Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

soldatendrank 'kerkvensters'

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
petain

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2009 21:49    Onderwerp: soldatendrank 'kerkvensters' Reageer met quote

In mijn, met tijd en wijlen ongeorganiseerde, brein zit een herinnering van iets wat ik eens gelezen heb, wellicht in één van de boeken van Remarque. Het gaat om een soldatendrank wat volgens mij "Kerkvenster' werd genoemd. Het zou gaan om een mix van port en rum, of port en brandewijn.

Weet iemand waar ik het over heb?
jumu7

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2009 6:54    Onderwerp: Reageer met quote

08/15 de kazerne van hans helmut kirst
het verhaal speelt zich af vlak voor wo 2
het gaat inderdaad over een mix van dranken
mvg jumu7
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
petain

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2009 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

jumu7 @ 09 Mei 2009 7:54 schreef:
08/15 de kazerne van hans helmut kirst
het verhaal speelt zich af vlak voor wo 2
het gaat inderdaad over een mix van dranken
mvg jumu7

08/15 Dank je! ik ga eens kijken waar ik dat boek heb gelaten.
eagle

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2009 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mogelijk gaat het hier om: De tranen van de wijn zijn de olie-achtige druppels die langs de kelk glijden als het glas wordt gewalst. Tranen die traag glijden en erg olie-achtig zijn zouden een indicatie zijn voor een hogere alcoholgraad of suikergehalte. Wijnen van mindere kwaliteit vormen dan meer waterachtige tranen.
In feite geldt dit voor allerlei alcholische dranken, likeuren bijvoorbeeld tranen nogal. In het Duits worden ze als Kirchenfenster aangeduid.
Quote:
Schlieren/Kirchenfenster:
Dichte und Komplexität und vor allem Extraktreichtum deutet ein Wein dadurch an, dass er nach dem Schwenken an den Innenwänden des Glases nur langsam abrinnt. Die Form des Tropfenvorhangs (der übrigens überwiegend aus dem dreiwertigen Alkohol Glyzerin besteht) erinnert dabei entfernt an Kirchenfenster, daher auch die Bezeichnung.

En, er bestaat een drank met die naam:
Kirchenfenster (vielfarbig) 2cl 2,10€
Hier te drinken:
http://www.tillmanns-bauer.de/speisen-und-getr%C3%A4nke/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petain

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2009 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

eagle @ 11 Mei 2009 10:26 schreef:
Mogelijk gaat het hier om: De tranen van de wijn zijn de olie-achtige druppels die langs de kelk glijden als het glas wordt gewalst. Tranen die traag glijden en erg olie-achtig zijn zouden een indicatie zijn voor een hogere alcoholgraad of suikergehalte. Wijnen van mindere kwaliteit vormen dan meer waterachtige tranen.
In feite geldt dit voor allerlei alcholische dranken, likeuren bijvoorbeeld tranen nogal. /

Waar jij hier op doelt wordt veroorzaakt door de stof Tannine. dit komt voor op o.a. de schil van de druif, de steeltjes en de pitten. Ook zit deze stof in hout en afhankelijk van de soort en waar het bhout vandaan komt is het meer of minder aanwezig.
In het kort, tannine komt in de wijn via de geneusde druif tijdens de gisting zolang deze nog niet is gezeefd en tijdens de rijping op fust.
Tannine is aan je glas zichtbaar wanneer je de wijn 'walst'of drinkt. Dit is niet wat ik bedoel. Het betrof een menging van in ieder geval Port en dan nog rum of brandewijn.

Leuke 'Gaststätte'in je link trouwens. Ik ben dus wel heel nieuwsgierig naar hun Kirchenvenster voor €2,10 dat zou wel eens kunnen zijn naar waar ik op zoek ben.
eagle

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2009 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

nee hoor, tannine veroorzaakt niet tranen van de wijn, dit wordt veroorzaakt door alcohol in combinatie met suikers en glycerol. Allerlei drankjes met alcohol en suiker tranen, ook zonder tannine. Maar wat ik bedoeld heb met mijn antwoord is dat het mogelijk is dat er een drankje bestaat die zijn (bij?)naam te danken heeft aan het tranend verschijnsel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petain

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2009 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

eagle @ 11 Mei 2009 12:13 schreef:
nee hoor, tannine veroorzaakt niet tranen van de wijn, dit wordt veroorzaakt door alcohol in combinatie met suikers en glycerol. Allerlei drankjes met alcohol en suiker tranen, ook zonder tannine. Maar wat ik bedoeld heb met mijn antwoord is dat het mogelijk is dat er een drankje bestaat die zijn (bij?)naam te danken heeft aan het tranend verschijnsel.

Nog vollediger, maar ook de tannine veroorzaakt tranen neem b.v. wijnen waar de suikers geheel vergist zijn. maar dit buiten beschouwing gelaten, In port, metname de wat goedkopere 'ruby's'zit ook nog Tannine en natuurlijk jouw combibi van alcohol,suikers en glycerol Wink . Voor een 'mix' kies je denk ik deze variant en dat krijg je ook de tranen in je glas dus Kirchenventer zou hiermee makkelijk verklaard kunnen worden.

Maar nu nog het recept!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: