Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Serjeant G.G. Joy R.F.A.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PeSi

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 21:15    Onderwerp: Serjeant G.G. Joy R.F.A. Reageer met quote

Beste forumleden,

Al een tijdje ben ik in het bezit van een aantal stukken van Serjeant L-17513 G.G. Joy van de 107de Brigade van de Royal Field Artillery (en niet van de 10de Brigade zoals CWGC verkeerdelijk opgeeft).

Tussen die documenten zit een handgeschreven gedicht, waarin Joy beschrijft op welke manier hij en zijn makkers tijdens een "thursday night in April" de tegenstander heftig beschoten hebben. Zou iemand van jullie mij kunnen vertellen over welke gebeurtenis het hier kan gaan ? Zelf dacht ik aan de Battle of Arras, maar dat is enkel een nogal wilde gok.

PS. Van het handgeschreven gedicht heeft Boris Rousseeuw van De Carbolineum Pers een 20tal exemplaren gemaakt, met de hand gezet met loden letters en met de handpers gedrukt op handgeschept papier, zie [url] http://members.lycos.nl/carbolineum/joy.jpg [/url]

Laatst aangepast door PeSi op 30 Jul 2008 21:22, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat ik iets over "Bloody April" heb geschreven in de Wiki maar enkel over de luchtoorlog in 1917. Mss linken ze elkaar maar ik twijfel.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
derwisj

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je niet in welk jaar het geschreven is? Voor 1917 zou ik inderdaad Vimy-Arras zeggen, maar 1918 zou het kunnen tegenover de duitse lenteoffensieven zijn...
Misschien ook als je wat meer zou kunnen weten over de eenheid en dergelijke...
pascal
PeSi

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

1918 is het zeker niet, om de eenvoudige reden dat Joy sneuvelde op 16 oktober 1917.
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Onmogelijk te beantwoorden met die gegevens. Je zou in de bewuste passage mogelijks 'hints' of 'keys' kunnen vinden, maar dan moet je die passage in zijn geheel geven.

Weet je trouwens iets meer over zijn dood. Hij ligt op Roclincourt bij Arras. De kans is groot dat hij inderdaad na april in die omgeving is gebleven. Terreinkennis in de Royal Field Artillery is niet onbelangrijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
PeSi

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos @ 31 Jul 2008 11:46 schreef:
Onmogelijk te beantwoorden met die gegevens.

Het volledige gedicht kan je vinden via de link die ik heb doorgegeven, misschien heb je daar iets aan.
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos @ 31 Jul 2008 11:46 schreef:
Weet je trouwens iets meer over zijn dood. Hij ligt op Roclincourt bij Arras. De kans is groot dat hij inderdaad na april in die omgeving is gebleven. Terreinkennis in de Royal Field Artillery is niet onbelangrijk.

Ik weet dat hij op 14 oktober 1917 in Fresnoy was. Verder geeft de 'war diary' van zijn Brigade aan dat zij op 18 oktober 1917 in Willerval waren.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: