Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Northern Ireland and 38 (Irish) Brigade

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 22:24    Onderwerp: Northern Ireland and 38 (Irish) Brigade Reageer met quote

Dit zijn reguliere soldaten van het britse leger die momenteel gelegerd zijn in Noord Ierland. Meerdere van deze soldaten hebben ook een tour Afghanistan of Iraq achter de kiezen.

Doel van deze aktie is geld in te zamelen en vooral aandacht bij het britse publiek voor terugkerende soldaten uit oorlogsgebieden met combatstress.

De pipers waren verzocht om de groep te begeiden van de Lille gate naar de Menin gate, de groep soldaten had toen al een goede 30 kilometer achter de kiezen.

Frans

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Richard

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Waar zamelen ze precies geld voor in Frans?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 05 Aug 2008 23:57 schreef:
Waar zamelen ze precies geld voor in Frans?

combat stress.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik nou gedacht hebben dat het re-enactors waren.... daar was ik ze ook al tegengekomen.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat daar liefdadigheid i.p.v. een taak van de overheid?
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 06 Aug 2008 0:11 schreef:

Jammer genoeg wel en dat geld ook voor Nederland.
Een soldaat die kan schieten geen probleem.
Een soldaat die een kogel door de kop krijgt en sneuveld, vrij goedkoop.
Een soldaat die gehandicapt raakt of psychiesche problemen oplopen is een kostbare affairre en liefst een beetje vermeden.

ik heb net een artikel gelezen dat de geraamde kosten van een half miljoen euro per dag al naar 2 miljoen euro per is gegaan voor de missies in het buitenland. Grootste boosdoener zijn gekwetste soldaten.
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 06 Aug 2008 0:10 schreef:
Laat ik nou gedacht hebben dat het re-enactors waren.... daar was ik ze ook al tegengekomen.

Deze reguliere soldaten draaien met een hand je nek om.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

Even hier kijken: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=232036#232036

En die soldaten draaien niks om. Krijgsraad......

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

38 (irish) brigade, zijn dat de afstamellingen van de 38th (ulster) division? Ik bedoel, hebben zijn hun battlefieldhonors overgenomen?
pascal
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 23:48    Onderwerp: Reageer met quote

Het laat gewoon zien dat iemand weer iets plaatst waar het niet thuis hoort.

Morgen komt de commanding officer bij mij thuis en ik zal hem mededelen dat jullie beschouwen zijn groep soldaten als micky mouse soldaten.
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2008 7:47    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 06 Aug 2008 0:44 schreef:
38 (irish) brigade, zijn dat de afstamellingen van de 38th (ulster) division? Ik bedoel, hebben zijn hun battlefieldhonors overgenomen?
pascal

Onwaarschijnlijk, de Ierse Divisies waren de volgende: 36 (Ulster), 10th (Irish) en 16th (Irish). Geen nummer 38 dus.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frans

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2008 8:17    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry Erwin,

Misschien staat deze benaming niet in je boek van 14-18 maar is sinds 2006 voor de commando structuur de benaming van alle britse troepen die in Noord Ierland gelegerd zijn.

Richard

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2008 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

Frans @ 06 Aug 2008 0:28 schreef:
Richard @ 06 Aug 2008 0:11 schreef:

Jammer genoeg wel en dat geld ook voor Nederland.
Een soldaat die kan schieten geen probleem.
Een soldaat die een kogel door de kop krijgt en sneuveld, vrij goedkoop.
Een soldaat die gehandicapt raakt of psychiesche problemen oplopen is een kostbare affairre en liefst een beetje vermeden.

ik heb net een artikel gelezen dat de geraamde kosten van een half miljoen euro per dag al naar 2 miljoen euro per is gegaan voor de missies in het buitenland. Grootste boosdoener zijn gekwetste soldaten.

Maar ik heb nog nooit gehoord van inzamelingen in Nederland.

Net zoiets als de verkoop van poppies De opbrengst gaat naar de nabestaanden van gesneuvelde Britten en naar Britse soldaten die gehandicapt zijn geraakt. Stelt de Britse regering daar geen fondsen voor ter beschikking? Als die mensen door particulier initiatief moeten worden geholpen dan komt het een beetje armoedig op me over.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2008 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

38th (Irish) Infantry Brigade was a British Army unit formed on 13 January 1942 by converting The 210th Independent Infantry Brigade (Home), a Home defence static brigade. It served under a number of formations during the Second World War but in March 1943 it joined 78th (Battleaxe) Infantry Division in Tunisia and fought with distinction in Tunisia, Sicily, and Italy as part of this highly regarded division until the end of World War II.

The 38th (Irish) Brigade reformed on 1 August 2007 as part of the 2nd Division, through the amalgamation of 107 (Ulster) Brigade and 39 Infantry Brigade, after the disbandment of HQ Northern Ireland and has its Headquarters at Thiepval Barracks in Lisburn. [1] It is now the Regional Brigade responsible for administering the Territorial Army within Northern Ireland.

Today the Territorial soldiers from the Brigade have served on operations supporting the Regular Army in the Balkans and on Operation Herrick in Afghanistan and Operation Telic in Iraq. At home the Brigade has the key role of providing the Civil Contingency Reaction Force for Northern Ireland.

http://en.wikipedia.org/wiki/38th_(Irish)_Infantry_Brigade_(United_Kingdom)

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2008 8:48    Onderwerp: Reageer met quote

Frans @ 06 Aug 2008 9:17 schreef:
Sorry Erwin,

Misschien staat deze benaming niet in je boek van 14-18 maar is sinds 2006 voor de commando structuur de benaming van alle britse troepen die in Noord Ierland gelegerd zijn.

Frans

Dat was ook niet wat ik wilde zeggen. Ik wilde alleen maar aantonen dat die 38e (Ierse) Brigade geen traditiedrager van de 36e (Ulster) Divisie of enige andere Ierse WO1- divisie kon zijn.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2008 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik merk net dat Paddy een 107e Brigade vermeld.

Voor wie het zou interesseren, dit was toen (WO1) wel één van de drie Brigades in de 36e Ulster Div (107,108,109 Bde)

Erwin
Naar boven
Marijn2

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2008 7:53    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even om terug te komen op het onderwerp van re-enactment. Persoonlijk vind ik dit wel eens interessant om te zien. De geschiedenis op deze manier levendig houden, daar heb ik niets tegen. Wat mij wel enorm tegen de borst kan stoten is de zogenaamde re-enactors die pronken met medailles. Echt of niet echt; het blijft gelijk. Dit heeft niet meer met het betonen van respect te maken, maar wel met het tonen van de eigen collectie. Dat medailles op beurzen en in privécollecties worden getoond, vind ik goed. Maar ik kan er echt niet bij dat deze mensen nog zonder schaamrood op de wangen kunnen rondlopen. Dit gaat niet meer over betonen van respect, maar dit is pronken met de verdienste van een ander. Voor al de respectvolle re-enactors, keep up the good work!

Vriendelijke groeten van marijn
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: