| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 18 Mei 2008 8:46 Onderwerp: La Falouze en Dugny |
|
|
Het ouvrage de la Falouze werd als laatste verdedigingswerk in de fortengordel rond Verdun in 1903 gebouwd en is als dusdanig één van de modernste bouwwerken. Het beschikt onder ander over airconditioning in de zomer en een verwarming (hete lucht) in de winter.
Het schootsveld van het (nog steeds aanwezige) 75mm kanon bestreek enerzijds de Maas en anderzijds het Fort Dugny.
Het bouwwerk is tijdens de Eerste Wereldoorlog intact gebleven. Tot 1979 werd het nog door het Franse leger gebruikt en dan openbaar verkocht. Eerst kwam het in handen van enkele particulieren die het voor het grote publiek toegankelijk wilden stellen. Dit ging mede door onderlinge geschillen niet door.
Tot eind vorig jaar werd het dan door één van de eigenaars als schaaps- en geitenstal gebruikt.
In december vorig jaar kwam het opnieuw te koop te staan en in de staat waarin het zich bevond gekocht door een 5-tal mensen uit de streek. Eén van hen is Frédéric Radet die bij veel forumleden bekend zal zijn door zijn boek "La face cachée". Hun bedoeling is het ouvrage zoveel mogelijk terug in de originele staat terug te brengen, uit te rusten met het nodige meubilair en mannequins (uit hars) en voor het publiek open te stellen.
Het ouvrage beschikt nog steeds over de machinegeweerkoepel, observatiekoepel en de beweegbare koepel voor de "soisante-quinze". Ook de originele loop van het kanon bevindt zich nog ter plaatse.
Verder is het ouvrage 1917 (tunnels) nog steeds toegankelijk.
Volgend jaar wordt La Falouze officieel geopend, en zal vanaf dan een perfect voorbeeld zijn van hoe een ouvrage er in die tijd uitzag. De bedoeling van het huidig consortium is om de slagveldbezoekers die eerst een bezoek brachten aan één van de stukgeschoten ouvrages in "le Carré Rouge", vb Froideterre,enz. een idee te geven van een identiek type bouwwerk in perfecte staat.
© Jos Lagae
Foto's volgen. _________________ Met hart en ziel
De enige echte
https://twitter.com/ForumEW |
|
| Naar boven |
|
 |
cossee
|
Geplaatst: 18 Mei 2008 10:33 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Yvonne voor de informatie. Gaan we volgend jaar zekker bezoeken. |
|
| Naar boven |
|
 |
derwisj

|
Geplaatst: 18 Mei 2008 17:00 Onderwerp: |
|
|
Mooi initiatief van die mannen...ga er volgend jaar ook zeker eens heen...waar ligt dat fort eigenlijk ergens rond verdun? Waarschijnlijk "achter" verdun, als het in goeie staat is?
pascal _________________ Carry we who die in battle
Over land and sea
Across the rainbow bridge
To Valhalla
Odin's waiting for me
Manowar |
|
| Naar boven |
|
 |
Tommy v. D.

|
Geplaatst: 18 Mei 2008 17:33 Onderwerp: |
|
|
| derwisj @ 18 Mei 2008 18:00 schreef: | Mooi initiatief van die mannen...ga er volgend jaar ook zeker eens heen...waar ligt dat fort eigenlijk ergens rond verdun? Waarschijnlijk "achter" verdun, als het in goeie staat is?
pascal |
Ouvrage de la Falouse is inderdaad achter Verdun, net voorbij Belleray.
Laatst aangepast door Tommy v. D. op 28 Jul 2010 9:22, in toaal 2 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
derwisj

|
Geplaatst: 18 Mei 2008 17:37 Onderwerp: |
|
|
Bedankt, heb hier of daar ook nog zo een stafkaart liggen...strak eens zoeken op die kaart...kan het mij nu ongeveer inbeelden...
pascal _________________ Carry we who die in battle
Over land and sea
Across the rainbow bridge
To Valhalla
Odin's waiting for me
Manowar |
|
| Naar boven |
|
 |
Emiel
|
Geplaatst: 18 Mei 2008 18:39 Onderwerp: |
|
|
| Ben benieuwd naar de foto's! |
|
| Naar boven |
|
 |
Jovka
|
Geplaatst: 18 Mei 2008 21:14 Onderwerp: |
|
|
| Klinkt interessant. Lijkt mij zeker een bezoek waard. |
|
| Naar boven |
|
 |
Tommy v. D.

|
|
| Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 20 Jul 2010 19:14 Onderwerp: |
|
|
Mooi geworden. _________________ Met hart en ziel
De enige echte
https://twitter.com/ForumEW |
|
| Naar boven |
|
 |
Price of Glory

|
Geplaatst: 20 Jul 2010 19:17 Onderwerp: |
|
|
Interessante lokatie,
Hier vond ik nog wat meer foto's Klik hier.
En voor nog wat foto's van voor de renovatie Hier.
Is er al iets bekent hoe de Ouvrage te bezoeken is, door een afspraak te maken of zijn er bepaalde openingsdagen ? _________________ Wars begin where you will, But they do not end where you please.
"All Wars Arise For The Possesion Of Wealth" (Plato)
http://www.ahwk.fr |
|
| Naar boven |
|
 |
ww_soldier

|
Geplaatst: 21 Jul 2010 14:00 Onderwerp: |
|
|
De Ouvrage is open. Ben er binnen geweest en een goede uitleg gekregen van Fred (Frans en Engels). Het is nog niet volledig af maar het komt beetje bij beetje.
Je kan er met de wagen heen, want er is een parking.
Aan de Cora (zuiden van Verdun) volg je de pijltjes Belray. Je rijdt het dorp volledig door en dan is het nog een kleine kilometer. de ouvrage ligt op je linkerkant. _________________ Wir kämpfen nicht für Vaterland. Und nicht für Deutsche Ehre! Wir sterben für den Unverstand. Und für die Millionäre. |
|
| Naar boven |
|
 |
Tommy v. D.

|
Geplaatst: 21 Jul 2010 14:53 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de Ouvrage zelf ook al bezocht met de sympathieke monsieur Radet, maar dat was een klein anderhalf jaar geleden. Er is sinds die tijd behoorlijk wat veranderd. Ze hebben de restauratie grondig aangepakt.
Wat aardig is, is dat ze niet alleen de binnenkant van de Ouvrage hebben opgeknapt, maar ook de buitenzijde hebben gereconstrueerd (bijv. de verdedigingsloopgraven en versterkingen die op de glacis van de Ouvrage lagen) om een idee te geven van hoe zo'n vestingwerk er bij lag toen het nog in gebruik was.
| Quote: | | Is er al iets bekent hoe de Ouvrage te bezoeken is, door een afspraak te maken of zijn er bepaalde openingsdagen ? |
Op het Franse Forum wordt het volgende gemeld: "les visites se font tous les jours de la semaine de 9H à 17H ". Er wordt een paar euro aan entreekosten gerekend.
Een heel aardige bezienswaardigheid erbij, dus.
Tommy |
|
| Naar boven |
|
 |
Schoeters Dirck
|
Geplaatst: 22 Jul 2010 17:34 Onderwerp: |
|
|
Heeft iemand het correct e-mail contact met de mensen van Falouse?
Dank U. _________________ Sturmgrenadier |
|
| Naar boven |
|
 |
ecvbox
|
Geplaatst: 28 Aug 2010 19:10 Onderwerp: Bezoek aan Falouse |
|
|
Afgelopen week (weer) in Verdun geweest. Kreeg van Jean Paul de Vries van het museum in Romagne, de tip om Falouse te bezoeken. Ik ben er geweest en ik vond het geweldig! Veel informatie gekregen van een Engels sprekende Fransman van Italiaanse afkomst. Wat ik mis bij de Vaux en Douamont (hoe leefde die mensen in die tijd?) is hier wel te zien door middel van de poppen in verschillende situaties.
Wat mij betreft absolute aanrader! |
|
| Naar boven |
|
 |
|