Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Duitse begraafplaats in Litouwen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NOL

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2009 19:17    Onderwerp: Duitse begraafplaats in Litouwen Reageer met quote

Zoals beloofd nog wat aanvullende foto’s van de locatie waar de ingezonden foto gemaakt is om deze zodoende wat meer context te geven. De foto is afgelopen augustus genomen op een Duitse begraafplaats in het Litouwse-Letse (Letland) grensgebied; nog net op Litouws grondgebied. De begraafplaats lag in de onmiddellijke nabijheid van de stellingen die hier in het najaar van 1915 ontstonden en deze statische stellingenoorlog; vergelijkbaar met die aan het Westfront bleef bestaan tot het najaar van 1917 toen de Russische revolutie een einde maakten aan de vijandelijkheden aan dit deel van het Oostfront. De begraafplaats werd door de Duitse troepen ‘Labina’ genoemd werd. Er moeten oorspronkelijk rond de 450 individuele graven hebben gelegen en verder bevat het een paar massagraven waarin een onbekend aantal Russen ter aarde zijn besteld na gevechten in de directe omgeving.

De begraafplaats ligt verscholen aan de rand van een bos in een erg afgelegen deel van Litouwen en enkel te bereiken via onverharde paden. In 2004 had ik ook al een poging ondernomen om deze begraafplaats te vinden, zonder succes echter. Deze zomer weer een poging ondernomen en nu met meer succes. Direct na betreding van de begraafplaats zag ik dat ik te laat was gekomen; het bos en de begraafplaats zelf was afgelopen winter-voorjaar met bosbouwkundige dunnings werkzaamheden onderhanden genomen door bosarbeiders. Daarbij is waarschijnlijk door deze zelfde arbeiders een poging ondernomen om het karige salaris van de mensen hier wat aan te vullen om op deze, bij weinig mensen bekende en afgelegen begraafplaats een aantal stoffelijke overschotten op te graven en van eventuele persoonlijke bezittingen/kostbaarheden te beroven (denk hierbij aan gouden tanden en ID plaatjes die veelal weer via veilingsites als E-bay worden verkocht). Grafschending dus….

Door deze activiteiten is het gehele plot beroofd van zijn oorspronkelijke identiteit omdat de werkzaamheden zonder enige zorgvuldigheid is uitgevoerd. De kapbare bomen die in het plot stonden zonder zijn zonder oog voor de authenticiteit van de begraafplaats geveld en door de bomen willekeurig te laten neerkomen is een groot deel van de betonnen grafstenen afgebroken van zijn voet waardoor die nu overal op het plot verspreid liggen. Kwestie van tijd voordat de grafstenen niet meer op het graf staat van de naam die de steen draagt en de zaak word nog verslechterd doordat de begraafplaats de eerste decennia onherroepelijk zal worden overwoekerd door pioniervegetatie.

Een gevoel van spijt bekroop mij; had ik de begraafplaats maar in 2004 gevonden en kunnen fotograferen met de sfeer die het lang heb moet hebben gehad. Het ligt erg fraai gesitueerde aan de rand van een bos op een zandrug. Niets van dit alles nu meer; ik trof slechts een kaalslag aan en enigszins teleurgesteld verliet ik de begraafplaats enkele uren later nadat ik alle grafstenen had gefotografeerd zover mogelijk.
De foto’s die volgen vertellen dit verhaal, naast de foto die meedingt in de wedstrijd.

1. Hoek van de begraafplaats die niet was getroffen door de kaalkap verder op in het plot.

2. Kaalslag van grafstenen na bosbouwwerkzaamheden op het plot.

3. Van hun voet afgebroken grafstenen liggen over verspreid over het plot.

4. Uitgegraven grafstenen; duidelijk zichtbaar zijn nog de grondsporen van de graafactiviteiten.

5. Uitgegraven grafsteen naast de weer dichtgegooide grafkuil.

6. Detailopname van de grafsteen; curieus is dat het hier een massagraf van Russen betreft. Waarschijnlijk is bij de lieden die dit gedaan hebben niet bekend geweest, (geen kennis van de Duitse taal) anders zouden ze waarschijnlijk wel aan ander graf opengelegd hebben, Duits materiaal brengt denk ik meer op in de verkoop maar wellicht zijn ze ergens op zoek naar geweest dat Russische soldaten bij zich droegen als ze ter aarde besteld werden. Daar heb ik geen kennis van.

URL=http://img257.imageshack.us/i/87323143.jpg/][/URL]

7. Uitgegraven grafstenen als getuigen van de grafschennis

8. Uitgegraven grafsteen naast een steen die nog op zijn oorspronkelijke plaats staat.

9. Resten van het oorspronkelijke monument

10. Detail oorspronkelijke ingang naar de begraafplaats

Zoals ik al schreef neem ik van elke grafsteen een foto met daarop de gegevens van diegene die er onder ligt om zodoende een database op te bouwen van de Duitse begraafplaatsen uit de Eerste wereldoorlog aan het Oostfront. De Duitse Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge is in essentie verantwoordelijk voor het beheer van alle Duitse begraafplaatsen wereldwijd, maar omdat deze organisatie geheel afhankelijk is van giften moet er prioriteiten gekozen worden. Die liggen duidelijk niet bij de Duitse gevallenen van de Eerste wereldoorlog zoals al vaker is geconstateerd op dit forum, en ligt al helemaal niet bij de gevallen die liggen op de honderden vergeten begraafplaatsen langs de voormalige frontlijn aan het oostfront; in landen als Litouwen, Letland, Wit-Rusland, Oekraïne en Roemenie. De namen komen niet eens in de database van de Volksbund; probeer het maar eens een zoekopdracht van een van de namen van onderstaande foto’s in te geven op hun site. Vergeten in de tijd dus.

Hier een paar voorbeelden van dergelijke ‘werkfoto’s waarbij het als enigste telt dat de gegevens leesbaar zijn; het hoeft niet een fotografisch hoogstandje te zijn. Snelheid telt aangezien het zeer tijdrovend is om van dergelijke begraafplaatsen alle grafstenen te fotograferen aangezien te veelal de namen op de stenen met mos is begroeid zoals te zien is op de ingezonden foto. Na deze foto is de van de stenen de mos wat verwijderd om de naam, eenheid en de datum van sneuvelen leesbaar te maken. Inmiddels beslaat de database velen duizenden van dergelijke foto’s. Van deze begraafplaats heb ik rond de 440 foto’s.

Het liep tegen de avond als afsluiting van een prachtige dag, de werkzaamheden zaten er bijna op, en opeens viel er een mooi strijklicht door de bomen op een paar van de grafstenen die nog gefotografeerd zouden gaan worden, maar nog niet van het mos op de stenen ontdaan. Met als resultaat de foto zoals ik die ingezonden heb; zonder enige bewerking en thuis ook thuis niet met Photoshop dus. Niet dat ik daar tegen ben ofzo maar ik ‘poets’ mijn foto’s eigenlijk nooit op, daar liggen mijn interesses niet.

Hopelijk ben ik er in geslaagd om jullie een beeld te laten vormen onder welke omstandigheden de foto gemaakt is.

Zo en nu gaan ik naar de kroeg om het weekend in te luiden, een prettig weekend aan alle,

groet Nol.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2009 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Nol voor het vervolg op de inzending van de foto wedstrijd.

Ik moet zeggen petje af voor je zoekwerk, maar ook voor al het werk om dit vast te leggen.
Erg jammer dat dit gebeurt, maar ja zoals je al vermeld is het natuurlijk een kostbare zaak om dit alles in stand te houden.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Matthijs

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2009 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Beste NOL,

Bedankt voor je toelichting. Ik begrijp je teleurstelling. Het maakt je topic en de foto er alleen maar mooier door.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2009 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Het is best jammer wat er daar gebeurt. het is wellicht ook niet het principe van beschermd monumenten. Terwijl België (zoals Werelderfgoed) er toch de tijd zullen nemen om begraafplaatsen te beschermen. Maar ja, het Oosten Daar verloopt alles slechter dan hier. Minder respect etc.... Sad Wie trouwens graag een steuntje wilt bijdragen, je kan alle gegevens opvragen aan de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. Het zou hen goed doen. Tegenover de CWGC kan de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge enkel spenderen dankzij giften, zoals Nol eerder al heeft vermeld.

Bedankt Nol voor de foto's!

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: