Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Rollenspel: ‘Your country wants You!’

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2009 11:27    Onderwerp: Rollenspel: ‘Your country wants You!’ Reageer met quote

Rollenspel

‘Your country wants You!’

Een rollenspel over 4 augustus 1914 in Engeland

Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2009 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Rollenspel
‘Your country wants you!’
Een rollenspel over 4 augustus 1914 in Engeland

Moeilijkheidsgraad: *****

Niveau en doelgroep:
VMBO-2 KGT

Werkvorm en verduidelijking:
Dit rollenspel moet uitgevoerd worden door vijf leerlingen. De tekst van het rollenspel is uitgeschreven. De leerlingen kunnen de scènes samen doorlezen om het vervolgens uit te voeren. De leerlingen kunnen hierbij extra zaken toevoegen (bijvoorbeeld attributen zoals kleding etc.) maar het rollenspel kan ook uitgevoerd worden zoals hier is beschreven.
In dit rollenspel maken de leerlingen kennis met het begin van de Eerste Wereldoorlog. De leerlingen kunnen zich, via dit rollenspel, inleven in de oproep van Sir Edward Grey in 1914 om zich te melden bij het leger. Ook zien de leerlingen hoe moeilijk ouders het vinden om hun kind in militaire dienst te zenden.

Leerdoelen:
Bij deze werkvorm is een onderverdeling te maken tussen cognitieve, affectieve en sociale leerdoelen.

Cognitief
De leerlingen kunnen:
1.Een beeld vormen van de eerste oorlogsdagen van augustus 1914
2.De oproep van de anti-Duitse Sir Edward Grey begrijpen en uitleggen
3.Een mening vormen over de schending van de Belgische neutraliteit en de verplichting die daaruit voortkwam voor Engeland

Affectief
De docent stimuleert de leerlingen tot:
1.Inlevingsvermogen in de gedachten en gevoelens van de bevolking van 1914
2.Inlevingsvermogen in de gevoelens van ouders die hun kind naar het leger laten gaan

Sociaal
De leerlingen kunnen:
1.In groepsverband het rollenspel voorbereiden
2.In groepsverband de rollen uitvoeren en zichtbaar maken dat ze op elkaar afgestemd zijn

Beginsituatie van de leerlingen:
Dit rollenspel kan uitgevoerd worden als introductie op de Eerste Wereldoorlog. Het zou wel goed zijn als leerlingen weten door welke oorzaken de Eerste Wereldoorlog uitbrak.

Situering in het handboek:
Bronwijzer, Hoofdstuk 4, paragraaf 1 ‘De Eerste Wereldoorlog’.

Historische situering:
Het rollenspel speelt zich af op 4 augustus 1914 in een stad in Engeland. Het is de dag waarop het Duitse leger België binnenval. België heeft een neutrale status. In Engeland wordt de Duitse inval in België gebruikt als ‘casus belli’ om in de Eerste Wereldoorlog te komen.
In het rollenspel zijn twee kernbegrippen te vinden:
- Neutraliteit van België
- Rekrutering van soldaten

Achtergrondinformatie:
Voor dit rollenspel is een tekst met achtergrondinformatie aanwezig. Deze tekst kan uitgedeeld worden aan de leerlingen maar is in eerste instantie bedoeld voor de docent. Er wordt vanuit gegaan dat de docent zijn leerlingen genoeg informatie meegeeft in de lessen om het rollenspel uit te voeren. De tekst is aan het einde van de toelichting op het rollenspel te vinden.

Personages (5):
- John
Een Engelse jongen, 16 jaar oud, die leeft in de saaie wereld van 1914. Hij is zijn leven zat en wil eens een avontuur beleven. Op een dag hoort hij over de Duitse inval in België en de oproep in Engeland om zich aan te melden in het leger.
- Vader van John
Een man die het Europese nieuws nauwlettend volgt en tegen Duitsland is. Van hem mag zijn zoon gaan vechten om de roem van Engeland hoog te houden.
- Moeder van John
Een vrouw die tegen de oorlog is en zeer veel twijfels heeft om haar zoon naar het leger te sturen.
- Mike
De beste vriend van John. Ze doen alles samen en ook hij heeft zin in avontuur. Samen met John maakt hij de 4e augustus van 1914 door en besluit te gaan vechten. Ook zijn ouders steunen hem.
- Spreker op de radio, Sir Edward Grey
Sir Edward Grey is de minister van Buitenlandse Zaken in Engeland. Hij is zeer anti-Duits en gebruikt de Duitse inval in België om het Engelse volk achter de regering te krijgen. Hij spreekt via de radio het Engelse volk toe en probeert hen over te halen deel te nemen aan de oorlog.

Benodigdheden (2):
Voor dit rollenspel hebben de leerlingen ten minste nodig:
- Microfoon
- Krant

Tijdsplanning:
Voorbereidingstijd 10 minuten
Uitvoeringstijd scène 1 7 minuten
Uitvoeringstijd scène 2 4 minuten

Beoordeling:
Becijfering is n.v.t. want de leerlingen lezen het voor. Het is wel de bedoeling dat iedereen goed meedoet en luistert. Verder zou dit rollenspel ook een goede instap kunnen zijn.
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2009 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Achtergrondinformatie

Neutraliteit van België
België hield zich aan de afspraak om neutraal te blijven en de Duitsers niet door te laten. Maar de Duitsers hielden geen rekening met deze neutraliteit en vielen België alsnog binnen.
De Duitsers besloten tot de afschrikwekkende represaille nadat ze, naar eigen zeggen, door burgers waren beschoten. Maar om afgrijselijke vergeldingsmaatregelen goed te praten hadden ze al eerder dit argument aangevoerd. In totaal zijn tijdens de verovering van België zeker 5000 burgers vermoord, waaronder vrouwen en kinderen. Het is dan ook te begrijpen dat de Britse propaganda aan de Duitse wreedheid een vette kluif had. De Duitsers werden voorgesteld als “Hunnen met pinhelmen”, barbaren uit het oosten. Het Britse Rijk had bij het Verdrag van Londen (1839) de neutraliteit en veiligheid van België gegarandeerd en verklaarde Duitsland dus de oorlog.
Deze daden zorgden voor een massale rekrutering op vrijwillige basis in het Britse Rijk. In 1914 was het Britse Rijk nog heel wat groter dan het huidige "United Kingdom". Het bezat toen nog talrijke koloniën, protectoraten en semi-onafhankelijke gebieden, waaruit gerekruteerd kon worden.

Rekrutering
Het gemak, de omvang en het enthousiasme waarmee dat (aanvankelijk) gebeurde, wekt op zijn minst verbazing. Uit alle continenten konden ze manschappen werven voor "het grootste avontuur" dat jonge mannen konden beleven. Dit was met name in het Britse Rijk opmerkelijk, daar dit (nog) geen dienstplicht kende.
De drang naar avontuur zal inderdaad wel de voornaamste drijfveer geweest zijn in een tijd dat men het gevoel had zich stierlijk te vervelen, terwijl de echte wereld elders lag. Bij de bevolking heerste nog een geromantiseerd beeld van de oorlog. De sociale druk om mee te doen, mag zeker niet onderschat worden. Ronselaars spraken hen toe in de fabrieken, scholen, in de kerk op de marktpleinen. Wie niet meedeed zou er later "niet meer bijhoren". Weigeraars kregen witte veren van hun meisjes, symbolen voor lafheid (de relatie was hiermee uiteraard meteen uit). Men vond daarnaast dat men, in ruil voor de sterk verbeterde sociale stelsels, best wat "terug kon doen".
Boerenzonen uit Australië en Nieuw-Zeeland, voor wie de jaarmarkt in het dichtstbijzijnde dorp het hoogtepunt van het jaar was, droomden van een prachtig uniform en Franse meisjes. Jonge fabrieksarbeiders en mijnwerkers uit Schotland, Wales en Engeland zagen een uitstapje naar Parijs ook wel zitten (zo dachten hun Duitse tegenstanders er trouwens ook over). Duizenden Amerikanen uit de nog neutrale VS meldden zich in Canada tijdens de eerste weken van de oorlog. Liefst 5000 Amerikanen, alleen al uit Texas.
Ondanks het conflict tussen de Engelsen en Ieren met ettelijke volksopstanden, was er geen belet dat er naast protestantse Ieren die de Engelsen wel gunstig gezind waren, tienduizenden katholieke Ieren zich lieten inlijven in het Britse beroepsleger. Van de 200.000 Ierse vrijwilligers in het Britse leger zouden er uiteindelijk ongeveer 30.000 de dood vinden. De Engelsen beschouwden de Ieren (net als trouwens de Schotten) als “woeste krijgers” die met de “gepaste” omkadering door hoofdzakelijk Engelse officieren, best van pas kwamen bij allerlei koloniale conflicten, terwijl de Ieren en Schotten het leger zagen als een broodheer die bovendien nog “avontuur” op “exotische plaatsen” in het vooruitzicht stelde.
Al met al werd de oorlog beschouwd als iets dat de nationale en internationale verhoudingen recht zou zetten, de geest van de jeugd zou zuiveren, hen zou opvoeden en echte mannen van ze zou maken. Bovendien verwachtte men "weer thuis te zijn als de bladeren vielen."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Wereldoorlog#Massale_rekrutering
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2009 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Scène 1
“Het goede nieuws”

Benodigdheden (2) :
Microfoon
Krant

Personages (5) :
John, vader van John, moeder van John, Mike, omroeper (Edward Grey)

--------------------------------------------------------

Mike:
Ha John! Hoe gaat het?

John:
Het gaat wel, maar het leven is soms zo saai (zucht). Soms zou ik willen dat er eens iets gebeurde. Heb jij dat niet?

Mike:
Ja, dat heb ik zeker wel. Nu moeten we alleen maar werken, werken, werken. Ik zou wel eens een avontuur willen beleven, haha!

John:
Kom, laten we eens een krant kopen, wie weet staat er wat avontuurlijks in…(grinnikend)

Mike en John lopen naar een kiosk om een krant te kopen. Tot hun grote verbazing is het erg druk bij de kiosk…

John:
Hé, waarom is het hier zo druk hier? Heeft iedereen het zelfde idee als wij? (Kijkend naar Mike)

Mike:
Dat is wel gek ja, er staat gewoon een rij! Dat heb ik nog nooit gezien! (tussenpauze)
Zou er misschien spannend nieuws zijn?

Mike: (luid en duidelijk)
John, wees eens stil, volgens mij staat er een radio aan…

Omroeper: (deftige stem)
……noodzakelijk om dat kleine arme land te hulp te schieten nu die verschrikkelijke vijand het dreigt te verpletteren. Wij roepen dan ook iedereen op zich achter ons te scharen en………..

John:
Huh!?! Over wat praat hij nu? Is er een land aangevallen?

Mike:
Ik weet het niet, ik snap er niet veel van. Maar er is zeker wel iets aan de hand! (Opgewonden)
Kom, laten we naar je vader gaan, die weet altijd alles!

John en Mike zetten het op een lopen en gaan richting het huis van John.

John:
Vader!!! Wat is er gebeurd?

Vader: (krant in zijn handen)
Jongen, er is iets verschrikkelijks gebeurd. Ik heb net de krant gehad en daar staat veel nieuws in over Europa. Maar kom, we gaan net eten. Mike, eet je mee? Dan zal ik jullie vertellen over wat er gaande is!

Mike:
Prima meneer, als dat mag van u, heel graag.

John, Mike en vader lopen naar binnen. John en Mike slaan elkaar op de schouder. Dit is leuk!

Moeder:
Hallo jongens, ga maar lekker zitten. Oh, Pa, zet de radio eens even uit! Ik ben al die berichten al beu!

Mike en John:
Hallo!

John:
Pap, vertel dan eens. Wij hoorden over een arm land en een verschrikkelijke vijand, maar….? Er is toch helemaal geen oorlog?

Vader:
Jongens, er is iets ergs gebeurd. Vandaag is Duitsland ten oorlog getrokken tegen België. De Duitse troepen zijn de grens al over getrokken! (stemverheffing)

Mike:
België? Maar….dat land heeft toch helemaal geen sterk leger? En Duitsland is toch veel sterker?

Vader:
Precies jongen. Dat weet jij goed. En daarom roept onze minister van Buitenlandse Zaken, Sir Grey, ons allemaal op de regering te steunen. Want, misschien moeten wij dat kleine België wel gaan helpen!

John en Mike:
Wow, dat zou geweldig zijn! Oorlog! Dan kunnen we gaan vechten! Wow! Dat is pas..

Moeder:
STOP! Jongens, dat gaat niet gebeuren. Jullie zijn pas 16 jaar, nog veel te jong en jullie hebben nog veel te weinig ervaring.

Vader:
Ach moeders, dat zal wel meevallen hoor. Iedere man telt mee. Hee, John, zet de radio nog eens aan!

John loopt van tafel om de radio aan te zetten.

…daarom heeft onze regering besloten, met volle instemming van ons volk, het kleine, arme België te hulp te schieten. Wij moeten, op basis van het verdrag uit 1839, het Belgische volk verdedigen tegen vijandige invallen. Wij zullen daarom eind deze week ons eigen leger naar de overkant van het Kanaal sturen om te vechten tegen dit zondige en oneerlijke Duitsland! Daarnaast is het…..

John (opgewonden)
Wow, dat is echt gaaf! Engeland gaat België redden. Dat is pas goed nieuws. Mike, wij gaan ons direct aanmelden voor het leger, haha, dat wordt pas avontuur.

Moeder:
Jongens, even stil, misschien komt er meer belangrijks.

…….alle jonge mannen, vanaf 18 jaar, zich te melden bij aanmeldingskantoren. U heeft de plicht om uw land en koning te dienen. Wij willen u en wij rekenen op u. Hoe meer aanmeldingen, hoe eerder deze vijand verslagen kan worden. Hoe meer aanmeldingen, hoe eerder het arme België gered kan worden. Hoe meer aanmeldingen, hoe meer Engeland zijn roem zal krijgen. Daarom, jonge mannen, meldt u aan! Lang leve de koning!

Het wordt stil aan tafel. Moeder pinkt een traan weg, vader kijkt strak voor zich uit maar John en Mike hebben een glimlach op hun gezicht.

Vader:
Mike, ga naar je eigen ouders toe. Vertel hun het nieuws en kom daarna weer terug. Dan praten we hierover verder. Dit is een verschrikkelijke ramp maar biedt wel mogelijkheden om de eer van ons vaderland hoog te houden!
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2009 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Scène 2
“De beslissing”

Benodigdheden (1) :
Microfoon

Personages (5) :
John, vader van John, moeder van John, Mike, omroeper (Edward Grey)

-------------------------------------------------------------------

John:
Ha Mike, welkom terug! Hoe was het bij je ouders?

Mike:
Prima! Weet je wat ze zeiden? “Jij bent al groot genoeg en als je zegt dat je gewoon 18 bent, geloven ze je echt wel!”

John:
Haha, dat is geweldig! Dus van jouw ouders mag jij in het leger?

Mike:
Ja, maar…wel op één voorwaarde; wel samen met jou! Alleen wil ik niet. Ik wil wel met een goede vriend, want anders is het niet zo avontuurlijk!

John;
Ja, dat is zeker zo. Weet je, ik ga het eens aan mijn ouders vragen, ze zitten nu net koffie te drinken!

John en Mike lopen naar binnen. Als ze binnen zijn gekomen staat de radio weer aan. Het is weer de stem van Sir Edward Grey, de minister van Buitenlandse Zaken.

Omroeper: (deftige stem, krachtig en opgewonden)
…daarom, beste landgenoten, hebben wij de verplichting dat kleine België te hulp te schieten. Zeker nu deze agressieve Duitse macht, aangezweept door die verschrikkelijke keizer Wilhelm II, in staat is heel Europa te vernietigen. Wij moeten daarom samen met Frankrijk en Rusland, vechten voor het Belgische grondgebied. Dat is in het belang van België, maar ook in ons eigen belang. Het kanaal moet onze natuurlijke buffer blijven en de Belgische havens mogen niet in handen komen van de vijand. Om met de minister van oorlog te spreken: “We need you!”

Moeder: (hulpeloos, bezorgd)
Het is toch verschrikkelijk. Wat denken ze wel? Dat ze Duitsland zomaar even kunnen verslaan? Ik geloof er niets van hoor!

Vader:
Maar het Engelse leger is een zeer sterk leger hoor! Ik denk dat wij wel een kans maken. Tenminste, als er voldoende soldaten zijn. Jammer dat John nog zo jong is.

Moeder springt verschrikt op!

Moeder: (harder)
Jammer? Jammer? Gelukkig zul je bedoelen!?

John:
Nou mam, Mike mag ook gaan vechten! Zijn ouders hebben gezegd dat hij er best als 18 jaar uit ziet. Dus nu mag ik toch ook wel? Ik ben ook heel groot en heel sterk! Bovendien is het een groot avontuur! Ik kan naar Europa gaan! Die kans heb ik maar één keer!

Vader:
Jongens, stil, nog even naar de radio luisteren!

…vechten voor de vrijheid! De strijd zal een korte strijd zijn. Een glorierijke strijd. Voor kerstmis zullen onze jongens weer thuis zijn, bij hun vrouw en kinderen, bij hun ouders, zittend bij de openhaard. Het is daarom van belang dat…..

John:
Zie je nu wel! Voor kerst zijn we weer thuis! Wij verslaan die Duitsers zo joh!

Moeder:
John, ik verbied het je! Ik wil geen zoon verliezen. Mike, hoe denk jij hierover?

Mike:
Ik zou het jammer vinden als John niet mee mag. Ik mag alleen me gaan aanmelden als John zich ook gaat aanmelden. Mijn ouders vinden dat het mijn plicht is om het vaderland te dienen. Bovendien wordt het maar een korte oorlog zoals we daarnet hoorden. En samen met John is veel fijner.

Vader:
Dat is zeker zo jongen, dat is zeker zo. John, wat wil jij?

John: (opgewonden)
Vader, ik wil gaan! Ik wil op avontuur! Ik wil zeker deze kans niet voorbij laten gaan! En samen met Mike kan ons niets gebeuren…

Vader:
John, je mag gaan. Je moeder en ik zullen er nog over praten. Ga nu al je spullen bij elkaar zoeken. Volgende week mogen jullie je gaan aanmelden, eerst maar eens kijken hoe de eerste dagen van strijd verlopen!

John vliegt vader om de nek.

John:
Geweldig vader! Dank u wel!

Mike: (blij)
Yes, Johnny, wij worden helden!
~ EINDE ~
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: