Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De toekomst van het gidsen op de slagvelden

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2008 12:13    Onderwerp: De toekomst van het gidsen op de slagvelden Reageer met quote

Graag vernamen we van onze users hoe jullie de toekomst zien van het gidsen op de slagvelden, wat jullie leuke ervaringen vonden, wat jullie vinden dat er in de toekomst mogelijk zou moeten zijn. Hoe het aangepakt moet worden, alle voorstellen zijn welkom.

Dit eveneens in het kader van een onderzoek, we rekenen op jullie medewerking en feedback ! Het gaat hier dus niet enkel en alleen over onze forum uitjes maar in het algemeen over slagveldbezoeken met gids. Hoe kan het beter ? Boeiender ? Enz.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2008 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was in het ANZAC weekend erg gecharmeerd van de aanpak van Christopher Pugsley, de groep actief betrekken in het geheel.
Het hele verhaal maakte op deze manier erg veel indruk en bleef ook daarna goed hangen.

Alles valt of staat wel met de bevlogenheid van de gids.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2008 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

En ik dacht dat iedereen wel eens een gidservaring had die men het van het vond, blijkbaar heb ik het mis ?
vetje

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2008 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Vliegtuigjes op het toneel vind ik heel apart!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petain

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2008 0:04    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf heb ik nog nooit een slagveld bezocht met een gids. Ik ga het liefst alleen, ik bereid mijn reizen van te voren thuis voor. En bepaal op die manier wat ik wil gaan bezoeken. Een soort voorpret zeg maar. Ik heb (wellicht volledig ten onrechte) altijd het idee wanneer je met een gids of met een gezelschap gaat, dat je niet zelf je tijd kan indelen. Wil ik bijvoorbeeld ergens langer blijven dan kan dat wanneer ik alleen op pad ga.
Matthijs

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2008 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ook ik ben nog nooit o.l.v. een gids op stap geweest. Meestal ga ik met een aantal goede vrienden of oud-docenten van me. We bereiden de trip dan ook heel goed voor met elkaar. Vooral een aantal bevlogen oud-docenten hebben zeer veel kennis over WO1, dat is puur genieten! Want het is wel absoluut een meerwaarde om met iemand op stap te gaan die je nieuwe informatie kan geven!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2008 11:59    Onderwerp: Re: De toekomst van het gidsen op de slagvelden Reageer met quote

Regulus 1 @ 24 Mei 2008 13:13 schreef:
Graag vernamen we van onze users hoe jullie de toekomst zien van het gidsen op de slagvelden

Dat is in mijn geval een beetje lastig, want ik ben een liefhebber van maritieme geschiedenis. Maar over de deskundigheid van degenen die in musea voorlichting verzorgen, heb ik nooit te klagen gehad.

mvg, Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
1steGrenadiers

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2008 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan enkel maar praten uit eigen ervaring met gidsen. Ben, gedurende jaren, rotverwend geweest op dat gebied (Heb jaren autocarchauffeur geweest) .Soms waren het heel goeie, en soms juist het tegenovergestelde.

MAAR, beste Forumlezer, laat mij duidelijk zijn, dat ik zeker een gids in zekere mate bewonder. Want om "zijn/haar boterham" te verdienen zijn er beter betaalde jobs. (Toch in België) Eerst en vooral moeten ze, als ik me niet vergis, 3 jaar avondschool volgen. Met andere woorden moeten ze een massa "kennis" in zich opnemen vooraleer ze aan de slag kunnen als gids.

Vaak wordt vergeten dat "speciale" reizen, m.a.w. reizen zoals een dagtrip of een meerdaagse trip langs de slagvelden van weleer staat of valt door die ene persoon, maar ook de chauffeur kan een handje toe helpen. Tot het welslagen van de onderneming.

Heb gidsen gehad die enkel maar hun meegebracht "papierke" aframmelden aan de microfoon. Maar heb ook gidsen gehad, die de chauffeur kwamen raadplegen over de mogelijkheden om ergens te geraken met de autocar. Maar die papierkes gidsen aan hen moest je helaas niks extra aan informatie vragen.

OK Wereldoorlog I is een specialiteit, maar als je een "streekgids" hoort vertellen dat Bellewaerde Ridge gedurende de hele oorlogsperiode in Britse handen was DAN begin je toch wel te twijfelen aan al wat jezelf gelezen hebt over dat. Ik had steeds gedacht dat het front daar ruwweg, excuses aan de puristen, gescheiden werd door de N8 - Meense steenweg - of beter bekend als de Menin Road. En als je die persoon dan, in privé aanspreekt over de blunder .... ben je de dommerik want hij/zij heeft ervoor gestudeerd.

Op slagveldtoerisme zal één reis me altijd bijblijven, 10 dagen lang, langs heel het front gecrossed met de autocar, in gezelschap van een 50 tal Ieren, die een soort van "bedevaart" deden naar de plaatsen waar familieleden gesneuveld waren. En er was een meer dan bekwame gids mee ... Bij de kennismaking klikte het meteen... zij wilden zo snel mogelijk in Ieper zijn voor hun eerste frontdag ... tot ik men heel beperkte WO I kennis bovenhaalde ... en dingen voorstelden die niet echt Iers getint waren maar toch BEF ... op de heenreis ... Onnozel weg afslag nemen Geluveld en dan de N8 nemen ..; en zeggen dat op een bepaalde periode we in de vijandelijke lijnen zaten ... (Hoor een Ier nog steeds zeggen ... Run them over driver ... algemene hillariteit natuurlijk) ...

Maar wat me ergerde, tja zou het niet mogen doen ... maar ... ik ergerde me rot aan die <CENSORED>Bellewaerde schoolreizen.... Zelfs 90% van de leerkrachten wisten geen jota van wat er daar zich toen afgespeeld hebben.... of die ... St Charles de Potijze ... als een Duits Kerkhof bestempelden ... Had toen in samenspraak met men baas een bescheiden brochure gemaakt (enkele vellen A4) met wat uitleg over het topic ... En meestal waren de scholieren geinteresseerd om die na de reis mee te graaien bij het afstappen ...

Daarom is gidsen indien ze het geluk hebben in een museum veel eenvoudiger (so to speak) want die blijft steeds in zijn eigen biotoop ... steeds hetzelfde met misschien een jaarlijkse verandering in de collectie enz ....

Tot afsluiten, ja beste forumlezer, Eindelijk hoor ik je denken Laughing Gids zijn, is een job apart ... en net zoals overal zal men uiterst bekwame, bekwame en minder bekwame tegenkomen .... Je moet als bezoeker net het geluk hebben om op een goeie te vallen ....

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: