Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Reis naar de Franse Sector in de Somme (deel 3)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eelke

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2009 20:05    Onderwerp: Reis naar de Franse Sector in de Somme (deel 3) Reageer met quote

Het derde en laatste deel van het fotoverslag; we gaan via Vauvillers, Proyart, Le Hamel, Villers Bretonneux naar Amiens.

Maar eerst nog een foto van een andere begraafplaats waar kennelijk vandalen bezig zijn geweest, het was voor mij de eerste keer dat ik het met eigen ogen zag en het doet triest aan. Ik heb begrepen dat op verschillende monumenten de oorspronkelijke koperen of bronzen toevoegingen ,zoals hier de cijfers 14 – 18 door de gemeente worden vervangen door plastic replica’s:

Vauvillers
Nabij dit dorpje vinden we Rosieres Cemetery, een begraafplaats waar het Cross of Sacrifice welhaast uitgelijnd lijkt met de windmolens.

Proyart
In het dorp Proyart vinden we de opmerkelijkste Memorial Aux Morts die ik in ieder geval gezien heb. Het is een beeld van een poilu die opgesteld staat onder een replica van de Arc de Triomph.

Le Hamel
Op de heuvel achter het dorp Le Hamel vinden we het Australische Corps Memorial Park. Een schijnbaar nieuw monument met veel informatieborden die een gedetailleerde uitleg geven over de situatie zoals die tijdens de Oorlog was.

.

Voor het monument zijn symbolische loopgraven gemaakt die het toch wat klinische monument zichtbaar koppelt aan de situatie van toen, mooi gedaan.

Villers-Bretonneux
In dit toch vrij kleine dorp hebben we aardig wat kilometers gemaakt op zoek naar de ruines van het voormalige kasteel. We hadden er foto’s van gezien en op die foto’s was het kasteel nog behoorlijk intact. Dak, ramen en deuren waren verdwenen maar de rest van de gevel en een stuk van de zijmuren stond nog. Uiteindelijk hebben we de locatie kunnen vinden doordat er voor een weiland een bord met de aanduiding ABT2 stond.

ABT staat voor Australian Battlefield Tours en is een rondrit die uitgezet is langs Australische plekken van betekenis. Het verhaal achter het kasteel is dat het tijdens de heroďsche Australische tegenaanval van 24 april 1918 in brand stond en zo de troepen als het ware bijlichtte.

Anno 2009 blijkt van de ruines niet veel meer over dan dit:

Een inwoner van het dorp wist ons te vertellen dat de resten van het kasteel twee tot drie jaar geleden naar beneden zijn gehaald omdat de situatie te onveilig werd. Door de bodem en de kelder onder het kasteel ging de boel zakken. Zo blijkt maar weer dat monumenten en bijzondere plaatsen niet eeuwig zijn.

Amiens
Uiteindelijk bereiken we de eindbestemming van deze reis, de prettige stad Amiens. Deze stad is in Augustus 1914 in Duitse handen geweest maar is na de verloren slag aan de Marne verlaten. Vervolgens hebben de geallieerden troepen de stad tot het eind van de Oorlog gebruikt als plaats om weer op krachten te komen, net zoals Peronne (ongeveer 55 kilometer verderop) dat was voor de Duitsers. O.a. de schrijver Robert Graves (Goodbye to All That) is er gelegerd geweest en heeft er over geschreven.

In de indrukwekkend kathedraal van Amiens, de grootste gotische kathedraal van Frankrijk; het kan tweemaal de Notre-Dame van Parijs bevatten, vinden we een keur aan herdenkingsplaten. Ik heb begrepen dat elk Gemenebestland en de Verenigde Staten van Amerika hier hun eigen gedenkplaten hebben. Een selectie:

En dan nog dit..
Dit was onze impressie van een reis door de tijd van een toenmalig door Duitse troepen bezette stad Peronne en de Geallieerde stad Amiens. Een interessant gebied om te bezoeken.

Om de switch van het verleden naar het heden voor jou als lezer soepel te laten verlopen is hier nog een leuke foto waarin heden en verleden, oorlog en vrede mooi samen lijken te komen:

De laatste tips
Voor de mensen die zelf dit gebied ook eens willen bekijken kunnen we het Historial in Peronne, en de reis gidsen van Major en Mrs. Holt aanbevelen.

De liefhebber kan ook natuurlijk een kijkje nemen in de Michelin reisgidsen uit 1919 (PDF) (http://www.archive.org/download/sommeano00cler/sommeano00cler.pdf)

De bovenstaande link verwijst overigens naar het Internet Archief van de American Libraries waar een keur aan originele documenten te vinden is, kijk maar eens rond. Ik was verbaasd over de schat aan research informatie.
http://www.archive.org/search.php?query=great%20war%20AND%20collection%3Aamericana%20AND%20subject%3A%22World%20War%2C%201914-1918%22

Groeten,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RJ

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2009 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb echt genoten van dit verslag.
Je foto's zijn zacht uitgedrukt geweldig mooi! Prachtige impressie heb je ons gegeven.

Ik vind het knap dat je speciaal de Franse kant van de Somme hebt belicht. Het valt mij op dat de monumenten, in vergelijking met de Britse, echt achterstallig onderhoud vertonen. Vreemd!
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2009 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooi verslag Eelke! Complimenten!

Greetz, Margreet Cool
Eelke

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2009 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de complimenten, Margreet !

En RJ; mooi dat je genoten hebt van het verslag. Ik weet niet direct of het knap is hoor, komt toch neer op een kwestie van een (goede) reisgids, tijd en zin. Voor deze reis heb ik geen echte voorbereiding kunnen doen i.v.m. met een chronisch gebrek aan tijd, met een reisgids kom je toch een heel eind.

Ik werd er trouwens door een attente forumlezer op gewezen dat er een aantal onduidelijkheden in het verslag zijn geslopen. Om het topic zo compleet en juist mogelijk te laten zijn even een paar aanvullingen:

De wijsheid dat de Notre-Dame van Parijs twee keer in de kathedraal van Amiens past heb ik uit een door de stad Amiens uitgegeven touristenbrochure gehaald. Hier blijkt maar weer dat je niet alles moet geloven wat er geschreven wordt, want als je naar de afmeting van beide gebouwen kijkt dan gaat het nooit niet passen. Of ze moeten bedoelen dat de losse bakstenen van de Notre-Dame in de kathedraal passen Smile.

Wat ik niet wist was dat de loopgraven in Le Hamel Memorial park authentiek en van Duitse origine zijn, een nuttige aanvulling.

Als laatste punt moet nog gemeld worden dat de plaatsen in het achterland, richting Amiens zoals Villers-Bretonneux en Le Hamel niet direct een relatie met de Fransen in de Eerste Wereldoorlog hebben. De plaatsen lagen tot begin 1918 in de Franse sector, achter de frontlijn. In januari 1918 is de sector overgenomen door de Britten en Australiers.
Het dorp Villers-Bretonneux kwam na Operatie Michael (het Duitse voorjaarsoffensief) echt in de frontlijn te liggen.

Tot zover de aanvullingen, op naar de volgende reis hopelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2009 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag, bedankt ! Cool
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: