Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Worden Duitsers ook bij Britse begrafenissen uitgenodigd?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker indrukwekkend en mooi. Mag ik deze vraag nog eens opnieuw stellen?

Richard @ 24 Jul 2008 23:27 schreef:
Flinke Britse aanwezigheid. Wat ik me afvraag: worden Duitsers ook bij Britse begrafenissen uitgenodigd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ga ik maar vanuit. Het zijn tenslotte "hun" mannen die herbegraven worden.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik snap je niet Kopf. Wat bedoel je precies?
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk toch wel dat de Duitsers welkom zijn om toch de Britse verliezen die zij zelf hebben aangebraht te herdenken. Maar of ze persoonlijk worden uitgenodigd, weet ik niet echt.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Aan denken heb ik niet zoveel, ik zou weleens willen weten of Duitsers ook bij Britse begrafenissen aanwezig zijn of zijn geweest.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

OK, duidelijker. Het zal ervan af hangen of aanwezigheid van Duitse offivials of militairen zinvol is, bijvoorbeeld als er Duitse militairen zouden worden herbrgraven.
In Langemark zie ik meerdere Duitse militairen op de foto's.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar in Langemark worden Duitse militairen begraven.
Naar boven
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 13:07    Onderwerp: Vraag/Antwoord Reageer met quote

"Flinke Britse aanwezigheid. Wat ik me afvraag: worden Duitsers ook bij Britse begrafenissen uitgenodigd?"

Richard:

Volgens mijn -bescheiden- mening GEEN Britse militairen op de plechtigheid. (kan er natuurlijk naastzitten hé)
Naast natuurlijk de Bundeswehr, afvaardiging van het Provincie Commando West-Vlaanderen (Marine), CCMP IEPER, met erewacht ook van CCMP IEPER met als Comd user "Battery Sergeant Major" Erwin Ureel

Op onderstaande link kan je foto's vinden van verschillende plechtigheden.
http://www.wo1.be/ned/mainnav.html

Heb natuurlijk nog niet grondig gekeken maar heb toch nog geen Bundeswehr gezien op foto's van Britse plechtigheden.

Grtz,
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 13:23    Onderwerp: Aan Richard en Lingekopf. Reageer met quote

Na de foto,s bekeken, te hebben werd er door Richard de vraag gesteld.
Daarop antwoordde Lingekopf zijn mening.
Zonder mij op te willen dringen wil ik er wat van zeggen. (vertellen)
In mijn diensttijd 55-4 tot 57-2, was ik bij de parate troepen, zoals dat
toen heette. We deden onze gebruikelijke oefeningen, en af en toe
werden we gebruikt als demonstratiebattaljon. (Garde regt. Jagers).
In de herfst van 1956 werden wij in een soort alarmtoestand uit bed
geblazen,( 2 uur) en, in volledige bepakking per auto,s die al klaar stonden, naar het perron van Arnhem gebracht. Allerlei geruchten deden de ronde. Zelfs de sergeant wist van niets. We werden naar Duitsland (met een locomotief!) gereden en in Monschau (Eifel) eruit gezet. Lopend naar het oefenterrein (Vogelsang) kregen we pas koffie. Meteen naar de schuttersputten en gebouwde bunkers.
Daar stonden we opeens tegenover de Duitse soldaten!.
Daar kwam ook de aap uit de mouw: We werden in een gezamelijke
oefening met het Duitse leger (wat nog ook in opleiding was) ingezet
tegen de aanvallers. (Russen).
Het was in de tijd dat er in Hongarije een opstand was, en heel Europa
stond te bibberen van bangheid. De koude oorlog stond er aan te komen. Gelukkig viel dat mee.
Wat dit verhaal betekend voor jullie opinie?
Die Duitsers waren ook dienstplichtig zoals wij en we hadden een
gezamelijke vijand. Natuurlijk is het bij de eerder genoemde plechtigheid wel iets van: moet dat nu, of kunnen de Duitsers het zelf niet doen?
Geloof me of niet , maar er waren jongens bij ons battaljon, waar de vader en broers waren gefusileerd, en dan komt er na pas 10 of 11 jaar na dato wel iets los bij je. We moesten gewoon doen wat er gezegd werd.
Het waren ook jongens van onze leeftijd. En als er een hoge officier
de volgende dagen (het duurde 3 dagen) voorbij kwam, dan dacht meningeen en ikzelf ook: Die moet wel in de oorlog gevochten hebben.
Nu leven we op een heel andere manier. Vermoedelijk komt er nooit meer oorlog tussen landen in Europa. Hoewel? De Balkan is nog steeds
onrustig, maar daar wordt aan gewerkt.
Het is van mij een kleine opwelling die ik nu schrijf, maar we mogen blij zijn dat er ruim 60 jaar in Nederland geen oorlog meer is.
Paul.
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 30 Jul 2008 13:27 schreef:
Aan denken heb ik niet zoveel, ik zou weleens willen weten of Duitsers ook bij Britse begrafenissen aanwezig zijn of zijn geweest.

Mijn aanwezigheid op de twee begraafplaatsen waren geen Duitsers. Als ik foto's bekijk van de Australiers waren er ook geen Duitsers te zien. Dus we zijn niet verder geraakt. Mss slim zijn en eens CWGC mailen. Die zouden ons mss kunnen helpen.

FHSW Wikia
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 14:51    Onderwerp: Re: Vraag/Antwoord Reageer met quote

KHUKRI @ 30 Jul 2008 14:07 schreef:
"Flinke Britse aanwezigheid. Wat ik me afvraag: worden Duitsers ook bij Britse begrafenissen uitgenodigd?"

Richard:

Volgens mijn -bescheiden- mening GEEN Britse militairen op de plechtigheid. (kan er natuurlijk naastzitten hé)
Naast natuurlijk de Bundeswehr, afvaardiging van het Provincie Commando West-Vlaanderen (Marine), CCMP IEPER, met erewacht ook van CCMP IEPER met als Comd user "Battery Sergeant Major" Erwin Ureel

Op onderstaande link kan je foto's vinden van verschillende plechtigheden.
http://www.wo1.be/ned/mainnav.html

Heb natuurlijk nog niet grondig gekeken maar heb toch nog geen Bundeswehr gezien op foto's van Britse plechtigheden.

Grtz,

Bedankt Kuhkri voor je uitvoerige antwoord. Maar wie zijn dan de mannen in kilt van dat orkest?

Begrijp me goed: ik zou niets hebben tegen Britten bij een dergelijke gebeurtenis. Integendeel Zou het zelfs mooi vinden als het andersom ook gebeurde.
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Antwoord op je vraag Richard

Begin 2006 besloot het Memorial Museum Passchendaele 1917 samen met de Fleming Pipe Band tot het oprichten van een pipe band die op een authentieke manier verbonden is met de “the Bloody Fields of Flanders”. De “Passchendaele 1917 Pipes & Drums”- een absolute wereldprimeur – werd hiermee een realiteit.

Dit alles leidde ertoe dat de ‘Fleming Pipe Band’ optreedt in twee formaties:
1. De ‘Fleming Pipe Band’ in civiel uniform
2. De ‘Passchendaele 1917 Pipes & Drums’ in het Schots militair uniform anno 1917

Doelstelling

De ‘Passchendaele 1917 Pipes & Drums’ heeft tot doel om zo authentiek mogelijk een Schotse bataljonsband uit Wereldoorlog I te reconstrueren. Hiertoe werd er geïnvesteerd in correcte historische kledij en authentieke trommels anno 1917.

Ook muzikaal is het de betrachting om authentieke battlefield-tunes te brengen. Elk Schots bataljon telde in zijn rangen een bataljons pipe band. Door het schrijven van tunes die verwezen naar memorabele momenten uit de bataljonsgeschiedenis, werden zij het collectieve geheugen van het bataljon. Het is evident dat dergelijke tunes zoals ‘The Road to Passchendaele’, ‘The Burning Mill of Mesinnes’, ‘The Bloody fields of Flanders’ niet op het repertoire kunnen ontbreken.

Curriculum

Tijdens de viering van ’90 jaar van de Slag om Passendale’ had de band zijn eerste grote optredens. Zo verzorgde de band de ceremonieën voor de Ierse, Zuid-Afrikaanse, ANZAC, Canadese en Schotse delegaties tijdens het herinneringsjaar ’90 jaar Slag om Passendale’. In het bijzonder speelden zij op 25 augustus 2007 samen op de Schotse taptoe te Zonnebeke met de Scots Guards (1ste Bataljon) , Piper to the Queen Mother en PM London Scottisch John Spoore en voormalig directeur van de Edinburgh Tattoo PM Gavin Stodart.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verhaal pifilsofimos, heel erg bedankt! Weer iets wijzer geworden.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Op de vraag of er britse militairen op de duitse begraving waren.
Nee want die hebben er niets te zoeken.
Dit geld ook voor britse begravingen.
Wel aanwezig zijn de CWGC zoals afgelopen donderdag in de persoon van Chris Farrell, onderdirecteur en christine.
Bij de Britse begravingen is meestal ook een afgevaardigde van de Volksbund aanwezig

Waar het om een militaire begraving gaat is vooral dat de huidige militairen met de nodige eer en respect hun gevallen soldaten kunnen herbegraven.

Van dit heb ik afgelopen donderdag niet al te veel van gemerkt.
Geen woord over de acht soldaten maar genoeg speeches die nergens op sloegen en zeker geen betrekking op die acht soldaten.

De Fleming band die zeer goed kan doedellen horen daar zeker niet thuis.
Je zou haast denken dat de schotten hiermee instemden een beetje gezichts bedrog. De werhmacht heeft zeer goede bands maar kan zich zeker de moeite niet nemen om hun eigen soldaten met eer te begraven.

Ik weet dat het een moeilijk situatie is vwb duitsers die wapens dragen maar een muziek band lijkt mij toch geen probleem, het ergste wat kan gebeuren is dat je iemand omver blaast.
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Akkoord Frans met die doedelzakken maar ze speelden toch een Duits afkomstige lied. Ik weet niet van de overige maar toen ik daar (wat later) aankwam, waren de doedelzakspelers "Highland Cathedral" aan het spelen. Volgens mij is dit Duits afkomstig. Ook dit word gespeelt oa onder de Menenpoort. Heb jij trouwens vorige zondag kunnen horen tijdens de Run and Remember. Dus waarom niet eens op een Duitse begraafplaats. Die speeches ga ik niet discuseren, daar heb ik geen verstand van.

FHSW Wikia
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 30 Jul 2008 21:33 schreef:
Akkoord Frans met die doedelzakken maar ze speelden toch een Duits afkomstige lied. Ik weet niet van de overige maar toen ik daar (wat later) aankwam, waren de doedelzakspelers "Highland Cathedral" aan het spelen. Volgens mij is dit Duits afkomstig. Ook dit word gespeelt oa onder de Menenpoort. Heb jij trouwens vorige zondag kunnen horen tijdens de Run and Remember. Dus waarom niet eens op een Duitse begraafplaats. Die speeches ga ik niet discuseren, daar heb ik geen verstand van.

Sniper het gaat om de indruk die je wekt.
Belgiesche burgers in Britse eerste wereld oorlog uniformen, kom bij mij een beetje vreemd over. Ik denk als je de Black Watch in Schotland zou vragen om op een duitse begraving te komen spelen dat die negatief zouden instemmen.

Je bent daar op dat moment om acht duitse soldaten die ook hun plicht hadden gedaan een waardig afscheid te geven.
bovo15

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

zeer interesante foto's !!

Dom vraagje hoor maar zijn die helmen echt ??
Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Martin Hari

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 23:56    Onderwerp: Reageer met quote

Iets zegt me dat de verklede Belgen er helemaal niets te zoeken hebben. Hoe goed bedoeld ook en welk een behoefte ze aan optreden hebben dan ook.
Wienne

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 2:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was er niet, dus kan er weinig over zeggen.

Ik heb enkel een vraagje: Heeft de Pipes & Drums gespeeld tijdens de plechtigheid?
Als dat zo is, kan dat enkel gebeuren met goedkeuring van het organiserend orgaan, in casu de Volksbund dacht ik.
Als ze er dus bij waren met goedkeuring van de Volksbund, wie zijn wij om dat tegen te spreken?

Daarbij is de band een internationaal gezelschap: de Drum Major is soldaat bij het Duitse leger. Dus als je problemen hebt met Belgen in Schotse uniformen op een Duitse begraafplaats, wat te denken van een Duitser in een Belgisch orkestje in Schotse uniformen op een Duitse begraafplaats... Enne, ik geloof dat zijn echtgenote een van de pipers is. Wordt het helemaal te gek! Een Duitse vrouw, in een Belgische pipe band, in schotse uniformen op een Duitse begraafplaats! Dat kan dan al helemaal niet! Een vrouw! Stel je voor! (Sarcasm mode off).

Dus Frans als ik het goed begrijp waren er geen Duitse soldaten aanwezig, toch zie ik op de foto's die klaroenist en duidelijk nog wat andere Duitse soldaten. Ik was er vorige keer bij en mij viel toen ook die aanwezigheid van die Duitse militairen op, naast die van de Belgen.
Nu, ik vermoed dat de Volksbund de organisatie in handen heeft van die begrafenissen. De Volksbund is een burgerlijke organisatie, dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat de plechtigheid in eerste instantie een burgerlijke aangelegenheid is en dat ze hun plechtigheid vooral in het teken van de internationale verzoening zetten.
Bovendien liggen de oorlogen in Duitsland nog altijd gevoelig, daar moet ik geen tekeningtje bij maken. Dat gaat zelfs zo ver dat er sprake is om de eretitels met namen van WO1 piloten aan de diverse luchtmachteenheden (Jasta Boelcke bvb) te schrappen.

Ik heb ondertussen ook een aantal Britse begrafenissen meegemaakt en daar viel mij de afwezigheid van Britse of andere militairen ook op, hoogstens de militaire gezant van de ambassade. Ja, als er een identificatie is komt er wel een delegatie van het regiment af. Voor een gedeeltelijke is het dan beperkt tot één of andere oud kolonel van dat regiment.

Bij de laatste Britse begrafenissen hadden we eerst op Cement House Cemetery pakweg een man of 20, voor een korte, sobere plechtigheid. Op de begraafplaats bij de site John McRae een uur later was er ineens een pak volk, ongelooflijk! Inclusief een groep RAF-cadets die waarschijnlijk toevallig juist in Ieper waren. De plechtigheid duurde ook iets langer (er moesten meer kransen worden gelegd).
Een uur later stond ik dan bijna moederziel alleen op Messines Ridge Cemetery (er was welgeteld nog 1 extra toeschouwer aanwezig...) de plechtigheid voor die onbekende jongen te aanschouwen. Het moet gezegd zijn, de officiële genodigden bleven even ernstig en respectvol hun taak doen.

Dus als je vindt dat die Duitse jongens te weinig eerbied krijgen omdat er geen Duits militair orkestje stond te spelen, begrijp ik dat toch niet goed: Je ziet ze verdorie ook niet op Britse plechtigheden (Britse dan). Bij de herbegraving van de 5 australiers was er een band, maar als ik het goed voorheb was dat een Belgische band.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 6:20    Onderwerp: Reageer met quote

"Schotten" hadden er volgens mijn bescheiden mening niks te zoeken.
Behalve dan "echte" -in "dienst"- en als afgevaardigde van de Britse Krijgsmacht.
En daarbij: moesten de Britten een uitnodiging van de Bundeswehr krijgen: ze zouden het zeker niet laten om een afvaardiging te sturen.

De eenzame klaroenspeler en de trommelaar leggen genoeg gewicht in de schaal.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 6:21    Onderwerp: Reageer met quote

Frans @ 30 Jul 2008 21:24 schreef:

Van dit heb ik afgelopen donderdag niet al te veel van gemerkt.
Geen woord over de acht soldaten maar genoeg speeches die nergens op sloegen en zeker geen betrekking op die acht soldaten.

Ja idd, had ik ook een wrang gevoel bij, de speeches waren nogal politiek en europees correct geïnspireerd. In vergelijking met vorig jaar september was dit een volledige andere plechtigheid waarbij ik die van vorig jaar verkies.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 9:23    Onderwerp: Reageer met quote

@ Wienne, ja de band heeft gespeeld tijdens de plechtigheden, de band komt niet zonder uitnodiging zomaar even langs en stond gewoon op het officiele program van de organiserende partij.

Het was een mooie sobere plechtigheid en het lied "Bloody fields of Flanders" dat ze speelden lijkt me meer dan toepasselijk.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Frans

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

KHUKRI @ 31 Jul 2008 7:20 schreef:

De eenzame klaroenspeler en de trommelaar leggen genoeg gewicht in de schaal.

Dit was voor mij meer dan voldoende geweest en een korte plechtigheid gericht op de soldaten.

Ik ben het met Vetje eens dat de vorige keer met de duitse predikanten veel beter was.

Dan lees ik ook over het schuld gevoel van de duitsers.
Dat begrijp ik heel goed als je ergens onuitgenodigd op bezoek komt en hier in Belgie zelfs tweemaal dat je jezelf een beetje gedekt opsteld.

En de conclusie die ik lees is dat de Volksbund is een burger organisatie en daarom niets te maken heeft met het militairen gebeuren.
Ik geloof toch dat hun hoofdtaak is om de begraafplaatsen te beheren en waarnodig gevonden soldaten te begraven.

Als ik het goed begrijp hebben mijn mede landgenoten de Nederlanders geen probleem als er een gevallen Nederlandse soldaat begraven moet worden met een band uit Beieren natuurlijk met een stel klompen en klederdracht en "het kleine Cafe aan de haven" er even uit te pompen.

Als je dan een vraagje steld over de band is het antwoord he kom op hè, het is een hollanse klassieker die ze speelde. Doe niet zo moeilijk man. Smile
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

Het valt me op hoe weinig hier wordt gezegd over de indrukwekkende getuigenissen van die jongeren. Als er iets belangrijk was, dan was het hun aanwezigheid en hun teksten die ze -dat zal wel zo zijn-, niet zelf hebben gekozen, maar toch. Het meest ontroerende moment was het meisje dat een getuigenis las in het Frans. Met het juiste timbre en in perfect Frans.

Jongeren bij dit soort plechtigheden betrekken, is het enige dat telt.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos @ 31 Jul 2008 11:56 schreef:
Het valt me op hoe weinig hier wordt gezegd over de indrukwekkende getuigenissen van die jongeren. Als er iets belangrijk was, dan was het hun aanwezigheid en hun teksten die ze -dat zal wel zo zijn-, niet zelf hebben gekozen, maar toch. Het meest ontroerende moment was het meisje dat een getuigenis las in het Frans. Met het juiste timbre en in perfect Frans.

Jongeren bij dit soort plechtigheden betrekken, is het enige dat telt.

Als ik het goed begrijp is het bovenstaande nodig voor een geslaagde duitse millitaire begraving.
Ieperiet

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos @ 31 Jul 2008 11:56 schreef:
. Het meest ontroerende moment was het meisje dat een getuigenis las in het Frans. Met het juiste timbre en in perfect Frans.

.
Confused Rolling Eyes

Per ignem vincimus.

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Antwoord op Frans :

Absoluut. Tenminste als je de juiste boodschap uit deze plechtigheid wil bewaren. Blunden die het allemaal heeft meegemaakt, schreef : 'Er zijn kinderen die zullen leven om te vertellen het verhaal van onze stomme hel aan een nieuwe, charmante generatie.'

Antwoord op Ieperiet

Sorry, maar ik begrijp geen emoticon-taal. Wel getuigenissen die ontroerend worden gebracht en inhoudelijk sterk zijn, zoals die van dat Franse meisje.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Begrepen veel van de aanwezige Duitsers deze Franse getuigenis? Waren de Duitse op?
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik al eerder heb vermeld waren er vijf jongeren die elk in hun eigen taal een getuigenis voorlazen. Daar was ook Duits bij en de Nederlandse tekst werd voorgelezen door een Hollandse jongen. De teksten waren zorgvuldig uitgekozen en zonder meer sterke getuigenissen. Als die aanwezige Duitsers het niet begrepen, tja.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, dat is dan vervelend voor wie het om ging.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos @ 31 Jul 2008 13:09 schreef:
Antwoord op Frans :

Absoluut. Tenminste als je de juiste boodschap uit deze plechtigheid wil bewaren. Blunden die het allemaal heeft meegemaakt, schreef : 'Er zijn kinderen die zullen leven om te vertellen het verhaal van onze stomme hel aan een nieuwe, charmante generatie.'

Dat is dan duidelijk niet gelukt, want amper twintig jaar later waren ze weer met een nieuwe hel bezig.
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, Frans en ook nog niet in 2008. We kunnen maar blijven proberen de Eerste Wereldoorlog als ultieme metafoor van de waanzin van oorlog door te geven aan een komende generatie. Als die komende generatie alleen maar zou 'kicken' op het bezitten van oorlogstuig uit die oorlog, dan beschouw ik mijn opdracht als mislukt. Als ze stil worden van de getuigenis van Lt. Greg die op 5 mei op Hill 60 door een stuk shrapnel zijn onderste kaakbeen verliest, dan heeft dit hoop.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 7:09    Onderwerp: Reageer met quote

Deze discussie is afkomstig uit dit topic:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15536

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 8:31    Onderwerp: Reageer met quote

http://nl.youtube.com/watch?v=zGD4CBdyd9Q
De aanwezige jongeren zelf aan het woord.

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 8:37    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos @ 29 Jul 2008 11:56 schreef:

Het indrukwekkendste deel van de hele plechtigheid waren de getuigenissen in 5 verschillende talen van de 5 jongeren van het internationale kamp in Komen. Deze jongen had het over de erbarmelijke behandeling van de koloniale troepen, i.h.b. de SANLC

Ik slaag er niet in te bedenken wat de behandeling van de koloniale troepen met de begrafenis van deze Duitsers te maken heeft.
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het niet, hoor.
Voor mij hoeven al die toeters en bellen niet.
Gewoon een eenvoudige ceremonie met geestelijke, trommel en toeter.
'Eenvoud is de kenmerk van het ware', zei Herman Boerhaave al.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Deze draad doet me denken aan een bijdrage van mijzelf van enige tijd geleden, waarop trouwens nooit een reactie kwam:

wvanrosm @ 26 Jul 2007 21:18 schreef:
wvanrosm @ 13 Jul 2007 13:22 schreef:
Yvonne @ 12 Jul 2007 18:48 schreef:

IEPER - De Britse koningin Elizabeth bracht vanmiddag een bezoek aan de Westhoek. Ze woonde er de herdenking bij van de slag om Passendale, nu negentig jaar geleden.

Bij de slag om Passendale in 1917 verloren 500.000 soldaten het leven. De geallieerde troepen boekten er enkele kilometers terreinwinst maar moesten het dorp later weer aan de Duitsers prijsgeven.

Was er bij deze herdenking ook een Duitse delegatie aanwezig?

mvg, Wim

Dan neem ik maar aan dat er geen Duitse delegatie was uitgenodigd en (dus) ook niet welkom was.

mvg, Wim
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Yvonne voor het plaatsen van de Focus-WTV bijdrage, die op gepaste wijze de aanwezigheid van deze jongeren heeft toegelicht.
Met de bijdrage van deze jongeren werd de nadruk gelegd op het internationale (en dus ook multiculturele) karakter van de Eerste Wereldoorlog. De reflectie ook dat die gestorven jonge mensen, van welke nationaliteit ook, allemaal dezelfde gevoelens moeten hebben gehad : angst, woede, heimwee naar huis.
De jongeren deden ook een oproep tot verdraagzaamheid en in dat kader paste de verwijzing naar het racisme tegenover kolonialen.
Zoals Aurel Sercu ooit eens als reflectie heeft geformuleerd toen hij nauw betrokken was bij zo'n herbegrafenis van Britten : 'Wat zouden die jongens denken als ze de onverdraagzaamheid in de wereld nu zouden zien. 'Hebben we daarvoor ons leven gegeven. Voor een zogenaamde betere wereld ?' En de droevige bedenking dat de mensheid nog niets heeft geleerd.
Zulke begrafenissen moeten een universeel karakter hebben en jongeren doen nadenken over de zin of onzin van de dood van deze acht jongens. En die waren nu toevallig Duits.
Harry Patch (110) ondersteunde op het slagveld een stervende Duitser. Zijn laatste woord was 'moeder' . Het laatste wat die jongens wilden was 'sterven als held voor het vaderland'.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Maar, beste pifilsofimos, nu wordt er vanuit gegaan dat deze - en andere - soldaten voor een betere wereld vochten. Was dat wel zo? Of is dat een betekenis die later is bedacht?
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

nu wordt er vanuit gegaan dat deze - en andere - soldaten voor een betere wereld vochten

Quote:

Dat zeg ik niet. Vooreerst citeer ik. Bovendien is het van Aurel ook maar een gissing naar wat die jongens nu zouden denken en hij plaatst er een vraagteken achter.

Natuurlijk was dat hun drijfveer niet. Sommigen wisten 's morgens nog niet dat ze zich 's middags zouden laten inlijven bij het leger. Ze kwamen een vriend tegen op straat die hen over de streep haalde om mee te gaan naar het dichtsbijzijnde rekruteringsbureau. Dat zegt genoeg.
Anderen hadden economische redenen, of wilden van thuis weg of hadden een strafregister. Geen nobele motieven dus.
Anderszijds moet gezegd worden dat jongens die niet onmiddellijk wilden gaan soms op straat behoorlijk onder druk werden gezet, zelfs door recruiting sergeants. Maar dat was al in 1916.
Maar goed, daarmee ga ik off-topic.
Mijn stelling was : het was goed dat aan die herbegrafenis een ruimer reflectiekader werd gegeven en de aanwezigheid en de voorgelezen getuigenissen van die jongeren waren daarbij belangrijk. Maar ik hoor erg weinig forumleden die dit willen beamen. Ik ga er maar vanuit dat de vraag of die Duitse pinhelmen echt waren, veel belangrijker is.

Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos @ 01 Aug 2008 13:53 schreef:
Mijn stelling was : het was goed dat aan die herbegrafenis een ruimer reflectiekader werd gegeven en de aanwezigheid en de voorgelezen getuigenissen van die jongeren waren daarbij belangrijk. Maar ik hoor erg weinig forumleden die dit willen beamen.

Voor mij hoeft er niet een ruimer kader te worden geven aan een van de grootste slachtingen in de geschiedenis van de mensheid. Dat laatste lijkt me 'ruim' genoeg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: