Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

stoker marineschip

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mart



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1910

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2009 22:51    Onderwerp: stoker marineschip Reageer met quote

Ik zag onlangs een Victory medaille van een stoker van de Royal Navy. Hoeveel stokers waren er aan boord van een marineschip? Of hangt dat van de grootte van het schip af?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Erich



Geregistreerd op: 12-12-2007
Berichten: 424
Woonplaats: Heenvliet

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2009 23:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Mart,

Grootte was niet bepalend.
Wel het aantal stoomketels en het kolenverbruik per tijdseenheid.
Het is een stoom aangedreven schip maar de kolen moeten naar de vuurhaard gebracht worden met "ellenbogen stoom"
Was zwaar ,vuil ,gevaarlijk en ondergewardeerd werk.
En als men ook nog een torpedo ter hoogte van het ketelruim naar binnen joeg,verbrandde je ,werd gekookt door ontsnappende stoom of je verzoop in een afgesloten ruimte.

Erich
_________________
In the city of monuments.
Among the flags of all governments
The order of battle is written in the shadow off a hard black line.

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mart



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1910

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 0:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Erich,

Interssant verhaal, Erich.. Jammer dat je dit niet eerder hebt gepost! Maar weet nu, met alle respect, nog steeds niet hoeveel stokers een marineschip had....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Erich



Geregistreerd op: 12-12-2007
Berichten: 424
Woonplaats: Heenvliet

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 0:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Mart,

Kan ik ook geen antwoord op geven.
Zal van nationaliteit en scheepstype afhangen
Als technicus kan ik je zeggen dat voorgaande genoemde feiten essentieel zijn of het nu een Marine schip is of een koopvaardij schip ,en of het nu oorlog is of niet.
De ketels hadden kolen nodig die er gewoon ingeschept moesten worden.

Groeten uit Heenvliet


Erich
_________________
In the city of monuments.
Among the flags of all governments
The order of battle is written in the shadow off a hard black line.

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mart



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1910

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoord Erich! Zelf denk ik 1 stoker per schip, en de angst om door een torpedo te worden geraakt geldt overigens de gehele bemanning van het schip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10370
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 0:30    Onderwerp: Reageer met quote

Een stoker is een persoon die kolen bij gooit? Zoja, dan denk ik toch meer dan 1. Het zal wellicht naarmate ovens. Stel nu 1 schoorsteen = 1 oven. Ik zie een stoker niet gauw twee ovens bij scheppen. Als je weet dat de Titanic al (om een voorbeeld te geven) 159 ovens had voor 29 ketels. Ik zie die niet gauw 159 ovens aan vullen. Dus een slagschip zal niet veel schelen. Tenzij ik het fout heb.
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Mart



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1910

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 0:38    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Snoopy! Zal het dan per stoompijp een ketel zijn? Ben heel benieuwd wie het antwoord weet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mart



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1910

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 0:39    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 28 Feb 2009 0:30 schreef:
Een stoker is een persoon die kolen bij gooit? Zoja, dan denk ik toch meer dan 1. Het zal wellicht naarmate ovens. Stel nu 1 schoorsteen = 1 oven. Ik zie een stoker niet gauw twee ovens bij scheppen. Als je weet dat de Titanic al (om een voorbeeld te geven) 159 ovens had voor 29 ketels. Ik zie die niet gauw 159 ovens aan vullen. Dus een slagschip zal niet veel schelen. Tenzij ik het fout heb.


Titannic had bij mijn weten 4 stoompijpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10370
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 0:46    Onderwerp: Reageer met quote

Mart @ 28 Feb 2009 0:39 schreef:
sniper snoop @ 28 Feb 2009 0:30 schreef:
Een stoker is een persoon die kolen bij gooit? Zoja, dan denk ik toch meer dan 1. Het zal wellicht naarmate ovens. Stel nu 1 schoorsteen = 1 oven. Ik zie een stoker niet gauw twee ovens bij scheppen. Als je weet dat de Titanic al (om een voorbeeld te geven) 159 ovens had voor 29 ketels. Ik zie die niet gauw 159 ovens aan vullen. Dus een slagschip zal niet veel schelen. Tenzij ik het fout heb.


Titannic had bij mijn weten 4 stoompijpen.


Ik denk dat een stoompijp voorzien word met meerdere ketels. Daar weet ik eigenlijk niks van. Dit staat in Wikipedia.

"De RMS Titanic had drie scheepsschroeven en had een kruissnelheid van 21 knopen, terwijl het tot 23-24 knopen maximaal (ca. 44 km/h) kon varen. Het schip werd voortgestuwd met vier-cilinder stoommachines, zogenoemde quadruple-expansiemachines, en één stoomturbine. De RMS Titanic verbruikte ongeveer 620 tot 640 ton kolen per dag, die door 29 ketels in 159 ovens werden verbrand.".

Maar inderdaad, anderen zullen een betere antwoord kunnen geven. Maar er is zeker meer dan 1 stoker. Tenzij een schip zoals deze



Laughing
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia


Laatst aangepast door Fritz Kempf op 28 Feb 2009 0:47, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Mart



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1910

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 0:47    Onderwerp: Reageer met quote

Weet user Regulus dit niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. de Koster



Geregistreerd op: 15-1-2006
Berichten: 1488

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 0:52    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn meerdere stokers aan boord en ze deden niet alleen het stoken van de ketel maar ook onderhoud aan de apparatuur en machinerie.Vaak waren er ook lui die de kolen sjouwden (tremmers genaamd).Maar het echte aantal stokers kan ik nergens terug vinden.
_________________
www.gi-qmstore.com gespecialisserd in Korea en Vietnam oorlog gear.
Nederland in WO1
www.zeeland1914-1918.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5808
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 2:54    Onderwerp: Reageer met quote

Denk eens aan de filmbeelden van de Titanic
hoeveel stokers zaten daar wel niet in dat ruim .
bij een 3 tal ketels in beeld.
Een tiental of meer zelf.
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paul Siemons



Geregistreerd op: 21-3-2005
Berichten: 462

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 7:01    Onderwerp: Reageer met quote

Mart schreef: Titanic had bij mijn weten 4 stoompijpen.

Even een rechtzetting : de Titanic had drie "schouwpijpen" !


Mvg,

P.Siemons
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7064

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Siemons @ 28 Feb 2009 7:01 schreef:
Mart schreef: Titanic had bij mijn weten 4 stoompijpen.

Even een rechtzetting : de Titanic had drie "schouwpijpen" !

Mvg,

P.Siemons


Mart heeft het juist,er waren 4 stoompijpen aan boord.



Ik tel er ook 4.

Excuseer om off-topic te gaan. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Paul Siemons



Geregistreerd op: 21-3-2005
Berichten: 462

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Tandorini schreef: Mart heeft het juist,er waren 4 stoompijpen aan boord.

Neen Tandorini de Titanic had maar 3 schouwpijpen.

Inderdaad, je kan op foto's van de Titanic vier schouwvormige constructies zien maar daarvan waren er maar drie die de functie van schouw voor afvoer van ketelgassen hadden.
De vierde"schouw" was er om esthetische redenen bijgeplaatst.
Pin me er niet op vast maar ik vermoed dat men daar een soort hondenkenneltje in hadden ondergebracht.

Mvg,

P.Siemons
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7064

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk, mijn pa zegt me dat de vierde diende voor het ontluchten van het ketelruim en de keuken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Erich



Geregistreerd op: 12-12-2007
Berichten: 424
Woonplaats: Heenvliet

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Om een indruk te krijgen van get aantal stokers op een pansterkruiser ,kun je de lijst van de omgekomen bemanningsleden van de Cressy,Hogue en Aboukirk nakijken,
Functies sonden in de lijsten ook verneld.
Stonden hier ergens op het Forum maar ik heb het nog niet gevonden.

Erich
_________________
In the city of monuments.
Among the flags of all governments
The order of battle is written in the shadow off a hard black line.

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Tellen maar:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8607
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rolffie61



Geregistreerd op: 18-2-2005
Berichten: 713

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Zie over kolen- en oliestook: http://www.epmag.com/archives/digitalOilField/5911.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mart



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1910

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor de info!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wvanrosm



Geregistreerd op: 31-5-2006
Berichten: 501

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 15:43    Onderwerp: Re: stoker marineschip Reageer met quote

Mart @ 27 Feb 2009 22:51 schreef:
Ik zag onlangs een Victory medaille van een stoker van de Royal Navy. Hoeveel stokers waren er aan boord van een marineschip? Of hangt dat van de grootte van het schip af?

Het Duitse passagiersschip "Deutschland" uit die tijd (in dienst juli 1900, 23.200 t waterverplaatsing, lengte 208,5 m), had 16 kolengestookte ketels en had 201 stokers in dienst. Dat zal incl. tremmers zijn geweest want die worden niet apart genoemd op de personeelslijst.
Een beetje dreadnought uit die tijd (kolengestookt) zal ook rond dat aantal zitten. Oliestook levert minstens een personeelsreductie op van 75%. Op wikipedia lees ik ergens "Oil allowed for the boiler-room crew to be reduced—the engineer on the Delaware estimated that 100 firemen (stokers) and 112 coal passers could be adequately replaced by just 24 men." Misschien dat je aan deze getallen enig houvast hebt.

mvg, Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mart



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1910

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank, Wim. Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Erich



Geregistreerd op: 12-12-2007
Berichten: 424
Woonplaats: Heenvliet

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Mart @ 28 Feb 2009 0:22 schreef:
Bedankt voor je antwoord Erich! Zelf denk ik 1 stoker per schip, en de angst om door een torpedo te worden geraakt geldt overigens de gehele bemanning van het schip.


Weet je wat het is Mart als je in de stook - en machine ruimtes werkt van een schip is je overleveningskans zeer veel minder dan als je aan dek werkt en de manier waarop je de dood ingaat als stoker/tremmer/machinist is niet te vergelijken met een "dekhengst"

Erich
_________________
In the city of monuments.
Among the flags of all governments
The order of battle is written in the shadow off a hard black line.

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mart



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1910

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor je duidelijke uiteenzetting, Erich. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group