Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Luitenant-Vlieger De Neef

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2009 14:38    Onderwerp: Luitenant-Vlieger De Neef Reageer met quote

De foto is niet WOI maar de man heeft 4 frontstrepen verdiend dus wel een veteraan uit de Eerste Wereldoorlog.
-Wie weet meer in het bijzonder over Luitenant-Vlieger De Neef?
-ook details over het vliegtuig, uniform e.d. zijn welkom.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Wienne

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2009 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal vanavond eens kijken wat ik terug vind.

Het toestel is een Nieuport 17 of afgeleide. Een 1-persoons-jager van Franse makelij. Afgeleide, omdat er nog een paar versies waren met andere motoren en of bewapening die uiterlijk weinig of niets verschilden.

De beschildering is de klassieke alu-dope (transparante lak met alu-poeder door gemengd ter bescherming tegen de zon) over gans het toestel met de khaki bovenkanten. Bewapening is een enkele Vickers met naar ik vermoed een Frans telescoop vizier.

Boeiend is het zwarte paneel achter de stoel.
Op die locatie werden nog wel eens foto-apparatuur geplaatst tijdens WO1. En omdat het er naar uitziet dat het paneel los (Er is een duidelijke naad zichtbaar aan de voorkant en een versterkingsband aan de achterkant) is van de rest van het toestel lijkt mij heel waarschijnlijk dat het toestel omgebouwd werd voor foto-verkenning.

De Nieuport 11 met als markering 'Vampire' op de zijkant word algemeen toegeschreven als één van zijn toestellen tijdens WO1.

Over Lt. De Neef zelf heb ik voorlopig het volgende gevonden:

Abel Louis Camille Fernande DE NEEF was born at Louvain on 15 december 1884 and was living in Paris when the war came over Europe. He volunteered on 2 august 1914. He managed a transfer to the Aviation Militaire on 1 january 1915 and qualified on 17 april 1915 (Aero Club de France Brevet n°1876). Received his wings on 1 may 1915, and made sergent the day after. On 3 october was made 1er sergent major.On 1 january 1916 he becomed adjudant and joined the 1ère Escadrille Flew on Nieuport 10 and 11. He was injured after a crash landing due to engine troubles on 30 july 1916 and his Nieuport was written off. Commissionned Lieutenant on 15 december 1917.
Claimed 1 victory against enemy aircraft when flying on a Nieuport 10 on 1 july 1916.
He survived the war and died in France on 20 march 1970.

Heb ik gehaald van The Aerodrome Forum. Zoals gezegd ik kijk vanavond nog eens bij Walter Pieters of ik daar meer info vind.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Wienne

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2009 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Vrij vertaald uit 'Above Flanders Fields' van Walter Pieters.

Lieutenant DE NEEF Abel Louis Camille Fernande

Geboren te Leuven 15 december 1884.
Bij het uitbreken van de oorlog werkte hij in een garage als koetsbouwer in Parijs.
Hij nam dienst als vrijwilliger op 2 augustus 1914 en diende als korporaal vrachtwagen bestuurder. Op zijn 20ste verjaardag werd hij bevorderd tot sergeant.

Hij slaagde er in om een overplaatsing naar de Aviation Militaire te bekomen op 1 januari 1915. Hij kreeg zijn vliegbrevet (Aero Club de France brevet nr. 1876) op 17 april 1915. Zijn vleugels kreeg hij op 1 mei 1915 met een benoeming tot 1ste sergeant de dag erna, er boven op. Op 3 oktober werd hij bevorderd tot 1ste sergeant-majoor.

Op 1 januari 1916 vervoegde hij niet alleen het 1ste escadrille, maar werd eveneens benoemd tot adjudant. Met een nagelnieuwe Nieuport 10 arriveerde hij aan het front op 11 januari. Door slecht weer kon hij pas zijn eerste gevechtsvlucht op 14 januari uitvoeren. Zijn eerste offensieve vlucht was dan 2 dagen later. De 19de januari deed hij dan zijn eerste achtervolging boven Ieper. De 23ste dan had hij zijn eerste luchtgevecht boven Bergues (Frankrijk).

Wanneer het 1ste Escadrille de Chasse werd gevormd was hij samen met 1ste sergeant Roobaert de eerste om een offensieve vlucht uit te voeren voor de nieuwe eenheid.

Hij werd gewond bij een noodlanding door motorpech op 30 juli 1916, zijn Nieuport een total-loss. Hij verbleef een tijdje in het hospitaal en deed zijn volgende vlucht pas twee maanden later op 25 september.

De 7de februari werd hij dan overgeplaatst naar de Militaire Academie te Cazeau, waar hij op 15 december benoemd werd tot Luitenant. Tijdens zijn verblijf in Cazeau slaagde hij er ook in om een aantal opfrissingslessen met zijn oude eenheid bij te wonen. Hij werd daar vlucht leider in het 1ste escadrille tijdens de zomer van 1917.

De Neef zou uiteindelijk aan 37 luchtgevechten deelnemen gedurende zijn 209 missies.

In 1918 keerde hij terug naar de vliegschool van Juvisy waar hij de rest van de oorlog zou verblijven. Hij werd gedemobiliseerd op 29 september 1919.

Zijn decoraties: Médaille Militaire 2ème classe, Croix de Guerre, Médaille de la Victoire, Médaille Commémorative 1914-18 en zes frontstrepen.
In 1939 werd hij Ridder in de Orde van Leopold II.

Na de oorlog leefde en reisde hij in verschillende landen. Hij stierf in Louveciennes (Frankrijk) op 20 maart 1970.

Hij haalde 1 overwinning: op 1 juli 1916 dwong hij boven Houthulst een Duits toestel tot landen.

Uitgaande van zijn biografie lijkt het mij dat de foto, ofwel tijdens of heel kort na de oorlog werd genomen (4 frontstrepen van zijn uiteindelijke zes, uniform, dus nog in dienst...)

Tussen haakjes, voor wie geïnteresseerd is in de Belgische Aviation Militaire is het werk van Walter Pieters een absolute must! Normaal gezien is het niet meer in de handel, maar ik vermoed dat de auteur er nog een aantal exemplaren van liggen heeft.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2009 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Wienne ge zijt ne crack kiss thx Smile

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Wienne

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2009 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ikke nie!

Bedank Walter maar! Ongelooflijk wat een research die man verzet heeft!

Ik zal 'Above Flanders Fields' eens meebrengen naar de meet...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: