige Fokker-fabriek in Schwerin te koop

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2010 0:32    Onderwerp: Voormalige Fokker-fabriek in Schwerin te koop Reageer met quote

Zoals op de volgende makelaardij-site(!) te zien, staat de voormalige Fokker-fabriek (en vliegveld) te Schwerin te koop. De loodsen lijken, maar mijn Duits is niet vlekkeloos, wel monumentale waarde te hebben: http://www.immowelt.de/immobilien/immodetail.aspx?id=20460681#s=2. Zonde dat dit complex zo verwaarloosd en vergeten is geraakt, hoewel een Nederlandse stichting zich een tweetal jaren terug nog sterk probeerde te maken om het complex op te knappen. Tevergeefs, zo lijkt. http://www.fokker-in-schwerin.org/. Hele aardige site van die stichting overigens!

Gr P
fis

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2011 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Als voorzitter van de stichting Fokker in Schwerin was ik onaangenaam getroffen door een email bericht dat mij bereikte over het te koop staan van het vliegveld en de bijbehorende gebouwen.

Ik heb mij daarom meteen in verbinding gesteld met de makelaar die de zaken behartigt, om een afspraak te maken. Ook de Duitse tak van de stichting heb ik hierover geďnformeerd.

Ik zou dan ook graag via dit medium willen doorgeven dat de strijd nog geenszins is gestreden. Echter, zonder donaties en giften kan een stichting haar werk niet doen. Ik ken geen enkele stichting die zonder financiën van wat voor aard dan ook iets heeft bereikt. Daarom ook hier op dit forum aan iedereen die dit leest en uiteraard zich op een of andere manier betrokken voelt bij de doelstellingen van de stichting: maak het ons mogelijk op te treden tegen dit proces, en probeer iets te doneren, ieder naar eigen vermogen en inzicht.

Het is inderdaad van cruciaal belang dat dit stuk historisch, industrieel en zelfs cultureel erfgoed behouden moet blijven voor het nageslacht.

Van mijn kant zal ik nogmaals bij de diverse bedrijven en instanties waarmee ik in contact ben erop aandringen, actie te ondernemen.

De stichting is nog steeds springlevend en maakt het zich tot doel dit jaar snel aan betekenis te winnen zodat zij een niet te ontwijken partij zal mogen blijken te zijn in de strijd tot behoud van het Fokker erfgoed in Schwerin.

Mag ik dan bij dezen afsluiten alle lezers een voorspoedig en vooral gezond 2011 toe te wensen, mede in de hoop dat dit bericht zal leiden tot bijdragen voor de stichting.

Ik zeg u toe u op dit forum op de hoogte te houden van de ontwikkelingen

Namens de stichting,

Jan H. de Jonge.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

Beste fis, die email was van mij. Smile Allereerst dank voor je nieuwjaarswensen, wederzijds uiteraard. Verder hoop ik dat het bestaan en het bedreigd worden(?) van het Fokker-complex in bredere kring bekend wordt en dat jullie met de stichting in staat zullen zijn een reddingsoperatie te ondernemen. Vraag: zijn de Nederlandse en/of Duitse overheid niet geinteresseerd om het voortbestaan van dit militair/historische erfgoed te ondersteunen?

Gr P
RonaldV

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Fis,

Wellicht is het aan te bevelen om even in contact the gaan met het Aviodrome. Zij beheren het Nederlandse deel van de Fokker historie, wellicht kunnen zij iets voor je stichting betekenen in deze.

Succes in ieder geval! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
fis

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2011 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Even een reactie op de post van RonaldV, dat is inmiddels gebeurd. We hadden al eens de problematiek aanhangig gemaakt bij ze, maar daar is niet op gereageerd. We doen dit dus opnieuw en hopen nu wel op een reactie. Zo niet dan klimmen we in de telefoon.

Ik blijf er persoonlijk bij dat het van netheid getuigt om op een email bericht te reageren, ook heb je het nog zo druk, of denkt het druk te hebben.

Al de site eens bekeken van het Aviodrome ? Kijk maar eens wat ze in 4D bedacht hebben.

Groet,

Jan.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2011 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Namens Jan (fis) hier een aantal foto's van het complex, je zou zeggen dat er toch een manier moet zijn om dit unieke stuk erfgoed te redden!

Gr P
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2011 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie lokatie, mooie gebouwen.

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
fis

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2012 20:45    Onderwerp: Activiteiten van de Stichting Fokker in Schwerin. Reageer met quote

Het is al weer een tijdje geleden dat de laatste post geplaatst werd. In de tussentijd is er veel gebeurd.

Op dit moment zijn we druk bezig om op 1, 2 en 3 oktober 2013 een feestdriedaagse te organiseren. Dit om het feit te gedenken en te vieren dat het dan 100 jaar geleden is dat Anthony Fokker begon met het bouwen van vliegtuigen in de hallen aan de Schweriner See in Schwerin. Dit grotendeels in navolging van de festiviteiten die we gehad hebben tijdens de Fokker Spin Centennial in augustus 2011.

We laten graag deze feestelijkheden het begin markeren van ontwikkelingen die leiden tot de nieuwe, blijvende en duurzame invulling die de stichting wil geven aan de hallen en het omliggende gebied.

Wij zoeken nog steeds steun voor de activiteiten. Inmiddels zijn de Duitsers aangesloten bij onze denkbeelden en worden actief in het mee bedenken van mogelijkheden.

De website wordt binnenkort vernieuwd om ook daar mee aan te geven dat de stichting zich verder wil professionaliseren.

Volgt u de ontwikkelingen omtrent de voormalige Fokker productiehallen in Schwerin en waar het mogelijk is, steunt u onze doelstellingen.

Dat hoeft niet direct in geld te zijn, maar mag ook stoffelijk zijn, we hebben immers nog een online veiling die verder gevuld moet worden.

We rekenen op iedereen die ons een warm luchtvaart hart toedraagt..
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2012 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoop dat jullie initiatief steun, krijgt, fis. Hoe staat het nu met de hallen? Dat wordt in je post niet helemaal duidelijk.

Btw Je voorgaande bericht was dubbel gepost, doublure even verwijderd.

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: