Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Gersdorff-lager en zijn telefooncentrale

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 18:47    Onderwerp: De Gersdorff-lager en zijn telefooncentrale Reageer met quote

De Gersdorff-lager en zijn telefooncentrale

Een drietal kilometers achter het Duitse kampement in het Bois le Parinsaux bij Gincrey (zie dit topic) lag het Gersdorff-lager, in het zuidelijk deel van het bos Les Embagneux.

Dit kampement werd gebouwd in 1914 door Reserve-Infanterie-Regiment 6 en werd genoemd naar diens commandant, Ernst Freiherr von Gersdorff.

Van het kampement is weinig meer over; de meeste barakken waren opgetrokken in hout en zijn geheel verdwenen. Slechts hier en daar zijn wat ruïnes en funderingen te zien.
Zeer interessant is de oude telefooncentrale van het kamp. Dit kleine gebouwtje heeft een prachtig versierde voorkant, met de tekst "Fernsprechamt Gersdorf" (= telefooncentrale Gersdorf).

De ruïnes van de telefooncentrale.

"Fernsprechamt Gersdorf", met daaronder "R.I.R. 6"

Het linker venster.

Detail, boven het rechter venster.

Binnen in de ruïnes van de telefooncentrale.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Aan de buitenkant van de telefooncentrale; hier zaten eens isolatoren.

Direct achter de telefooncentrale nog enkele ruïnes.

Ingestorte stollen.

Er is verder weinig over van het kamp; hier en daar verraden wat moeilijk zichtbare sporen dat hier eens een kampement lag.

Groet,
Tommy
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig weer Tommy Smile

Die verlaten sfeer, overgroeide en bemoste bouwwerken, de versierselen...
Naar boven
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi beton! Ik verwonder me telkens weer over de architectonische verfraaiingen die de Duitsers aanbrachten op hun bouwsels uit die tijd... Cool
cossee

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Je komt iedere keer weer met iets nieuws Tommy! Laughing Je blijft mij motiveren. SCHITTEREND. Laughing Laughing Laughing Laughing AS donderdag gaan we weer!!! Laughing Hoop alleen wel dat het weer mee zit Confused
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 29 Mei 2010 20:47 schreef:
Je komt iedere keer weer met iets nieuws Tommy! Laughing Je blijft mij motiveren. SCHITTEREND. Laughing Laughing Laughing Laughing AS donderdag gaan we weer!!! Laughing Hoop alleen wel dat het weer mee zit Confused

Fijn om te horen Ronald! Doe je Verdun de groeten van me? Wink
Uiteraard wordt er hier weer reikhalzend uitgekeken naar je traditionele reisverslag, ik ben erg benieuwd naar wat je weer gaat zien!

shabu @ 29 Mei 2010 19:57 schreef:

Ja hiermee vat je de aantrekkingskracht van deze plaatsen erg goed samen. In Frankrijk is het nog mogelijk om volstrekt alleen in een bos rond te dwalen, terwijl het enige geluid wat je hoort de vogels zijn, of de wind die door de boomtoppen suist. Daarnaast maken deze ruïnes, voornamelijk die opschriften e.d., alles nóg tastbaarder; het is onomstotelijk bewijs van mensen uit het verleden, toen deze plek nog daadwerkelijk een belangrijke functie diende voor de Duitse soldaten die daar leefden. Ongelofelijk dat deze bossen eens de verblijfplaats waren van mensen zoals jij en ik, maar het bewijs is er. Altijd een bijzondere ervaring, die verlaten gebieden in Frankrijk.

Groet,
Tommy
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 29 Mei 2010 21:13 schreef:
cossee @ 29 Mei 2010 20:47 schreef:

Fijn om te horen Ronald! Doe je Verdun de groeten van me? Wink
Uiteraard wordt er hier weer reikhalzend uitgekeken naar je traditionele reisverslag, ik ben erg benieuwd naar wat je weer gaat zien!

shabu @ 29 Mei 2010 19:57 schreef:

Ja hiermee vat je de aantrekkingskracht van deze plaatsen erg goed samen. In Frankrijk is het nog mogelijk om volstrekt alleen in een bos rond te dwalen, terwijl het enige geluid wat je hoort de vogels zijn, of de wind die door de boomtoppen suist. Daarnaast maken deze ruïnes, voornamelijk die opschriften e.d., alles nóg tastbaarder; het is onomstotelijk bewijs van mensen uit het verleden, toen deze plek nog daadwerkelijk een belangrijke functie diende voor de Duitse soldaten die daar leefden. Ongelofelijk dat deze bossen eens de verblijfplaats waren van mensen zoals jij en ik, maar het bewijs is er. Altijd een bijzondere ervaring, die verlaten gebieden in Frankrijk.

Groet,
Tommy

Dat is precies hoe ik het ook voel, mooi omschreven Smile
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2010 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing We zijn weer terug uit Verdun we hebben Gincrey bezocht Tommy!
SCHITTEREND!!! Ben al begonnen met het reisverslag, de eerste dag staat er op Cool
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: