Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Whizz-bang

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marnik

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 18:27    Onderwerp: Whizz-bang Reageer met quote

Regelmatig lees ik de term "whizz-bang" in oorlogslectuur.

Het heeft iets te maken met artilleriegeschut, maar wat is het precies?

Ik ben niet echt vertrouwd met de zoek-functie op dit forum en vind dus geen afdoend antwoord.

Marnik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jonas

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Whizz Bangs

Although the term was used widely by Allied (most often British and Commonwealth) servicemen to describe any form of German field artillery shells, the 'whizz bang' was originally attributed to the noise made by shells from German 77mm field guns. In all cases however the name was derived from the fact that shells fired from light or field artillery travelled faster than the speed of sound.

Thus soldiers heard the typical "whizz" noise of a travelling shell before the "bang" issued by the gun itself. Whizz bangs consequently much feared since the net result was that defending infantrymen were given virtually no warning of incoming high-velocity artillery fire as they were from enemy howitzers.

bron:http://www.firstworldwar.com/atoz/whizzbang.htm
And the soldiers how they die,
And the ladies loudly cry,

We died in hell,they called it Passchendaele.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marnik

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Jonas voor de toelichting.
Dus als ik het goed begrijp, hoorde men het (Duits) veldgeschut naderen(vliegen) , de "whizz" en dan later de ontploffing "bang".

Was dit ook het geval voor het Britse geschut (voor de Duitsers dan) ?
Howitsers waren zwaarder geschut, hoorde je die aankomen?

En nog een vraagje: ik veronderstel dat het zwaarder geschut, van de dikke Bertha bvb, trager was en zag je die dan vliegen?
Ik bedoel, zag de kanonier de grannaat "vertrekken" ?

Marnik
Naar boven
Jonas

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij hoorde je eerst de "Whizz" en dan pas de "Bang" van het vertrekken niet de ontploffing op de grond.Of bedoelde je dat. puh

Zal ook omgekeerd geweest zijn alleen is de term gebruikt door de Britten en de Commonwealth.

Laatste vraag van je moet ik passen.Omdat ik niet genoeg van het onderwerp afweet. Smile Maar er zijn nog "kenners" genoeg die je wel een deftige uitleg kunnen geven en nog zullen aanvullen. Laughing

Groeten,
Jonas.

Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Jonas @ 09-01-2009 18:53 schreef:
Volgens mij hoorde je eerst de "Whizz" en dan pas de "Bang" van het vertrekken niet de ontploffing op de grond.

Of de meesten het dan nog konden navertellen is een andere kwestie.
Bang-elijk, als je er aan denkt.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
marnik

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Jonas @ 09 Jan 2009 18:53 schreef:
Volgens mij hoorde je eerst de "Whizz" en dan pas de "Bang" van het vertrekken niet de ontploffing op de grond.Of bedoelde je dat. puh

Ik denk, Jonas, hetgeen u zegt een "Bang-wizz" zou zijn.
Eerst "bang " van het afvuren en dan "whizz" tijdens de vlucht.

Maar ik kan ook verkeerd zijn Wink

Marnik
Naar boven
Jonas

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

marnik @ 09 Jan 2009 19:12 schreef:
Jonas @ 09 Jan 2009 18:53 schreef:

Ik denk, Jonas, hetgeen u zegt een "Bang-wizz" zou zijn.
Eerst "bang " van het afvuren en dan "whizz" tijdens de vlucht.

Maar ik kan ook verkeerd zijn Wink

Marnik

Ik snap het even niet helemaal. puh Confused De benaming is toch WhizzBang. Dus eerst de "Whizz" en dan pas de "Bang".

Zoals de bron zegt: Thus soldiers heard the typical "whizz" noise of a travelling shell BEFORE the "bang" issued by the gun itself.

Groeten,
Jonas.

Naar boven
marnik

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Jonas,

Als je eerst de whizz hoort, dan is de granaat toch al afgevuurd(en onderweg), en daarna de bang van de ontploffing.

Marnik
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat je echt veel geluid hoorde van de naderende granaat...even een korte whiz en dan direct BANG...die granaat ging sneller dan het geluid...dus denk ik dat de bang van hetr afvuren na de bang van de ontploffing kwam...hangt wel van de afstand af...
pascal
Jonas

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Idd dat bedoelde ik De Bang van het afvuren.Niet van de ontploffing. Smile

En idd moet bijna direct zijn geweest.Spijtig genoeg voor de jongens..

Groeten,
Jonas

Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

De "whizz-Bang" was door de commonwealth troep gebruiken om een bombardement te beschrijven. Meestal de gewoon soldaat kunt alleen horen (als ze kant) waneer de obus komt tegen hun. Het was een gebeelden manier om iets te beschrijnven.
In de eerste wereld oorlog, de snelheid van een obus geschoten door een howitzer was so "laag" dat de soldaat had tijd om die obus te horen (de wizz-bang effect).
Het snelheid van een obus van een gewond cannon was iets sneler, dat was de duitser noemt een "gevaarlijk stilte", omdat u heb geen tijd om die te horen.
De midesten snelheid van obus ware rond 900-1000 metre/second (meestal door die "neu art" artillerie vanaf 1916.
Om een voorbeelt te geven, actueel, de bundesweehr heef zijn leopard 2 tank die obus op 1800m/s schieten. Op afstand van gevecht (2000-3000Meter) u heb een 1/4 second nodig om u doel te raken.
In "Stahlgewinter" van Ernst Junger, op den nacht van 19/03/1918, voor de groot aanval, word zijn sturmAbteilung door een obus getroffen. Hij beschrijf heel precies wat waren de gevoelen van de "wizz-bang".
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

Maar dus de Bang, was de bang van het ontploffing.
marnik

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 7:46    Onderwerp: Reageer met quote

Schoeters Dirck @ 09 Jan 2009 23:06 schreef:
Maar dus de Bang, was de bang van het ontploffing.

Dacht ik ook Dirk.

Zagen die kanoniers, van "traag" geschut, die granaat ook effectief vliegen ( of vertrekken)?
Ik kan me voorstellen dat zo'n granaat van een dikke Bertha groot genoeg was om hem te zien lanceren en een tijdje te volgen, of niet?

Marnik
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

"Whizz-Bang" Engels voor een 15 ponder granaat, of ook voor elke andere soort kleinere artilleriegranaat met hoge snelheid.
Klanknabootsend. Vergelijk met het Duitse "Ratch Boum" en "Ratch Ratch".
Uit: Soldatentaal 1914-1918(door Tony De Bruyne)
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Van de dikke bertha weet ik niet, hangt ook af van de snelheid waarmee zoiets vliegt...maar ik denk van wel...maar de 28 cm minenwerfer, daar kon men de baan van de bom goed volgen; dit leverde gevaar op voor de bemanningen van het geschut, want men kon dus zien van waar er geschoten werd en dan die positie met artillerie bestoken...daarom werd de 28 cm minenwerfer meestal in bunkertjes geplaatst...
pascal
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het komt omdat het geluid met ongeveer 300 km/seconde gaat (bang) en het licht met 300.000 km/seconde (whizz). Bij een kanon of mortier dus [geluid] whizz.... [licht] inslag...... [geluid] BANG!!!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
marnik

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 10 Jan 2009 19:15 schreef:
Ik denk dat het komt omdat het geluid met ongeveer 300 km/seconde gaat (bang) en het licht met 300.000 km/seconde (whizz). Bij een kanon of mortier dus [geluid] whizz.... [licht] inslag...... [geluid] BANG!!!

Lichte correctie Lingekopf, snelheid v/h geluid= 300meter/seconde, maar voor de rest kan ik uw redenering volgen.

marnik

Laatst aangepast door marnik op 10 Jan 2009 22:28, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
marnik

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 10 Jan 2009 18:10 schreef:
Van de dikke bertha weet ik niet, hangt ook af van de snelheid waarmee zoiets vliegt...maar ik denk van wel...maar de 28 cm minenwerfer, daar kon men de baan van de bom goed volgen; dit leverde gevaar op voor de bemanningen van het geschut, want men kon dus zien van waar er geschoten werd en dan die positie met artillerie bestoken...daarom werd de 28 cm minenwerfer meestal in bunkertjes geplaatst...
pascal

Pascal,

28 cm...dit is zowat een emmer die door de lucht vliegt, ik denk dat de granaten van dikke Bertha ook te volgen waren.42 cm was het zeker?

Marnik
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

De 28 cm minenwerfer vloog enorm traag; die werd omhooggeschoten, kwam bijna tot stilstand in de lucht, en viel dan neer...
pascal
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

marnik @ 10 Jan 2009 22:27 schreef:
derwisj @ 10 Jan 2009 18:10 schreef:
pascal

Pascal,

28 cm...dit is zowat een emmer die door de lucht vliegt, ik denk dat de granaten van dikke Bertha ook te volgen waren.42 cm was het zeker?

Marnik

Volgens mij was het inderdaad 42 cm kaliber geschut (bedankt voor de correctie trouwens, helemaal gelijk). Er zijn grofweg drie soorten geschut. Vlakbaangeschut (zo snel mogelijk een zwaar voorwerp rechtuit schieten), krombaangeschut (een beetje omhoog schieten, vooral met granaten, die komen dan nog flink hard aan en ontploffen ter plaatse) en Minenwerfer (ook krombaangeschut, maar meer bedoeld om iets uit de kucht te laten vallen dat ontploft).
Natuurkundig gezien zijn ze allemaal gelijk. Ieder afgeschoten projectiel beschrijft een min of meer parabolische baan. Er is natuurlijk tegenwind die de baan vervormt. Zonder lucht komt je projectiel het verst als je de loop 45 graden omhoog zet. In de practijk met lucht is dat minder, ongeveer 40 graden. Ik meen dat de elevatie van dikke Bertha's rond de 20 graden lag, bij de Minenwerfer inderdaad rond de 40 graden. Ja, de 42 cm granaten waren wel erg grote emmers.... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
firefilia

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2009 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat obussen van de Grosse Bertha bij een ton wogen en 1,5 meter hoog waren. Dat zijn dus geen emmers meer, maar een volwassen gezinswagen die je door de lucht slingert. Ik heb eens ergens een propagandafoto gezien van een Duits soldaat(je) die naast zo een granaat poseerde, en beiden waren even groot. (dit soldaatje was vreemd genoeg in dat geval te klein om soldaat te mogen worden) Bij die foto werd toen wel het verhaal verteld dat de granaten van de Dikke Bertha zo groot en traag waren dat je ze effectief door de lucht kon zien vliegen.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2009 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat de Whizz enkele de klanknabootsing is van het voorbijzoeven van het projectiel. Vergelijk het met het fluiten van kogels en vooral ketsers.

In verband met de soorten artillerie, even mijn idee;
Onder te verdelen in
Kanonnen; rechtstreeks vuur/vlakbaanvuur (lange loop tov klein kaliber, nodig voor de trefzekerheid bij rechtstreeks vuur en grote snelheid van het projectiel (zelfde principe van het geweer))
Houwitzers en mortieren; onrechtstreeks vuur/krombaanvuur (korte loop tov groot kaliber en lage snelheid van het projectiel) met nog het onderscheid dat houwitzers een maximum elevatie hebben (rond de 40° dacht ik) tov de mortieren die met een nog grotere elevatie dienen te vuren.

Minenwerfers worden in die zin toch als mortieren beschouwd?
Naar boven
D'Hulster Willy

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2009 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

hey,
ik heb me nog laten vertellen van mijn grootvader ,die het bij wijze van
spreken aan de lijve heeft meegemaakt.
en hij heeft altijd beweerd dat waneer er eene afkwam (obus ofte granaat) aan het geluid dat het tuig maakte je kon uitmaken welke soort het was of ongeveer welk caliber en of hij voor jou in de buurt was
hij beweerde dat de kleine calibers meer een fluittoon hadden en de
zwaarder meer een gejank vlak voor de inslag,als er dan eene afkwam
van koekelare richting duinkerke was dat meer een getier en(zijn woorden
)dat was maar een passant dus in de loopgraaf a/d ijzer was er geen
direct gevaar.
groetjes; der willy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: