Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Open Brief - Zonnebeke 5 by J. vandewalle
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2008 9:30    Onderwerp: Reageer met quote

Daar om dient een GPS Yvonne om de draad/weg te vinden yummie

maar dit geheel off topic om even de ernst te doorprikken, van deze meer en meer op een soap gelijkend Westhoek story.
Sold. David Camille °Elverdinghe 15.11.1898 - C.I.Ax + 16.05.1918
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
patrick

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

yvonne men bedoelt hier het citaat uit de bijbel als christus gevraagd wordt wat ze moesten doen met de romeinse munten ( met afbeelding van de keizer) zijn antwoord was ...aan de keizer wat de keizer toebehoort.

en gps.. euuuh moderne postduif... maar trefzekerder hhahah.

cooee
patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
patrick

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

of moderne messengerdog lol
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2008 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe is het eigenlijk afgelopen met Tom Heyman, de ploegbaas die - tegen de instructie van de aannemer in - ervoor gezorgd heeft dat deze soldaten konden worden geborgen en daardoor zijn baan kwijtraakte? Bekommert zich iemand om zijn lot?

Is er eigenlijk actie ondernomen tegen de aannemer die zijn personeel opdrachten geeft die tegen de wet zijn of krijgt deze nog steeds lucratieve werkzaamheden aangeboden?
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2008 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dat gegeven is mij totaal nieuw Richard. Ik ga ervan uit dat je dit uit betrouwbare bron hebt vernomen? In ieder geval is zoiets geen geldige reden tot ontslag, wat niet wegneemt dat naargelang het statuut van de man in kwestie het natuurlijk mogelijk is hem met een smoesje de laan uit te sturen. De aannemer heeft ook geen tijd verloren door de opgraving, want het team werkte op het moment van de opgraving gewoon een paar honderd meter verder voort.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2008 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dat staat in de open brief op http://www.polygonwood.com/Polygon%20Wood%20Zonnebeke%205.htm en het verbaast me dat niemand zich daar verder druk over schijnt te maken.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2008 6:14    Onderwerp: Reageer met quote

vetje @ 01 Okt 2008 19:10 schreef:

Quote:

Tom Heyman die als ploegbaas zijn verantwoordelijkheid opnam en de werken liet stilleggen, heeft na de gebeurtenis (opgraving van de Anzac 5) zijn job verloren.

Is deze man reeds opnieuw aan het werk? Hopen respect voor deze persoon!
Naar boven
marnik

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2008 6:28    Onderwerp: Reageer met quote

Johan heeft mij een tijdje geleden verteld dat hij terug werk heeft.

Marnik
Naar boven
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2008 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Is er verder nog iets relevants te melden naar aanleiding van deze open brief?
Heb jij nog nieuws, Spiling?
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2008 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ok Richard, ik had doorgeklikt op de foto van Johan en dacht dat het verslagje dat daarbij hoort de open brief in kwestie was. Schandalig natuurlijk als deze arme man naar aanleiding daarvan is ontslagen en goed te horen dat hij opnieuw werk heeft.
In de brief staat dat ik op dat moment tijdelijk medewerker was van het MMP, maar dat klopt niet. Ik was op dat moment tijdelijk medewerker (stagair) bij Archeo7. Ook nadien was ik niet persoonlijk betrokken bij het verdere onderzoek naar de mogelijke identiteit van de soldaten, maar ik kan wel zeggen dat mijn collega's toen ik nadien bij het MMP werkte veel tijd hebben gestoken in het historisch onderzoek naar de gesneuvelde soldaten. Zowel tijdens als na hun uren (voor eigen rekening dus). Zo lag er een maand na de opgraving al een verslag van de opgraving met verkennend historisch onderzoek op tafel, geloof mij maar dat dit lang niet bij elke opgraving het geval is!
Ik begrijp goed dat Johan grieven heeft en kan hem daar ook wel in volgen. Ik hoop echter dat niemand ervan uit gaat dat ze bij het museum geen serieus onderzoekswerk in deze zaak hebben gestopt.
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2008 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Memento, homo, quia pulvis es et in pulverem revertis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Amen....

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2008 20:46    Onderwerp: aanmerken Reageer met quote

Bedenkt, mens, dat ge stof zijt en tot stof zult wederkeren.

Bert,

het is geenszins een kwestie van slordig werk hier. Daar gaat het er hem in wezen niet over. Wat vorig jaar gebeurd is bij het begraven van die soldaten, zal me eeuwig bijblijven, los van wie wat gedaan heeft.
Er zijn duidelijk grieven tussen diverse (vlaamse) personen omwille van erkenning voor het gebeuren.
Wat mij echter meer dan behoorlijk zwaar op de maag ligt is dat het forum, als geheel en vooral ongevraagd er bij gesleurd wordt, met alle gevolgen van dien,

mvg
David
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2008 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Waar het me om gaat Marnik en Bert, is dat in mijn ogen Tom Heyman een vent uit duizenden is die door zijn principe zijn baan kwijtraakte. Wat is er eigenlijk met deze informatie gedaan? Heeft hij hulp gekregen bij het vinden van een nieuwe baan en is er een onderzoek ingersteld naar het wangedrag van de aannemer. Of kan zo'n bedrijf zomaar verder zijn gang gaan en het personeel instructies geven die tegen de wet zijn? Het de burgemeester van Zonnebeke tijdens zijn snoepreisje in Australië dit verhaal óók wereldkundig gemaakt?
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2008 7:51    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
David V Geplaatst: 20 Okt 2008 21:46

Wat mij echter meer dan behoorlijk zwaar op de maag ligt is dat het forum, als geheel en vooral ongevraagd er bij gesleurd wordt, met alle gevolgen van dien,

mvg
David

Waarschijnlijk komt dit juist omdat het een forum is.
Forum, markt plaats, ontmoetingsplaats, een plaats waar het mogelijk is om te praten ....
En dat doen we hier juist, praten.

Had 'men' niet liever gezien dat er gezwegen werd en alles een rustige dood ging sterven?
Dit was misschien het geval geweest ware het niet van die open brief welke hier, mogelijks wereldwijd gelezen kan/kon worden.
Iedereen reageerde en met een andere topic hier op het forum, kreeg ik plots het onpasselijke gevoel dat er veel meer gebeurde dan dat wij zelfs hier 'openlijk' kunnen lezen. Confused
Sold. David Camille °Elverdinghe 15.11.1898 - C.I.Ax + 16.05.1918
Naar boven
1steGrenadiers

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2008 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

Heb nog 0.01euro over ....

Beste Spilling ofte Johan,

Ken jij nu één politieker die correct is en weet wat respect is?
Ik persoonlijk niet ...

Wat je samen met die werkopzichter van dat bedrijf deed siert je helemaal ... helaas, moesten politiek geprostitueerden (die anders niet in aanmerkening zouden kunnen komen voor hun job) met alle eer gaan lopen.

Dat jij noch de andere mensen een uitnodiging kreeg klinkt logisch, Je zou eens het echte verhaal kunnen vertellen.

Het zou niet mogen gebeuren maar helaas gebeurd het toch ... en veel te vaak.

Als oud gediende bij de Grenadiers kan ik je enkel maar zeggen Ere en Eerbied voor jou en die andere man die je verwittigde.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2009 7:49    Onderwerp: Reageer met quote

Verlaat artikel:

Brothers in arms of Passchendaele ..finally at peace after 90 years

By Ros Wynne- Jones 7/05/2009

Jim searched for the missing body of Jack.. now DNA has found him

He was one of the many fallen First World War soldiers for whom there is no private grave.

In 1917, Private Jack Hunter died in his brother Jim's arms and was buried where he fell - in the mud at Passchendaele.

And there he remained for 90 years as weeds swept over the landscape once churned up by artillery and shell-holes.

Jim searched for Jack's body but died in 1977 without success. His brother remained one of The Missing - commemorated at the Menin Gate memorial near Ypres.

But now, thanks to DNA-testing, Pte Jack Hunter's remains have been discovered. The scientific breakthrough gives hope to the 300,000 British families whose brave relatives are among the missing of the Great War.

The list of heroes with no grave includes the Queen's uncle, The Hon Fergus Bowes- Lyon, Charles Dickens' grandson Cedric, poet GW Grenfell and Manchester United and City player Sandy Turnbull.

And this week, the excavation began of a field near the village of Fromelles in Northern France. It is the site of a bloody battle fought on July 19, 1916, when nearly 7,000 men were massacred within 24 hours.

It is hoped the four-month-long dig of the mass grave will, at last, give as many as 400 British and Australian First World War soldiers the burials they deserve.

And Pte Hunter's case has shown how science might yet reunite relatives with those they lost. "I suppose, in a way, it's a relief," says his niece Mollie Millis.

The 81-year-old, who provided a saliva swab as part of the identification process, adds: "But it is also sad. It knocked the wind out of my sails a little bit when they rang to say they'd found Uncle Jack's bones." The remains of five bodies - buried in blankets tied with signal wire - were found by Belgian gas workers in 2006 in the quiet hamlet of Zonnebeke, near Ypres.

There were more than 250,000 British and Commonwealth casualties at Passchendaele, but battlefield coordinates and burial registers helped narrow the search.

Then, with several possible families identified, the Army History Unit turned to science to solve the mystery.

Comfort Several families were invited to provide DNA samples for comparison with material extracted from the femur bones of the remains. Mollie's was then paired with one of the bodies using mitochondrial DNA matching, which traces female family lines.

The breakthrough was welcomed by the WWI Veterans Association as a major scientific advance.

"Anything that can help the identification is a tremendous boost," says chairman Dennis Goodwin. "You dream of these things, only to find science has already thought of them. There are so many thousands of casualties remembered only as names on memorials and it is hard for their families and for their comrades.

"They are restless souls when there is no resting place. When families and comrades are able to come to a specific place and mourn, it's a wonderful moment." Peter Francis, of the War Graves Commission, adds: "Any development that can be used to improve the chance of identifying a serviceman, and thus bring comfort to his family, is to be welcomed." British Army spokesman Nick Smith explains how painstaking tracing operations can be. "There are over 300,000 British soldiers missing from World War One, so we are talking about vast numbers," he says. "When we find bodies, we try everything we can to identify them, but often there are no clues - no knife engraved with the man's initials, or a button from a regiment.

© http://www.mirror.co.uk/news/top-stories/2009/05/07/brothers-in-arms-of-passchendaele-finally-at-peace-after-90-years-115875-21338494/

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2009 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Zo enorm jammer dat dit zo moet en niet op volwassen wijze voor eens en altijd opgelost wordt..

Het begin:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=275934

En het niet te vermijden vervolg:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=275934#275934

Quote:
I attended the lecture and slide show “Beneath Flanders Fields 1915-1918” given by Mr Franky Bostyn at the Guards’ Chapel, Birdcage Walk, London on Wednesday, 21 January. During the time allowed for questions after the talk I attempted to raise some matters relating to intellectual property and to photographic copyright offences which had arisen. This letter is a formal statement of my concerns.

During the lecture I observed and documented the use of some thirty photographs taken by myself and also plans drawn by myself and relating to excavations in West Flanders. Some years ago I lent Mr Bostyn a number of theses slides for use in a publication on the excavation of Beecham Dugout (a project directed by myself) and despite repeated requests for their return they are still in his possession. I understand that some of these items may now be part of the collection of the Memorial Museum Passchendaele. I retain the negatives.

De rest staat op:
www.polygonwood.com

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: