Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1919-20 : Identificatie van een Belgisch (?) schip

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freddy

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2010 16:16    Onderwerp: 1919-20 : Identificatie van een Belgisch (?) schip Reageer met quote

Hello,

Wie kan mij helpen bij het identificeren van een (exclusief) foto genomen door een particulier, rond 1919 – 1920 vermoed ik. Waarschijnlijk gaat het volgens mij, over een Belgische mailboot in Brugge, gezien de achtergrond.

Maar als ik de modus operandi van deze site goed begrepen heb, kan ik geen eigen foto’s op deze site tonen.
Hoe dan wel, enig idee?

Alvast bedankt voor de hulp.
Freddy.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2010 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele sites waar je je foto's naar kan uploaden, bij sommige moet een account aanmaken.

http://imgur.com/
http://photobucket.com/
http://tinypic.com/

De url (IMG-code voor forums) van je foto kopiëren en in je bericht plakken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2010 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt je foto dus scannen (als 'ie niet digitaal is natuurlijk..), uploaden op een van de genoemde sites en dan op het forum zetten. Zou ik zeker doen Freddy, aardig wat maritieme kennis loopt hier rond. Smile

Gr P
Freddy

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2010 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hello,

Volgens mij werd de bijgevoegde foto kort na 1918 genomen. Waarschijnlijk in Oostende ?
Maar heeft iemand een idee ivm : What ship ?
Bedankt voor jullie medewerking en/of een interessante tip.

Freddy.

http://admiraal.imgur.com/what_ship_/
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2010 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Precies een Amerikaanse rivierboot.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2010 15:31    Onderwerp: een uitvaart genomen mailboot Reageer met quote

dit is volgens de herkenningspunten een uit de vaart genomen mailboot die wacht op zijn sloop.
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2010 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Voor 't gemak Wink

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freddy

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2010 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hello allen,

- Bedankt Paddy ; het is inderdaad gemakkelijker, maar zo « technisch » bevorderd ben ik nog niet. (By the way wat is de laatste stap om zo’n beeld op de site te krijgen ?)

- Hè Dragonder. Tja, dat dacht ik ook. Het hadden de Princes Henriette; Rapide; Leopold I of II of de Prinsesse Clémentine kunnen zijn , daar ik de foto dateer van rond 1920 – 1923. Maar dat is het niet, de vorm van de romp achter de rader klopt niet met deze van de mail-boots.
Blijft dus een raadsel voor mij.

Met maritieme groeten,
Freddy.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2010 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Freddy @ 12 Dec 2010 16:14 schreef:
Hello allen,

- Bedankt Paddy ; het is inderdaad gemakkelijker, maar zo « technisch » bevorderd ben ik nog niet. (By the way wat is de laatste stap om zo’n beeld op de site te krijgen ?)

(knip)

Met maritieme groeten,
Freddy.

Rechts bovenaan heb je "Image Options" => "Vieuw Image Tags" => selecteer & kopieer de link onder "Message Boards" (de link tussen [IMG] & [/IMG]) en plak hem hier in jouw bericht.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Dragonder

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2010 18:19    Onderwerp: mailboot Reageer met quote

het kunnen ook de overzetboten geweest zijn die tussen Antwerpen 'flandria ' en linkeroever (jachthaven) vaarten. Die zagen er ook zo uit. die zijn later vervangen door de ponten.
Ik zoek achter een foto
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2010 6:04    Onderwerp: ook die zijn het niet Reageer met quote

Na vergelijking van de foto's zijn het niet de overzetboten, die gebruikt werden aan de oude antwerpese haven.
nog een mogelijkheid : de overzetdienst tussen breskens en vlissingen van rond 1900.
ik zoek achter vergelijkingen.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2010 8:21    Onderwerp: geen postboot noch overzetboot-noch mailboot Reageer met quote

na het aflopen en vergelijken van vele foto's lijkt het schip op de foto eerder een werkschip /sleper of mssn visserij zie op de achterbouw de grote fatumhaspels die gebruikt worden voor het ophalen van zware kabels
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2010 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien hier eens rondneuzen of eens vragen:

http://www.kustvaartforum.com/index.php
Naar boven
Freddy

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2010 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hello,

De foto werd genomen rond 1919-192…

Op het negatief (ft 5 x 7 cm ong.) staat er (precies) een vuurtoren op, helemaal rechts … een haven aan zee dus !

« …eerder een werkschip /sleper of…zie op de achterbouw de grote fatumhaspels die gebruikt worden voor het ophalen van zware kabels » Tja, dan dacht ik aan een British Navy Paddle Mine Sweeper, maar heb hiervan geen vergelijkingsmateriaal.

We boeren verder …alvast bedankt.
Freddy.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2010 8:48    Onderwerp: ik denk dat ik het gevonden heb Reageer met quote

het is een radertrekboot , vooral gebruikt op de Rijn .
deze raderboten konden een aantal motorloze rijnaken trekken.
foto's gevonden op scheepvaartforum :rijnvaartnostalgie pagina 104-105-106 .
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2010 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

is het zeker dat de foto in een Belgische haven is genomen, of heb ik ergens over heen gelezen?
Er heeft overigens (wel WO2, sorry) een raderboot gevaren tijdens de evacuatie van Duinkerken. De naam moet ik even opzoeken. Het schip is volgens mij gerestaureerd, het was een voormalige ferry over de Theems dacht ik. Er zijn in een aantal vaarten honderden soldaten mee gered.
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2010 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De foto werd genomen rond 1919-192…

Op het negatief (ft 5 x 7 cm ong.) staat er (precies) een vuurtoren op, helemaal rechts … een haven aan zee dus !

wat bedoelt u precies met 'het negatief', dat moet gezien de tijd dan toch een glasplaat zijn geweest?
De vuurtoren zou een goed identificatiepunt kunnen zijn, kunt u die ook tonen of is dat technisch lastig?

gr. Kieffer
Naar boven
Freddy

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2010 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

- Rijn rader trek-boten was een goed idee, maar … de suprastructuur en de vorm van de romp kloppen niet. Sorry.
- De foto is waarschijnlijk NIET in een Belgische haven getrokken.
- Op het negatief (ja,rond 1920 … geen glasplaat dus) is er een witte vuurtoren te zien. (Cfr. Foto in bijl). Zou die van Calais kunnen zijn of ..? Maar zeker niet die van Oostende, die werd vernietigd door de Duitsers in september 1915. Een nieuwe kwam er maar pas in 1926 en was dan wit en rood gestreept.
- Ik kom nog even terug op de mogelijkheid van een British Navy Paddle Mine Sweeper (een 20 tal gebouwd in 1915-16 in het kader van de Emergency War Program). Heeft iemand een duidelijke illustratie hiervan?
- Of nog een andere idee ?
Alvast bedankt.
Freddy.

Foto Close-up op de Vuurtoren : http://imgur.com/a/NRQQM
Naar boven
Freddy

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2010 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals gevraagd, ter info, een close-up van de vuurtoren. Kan dit Calais zijn of heeft iemand een ander idee ?

Alvast bedankt.
Freddy.

Naar boven
Freddy

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hello,

Bedankt iedereen voor jullie medewerking, tips en/of links naar andere sites.

Dank zij dat is het schip geïdentificeerd als zijnde de HMS ALBYN, een paddle-mine sweeper in de haven van Duinkerken rond 1919.

Freddy.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2010 7:06    Onderwerp: HMS Albyn Reageer met quote

H.M.S. “Albyn”
20 September 1917
H.M.S. Albyn was a 363 ton paddle steamer which was built in 1893 by J and G Thomson at Clydebank. She first went into the fleet of the Glasgow and South Western Railway, later going to Belfast Lough as the “Slieve Donard” for the Belfast and County Down Railway Company. Bought by Captain Alexander Campbell in 1899 and transferred to P and A Campbell in 1900. Stationed at Southampton she then went to the Bristol Channel for the 1903 season, and was stationed at Newport. The paddle steamer ran aground at Portishead in fog near high tide on 1 April 1907, but was successfully refloated with aid of tugs on the next tide. On being returned to the south coast, she was based at Brighton, Sussex in 1913 and 1914 before being requisitioned for war service in 1915, and named HMS Albyn and stationed at Dover for minesweeping duties. Although she survived the Great War the ship was not refurbished following the wear and tare of the time spent during the war, but her engines were saved and used in the new Campbell steamer PS Glen Gower.
KING, C. Lieutenant.
Royal Naval Reserve, H.M.S. “Albyn.”
Died 20 September 1917.
Buried Dunkirk Town Cemetery, Nord, France. Grave Ref: II. B. 14.
Second Engineer Bertram Pearce of H.M.S. Ruby who is also commemorated on the memorial is buried in an adjacent grave. This casualty is possibly a casualty who is also commemorated on the Dover, Kent civic war memorial
Bron:
www.kentfallen.com

Wink
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2010 12:44    Onderwerp: vb van een reconversie raderboot naar "paddle minesweep Reageer met quote

Dit is niet de HMS Alby maar een reconversie naar een paddle minesweeper dit om een idee te geven hoe deze schepen er toen uitzagen.

Uploaded with ImageShack.us

deze schepen werden vooral ingezet bij de "DOVER PATROL"
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: