Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Lesmateriaal VMBO-klas2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hardenberg

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2009 20:32    Onderwerp: Lesmateriaal VMBO-klas2 Reageer met quote

Project dat grotendeels zelfstandig kan worden gedaan. Er wordt een klein deel (introductie) uit de methode Memo gebruikt.
Zie: http://wo1.nl.nu
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2009 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze site met heel veel plezier doorgenomen en denk dat het een goed middel is de Eerste Wereldoorlog bij de leerlingen te introduceren. Bovendien is het erg mooi gemaakt.

Twee puntjes van kritiek

- De stelling dat Duitsland het land was dat de oorlog begon, is ondertussen wel erg achterhaald. Daarnaast ben ik bang dat als de leerlingen een verband leggen met WO2, ze zullen denken: 'zie je nou wel, het zijn weer die Duitsers.' Terwijl het totaal verschillende oorlogen waren.

- Gavrillo Prinzip een terrorist noemen gaat wel erg ver. Van Dale beschrijft terrorisme als: ‘(het plegen van) gewelddaden (individuele of collectieve aanslagen, gijzelingen, verwoestingen) ter demoralisering van de bevolking om een politiek doel te bereiken.’
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2009 0:18    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt dat je deze site met ons wilt delen!
Hier kan iedere docent wat leuks aan hebben.

Ik denk dat je het niveau goed hebt ingeschat. Prima dus!
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
hardenberg

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2009 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 22 Feb 2009 12:18 schreef:

Twee puntjes van kritiek

- De stelling dat Duitsland het land was dat de oorlog begon, is ondertussen wel erg achterhaald. Daarnaast ben ik bang dat als de leerlingen een verband leggen met WO2, ze zullen denken: 'zie je nou wel, het zijn weer die Duitsers.' Terwijl het totaal verschillende oorlogen waren.

- Gavrillo Prinzip een terrorist noemen gaat wel erg ver. Van Dale beschrijft terrorisme als: ‘(het plegen van) gewelddaden (individuele of collectieve aanslagen, gijzelingen, verwoestingen) ter demoralisering van de bevolking om een politiek doel te bereiken.’

Punt 1: Ik kan die stelling nergens vinden. Het land dat in de puzzel wordt bedoeld is Oostenrijk. Het verband met WO2 kan dan ook niet worden gelegd.

Punt 2: Van Dale omschrijft het ook anders, n.l.
ter·ro·ris·me het; o het onder druk zetten ve regering of bevolking door daden van terreur.
En in een ander woordenboek:
terrorist - iemand die geweld gebruikt om een politiek doel te bereiken

Volgens mij past Prinzip bij deze omschrijvingen.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 1:44    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik nogmaals voorop stellen dat ik het een mooie site vind, erg mooi zelfs.

Punt 1:
Quote:
In 1890 werd in Duitsland Wilhelm II keizer. Hij vond dat Duitsland een grotere plaats in de wereld moest krijgen. Net als Groot-Brittannië moest het een land worden met een grote vloot en veel kolonies. Groot-Brittannië en Frankrijk richtten samen met Rusland de Triple Entente (bondgenootschap van drie landen) op om zich te kunnen verdedigen tegen de Duitse dreiging.

Wilhelm II werd in 1888 – het Dreikaiserjahr - keizer van Duitsland, niet in 1890.

Welke Duitse dreiging?

Een verband/ogenschijnlijke gelijkenis met WO2 is volgens mij door leerlingen van het VMBO zo bedacht.

Overigens is het wel heel erg kort door de bocht om Oostenrijk, in de puzzel, te noemen als het land dat de Eerste Wereldoorlog begon.

Punt 2:
We zullen wel een andere druk van Van Dale hebben. In de mijne, de twaalfde druk, staat bij terrorisme: '[het plegen van] gewelddaden(individuele of collective aanslagen, gijzelingen, verwoestingen) ter demoralisering van de bevolking om een politiek doel te bereiken.' Meer niet.

Ik zou Volkert van der Graaf ook geen terrorist noemen. Ondanks dat hij net zoals Gavrilo Princip een politieke moord pleegde, want daar hebben we het over. De man is dan ook niet veroordeeld voor terrorisme, maar voor moord. Dat kon ook niet anders omdat volgens het Wetboek van Strafrecht terrorisme 'een misdrijf met een terroristisch oogmerk' is. Artikel 83a definieert het laatste als volgt: 'Onder terroristisch oogmerk wordt verstaan het oogmerk om de bevolking of een deel der bevolking van een land ernstige vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie wederrechtelijk te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke, constitutionele, economische of sociale structuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen.'

De Serven beschouwen/vereren Princip overigens nog steeds als verzetsstrijder.

Was Von Stauffenberg een terrorist? Of Lee Harvey Oswald?
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 24 Feb 2009 1:44 schreef:

De Serven beschouwen/vereren Princip overigens nog steeds als verzetsstrijder.

In zekere delen van de wereld wordt de heer Bin Laden ook als een toffe gast gezien. speechless
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

In sommige landen wordt zelfs bush als een toffe kerel gezien...wat die doet is toch ook terrorisme...staatsterrorisme dan wel...
pascal
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 24 Feb 2009 17:22 schreef:
In zekere delen van de wereld wordt de heer Bin Laden ook als een toffe gast gezien. speechless

En? Wat wil je daar mee zeggen? Wil je Laden soms vergelijken met Princip?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 24 Feb 2009 18:06 schreef:
In sommige landen wordt zelfs bush als een toffe kerel gezien...wat die doet is toch ook terrorisme...staatsterrorisme dan wel...
pascal

En?
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 24 Feb 2009 19:24 schreef:
Wattman @ 24 Feb 2009 17:22 schreef:

En? Wat wil je daar mee zeggen? Wil je Laden soms vergelijken met Princip?

De vraag is wat je wilde zeggen met de mededeling dat de heer Princip als verzetsheld wordt beschouwd. Ik kan niet anders vaststellen dat smaken verschillen op dit gebied. Cool
Naar boven
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook:
http://www.polishforums.com/gavrilo_princip_slavic_patriot-34_27078_0.html

mvg, Wim
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

En zie ook:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Gavrilo_Prin%C4%8Dip

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 24 Feb 2009 19:34 schreef:
De vraag is wat je wilde zeggen met de mededeling dat de heer Princip als verzetsheld wordt beschouwd. Ik kan niet anders vaststellen dat smaken verschillen op dit gebied. Cool

Als je goed had gelezen dan had je kunnen weten dat ik Princip niet als terrorist beschouw. Nu kun je het mogelijkerwijs niet met het Servische standpunt eens zijn - dat ben ik ook niet helemaal -, maar kom dan maar met steekhoudende tegenargumenten in plaats van zomaar een andere naam te noemen. Ik ben daar heel erg benieuwd naar.

Bin Landen, waarmee je Princip uit het niets denkt te moeten vergelijken, is wel degelijk een terrorist, simpelweg omdat hij het als drukmiddel niet schuwt burgerslachtoffers te maken, iets dat absoluut niet de intentie van Princip was. Zo heeft hij zelfs altijd spijt betoond dat hij de vrouw van Franz-Ferdinand doodde.

Burgerslachtoffers is een sleutelwoord. Neem bijvoorbeeld de VN. Om diverse politieke redenen is deze organisatie er nooit in geslaagd terrorisme te definiëren. Wel omschreef, bijvoorbeeld, op 17 maart 2005 een VN-werkgroep het als volgt: ’any act intended to cause death or serious bodily harm to civilians or non-combatants with the purpose of intimidating a population or compelling a government or an international organization to do or abstain from doing any act.’
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 24 Feb 2009 20:58 schreef:

Als je goed had gelezen dan had je kunnen weten dat ik Princip niet als terrorist beschouw.

Richard, je begrijpt me heel goed. De opmerking dat X of Y als held of verzetsstrijder wordt beschouwd heeft geen enkele betekenis in de vraag of iemand al dan niet als "terrorist" moet worden beschouwd. Ik vind dat debat (mede daarom) ook niet bepaald interessant.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Zullen we het gaan splitsen?
de discussie heeft nu in ieder geval niets meer van doen met de meer dan heldere site en de eventuele aanbevelingen cq aan te dragen verbeteringen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom? Ik kom met twee puntjes van kritiek en een ander jaartal. Dat zijn toch aanbevelingen? Wat betreft het begrip terrorisme heb ik nogal mijn best gedaan mijn mening te onderbouwen.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 24 Feb 2009 21:16 schreef:
De opmerking dat X of Y als held of verzetsstrijder wordt beschouwd heeft geen enkele betekenis in de vraag of iemand al dan niet als "terrorist" moet worden beschouwd.

Het verschil zit 'm erin dat het woord terrorist een puur negatieve klank heeft, en verzetsstrijder/verzetsheld puur positief klinkt.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het er alleen maar van afhangt waar je staat. De tegenstander is altijd terrorist, de medestander altijd vrijheidsstrijder, ook al doen ze hetzelfde.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Daar zit hem nou nét niet de kneep Linge; een terrorist schuwt het maken van burgerslachtoffers niet om zijn doel door middel van terreur te bereiken, burgers zijn zelfs hoofddoel. Gavrilo Princip had spijt dat hij min of meer per ongeluk Sophie von Hohenberg had vermoord, liever had hij generaal Potiorek - die in dezelfde auto zat - een kogel door diens fontanel gejaagd.

Een beetje terrorist let niet op een slachtoffer meer of minder. Integendeel: hoe meer, hoe meer terreur, hoe meer gewenst effect.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Richard, volgens het woordenboek, en zelfs in feite, mag je gelijk hebben, maar maak dat die Oostenrijkers maar eens wijs. En ik denk dat ik daar weer gelijk in heb Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 23:41    Onderwerp: Reageer met quote

Zitten er veel Oostenrijkers op dit forum? Smile
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 24 Feb 2009 23:41 schreef:

Zal wel niet,deze hebben het veel te druk om die horden Nederlanders in in Oosterijk de euro s uit hun broeken en B.H s te schudden

Erich
Cool

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 24 Feb 2009 23:41 schreef:

Ich habe keine blasse Ahnung!

Grüssgott,

ein Östenreicher Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Wattman

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

Richard, het begrip "terrorist" is zuiver politiek; je zoekt naar een objectieve omschrijving die er - en dat geef je zelf al aan - er niet is. Maar wellicht wordt het tijd om dit een apart topic te geven, want we dwalen nu af. Embarassed
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry beste mensen, jammer dat het weer zo'n discussie wordt.
Deze beste heer meld zich aan op het forum en zet hier een prachtige site neer, welk iedere docent als basis voor zijn lessen zou kunnen gebruiken of het idee kan gebruiken en omvormen.

Ik denk dat nuttige tips en adviezen altijd welkom zijn, maar deze mierenneukerij niet echt...
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens, ik ben net in het boek van David Fromkin bezig, De laatste zomer.

Hij heeft het hier over (terroristische) 'assassijnen'.

Citaat:
"Wat terroristen onderscheidde van gewone assasijnen,
was dat ze niet altijd verlangden naar de directe gevolgen
van hun geweld; ze vermoordden mensen die ze zelf soms ook
onschuldig vonden. Hun strategische opzet - de strategie van het
terrorisme - was de maatschappij door angst iets te laten doen
wat de terroristen wilden dat ze deed. Een gewone assassijn schiet
Jan, Piet of Klaas neer omdat Jan, Piet of Klaas dood moet. Een
terroristische assassijn schiet Jan, Piet of Klas - wien leven
of dood hem waarschijnlijk niet interesseert - neer omdat
hij wil dat de autoriteiten op een bepaalde manier op zo'n moord
reageren."
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 14:05    Onderwerp: Reageer met quote

Wacht even RJ!

Het ter discussie stellen van Oostenrijk als degene die de oorlog begon, en het ter discussie stellen dat Groot-Brittannië, Frankrijk richtten en Rusland zich wilden verdedigen tegen de Duitse dreiging, noem ik geen mierenneukerij. Daarmee raak je namelijk de kern van de oorlog.

Of Princip al dan niet een terrorist was is een detail, maar waarom niet de juiste term - politiek moordenaar - gebruiken? Net als het jaartal dat fout is kan dat eenvoudig worden verbeterd. Zoals ik al meteen zei vind ik het een mooie site. Het lijkt me heel bruikbaar binnen het onderwijs, zeker ook door de zelfwerkzaamheid die van de leerlingen verwacht wordt.
De kritiek die ik heb gaat maar over een paar puntjes. Juist doordat ik ze aangeef, worden ze in feite overbelicht en krijgen mijn woorden de schijn van harde kritiek. Dat is zéker niet mijn bedoeling.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een paar puntjes die simpel te veranderen zijn:

Quote:
Voor Rusland waren de Duitsers niet zo bang, maar Frankrijk vreesden en haatten ze des te meer.

Mag het een beetje minder?

Quote:
De vijanden groeven zich tegenover elkaar in in versterkte linies van loopgraven, prikkeldraad, onderaardse gangen, mijnenvelden en forten.

Welke mijnenvelden?
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 25 Feb 2009 14:05 schreef:
Wacht even RJ!

Het ter discussie stellen van Oostenrijk als degene die de oorlog begon, en het ter discussie stellen dat Groot-Brittannië, Frankrijk richtten en Rusland zich wilden verdedigen tegen de Duitse dreiging, noem ik geen mierenneukerij. Daarmee raak je namelijk de kern van de oorlog.

Of Princip al dan niet een terrorist was is een detail, maar waarom niet de juiste term - politiek moordenaar - gebruiken? Net als het jaartal dat fout is kan dat eenvoudig worden verbeterd. Zoals ik al meteen zei vind ik het een mooie site. Het lijkt me heel bruikbaar binnen het onderwijs, zeker ook door de zelfwerkzaamheid die van de leerlingen verwacht wordt.
De kritiek die ik heb gaat maar over een paar puntjes. Juist doordat ik ze aangeef, worden ze in feite overbelicht en krijgen mijn woorden de schijn van harde kritiek. Dat is zéker niet mijn bedoeling.

Richard, daarin heb jij weer 100% gelijk. Waar ik me aan ergerde dat er dan weer zo'n hele welles-nietes discussie uit voort komt. Voor de duidelijkheid; ik onderschrijf je feedback van harte. Cool
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

RJ @ 25 Feb 2009 15:03 schreef:
Waar ik me aan ergerde dat er dan weer zo'n hele welles-nietes discussie uit voort komt. Voor de duidelijkheid; ik onderschrijf je feedback van harte. Cool

Is dat nou net niet de charme van een forum? Anders zouden we met ieder topic wel erg snel klaar zijn.
Nog een opmerking: uit de site lees ik ’s Hardenbergs liefde voor zijn vak af. Zoiets maak je niet als je niet gemotiveerd bent. Mijn feedback is opbouwend bedoeld, door de discussie is het een beetje uit het verband gerukt.

Oh ja, nog iets( Smile ):

Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Terrorist of vrijheidsstrijder?
Juist in een geschiedenisles is dit een uitermate geschikt thema:
Alva of Willem van Oranje of Baltasar Gerards,
Julius Caesar of Brutus,
in de tijd van de Franse revolutie wisselden de rollen per maand,
Gavril Princip was in het voormalige Joegoslavie een held, een vrijheidsstrijder. De aartshertog een vertegenwoordiger van een vijandig regime, overigens dat regime was ook de vijand van de Fransen, Engelsen, Italianen, vanwaar de sympatie met Franz-Ferdinand?
En in wo2 werden alle opstandige bewegingen (partisanen, verzet, resistance) door de Duitse bezetters terroristen genoemd.
Kortom een geweldig thema: was de vietcong een vrijheidsbeweging of waren het terroristen, en de Rote Kapelle? En in Afganistan: de Muhjahedeen waren tegen de Russen vrijheidsstrijders, nu rebellen of terroristen?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Het sleutelwoord, wat betreft terrorist, is volgens de Van Dale, het Wetboek van Strafrecht en de werkgroep van de VN: burgerbevolking.

Ondertussen werd Wilhelm II in 1890 keizer, werden er tijdens de Eerste Wereldoorlog mijnenvelden aangelegd en krijg ik de indruk dat de heren en dames leraren het eigenlijk wel best vinden. In dit topic en in het Telebliktopic kwam ik met inhoudelijke kritiek, voor een belangrijk deel gebaseerd op eenvoudig aantoonbare fouten, met als resultaat dat Piet Hein en de geschiedenisleraar van de school uit Hardenberg er kennelijk voor gekozen hebben geen sjoege meer te geven.
Naar boven
hardenberg

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2009 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Er is hier iemand op deze pagina die veel afweet van de Eerste Wereldoorlog. En dat ook wil laten blijken. Die zover gaat, dat anderen hem 'mierenneuker' noemen. Onterecht, vind ik. Zijn opmerking over het jaar dat Wilhelm keizer werd snijdt hout. De rest minder, maar ik heb toch maar het woord terrorist vervangen, en het Oostenrijkse leger als eerste ten aanval laten trekken. De mijnenvelden heb ik laten liggen, omdat de Duitsers onder meer de Flachmine 17 hiervoor gebruikten.

Ook de rest is niet aangepast, want er is door hem uit het oog verloren, dat het om teksten gaat die bestemd zijn voor 12- en 13-jarigen op vmbo-niveau. Die geen gevoel hebben voor nuanceverschillen als terrorist of politiek moordenaar, die niet kunnen en willen discussiëren over de vraag of Duitsland nou een grote dreiging was, een minder grote dreiging of slechts een kleine dreiging. Taal- en stijlgebruik van een volwassene die diep in het onderwerp zit, past niet bij deze groep.

Toch heb ik wel een beetje begrip voor het gebruik van het woord 'mierenneukerij'. Want 90% van deze pagina gaat over de term terrorist, voorbeelden van andere terroristen, reacties op de voorbeelden etc. Discussiëren om het discussiëren, lijkt het wel.

Kritiek op de WO1-site voor scholieren is goed, is ook welkom. Maar dan moet het wel om zakelijke dingen gaan, zoals het jaar waarin Wilhelm keizer werd of andere aantoonbare fouten. Opmerkingen maken over zaken die (nog steeds) onderwerp van discussie zijn of waar iemand een andere mening over heeft dan anderen zijn minder relevant.

Tenslotte: dat niet eerder is gereageerd komt doordat ik niet dagelijks het forum bezoek. Niet iedereen heeft WO1 als hobby.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: