Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Verdun, Romagne en St. Mihiel

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 10:18    Onderwerp: Verdun, Romagne en St. Mihiel Reageer met quote

In de eerste week van mei zijn mijn vriend, mijn zus en ik naar Verdun e.o. geweest.

We gingen maandag vroeg op pad aangezien ik voor de heenreis al verschillende stops had gepland.
Als eerste hebben we bij Luzy-Saint-Martin een Duits monument, opgericht in 1914, en een voormalige begraafplaats in het bos ernaast bezocht.
Met dank aan Cossee voor de exacte locatie!

Uitzicht vanaf het bos op het monument

In het dorpje Mouzay stond bij de M.A.M. dit prachtige maar helaas vervallen herdenkings bord

Vlak naast het monument stond een friettent en na hier een heerlijk frietje te hebben gegeten reden we verder naar Sivry-sur-Meuse om een prachtig oud Duits monument te bekijken wat aan de achterkant van de muur van het lokale begraafplaatsje is geplaatst. Oorspronkelijk stond dit "Denkmal de königlich-sächsischen Ersatz-Feldartillerie-Regiments 47" in het "Syrie-Lager", ten oosten van Étain, maar het is in WOII door de Duitsers hier naartoe gebracht.
Helaas is het sterk in verval geraakt.

Bij Samogneux staat dit beeld op een voormalige civiele begraafplaats dat een Franse soldaat voorstelt die zijn gasmasker opzet

Vervolgens zijn we naar Les Breuils gereden en hebben we tussen twee regenbuien door de tent opgezet.
Vervolgens s'avonds nog even naar het slagveld aangezien dit de eerste keer was dat Mirjam hier was.

Ondanks dat dit mijn derde bezoek hier was blijft het indrukwekkend om door de raampjes van het Ossuarium te kijken.

Nog een kijkje bij fort Douaumont en Fleury en daarna vroeg naar bed aangezien we de volgende ochtend vroeg opmoesten om op tijd bij Jean Paul de Vries te zijn.

Het nieuwe monument bij Fleury
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Reiné

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi om te zien shabu! Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer goed begin! Heel herkenbaar allemaal.
Zie voor Luzy ook eens dit topic, staan ook nog wat oude foto's in: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=18839 Cool

Dat we elkaar toch nergens zijn tegengekomen! Had zomaar gekund als ik dit zie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Shabu! Cool

"A grand canyon has opened up in our world, the fissure, the crack, grows wider every day. Neither on each side can hear a word that the other shrieks and nor do they want to."
-Stephen Fry on political correctness.
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi Annelies Laughing
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

leuk weer!

Wat en waar is dit precies?

[/img]
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 2

De zon scheen uitbundig en het leek een mooie dag te worden, maar voor we goed en wel in Romagne waren was de zon alweer verdwenen en hebben we haar de rest van de vakantie niet meer terug gezien.

Om negen uur werden we verwacht bij Jean Paul de Vries in zijn 14-18 museum: http://www.romagne14-18.com/.
Hier werden we hartelijk ontvangen door Jean Paul met een kopje koffie of thee.
Het werd een leuke groep met o.a. iemand van de WFA en, naar later bleek, nog een mede FEW-er: Nappie!

Toen iedereen er was gingen we op pad.

In het dorp blijken, als je goed kijkt, nog genoeg overblijfselen van de oorlog te zien. O.a. dit huis gebouwd van Duitse bouwmaterialen

Hierna gingen we richting de Kriemhild Stellung, zoals dit gedeelte van de Hinderburg Linie heette. Onderweg liet Jean Paul zien dat er nog genoeg munitie te vinden is, en dat veelal de ontstekers nog aanwezig zijn. Niet meenemen dus!

Onderweg kwamen we een aantal Duitse bunkers uit de Kriemhild Stellung tegen. Voor mij als bunker liefhebber was dit natuurlijk smullen yummie

Uitzicht vanaf de Kriemhild Stellung naar de richting waar de Amerikanen vandaan kwamen. Ze hebben er drie dagen overgedaan om de Stellung te veroveren. Rechts de Kriemhild Stellung, nog steeds goed zichtbaar.

Vervolgens met z'n allen de heuvel af. Hier heeft in de oorlog een huttenlager gestaan.

Een mooi uitzicht. Deze boerderij hebben de Duitsers ook in gebruik genomen.

Weer terug naar Romagne. De boer vind nog regelmatig overblijfselen van het hutten lager en gooit deze dan aan de zijkant van zijn weiland. Links een stuk van een schoorsteen.

Vervolgens naar het museum voor een heerlijke lunch, klaargemaakt door de vrouw van Jean Paul. (Rechts de visjes in de voerbak)

Vervolgens het museum in. Hier had ik wel uren door kunnen brengen, er is zoveel te zien. Prachtig gewoon!

Na nog wat spulletjes gekocht te hebben moesten we helaas weer verder, maar hier kom ik zeker terug!

Vervolgens hebben we een kijkje genomen bij het monument van Montfaucon en de kapotgeschoten kerk. Rondom liggen bunkers (uitkijkposten?) gemaakt van de stenen van de kerk.

Op de civiele begraafplaats achter de kerk

Door naar de abri's de kaiser bij de Haute Chevauchee

En vervolgens naar het Ossuarium en de kraters nabij de kaisertunnel die helaas gesloten was

Op de weg terug naar de camping kwamen we nog langs het monument van de Voie Sacree, waar het bitterkoud was.

Zo kwam er een einde aan dag 2.
Wordt vervolgt.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 24 Mei 2010 11:37 schreef:
Zeer goed begin! Heel herkenbaar allemaal.
Zie voor Luzy ook eens dit topic, staan ook nog wat oude foto's in: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=18839 Cool

Dat we elkaar toch nergens zijn tegengekomen! Had zomaar gekund als ik dit zie.

Leuk topic over Luzy Tommy, had ik nog niet eerder gezien!

Wie weet zijn we elkaar wel ergens tegen gekomen, ik heb genoeg Nederlanders gezien tijdens onze reis Laughing
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 24 Mei 2010 12:25 schreef:
leuk weer!

[/img]

Als je vanaf Verdun het slagveld op rijd, dus vanuit de stad.
Je ziet dan rechts een bord met uitleg en daar staat ook dit. Ik denk dat het een oude watertank is, maar zeker weten doe ik het niet.
Erachter loopt een netwerk van loopgraven het bos is (waar niet overigens Wink )
Als je vervolgens doorrijdt kom je bij het Maginot monument uit.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt r3slotboom, Cossee en Percy Smile
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 11:48    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 24 Mei 2010 12:43 schreef:
leuk weer!

[/img]

Je ziet dan rechts een bord met uitleg en daar staat ook dit. Ik denk dat het een oude watertank is, maar zeker weten doe ik het niet.
Erachter loopt een netwerk van loopgraven het bos is (waar niet overigens Wink )

Dit is één van de twee oude watertorens van de, inmiddels volledig verwoeste, Marceau-kazernes, die er niet ver achter lagen. De eigenaar van het terrein heeft enkele jaren geleden jammer genoeg besloten om de ruďnes van de kazernes, die er nog stonden, om te gooien en het terrein verder nogal te verwaarlozen. Lokaal heeft dat toch wel voor wat verontwaardiging gezorgd bij diverse Franse WO1 kenners. Alleen deze watertoren, die aan de weg vanaf Faubourg Pavé richting de Champs de Bataille staat, en een soortgelijke watertoren iets verderop het bos in, zijn er nog. Verder liggen er nog wat funderingen hier en daar.

Tommy
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi fotoverslag Annelies!

Greetz, Margreet Cool
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik krijg het er gewoon weer koud van, brrrrr....
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 24 Mei 2010 12:48 schreef:
shabu @ 24 Mei 2010 12:43 schreef:
leuk weer!

]

Dit is één van de twee oude watertorens van de, inmiddels volledig verwoeste, Marceau-kazernes, die er niet ver achter lagen. De eigenaar van het terrein heeft enkele jaren geleden jammer genoeg besloten om de ruďnes van de kazernes, die er nog stonden, om te gooien en het terrein verder nogal te verwaarlozen. Lokaal heeft dat toch wel voor wat verontwaardiging gezorgd bij diverse Franse WO1 kenners. Alleen deze watertoren, die aan de weg vanaf Faubourg Pavé richting de Champs de Bataille staat, en een soortgelijke watertoren iets verderop het bos in, zijn er nog. Verder liggen er nog wat funderingen hier en daar.

Tommy

Bedankt beide! Smile
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 3

Op naar Bouxieres-sous-Froidmont om daar de mooie bunkers te bezoeken.
Onderweg reden we bij toeval langs deze vervallen villa of abdij die ik meteen herkende uit de boeken van Klauer en la Fache Cachee

Vervolgens door naar Bouxieres-sous-Froidmont

Voor meer foto's en uitleg zie dit topic: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=21881

Hierna door naar Vilcey-sur-Trey
Zie dit topic voor meer foto's en uitleg van Tommy: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15843

Het altaar

Veel verder dan dit zijn we niet gekomen, de auto kon niet verder vanwege het slechte pad en mijn reisgenoten wilden niet verder lopen. Alleen doorgaan wilde ik liever niet, dus ben ik ook maar terug gegaan...

Dan maar door naar Apremont. Als je vanaf het dorp Apremont aankomt rijden liggen links in de heuvel ook allemaal schuilplaatsen maar we hadden te weinig tijd om deze te bezoeken.
Vervolgens het eerste pad links inrijdend kom je uit bij het Bois Brulee waar heel goed te zien is hoe dicht de Fransen en Duitsers tegenover elkaar lagen.

Links van de weg nog een diepe dugout

Wordt vervolgt...
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 24 Mei 2010 18:47 schreef:
Dag 3
Dan maar door naar Apremont. Als je vanaf het dorp Apremont aankomt rijden liggen links in de heuvel ook allemaal schuilplaatsen maar we hadden te weinig tijd om deze te bezoeken.
Vervolgens het eerste pad links inrijdend kom je uit bij het Bois Brulee waar heel goed te zien is hoe dicht de Fransen en Duitsers tegenover elkaar lagen.

Dag 3 bij Apremont was niet toevallig woensdag laat in de middag? Toevallig genoeg was ik rond die tijd in het kampement op de heuvel, wat jullie dus over hebben geslagen. Er stond een Nederlandse auto bij het infobord... Wink puh
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ehh ja dat waren wij denk ik Smile
Toen wij aankwamen stond er ook een Nederlands auto, een witte geloof ik. Wij reden in een zwarte station.

Ga je over dat kampement ook nog iets plaatsen??
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 24 Mei 2010 19:03 schreef:
Toen wij aankwamen stond er ook een Nederlands auto, een witte geloof ik. Wij reden in een zwarte station.

Ha! Dan had het niet veel gescheeld of er was nog een kleine meet geweest. Wij waren zelf te voet de berg op gegaan, auto stond in het dorp.
Betreffende het kampement: ja misschien plaats ik nog wel wat. Vanwege het tijdstip heb ik niet het hele terrein af kunnen gaan (was ook niet te doen met die begroeiing), maar heb wel een interessant onderkomen met daarboven een opschrift "Glück Auf 1916" kunnen fotograferen.

Verder weer mooie foto's trouwens, die ruďnes van die oude abdij in Saint-Benoit-en-Woevre zijn toch wel indrukwekkend hč?

Groet,
Tommy
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Bijzondere vondsten, echt genieten en het begint alweer te kriebelen Evil

http://www.ahwk.fr
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 24 Mei 2010 19:11 schreef:
shabu @ 24 Mei 2010 19:03 schreef:

Ha! Dan had het niet veel gescheeld of er was nog een kleine meet geweest. Wij waren zelf te voet de berg op gegaan, auto stond in het dorp.
Betreffende het kampement: ja misschien plaats ik nog wel wat. Vanwege het tijdstip heb ik niet het hele terrein af kunnen gaan (was ook niet te doen met die begroeiing), maar heb wel een interessant onderkomen met daarboven een opschrift "Glück Auf 1916" kunnen fotograferen.

Verder weer mooie foto's trouwens, die ruďnes van die oude abdij in Saint-Benoit-en-Woevre zijn toch wel indrukwekkend hč?

Groet,
Tommy

Grappig, jammer dat we elkaar niet ontmoet hebben!
Ik ben benieuwd naar die Gluck Auf bunker Smile

Ja die ruines zijn zeker indrukwekkend!
Prachtig om te zien, ik hou wel van die vervallen gebouwen.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Price of Glory @ 24 Mei 2010 19:14 schreef:
Bijzondere vondsten, echt genieten en het begint alweer te kriebelen Evil

Misschien moeten we eens met een clubje er naar toe gaan Wink
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Heb zitten genieten van je foto's Annelies Laughing Ik denk dat we volgende week daar ook eens gaan kijken Cool
Naar boven
nappie

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy
Yes Yes, wat een mooie foto serie. Hoewel, met zo'n camera en lens.....

Mad
ben wel jaloers op je eerste fotoserie met de kennis van Cossee e.v.
Zal hun ook maar eens vragen...... Laughing

En ja het was wel koud mirjam maar brrrrrr, ik kreeg het tijdens de wandeling aardig warm. Zo warm zelfs dat mijn GEVOERDE jas open ging. Ga ik weer, wat een bikkel ben ik toch, niemand anders zegt het toch.... Crying or Very sad

wat zijn jullie toch een drukke baasjes geweest. Trouwens zullen wij de volgende keer maar samen gaan, een gedeelte van je groep die afhaakt, hoe bedoel je we gaan kijken en onderzoeken????? yummie

"Some men see the things as they are and say why? I dream things that never were and say why not! " (Bobby Kennedy)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Zo na een paar dagen afwezigheid gaan we weer verder met de reis.
Mijn beeldscherm hield er ineens mee op tijdens het Pinksterweekend....

cossee @ 24 Mei 2010 20:45 schreef:
Heb zitten genieten van je foto's Annelies Laughing Ik denk dat we volgende week daar ook eens gaan kijken Cool

Dank je Smile
Veel plezier en ik ben benieuwd wat jullie allemaal gaan vinden!!

nappie @ 24 Mei 2010 21:33 schreef:
Very Happy
Yes Yes, wat een mooie foto serie. Hoewel, met zo'n camera en lens.....

wat zijn jullie toch een drukke baasjes geweest. Trouwens zullen wij de volgende keer maar samen gaan, een gedeelte van je groep die afhaakt, hoe bedoel je we gaan kijken en onderzoeken????? yummie

Jij ook bedankt Smile
Ja daarom schreef ik ook al op de reactie van Price, misschien moeten we maar eens met een clubje gaan Wink
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

We gaan het Bois Brulé in

Meteen loop je tegen de Duitse loopgraven aan

Nieuw leven in de loopgraven

De Franse loopgraven

Kijkend naar de Duitse kant

Bij de hekken liggen de Duitse loopgraven

In het niemandsland staat dit aandoenlijke prive monumentje

Overal zijn de stollen nog zichtbaar

En uiteraard zijn we er in gegaan Smile

Een ingestortte achter uit/ingang

Het Croix des Redoubts. Op de achtergrond liggen de Duitse loopgraven

Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Een stuk verderop in het bos

Helaas worden de loopgraven langzaam dichtgegooid met takken door de boswachters. Twee jaar geleden kon ik hier nog gewoon doorlopen, nu liggen er veel takken in en overheen

Verroest prikkeldraad met op de achtergrond een stolle

Aan de overkant van de weg in het bos van Gobessart een Duitse hospitaal bunker

Met daarachter ook weer stollen en loopgraven

In datzelfde bos is in 1914 Hauptmann Otto Staubwasser omgekomen. Hij werd begraven waar hij viel en is later overgebracht naar de begraafplaats

Zijn prachtige veldgraf

Hier is hij Mayor.

Zo kwam er een einde aan dag 3, een vermoeiende maar zeer interessante dag.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 4 en op naar Camp Marguerre. Onderweg kwamen we in Etain dit aparte monument tegen

Camp Marguerre
Verder uitleg is niet nodig denk ik.

Net buiten Muzeray staat deze oude watertoren

Vervolgens langs Duzey voor de site van de Lange Max

Hierna zijn hebben we een uitstapje buiten WOI gemaakt om Fort Fermont te bezoeken, een fort uit de Maginot Linie

Op de terugweg zijn we door het kleine dorpje Merles-sur-Loison gereden. Bij de aanvang van de slag om Verdun was hier het Feldlazarett van de XVIII Armeekorps gevestigd. Stille getuige hiervan zijn een paar oude teksten die boven de deuren van een paar huizen te vinden zijn, en de begraafplaats achter dit dorpje

Het regende al de gehele dag en zelfs de Poilu van dit dorpje was blauw van de kou Wink

Nog even langs Mangiennes voor nog een watertoren en zo kwam er een einde aan onze laatste dag
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing in een woord!!! SCHITTEREND Laughing
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 5
Tijd om weer naar huis te gaan. Na de tent ingepakt te hebben zijn we naar fort Douaumont gegaan. Mirjam wilde hier graag kijken, voor mij was dit het derde bezoek. Ondanks dit blijft het een aparte plek.

Achter deze muur liggen meer dan 600 Duitse soldaten begraven

Aangezien we de hele week nog geen boek hadden gekocht nog gauw even langs de museumwinkel van Fleury waar we onze boekenharten heerlijk konden ophalen Smile

Mirjam bij een kanon buiten het museum

En als laatste nog een mooi plaatje van het slagveld

En zo kwam er een einde aan dit front bezoek.
Mirjam is ook besmet geraakt met het Verdun virus dus zullen we zeker nog terugkeren om weer meer mooie en indrukwekkende plaatsen te ontdekken!
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 29 Mei 2010 20:39 schreef:
Laughing in een woord!!! SCHITTEREND Laughing

Dank je Ronald Very Happy
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verslag shabu!

Even een vraagje, waar precies kan ik dat van het sanitats depot 18e armee korps vinden? Heb daar een aantal items van!
Wil hier dus zeker even kijken!

( http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=290991#290991 )
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Heb het al gevonden! Smile
Naar boven
Linkert

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2012 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry voor het heel late antwoord, maar prachtig verslag! Hier ga ik inspiratie uit putten voor mijn eerste bezoek aan de streek in de zomer. Erg knap!
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2012 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel Linkert Very Happy

Er zijn hier in dit topic nog veel meer verslagen te vinden van reizen naar dit gebied door forum users, kijk maar eens rond en geniet Smile

http://ww1relics.com/
Naar boven
Linkert

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2012 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 28 Mrt 2012 19:13 schreef:
Dank je wel Linkert Very Happy

Er zijn hier in dit topic nog veel meer verslagen te vinden van reizen naar dit gebied door forum users, kijk maar eens rond en geniet Smile

Ga ik zeker doen. Jammer dat mijn ziekenverlof al voorbij is (al ben ik liever gezond dan ziek Smile ).
Arjen87

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2012 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooi verslag!
Ik wil dit stukje van het front ook heel graag weer eens bezoeken!
barthas

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2012 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

net even op google earth gekeken waar sivry-sur-meuse ongeveer ligt. blijkt dat het duitse monument aldaar gerestaureerd is... weg authenticiteit. scheisse.
mudra

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2012 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

barthas @ 04 Jun 2012 21:10 schreef:
net even op google earth gekeken waar sivry-sur-meuse ongeveer ligt. blijkt dat het duitse monument aldaar gerestaureerd is... weg authenticiteit. scheisse.

Een goede restauratie haalt toch de waarde van een monument niet naar beneden ? Integendeel, het "authentiek" laten betekende de doodssteek van het monument in kwestie. Ik zou zeggen, wees blij dat het gerestaureerd is zodat het voor de toekomst bewaard blijft. En binnen afzienbare tijd slaat het wel groen uit en groeit er wat mos op...

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
barthas

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2012 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

natuurlijk, als er niets aan was gebeurd was het tot stof vergaan. maar als ze nou even hadden gewacht, had ik nog een wat sfeervollere foto kunnen maken. nu ziet het er wel erg clean uit. ik eis daarom dat ze me voortaan eerst even bellen voor ze beginnen te restaureren Cool
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2012 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

In dit topic gaat het over de restauratie van het monument

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=26079

http://ww1relics.com/
Naar boven
barthas

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2012 6:33    Onderwerp: Reageer met quote

alwaar zich een soortgelijke discussie ontspon. en wordt doorverwezen naar andere voorbeelden van monumenten in verval. eigenlijk zijn we het allemaal wel een beetje eens. een monument in verval is prachtig, maar verdwijnen mag niet gebeuren. restauratie is dus een goede zaak, mits het goed gebeurt. ik ga vrijdag dus mooi wel naar dit monument, eens kijken of er al wat mos op zit.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: