Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Quest-Historie magazine

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45654

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 6:48    Onderwerp: Quest-Historie magazine Reageer met quote

G+J Uitgevers komt met een spin-off van populair-wetenschappelijk tijdschrift Quest: Quest Historie.

‘Geschiedenis is hot’, zegt ceo Eric Blok. ‘De geschiedenisspecials van Quest hebben uitstekend verkocht en dan is de geboorte van Quest Historie een logische volgende stap.’
Quest Historie verschijnt vier keer per jaar in een oplage van 80.000 exemplaren. G+J Uitgevers is uitgever van Quest, Glamour, JAN, National Geographic, National Geographic Traveler en National Geographic Junior.

Quest lanceert ‘Historie’-titel

woensdag 11 maart 2009

Quest introduceert ‘Quest Historie’, een nieuw geschiedenistijdschrift als spinoff van het populair-wetenschappelijke blad. Ter gelegenheid van de lancering van het blad (openingsthema ‘Opkomst en val van Grote Rijken’) ondervroeg bureau Intomart een representatieve groep van 1000 Nederlanders. Gevraagd werd welk land in de wereld het machtigst zou moeten zijn. Antwoord bij één op de vier: Nederland. Cultuurhistoricus León Hanssen van de Universiteit van Tilburg reageert: “Nederland als machtigste land met een voortrekkersrol in de wereld? Als je zo’n uitslag krijgt in Amerika, China of Rusland, oké, maar in ons land? Het is een combinatie van grootheidswaanzin en irrealisme.” De ondervraagden zijn overigens realistisch genoeg: geen van hen verwacht dat het ook daadwerkelijk gebeurt. Wel denkt 41 procent dat China het komende decennium Amerika passeert als machtigste land ter wereld. Eenderde van de ondervraagden vreest dat China die nieuwe macht zal misbruiken. Quest Historie verschijn vier keer per jaar.

http://www.villamedia.nl/archief-vaknieuws/bericht/quest-lanceert-historie-titel/
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
schiptje



Geregistreerd op: 28-10-2007
Berichten: 1745
Woonplaats: westouter

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben benieuwd! Ik zal het zeker eens aanschaffen.
Bedankt voor de tip.
_________________
Mijn grootvader Sergeant-Majoor Ryckeboer Richard (1895-1981).
3de Linie, 2de Linie en het 22ste Linie Regiment (27 mei 1913 - 11 november 1919)
http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2009 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

Don't get your hopes too high; Quest laat nogal eens een steekje vallen hoor. Soms staan er echt foute beweringen etc in. Neemt niet weg dat het een prettig blad-voor-in-de-wachtkamer-van-de-huisarts is.....
_________________
No flag or uniform ever stopped a bullet from a gun
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2009 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

ijzerbroot @ 03 Apr 2009 11:28 schreef:
Don't get your hopes too high; Quest laat nogal eens een steekje vallen hoor. Soms staan er echt foute beweringen etc in. Neemt niet weg dat het een prettig blad-voor-in-de-wachtkamer-van-de-huisarts is.....


Het vervelende van Quest is dat ze geen kritiek dulden. Natuurlijk kan een blad niet foutloos zijn, maar enige zelfrefelectie kan geen kwaad als je bereid bent aan constante kwaliteitsverbetering te werken. Zo verscheen er een paar jaar geleden een artikeltje over Von Richthoffen waar nogal wat fouten in stonden. Ik reageerde per mail en schreef de hoofdredactrice. De enige reactie die ik van haar kreeg ik dat ik de desbetreffende burauredacteur, ene Mudde, had moeten schrijven. Deze hing de zwaar beledigde man uit en ging niet inhoudelijk in op mijn reactie, dat was kennelijk ver beneden zijn stand. Ik maakte de volgende opmerkingen:
Quote:

Een paar kanttekeningen bij het artikel “? Op zoek naar… … De Spanning van het luchtduel”

“Na 24 uur vliegtraining maakt hij zijn eerste solovlucht.”
Mei 1915 begon Von Richthofen aan zijn training tot luchtverkenner/observator. Zijn taak was het om, samen met een piloot, boven vijandelijke linies te vliegen en o.a. troepenbewegingen, versterkingen en geschutsopstellingen te rapporteren. Al snel vroeg Von R. aan zijn piloot om hem de kunst van het vliegen bij te brengen. Op 10 oktober vloog hij voor het eerst solo. De opleiding was illegaal en de vlieguren werden dus niet bijgehouden. Het is zeer aannemelijk dat het er meer zijn geweest dan gemiddeld 5 per maand. Om de legende van de geboren vliegenier in stand te houden klinkt het echter mooier deze te beperken tot 24 uur. Zijn officiële opleiding ontving Von R. in Doberitz, bij Berlijn, en deze was behoorlijk intensief, ook wat betreft vlieguren.

“Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak verruilde de 23-jarige durfal etc.”
De oorlog brak augustus 1914 uit. Von Richthofen, geboren mei 1892, was toen 22 jaar.

“Vervolgens haalde hij in zijn bloedrood geverfde toestellen tachtig geallieerde vliegtuigen neer.”
Pas na zijn 11e overwinning, op de Britse aas Lanoe Walker, verfde Von Richthofen zijn toestellen rood. Als een soort uitdaging van zijn tegenstanders.

“ ‘De Rode Baron’ probeerde hoger dan zijn tegenstanders te vliegen. Hij dook achter hen op en schoot ze in de rug neer.”
Het is wel erg kort door de bocht om hiermee de tactiek van Von Richthofen af te doen. Von R. probeerde zoveel mogelijk met de zon in zijn rug aan te vallen, zo probeerde hij zijn tegenstander te verrassen. De achterzijde van de tegenstander was dé kant om onder vuur te nemen, aan de voorzijde aanvallen zou wel heel dom zijn omdat zich daar de vijandelijke bewapening bevond. Door van achteren aan te vallen deed Von Richthofen niets anders dan wat iedere jachtvlieger in die jaren deed. En net zoals iedereen probeerde hij voor een aanval in een zo hoog mogelijke positie te komen, het was een methode om tijdens een duikvlucht zoveel mogelijk snelheid te kunnen maken. Wat Von Richthofen werkelijk onderscheidde van zijn tegenstanders was zijn buitengewone agressiviteit en zijn uitzonderlijke kwaliteiten als schutter. Zonder meer stellen dat Von Richthofen zijn tegenstanders in de rug zou schieten wekt bij de argeloze lezer wel heel erg de schijn dat Von R. een laffe, slinkse gevechtspiloot was.

“Hij gebruikte niet-Duits oorlogstuig”
Deze bewering voert veel te ver.
Van de tachtig overwinningen die Von Richthofen behaalde, vloog hij slechts 19 keer in een Fokker. Fokker Fleugzeugwerke GmbH in Schwerin was toen overigens in feite ook een Duits bedrijf, gefinancierd met Duits geld, onder leiding van de Nederlander A. Fokker.
Von Richthofen behaalde 16 overwinningen in een puur Duitse Albatros DII, 25 in een Albatros DIII, 8 in een Albatros DV, 12 in een Duitse Halberstadt

“De Nederlandse vliegtuigbouwer Anthony Fokker ontwierp gedurende de Eerste wereldoorlog de gesynchroniseerde mitrailleur”
Niet Anthony Fokker, maar de voor Fokker Fleugzeugwerke werkzame ingenieurs Hebber, Heinrich Luebbe en Leimberger ontwierpen dit mechanisme. Zoals we nu weten ging Anthony Fokker onterecht met de eer strijken.

“Hield hij van oorlog? Nee maar wel van de schoonheid en de spanning van je jacht.”
De schrijver van het artikel neemt wel erg klakkeloos het beeld over dat de Duitse militaire leiding zo graag en zo zorgvuldig probeerde te creëren. Von Richthofen kwam uit een familie waar militarisme hoog in het vaandel stond. Vader was Rittmeister in het Leibkürassieren-Regiment. Op 11-jarige leeftijd werd Von R. cadet bij de Militaire School te Liegnitz waar hij volgens strenge Pruisische normen werd opgeleid. Oorlog voeren was voor zijn leermeesters een kunst en vanuit dit milieu werd Von R. geïndoctrineerd. Na zes jaar ging Von R. naar de Militaire Academie in Gross-Lichterheide bij Berlijn. Een plaats waar oorlogsverheerlijking dagelijkse kost was. Het lijkt me sterk dat de jonge Von Richthofen zich hier aan kon onttrekken. Tijdens het uitbreken van de oorlog was Von R. officier bij de Uhlanen. Een korps dat bekend werd door de wreedheden die het beging maar ook door de getoonde moed. Dat verhaal over het 'houden van de schoonheid van de jacht' is onnodige romatisering.

“Ondanks zijn open wond van tweeëneenhalf bij tweeëneenhalve centimeter, zat hij binnen een maand weer gewoon achter de stuurknuppel.”
Niet binnen maar na nét iets meer dan een maand na zijn verwonding vloog Von Richthofen weer. En niet ‘gewoon’ want zijn collega’s en familieleden maken melding van een opmerkelijke verandering in zijn persoonlijkheid. Von R. was depressief geworden, voorzag zijn dood en was veel minder roekeloos geworden. Foutloos vliegen en vechten werd een obsessie voor hem. En hij was foutloos, tot aan zijn dood in april 1918…

“Vlak voor het einde van de Eerste Wereldoorlog maakte de 25-jarige Von Richthofen zijn laatste vlucht.”
Het gaat werkelijk te ver om bijna zeven maanden voor het einde van de oorlog, 11 november 1918, ‘vlak voor het einde’ te noemen. Het Duitse Lenteoffensief dat de Duitsers alsnog bijna de overwinning bezorgde, was precies een maand eerder begonnen… Er zou nog een lange zomer en herfst van felle gevechten volgen.

“Daar werd hij dodelijk getroffen door een kogel, diagonaal door de borst.”
Erg onduidelijke beschrijving. Hij zou van voren of van opzij getroffen kunnen zijn. De kogel ging onder de rechterarm de borstkas in en kwam er links uit.

“Zijn lichaam werd pas in 1925 aan Duitsland teruggegeven.”
Het is zonde dat de schrijver van het artikel hier iets heeft laten liggen. Het vreemde is namelijk dat alleen de schedel naar Duitsland terugkeerde. Het lichaam ligt nog steeds in Frankrijk begraven. Overigens werd niets aan ‘Duitsland’ teruggegeven maar werden de resten op verzoek van de familie Von Richthofen aan hen persoonlijk teruggegeven.

Kader Bloedrode driedekker: “Het toestel waar hij beroemd mee werd, was de driedekker Fokker DR I”
Pas in maart 1918 vloog Von Richthofen voor het eerst in een Fokker DR I. Hij behaalde er zijn 64e overwinning mee en zou er mee blijven vliegen tot aan zijn dood op 21 april 1918.
Al na tien overwinningen werd een gevechtsvlieger beschouwd als een ‘aas’. Von Richthofen behaalde dit aantal op 20 november 1916 en sindsdien was hij niet meer uit de Duitse pers weg te denken. Toen hij drie dagen later zijn 11e overwinning behaalde door de neerschieten van de Britse aas Lanoe Hawker was zijn naam helemaal gevestigd. Tijdens beide genoemde overwinningen vloog Von R. een Albatros DII, een puur Duits product.

“Dit toestel was bloedrood geverfd, van staart tot neus”
De staart was wit en voorzien van een Duits IJzeren Kruis. Overigens was Von Richthofen niet de enige in zijn Jasta (squadron) met een rood vliegtuig, anderen volgden zijn voorbeeld. Bloedrood is overigens een andere kleur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group