Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ruymen Gustaaf

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2008 21:43    Onderwerp: Ruymen Gustaaf Reageer met quote

Ik ben verheugd het Forum Eerste Wereldoorlog als primeur een frontbrief van Gustaaf Ruymen te tonen.
Een scan van de originele frontbrief zal later geplaatst worden op http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren

Meer informatie over Gustaaf Ruymen leest u op http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/archief.php?ID=93
"B.M.B. Oeren, 11 november 2008". Wij herdenken onze gesneuvelden.

Frontbrief van Gustaaf Ruymen aan zijn broer Isidoor (ďPoldoorĒ in de volksmond), die als krijgsgevangene in Duitsland verbleef.
Hij zocht en kreeg eerder contact met zijn broer in Duitsland dan met zijn familie in Kozen (Limburg), zo blijkt uit de brief.

BelgiŽ 13 februari 1917

Beste Broeder,

Nu ik nog enige stonden tijd heb kan ik U nog gouw enige woorden mededelen.
Broeder ik bevind me nog in staat van goede gezondheid, ik denk dat gij U ook nog hierin bevind. Poldoor, ik heb U al zoveel en dikwijls geschreven. Ik schrijf U bijna alle maanden maar ik krijg van U geen tijding meer ik weet niet wat zulks betekend ik heb in vier maanden niets meer van U ontvangen.
Van huis is het al bijna twee jaar geleden dat ik nog iets gehoord heb. This droevig om in zulken staat zich te bevinden en zoo lang van elkaar gescheiden te zijn en geen nieuws van elkander te weten.
Ik verlang ernaar binnenkort eenig nieuws van U te weten en ook van mijne ouders. De mannen van Cosen die hier zijn stellen het nog allen goed ik weet nog van geen gesneuvelden. Ik heb over een dag of drie nog een brief ontvangen van Henri Delsaer deze stelt het nog zeer goed. Broeder laat mij eens weten hoe gij nu al gesteld zit en hoe het thuis zo al uit ziet als gij nieuws zoud weten van thuis. This hier vel winter geweest.
Ik denk toch Poldoor dat de oorlog op het einde loopt this te hopen dat deze droevighe tijd weldra mag gedaan zijn. Maar we zullen ons botten maar vegen aan den hele boel en er niet te veel op denken dan passeerd de tijd toch wat beter. Wij versleiten nu onze jongen jaren in droefheid en ellende en als we het geluk mogen hebben van naar huis te keren dan zullen we later wat meer plezier maken wij moeten dat toch inhalen hetgene wij ten achter zijn. Wij zullen maar denken gelijk uilenspiegel sprak na slecht weder komt altijd goed weder.
Ik heb tot nu toe geluk gehad ik ben nog geen enkele dag ziek geweest en dat is nog het bijzonderste van alles.
Wij zullen daarom de goede God maar bidden dat hij ons zo nog lang mag bewaren en ons terug brengen naar onzen ouderlijken woning waarvan wij nu reeds zolang weg zijn.
Poldoor ik ga mijn brief sluiten en ik hoop zonder fout binnenkort eenig nieuws van U te ontvangen.
Laat ook iets weten aan onze dierbare ouders;
Ik blijf U nooit vergetende broeder
Gustaaf Ruymen
C 218 = 8į compagnie
Armee Belge en campagne

6 maanden later, op 4 september 1917, stierf Gustaaf Ruymen aan het IJzerfront zonder antwoord of nieuws van zijn broer of thuis.
Op 5 september werd hij in Oeren begraven.
De originele brief is in het bezit van Paula Ruymen, dochter van Isidoor Ruymen, die krijgsgevangene was in Duitsland.

met dank aan dhr. Eddy Wintmolders
LKG
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

De originele frontbrief is te lezen op de weblog http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/archief.php?ID=75345

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: